Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 12625
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Project Terminal

Dette er et prosjekt jeg i en liten stund har jobbet litt med i Unreal Engine 4. Poenget her er at i en spillverden med PC-skjermer distribuert i miljøet som spilleren er i, så har man muligheten til å kunne koble disse skjermene til virkelige servere, og også navigere seg rundt i en nettleser. Alt skjer in-game og i sanntid med interaktive PC-skjermer. Prosjektet har også støtte for Oculus Rift, slik at man kan ha på seg et headset og samtidig ha så mange skjermer som båndbredden din håndterer, og kunne motta live visuell data fra disse samtidig.

Støtte
  • Remote Desktop
  • VNC
  • HTML5
  • Oculus Rift

Planlagt
  • Multiplayer/nettverksstøtte
  • Tilgang til hardware-enheter som RTL-SDR og Kamera.

I prosjektet har jeg så langt laget to videoer som viser litt av mulighetene som jeg ser for meg. Jeg har også testet dette i Oculus Rift, og det later til å fungere ganske greit, selv om det helt åpenbart må gjøres en del optimaliseringer.

Videoer for prosjektet kan dere finne på http://wilhelmsen.nu/unreal-engine-4

Det er helt sikker mange ting her som kan implementeres, men for øyeblikket har jeg ikke så veldig mange for hånden. Kanskje det er noen her som har noen glimrende feature-forslag?
Sist endret av m0b; 23. januar 2015 kl. 02:22.
Woha... Awesome! Dette prosjektet vil jeg følge med på videre! Dette er jo genialt om man ønsker å danne seg et overblikk f.eks flere servere samtidig men ikke har nok skjermer der man befinner seg. Med Oculus Rift er jo dette helt konge. Vil det være mulig for brukeren å selv definere hvor skjermen skal stå, størrelse, osv?
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
For øyeblikket må jeg sette opp terminalene på forhånd, og gjøre en del konfigurasjon mellom klient og de serverne som jeg ønsker å ha kontakt med. Men det vil kunne være mulig å gjøre slik at en bruker ingame har muligheten til å plassere ut terminaler slik man selv vil, og gjøre de koblingene og konfigurasjon av størrelse og oppløsning på skjermen slik man selv ønsker.

Jeg har også lagt opp til at terminalene skal kunne kommunisere behind the scenes mot serverne, og de vil da kunne dispatche events tilbake til "spillet". Så om man setter opp en trigger på f.eks veldig mange innlogginger/scans eller whatever mot en gitt server, så kan denne sende tilbake melding om dette til levelet. Som så kan gjøre noe basert på dette, som å sette av en audio-visuell alarm.

Forresten, dersom det er noen som har noen ideer og har lyst til å bidra med noe så er jeg også åpen for dette. Motoren er skrevet i C++ og jeg benytter meg mye av dette for å gjøre mer avanserte og strømlinjeformede endringer enn det jeg gjør i Blueprints. Dersom du kun kan Blueprints så er ikke dette et problem, da jeg kan lage C++ metoder som er tilgjengelig i Blueprints.

Ting jeg forsåvidt ikke er spesielt god med; modellering, texturing, lyddesign, level design og den type ting; jeg er dog i stand til å lage relativt greie modeller og teksturer, men det ser ikke nødvendigvis triple-A ut.
Sist endret av m0b; 23. januar 2015 kl. 01:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Awsome! Må virkelig få testet dette ut med Oculus Rift. Er jo flere her på forumet som driver en del med OC (turbolego og Stormen f.eks.) så sikkert muligheter for å få til litt samarbeid med folk.
Sist endret av etse; 23. januar 2015 kl. 15:15.
Jeg kjenner 4 stk. i Oslo med oculus rift, om |d13m0b sender meg testfiler, kan jeg og de andre rifterne jeg kjenner komme tilbake med feedback.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Last gjerne opp testfiler! Dette virket spennende.
Holyshit, dette kan virke som noe jeg har ønsket meg i lang tid! Har en liten drøm om å sitte på jobb med Oculus'n, med mulighet til å se forskjellige skjermer "ingame" koblet til de ulike serverne jeg jobber mot.

Jeg har DK2, u fix??
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Artig å høre at det er folk her som både har Oculus Rift, og synes dette er tøst. Jeg kommer i enne omgang ikke slippe noen som helst form for binary. De eller den jeg eventuelt samarbeider med i dette prosjektet vil selvfølgelig kunne både spille igjennom dette, eller eksperimentere med level-design og evenutelle spill- eller systemkonsept som kan komme ut av dette.
Sist endret av m0b; 24. januar 2015 kl. 12:54.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Kjapt spørsmål: hvordan takler det flere skjermer? Kan jeg "dedikere" en skjerm til å fungere likt en ingame(?) monitor?
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Altså at du får opp de to skjermene som du har på skrivebordet inn i riften din? Nei, det synes jeg ikke var utfordrende nok så det la jeg bare på hylla.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Nei, tenker heller for oss uten OC-rift. Si jeg har 3 skjermer, og i området i spillet(?) er det 6, kan jeg da dedikere ytterskjermene mine som "faste" monitorer (at de viser en av ingamemonitorene i fullskjerm)

Så det feks. blir:
venstre skjerm: ssh fra ingame
midtre skjerm: first person
Høyre skjerm: RDP fra ingame
Ser ikke helt behovet for det. Kan du ikke bare fyre opp spillet i fullscreen windowed og dedikere de 2 andre skjermene til akkurat det du ønsker å vise? Det som er kult med konseptet er jo å kunne lage et virituelt kontor - og for å kunne få noe ut av det er man litt avhengig av å ha oculus rift. Uten en oculus rift blir det bare en kul gimmick i et par sekunder før man må gå tilbake til å gjøre noe annet.

Ser f.eks. for meg at utviklere, devops og lignende som er bortreist eller har hjemmekontor kunne brukt dette for å få et miljø hvor de har oversikt over alt de trenger. I tillegg kan man da møte andre koleger i dette virituelle rommet for å jobbe sammen.
Sist endret av etse; 24. januar 2015 kl. 16:34.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Tja, tenker mer så man kunne holdt ett vindu oppe for å se på litt viktig mens man går på de andre skjermene for å feks. bruke informasjonen til noe annet. Eller så kan man bruke det som arbeidsskjerm mens kolleger kan hoppe innom og titte på hva du holder på med, så man kan ha (som du sier) ett virtuelt kontor.
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Freddy: Ja hvorfor ikke? Det er litt av meningen med greia.. På en skjerm har jeg monitorering av prosessor og annet slik data, på en annen så har jeg P3.no, en annen skjerm så har jeg visual studio kjørende og alle andre programmer jeg vanligvis driver på med.

Jeg har lenge hatt lyst til å kunne visualisere nettverksmonitorering på jobb. Så det jeg har tenkt på er at jeg kjører en tcpdump på en server som så mater inn data til en server som hoster en dedicated unrealserver. Denne dataen kan jeg analysere og gjøre abstrakt. Jeg kan dermed begynne å visualisere TCP data i sanntid og se hvordan den oppfører seg. Denne dataen kan jeg sende inn som en videofeed til en av disse skjermene. Så på en skjerm så kan man se f.eks hvilken port som forårsaker båndbreddebruket på nettverket ditt.

"Ah, det var de jævla torrentene!"
Sist endret av m0b; 25. januar 2015 kl. 08:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er en fantastisk idé! Dette prosjektet åpner veldig mange nye muligheter. En ting jeg lurer på er, hvor vanskelig vil vil det være å integrere dette opp mott f.eks molekylmekanikkberegninger? Geometrioptimering av store molekyler er fryktelig knotete, og utføres i dag utelukkende på følgende måte: man starter med en kvalifisert gjetning på hvordan molekylet bør se ut (inputfil), setter i gang det aktuelle programmet man bruker og kommer tilbake senere og ser hvordan molekylstrukturen endte opp (outputfil). Ofte er vil et molekyl imidlertid konvergere mot feil struktur, særlig hvis man ser på eksiterte tilstander og ustabile forbindelser eller andre tilfeller der degenerasjon er et problem.

Nå, det jeg ser for meg at du kan gjøre med opplegget ditt og OR er følgende: start en beregning og overvåk den i sanntid. Du ser den tredimensjonale strukturen endre seg for hver iterasjon. Hvis molekylet ser ut til å konvergere mot feil struktur, så kan mennesket som overvåker prosessen gripe inn og 'hjelpe' molekylet over mot riktig form - f.eks ved å 'ta tak' i molekylet og strekke og bøye det til på riktig vis elns. Det fordrer at man har et kvantekjemisk program som man kan interagere med i sanntid, men det er mulig å lage. Ingen har dog giddet å gjøre det fordi det jeg ser for meg er tilnærma umulig å gjøre på en fornuftig måte med mus og GUI. Men ville det være gjennomførbart med opplegget ditt?
Sist endret av Myoxocephalus; 28. januar 2015 kl. 10:03. Grunn: Fjernas dp
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Takker for fine ord! Det du prater om det høres abslutt ut som en kan gjøre. Så lenge jeg kan motta en datastrøm eller komplett fil, eller delta-fil så ser jeg ingen umuligheter med å få visualisert det du tenker på. Litt av greiene med Oculus Rift er hvis du klarer å visualisere noe inni nøtta di, så med lit smarte teknikker så klarer du nok å visualisere det i Oculus Rift. Forutsatt tilstrekkelig data, men det vil variere fra prosjekt til prosjekt.

Videre, jeg holder på å gjøre en deployment test. Jeg har laget et helt enkelt level som jeg ønsker at folk skal forsøke å kjøre. Ingen magi her. Men jeg arbeider litt iterativt, og utforsker litt områder jeg ikke nødvendigvis har vært borti før.

Nedlastingen vil være tilgjengelig fra http://wilhelmsen.nu/unreal-engine-4...ployment-test/ og dersom du er så heldig å ha en Oculus Rift, så er dette støttet!

Modellene som er i levelet er mottatt fra en som jeg nå har så smått begynt å samarbeide med. Dersom du føler at du har noe du vil bidra med, så ta kontakt.
Sist endret av m0b; 28. januar 2015 kl. 10:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg

Nedlastingen vil være tilgjengelig fra http://wilhelmsen.nu/unreal-engine-4...ployment-test/ og dersom du er så heldig å ha en Oculus Rift, så er dette støttet!
Vis hele sitatet...
KJEMPEGØY! BAre synd at de gule ballene forsvinner etter en stund, lol

Ok, et par ting til my fellow rifters:

1. kjøres i extended mode, direct mode kræsjer.
2. dersom vinduet ikke er maksimert: alt+enter

Skal videresende lnken til de jeg kjenner med oculus nå!
Har også testet deployment test, etter oppfordring av Turbolego. Viser godt potensiale, men må innrømme at jeg ble utrolig interessert i prosjektet etter å ha sett på de to videoene du har på siden din som viser interaksjon med servere. Virkelig spennende prosjekt, og hvis mulig så vil jeg gjerne bidra med testing, men er redd det er alt jeg har ferdighetene til å bidra med på nåværende tidspunkt.

Har også en DK2 som jeg kan bruke til å teste videre, hvis ønskelig.

Hold oss oppdatert på fremskritt, dette har enormt potensiale!
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
ObesityComes: Ja, jeg tror det har et godt potensiale. Som en erfaren sysadmin så har jeg en del tanker i planene.

Dersom det er folk her som har interesse i å kunne laste ned latest build ettersom jeg utvikler i prosjektet, så send meg en e-post på terminal på wilhelmsen.nu. Jeg oppdaterer stadig med skjermbilder under utviklingen også.
Sist endret av m0b; 28. januar 2015 kl. 21:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Wow! Dette er helt fantastisk. Det er et enormt potensiale i dette prosjektet! Jeg ser for meg at dette kan bli et kult spill, men som et verktøy innen feks. utvikling er det jo mye større. Ser for meg å dra på ferie med en laptop, kobble meg opp, så er jeg hjemme med hele utviklingsmiljøet mitt. Om det hadde vært lett å sette opp for en bruker kunne jeg hatt en TV med noe serie på i bakgrunnen, en skjerm forran meg å kode på, kikke opp så hadde en annen skjerm på veggen vist resultatet når jeg kjørte koden osv. Jeg kunne laget en ilusjon om at jeg lå på en strand å hadde alle disse skjermene. WOW.


Det er jo ofte at en tenker bruk innen sine egne interesser, som vel for deg (og meg) er utikling i stor grad, men dette kan jo gå langt langt utover over det. Dette kan du bli rik på. Medisinsk, millitært, forskning, overvåkning osv.

Ville anbefale deg å tipse slashdot om dette, de kommer til å elske det og du kommer til å få så mye mails
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Jeg er helt enig med deg. Jeg har blant annet en SDR-greie, så jeg kan i teorien gå rundt og ha en skjerm som mottar data fra AIS (kunne vist lokal skipstrafikk live), Flytrafikk eller hva annet man måtte ønske seg.

Akkurat nå holder jeg på å lage et lite level som skal vise et lite spillkonsept, samtidig som utnyttelsen av noen av de funksjonene jeg har utarbeidet løsninger for.
Sist endret av m0b; 28. januar 2015 kl. 22:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette virker jo som et kongeprosjekt, bra jobba m0b! :-) Jeg har dessverre ikke OR selv, så jeg får ikke testet det. Hvor behagelig er det egentlig å ha på seg OR flere timer i strekk? Er dette et prosjekt som kan være nyttig allerede med dagens teknologi?
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Jeg blir ikke reisesyk, så det er opp til hver enkelt. Optimaliseringer slik at man oppnår 75hz er kritisk, og en del andre greier som utvikleren må gjøre er nyttig for å unngå å bli påvirket.

Det sagt så har jeg spilt spillet War Thunder med Oculus Rift - og joystick - i sikkert 7 timer, og da var det egentlig mest merkelig å ta riften AV seg!

Uansett, for en litt bedre beskrivelse av et demolevel jeg ønsker å lage, og til slutt slippe i beta (skal ikke selges), så håper jeg dere kan lese http://wilhelmsen.nu/project-terminal-demo-level/ og gi meg noen tilbakemeldinger om ideen.

Det bør kunne slå samtlige hackerspill i støvlene med opptil flere paradigmer.
Sist endret av m0b; 29. januar 2015 kl. 18:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Veldig mye spam fra meg i det siste, men: http://wilhelmsen.nu/project-terminal-vil-du-bli-tester
▼ ... over en uke senere ... ▼
Eneste jeg savner er at man drar inn 4 dimensjoner i maplayoutet her. Ved å bruke enkle triks man du utnytte plass på en helt annen måte.

Hvorfor være låst til virkelighetens fysikk når man er i en virituell verden?
Sist endret av etse; 11. februar 2015 kl. 18:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Jeg er helt enig; trenger overhodet ikke være låst. Det var den første endringen jeg gjorde av endringer i selve 3d-motoren var å gjøre gravitasjon om til en vektor kontra en z-komponent av en vektor. Slik at ting kan plutselig begynne å falle i merkelige veier! Hvert enkelt individ kan ha sin egen gravitasjonsvektor. Noen kan gå i taket, andre på veggene. Men det blir vel litt vel utenfor demoens hensikt, blir det ikke?

Hva konkret mener du egentlig med 4 dimensjoner?
Tenker da at man kan lage umulige rom. Om du har spillt antichamber er det en perfekt måte å vise mulighetene man har til å konstruere ting.
F.eks. om du lager en bygning med flere kontorer er det ingenting som hindrer deg fra å gjøre hvert kontor større en hele bygningen.
Sist endret av etse; 15. februar 2015 kl. 14:17.
Antichamber med Oculus er en opplevelse i seg selv, (samt en utforskning i hvor kvalm man kan bli på kortest mulig tid). Anbefales sterkt som input, |d13m0b. Var i en Humblebundle en gang, så billige versjoner burde eksistere der ute.

Level-designet er ikke-euklidsk og teleporterende, og derfor noe ulogisk i forhold til vår egen verden. Når man får litt teken på orienteringen så åpner det derimot for noen veldig interessante konsepter, blant de som etse nevner. Eksempelvis kan man ved å runde et spesifikt hjørne forflytte seg en etasje opp, og veien tilbake er vanlig etasje inntil man finner hjørnet som forflytter deg nedover. Sånn sett kan man da slippe unna med å lage trapper, og etasjer trenger ikke implementeres oppå hverandre. Dette gir bedre oversikt innen level-design, og gjør det mulig å disable visse etasjer for enkeltpersoner ved å bare teleportere de forbi.

Dører kan også reprogrammeres on-the-fly til å ende opp andre steder. F.eks. kan man ved en alarm i et serverrom få en "emergency"-dør til å route deg til den konsollen hvor noe trenger å fikses.

Slike endringer gjør det mindre intuitivt å orientere seg, men piler og markeringer hjelper på. Prøv antichamber eller se en playthrough-video, og se hvor fort man venner seg til den relativt sinnsyke geometrien.
Sist endret av Dyret; 19. februar 2015 kl. 11:03. Grunn: euklidsk, ikke kartesisk
Non-euclidean level design heter det vel når man lager noe som feks. er større innvendig enn utenpå, gravitasjon forandrer seg osv.
Sist endret av Mith; 19. februar 2015 kl. 10:35.
Sitat av Mith Vis innlegg
Non-euclidean level design heter det vel når man lager noe som feks. er større innvendig enn utenpå, gravitasjon forandrer seg osv.
Vis hele sitatet...
Nei, dette er ikke riktig.

1) å endre retningen på tyngdekraften kan du fint gjøre i et helt vanlig, tredimensjonalt rom slik vi er vant med. Så lenge tyngefeltet representeres som en vektor er det jo bare å endre komponetene i den og du er done. Men det kan fort bli mindfuck, så jeg synes det er knall at m0b implementerer det!
2) Det dyret beskriver fordrer hypergeometri, ikke ikke-euklidisk geometri. Hypergeometri er rett og slett at hver punkt har mer enn tre koordinater. Med kartesiske koordinater vil alle vektorer i todimensjonale rom ha to komponenter. I tredimensjonale rom har du tre. Men det er ingenting i veien for å legge på flere. Hvordan du velger å representere dette er en annen sak. Du kan være kjedelig og si at den fjerde koordinaten er tid eller noe, eller du kan være mer kreativ. Det viktige å få gjennom her er at hver gang du legger på en ny komponent, så åpner du for folding, litt upresist omtalt som teleportering. Tenk 2D. Papirark. Anta to punkter p og q langt unna hverandre. For skapninger som er bundet til 2D ville det å forflytte seg direkte mellom p og q fremstå som teleportering. Du er derimot 3D og kan bare folde arket slik at de ligger oppå hverande. Sure, du endrer metrikken, men det merker ikke 2D-menneskene. Nå, med 4D kan du gjøre det samme for oss 3D-stakkarer. Du folder rommet slik at avstanden mellom to punkter opphører. Ikke noe mer mystisk enn det. Men mindfuck er det, og jeg håper m0b fikser det!
3) Ikke-euklidisk geometri er et mer abstrakt matematisk konsept. Euklidisk geometri er definert gjennom en rekke aksiomer. Ett av disse er parallellaksiomet; at to parallelle linjer aldri vil møtes. Men ingendting hindrer deg i å fjerne aksiomet og 'se hva som skjer'. Rent matematisk kan du bare regne i vei. Du må da velge om du vil at linjene før eller siden skal møtes eller divergere, hvilket gir deg henholdsvis elliptisk og hyperbolsk geometri. Helt hvordan dette skal implementeres og brukes kan jeg ikke se for meg; det blir for mye mindfuck. Men jeg håper m0b fikser det!
Sist endret av Myoxocephalus; 19. februar 2015 kl. 12:59. Grunn: Stavekontroll
▼ ... over et år senere ... ▼
Det ser ut som noen har skapt et lignende program til det som beskrives her. Ligger tilgjengelig på steam fra den 22 august:
http://store.steampowered.com/app/512400/