Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 24069
Ikke Værst På PC
Jeg postet en tråd tidligere som handlet om man så samme farge: http://freak.no/forum/showthread.php?t=244946

Jeg tenkte litt mer på farger og kom fram til et nytt spørsmål: Går det an å forklare en farge til en som er blind? Med en gang jeg tenkte på det, tenkte jeg at det er jo lett. Det er jo bare å si at rød f. eks. har samme farge som blodet ditt. Men etter noen sekunder kom jeg jo på at en blind person heller ikke kunne se blodet sitt. Og tenk om han var kongelig!

Hvis man i tillegg ser forskjellige farger(henvises til linket tråd)blir det jo enda vanskeligere å forklare en farge til en blind person!
Nei...
http://www.youtube.com/watch?v=59YN8_lg6-U

Videoen er om en mann som er blind, og som forklarer hva han tenker om farger. Og også hva han tenker når folk prøver å forklare det til ham.
Sist endret av moret; 15. mars 2013 kl. 16:03.
Tenk på det som om å forklare høyre og venstre for en blind person
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Hvis en person har vært blind hele livet vil det ikke være mulig å få vedkommende til forstå hva en farge er. En blind mann prøver å forklare det i den første videoen nedenfor.


Describing Colors To Blind People

Is Your Red The Same as My Red?
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Tenk på det som om å forklare høyre og venstre for en blind person
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke helt dette kan sammenlignes med farger..
Ikke Værst På PC
Trådstarter
En ting man kan lure på er jo hva slags farge en blind person har i hodet sitt. Hvis man på noen måte kan finne ut av det, kan man kanskje ha det som utgangspunkt når man forklarer andre farger.

Angående det med å forklare venstre og høyre, så blir ikke det det samme. Blinde mennesker har armer. En venstre og en høyrearm.
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Tenk på det som om å forklare høyre og venstre for en blind person
Vis hele sitatet...
Nei.
Denne hånden er din venstre, den andre høyre.
Sitat av DikkeDikk Vis innlegg
Nei.
Denne hånden er din venstre, den andre høyre.
Vis hele sitatet...
Det er ikke å forklare, det er å vise.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Tenk på det som om å forklare høyre og venstre for en blind person
Vis hele sitatet...
Tuller du? Det er jo megalett. Man bare lærer de at høyrehanda er høyre og motsatt, ferdig.
Ikke Værst På PC
Trådstarter
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Det er ikke å forklare, det er å vise.
Vis hele sitatet...
Da kan du si at høyrehånda er den du er sterkest i. Du får bare håpe han/hun er høyrehendt
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Det er ikke å forklare, det er å vise.
Vis hele sitatet...
Hva med å fortelle en blind person at han alltid har tatt den høyre døren for å gå på kjøkkenet og den venstre for å gå på do?
Selvfølgelig går det ikke ann. Du kan jo si at blå er en kald farge, og rød er en varm farge, men han vil ikke bli noe klokere av hvordan fargen blå ser ut...

Må være trist å aldri få oppleve farger tho
Forestill deg en ting som til nå ikke har eksistert, og ikke er basert/har relasjoner til noe annet som finnes/er beskrevet fra før av.

Kan du beskrive dette for meg?

Mistenker det er noe av det samme for en blind person (som har vært blind hele livet) å forestille seg farge.
Sitat av Lanjelin Vis innlegg
Forestill deg en ting som til nå ikke har eksistert, og ikke er basert/har relasjoner til noe annet som finnes/er beskrevet fra før av.

Kan du beskrive dette for meg?

Mistenker det er noe av det samme for en blind person (som har vært blind hele livet) å forestille seg farge.
Vis hele sitatet...
Jepp, du kan jo også prøve å forestille deg en HELT NY farge. Er vel nesten det samme
Lurer på om man kunne forklart fargen svart ?(selv om ja svart er egentlig ikke en farge i know )
Forestiller meg at det er det de blinde ser når de ikke ser noe, om du skjønner
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av r0llz Vis innlegg
Lurer på om man kunne forklart fargen svart ?(selv om ja svart er egentlig ikke en farge i know )
Forestiller meg at det er det de blinde ser når de ikke ser noe, om du skjønner
Vis hele sitatet...
Hvis de er HELT blinde så tror jeg ikke de ser svart engang. Jeg tror bare rett og slett at de ikke ser. Når vi lukker øynene så ser vi svart, men øynene våre fungerer jo så det er nok noe annet med oss.

Sitat av heihallohade Vis innlegg
Selvfølgelig går det ikke ann. Du kan jo si at blå er en kald farge, og rød er en varm farge, men han vil ikke bli noe klokere av hvordan fargen blå ser ut...

Må være trist å aldri få oppleve farger tho
Vis hele sitatet...
Tror ikke det er så trist for de. Det er vel cirka like trist for de som det er for oss at vi aldri blir å se noen nye farger.
Sitat av heihallohade Vis innlegg
Jepp, du kan jo også prøve å forestille deg en HELT NY farge. Er vel nesten det samme
Vis hele sitatet...
Litt enig, men alikevel litt uenig.

Vi vet hvertfall hva en farge er, hvordan den definerer gjenstanden.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Hvis de er HELT blinde så tror jeg ikke de ser svart engang. Jeg tror bare rett og slett at de ikke ser. Når vi lukker øynene så ser vi svart, men øynene våre fungerer jo så det er nok noe annet med oss.
Vis hele sitatet...
Du sier noe der, jeg har alltid trodd at blinde folk ser alt "svart". Men det kan man jo egentlig lett finne ut ved å spørre en som IKKE var født blind men ble blind senere kanskje?

Man forbinder jo også døden med at alt blir svart, men det blir jo ikke det Alt var jo ikke svart før man ble født, det var rett å slett "ingenting".

Sitat av Lanjelin Vis innlegg
Litt enig, men alikevel litt uenig.

Vi vet hvertfall hva en farge er, hvordan den definerer gjenstanden.
Vis hele sitatet...
Ja er nok ikke heeeelt det samme, men ganske likt? Uansett så går ingen av delen ant så vidt jeg vet
Hvis dem ikke ser alt som svart, hva ser dem da? Må vell være en vitenskaplig forklaring på dette.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Nexxzow Vis innlegg
Hvis dem ikke ser alt som svart, hva ser dem da? Må vell være en vitenskaplig forklaring på dette.
Vis hele sitatet...
Det blir vel mest sannsynlig å være like enkelt for de å forklare som det er for oss å forklare hvordan farger ser ut.

Vi vet ikke hvordan det er å se ingenting, men jeg tipper du ser cirka like mye som du gjorde før du ble født.
Sitat av Nexxzow Vis innlegg
Hvis dem ikke ser alt som svart, hva ser dem da? Må vell være en vitenskaplig forklaring på dette.
Vis hele sitatet...
Folk som alltid har vært blinde hele livet ser jo ingenting, dem har null forståelse for hvordan farger ser ut. Det er ikke svart, det er ingenting.

For å forklare farger til blinde bør en vel bruke begreper som dem har forståelse for, f.eks lukt og tekstur.
Sitat av heihallohade Vis innlegg
Du sier noe der, jeg har alltid trodd at blinde folk ser alt "svart". Men det kan man jo egentlig lett finne ut ved å spørre en som IKKE var født blind men ble blind senere kanskje?
Vis hele sitatet...
Nei. For en blind person som var født slik og en som ble blind etter f.eks. en ulykke vil fungere på helt forskjellige måter i hjernen. En som f.eks. har vært blind fra fødselen vil f.eks. ikke se i drømmene sine. Mens en som ble blind ved en ulykke vil kunne se igjen når han drømmer. Dette rett og slett fordi hjernen til en person som ikke har vært blind siden fødselen vet hva det å se er. Den har et synsenter i hjernen som er utviklet og har vært i bruk. Denne personen vil derfor oppleve det å være blind på en helt annen måte.

Sitat av henrikxt Vis innlegg
Folk som alltid har vært blinde hele livet ser jo ingenting, dem har null forståelse for hvordan farger ser ut. Det er ikke svart, det er ingenting.

For å forklare farger til blinde bør en vel bruke begreper som dem har forståelse for, f.eks lukt og tekstur.
Vis hele sitatet...
Han i filmen som er linket til lenger opp sier mange gjør dette. Men for han gir det ingen mening, og blir bare rart.
Sist endret av etse; 15. mars 2013 kl. 17:55.
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Tenk på det som om å forklare høyre og venstre for en blind person
Vis hele sitatet...
Pirk han på høyre hånd, og si at dette er din høyre hånd?
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Det er ikke å forklare, det er å vise.
Vis hele sitatet...
Å forklare høyre og venstre til en blind person, er akkurat det samme som å forklare høyre og venstre til en person med syn.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Folk som alltid har vært blinde hele livet ser jo ingenting, dem har null forståelse for hvordan farger ser ut. Det er ikke svart, det er ingenting.
Vis hele sitatet...
Så hva er ingenting da? Hvordan ser ingenting ut som? Hvordan kan de ikke se noe i det hele tatt?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Snuskongen Vis innlegg
Så hva er ingenting da? Hvordan ser ingenting ut som? Hvordan kan de ikke se noe i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Nettopp, det er noe vi ikke kan forstå på lik linje som at de ikke kan forstå hvordan farger kan se ut.

Det er vel forsåvidt en enkel måte å forklare det på, men vanskelig å forstå: se for deg det paret med øyne du har bak på hodet ditt og prøv å se med de. Du har ikke et par med øyne bak på hodet? Nettopp, der har du ingenting. Det du ser med øynene i bakhodet ditt er ingenting.
Sist endret av Dongerino; 15. mars 2013 kl. 18:33.
Sitat av Snuskongen Vis innlegg
Så hva er ingenting da? Hvordan ser ingenting ut som? Hvordan kan de ikke se noe i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Fargen svart er <ingen ting>
Ikke Værst På PC
Trådstarter
Når noe er svart, absorberer gjenstanden alt lys. Er gjenstanden hvit reflekterer gjenstanden alt lys. Sånn som jeg forstår det, er det å være blind, at du ikke kan oppfatte lys; ergo er du blind, ser du svart.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Skrivebordet Vis innlegg
Når noe er svart, absorberer gjenstanden alt lys. Er gjenstanden hvit reflekterer gjenstanden alt lys. Sånn som jeg forstår det, er det å være blind, at du ikke kan oppfatte lys; ergo er du blind, ser du svart.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke. Når øynene ikke fungerer så vil du ikke kunne oppfatte noe som helst lys, med andre ord ser du verken svart eller hvitt. Jeg forklarte det veldig enkelt i mitt forrige innlegg.

At det er vanskelig å forstå betyr ikke at det ikke er mulig.
Ikke Værst På PC
Trådstarter
Hvis du ikke oppfatter noe lys, ser du svart. Det var det jeg prøvde å forklare i mitt forrige innlegg
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Tenk på det som om å forklare høyre og venstre for en blind person
Vis hele sitatet...
Flere har allerede sagt deg imot, men dette var fanden meg tåpelig..

.. for er det noe blinde folk ender opp med å bli gode på, så er det nøyaktige beskrivelser av hvor ting er. Herregud, hele verden blir et memorert kart for dem, så jeg tror nok "høyre" og "venstre" skal gå rimelig greit.
Kongen av web'n!
steinolav1's Avatar
Man kan jo egentlig ikke finne ut av det! De har aldri sett en farge i hele sitt liv og har ikke lært noen spesielle ord for det. Tenker nå jeg...
Pro Gamer
Vist faen kan du det, _OM_ vedkommende ikke er født blind. Tenk deg at man blir blind som 15åring, tror du helt greit skal huske hvordan en rød genser ser ut da. Men tror du skal få en del jobb med å klare det med en som er født blind.
Sitat av steinolav1 Vis innlegg
Man kan jo egentlig ikke finne ut av det! De har aldri sett en farge i hele sitt liv og har ikke lært noen spesielle ord for det. Tenker nå jeg...
Vis hele sitatet...
Hmm? Hva hvis en som ha sett blir blind. Har vel skjedd det? De kan vel forklare hva de ser, om det de "ser" er svart eller ikke...
Nei, vsauce har en video om farger, der forklarer han at farger er bare en illousjon.
Og også at folk kanskje ikke ser en farge på samme måte.
Ikke Værst På PC
Trådstarter
Sitat av levi9 Vis innlegg
Nei, vsauce har en video om farger, der forklarer han at farger er bare en illousjon.
Og også at folk kanskje ikke ser en farge på samme måte.
Vis hele sitatet...
Jeg nevnte faktsik dette i første posten. Men du må huske at alt Vsauce sier, ikke trenger å være sånn. Det han sa i den videoen vil jeg si bare er en teori.
Apatisk Narsissist
lurvelen's Avatar
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Tror ikke det er så trist for de. Det er vel cirka like trist for de som det er for oss at vi aldri blir å se noen nye farger.
Vis hele sitatet...
Men tenk deg at alle vennene/familie kan se disse nye fargene, og du kan ikke. det er vell sånn de har det. skjønner poenget ditt, ville bare pirke littegran
Absolutt alt man ser er vel umulig å forklare for en som er FØDT blind? Jeg mener, for den personen så kan jo en genser være en elefant utseendemessig, og nøkler kan være en postkasse.. de vet jo ikke hva det innebærer å se engang.. sånn jeg har tenkt på det De vet jo vel heller ikke hvordan 3-dimensjonalt ser ut i forhold til 2-dimensjonalt osv. de kan se for seg at verden bare er en flate for alt vi vet.
Å beskrive farger for en mann blir det samme som å beskrive hvordan det er å se eller det å oppfatte lys. Det tror jeg ikke er mulig.
Er det noe man bør finne ut av, er det hvordan blinde vet at de er ferdig å tørke etter å ha vært på do.
Har spurt min far, som er 100% blind, men aldri fått noe skikkelig svar.
Sist endret av Nougatti; 20. mars 2013 kl. 02:55.
Sitat av Skrivebordet Vis innlegg
En ting man kan lure på er jo hva slags farge en blind person har i hodet sitt. Hvis man på noen måte kan finne ut av det, kan man kanskje ha det som utgangspunkt når man forklarer andre farger.

Angående det med å forklare venstre og høyre, så blir ikke det det samme. Blinde mennesker har armer. En venstre og en høyrearm.
Vis hele sitatet...
http://www.youtube.com/watch?v=ZDHJRCtv0WY
Sitat av Nougatti Vis innlegg
Er det noe man bør finne ut av, er det hvordan blinde vet at de er ferdig å tørke etter å ha vært på do.
Har spurt min far, som er 100% blind, men aldri fått noe skikkelig svar.
Vis hele sitatet...
Kanskje han ikke vet det selv, og bare gjetter.
Sitat av M4zN Vis innlegg
Vist faen kan du det, _OM_ vedkommende ikke er født blind. Tenk deg at man blir blind som 15åring, tror du helt greit skal huske hvordan en rød genser ser ut da. Men tror du skal få en del jobb med å klare det med en som er født blind.
Vis hele sitatet...
Nja, Du skal nok klare å huske rød eller grønn for en stund. Men, uten "påfyll" så tror jeg jammen man kan klare å glemme hvordan fargen oppleves etter noen år. Tenk deg 10år uten å kunne se grønt, tror du at du hadde husket hvordan den så ut da?
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Tenk på det som om å forklare høyre og venstre for en blind person
Vis hele sitatet...
Nå facepalm`a jeg så hard at jeg fikk vondt i nakken
En blind venn fortalte meg engang:
Jeg ser antagelig like mye som du ser gjennom nakken din akkurat nå.

Og jeg ser ihvertfall INGENTING igjennom nakken min, ikke en eneste farge engang.
Her er et annet spørsmål jeg har grublet lenge over: Viss en blind person inntar et psykoaktiv kjemikalie, er det mulig med visuelle hallusinasjoner? (Tenk DMT, Salvinorin A, Psilosybin, Mescalin osv.)
Ville jo vært revolusjonerende viss det viste seg og være tilfellet :O
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva farge er radiosendinger? Spørsmålet blir grunnleggande sett identisk; radiosendinger er lys, som er utanfor det mennesker kan oppfatte. For blinde er det vi kallar synleg lys òg utanfor det dei kan oppfatte.
Redpilled alfahann
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva farge er radiosendinger? Spørsmålet blir grunnleggande sett identisk
Vis hele sitatet...
Nei,det blir det ikke. Mennesker har ikke et ødelagt organ for å sanse rediosignaler, ei heller et stort område i hjernen dedikert til å tolke radiosignaler.Ts sitt spørsmål er jo i bunn og grunn om stimuli av øret vil kunne skape den samme hjerneaktiviteten som stimuli av øyne.
Sitat av Glade Vis innlegg
Her er et annet spørsmål jeg har grublet lenge over: Viss en blind person inntar et psykoaktiv kjemikalie, er det mulig med visuelle hallusinasjoner? (Tenk DMT, Salvinorin A, Psilosybin, Mescalin osv.)
Ville jo vært revolusjonerende viss det viste seg og være tilfellet :O
Vis hele sitatet...
Det finnes en tripprapport på dette et eller annet sted, jeg vet den er linket opp på forumet her også. Gidder ikke lete den fram men jeg mener å huske at det ikke ble noe videre CEV's av det. Det gikk mer på headspace, lukt, smak og de andre sansene...
Sitat av Nexxzow Vis innlegg
Hvis dem ikke ser alt som svart, hva ser dem da? Må vell være en vitenskaplig forklaring på dette.
Vis hele sitatet...
De ser faktisk ingenting. Ferdig med det. De har ikke noe som har muligheten til å se noe. Vanskelig for oss og forestille seg, men det bare er sånn.