Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 10637
Jeg er som mange andre, facebook-avhengig. Det skal jeg innrømme, og jeg ler daglig av alle de dumme gruppene som lages. "NEI til høyere avgifter meg ditt og datt!" Og det er så ekstremt mange dårlige argumenter i de gruppene at jeg spyr, og det lages flere og flere "Protestgrupper" mot regjeringen sine avgjørelser, og det er greit nok det, alle får mene hva de vil, men da vil jeg også få lage en tråd om hva jeg mener, og nå gjelder det alkoholavgiftene.

Jeg har søkt litt rundt på google men har ikke funnet en konkret artikkel om at avgiftene på alkohol skal heves enda mer, men det er en gruppe på facebook som har vel rundt 1500 medlemmer nu, og de stiger, som heter "NEI til høyere alkoholavgift!" og den gruppen linker til en artikkel i VG som ikke funker. Mulig jeg ikke burde lage denne tråden, og mulig den gruppa er lagd bare for å skape dårligere rykte for regjeringen, men la oss tenke oss at alkoholavgiftene steg da. Ville det da vært så ille for oss egentlig?

Jeg lagde tidligere en tråd som vel ble ganske mye diskutert, om avgifter på bensinprisene. Der lærte jeg mye. Mange innlegg der som hadde bra poeng, og jeg lærte mye av det. Jeg har tenkt litt over dette med høyere alkoholavgift. Er det noe minus? Selvfølgelig er det kjedelig å betale 17 kr for en 0.33, istedet for 12 kroner, men faen, gjør det noe? Jeg leser daglig om ungdommer og barn som drikker seg drita fulle, og ødelegger, voldtar eller gjør hærverk. Dette grunnet vår dårlige alkoholkultur. Når vi først drikker, så drikker vi oss drita. I hvertfall en stor andel. Personlig drar jeg MYE på fylla. Jeg er 17 år gammel, får ikke EN DRITT av fattern. Ikke EI krone, jeg tjener opp alle pengene min selv, men drikker mye. Jeg liker å ha det morro med alkohol, og jeg betaler gledelig litt mer penger, men det vil selvfølgelig få meg til å kutte ut alkoholen en helg, rett og slett fordi det er så dyrt. Og dette er da regjeringens formål? Å få slike som meg, som drikker som et svin når jeg først drikker, til å kutte ned litt. Jeg er heldigvis ikke av typen som drikker meg drita og gjør veldig mange dumme ting (voldtar, hærverk, slosskamper osv,) men jeg oppfører meg på en ordentlig måte, men alle gjør ikke dette, og det er derfor regjeringen øker avgiften. Natt til første mai i fjor, så var jeg på en fjortissfest, der fulle 12-18 årige gutter og jenter ravet rundt drita fulle:

http://www.budstikka.no/sec_nyheter/article128916.ece
http://www.budstikka.no/sec_nyheter/article128816.ece

På denne festen, så var jeg, og hadde det selvfølgelig dritfett som en 15-16 åring, men jeg tenker over det nå. Så skammelig. På denne festen var det folk som ble voldtatt, det var glasskår over HELE stranden, ødelagte vinduer og full rulle. Dette skyldes all den uvittige alkoholbruken vår, så derfor spør jeg meg selv, er det egentlig så dumt av vi hever prisene slik at det svir mer i lommeboka? I et demokrati så er det umulig å få alle parter fornøyde, de som gjerne vil nyte en pils i sommervarmen skjønner jeg blir litt irriterte, men det er tross alt ikke de som rammes mest, det er oss som drikker oss dritafulle og kjøper MYE drikke, og det er nettopp derfor det er så fint med økt pris, eller hva?

Sitat av regjeringen.no
9.3.1 Alkoholavgifter

Som omtalt i kapittel 7 har alkoholavgiftene, ved siden av å skaffe staten inntekter, også som mål å begrense alkoholforbruk som bidrar til helsemessige og sosiale problemer.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp dette de forhindrer, og jeg syns det de gjør er glimrende. Noen andre som er uenig, eller enig?

Discuss! ( )
Sist endret av bendiks; 1. juni 2008 kl. 20:28.
Til å begynne med, veldig bra innlegg!

For meg personlig så ville ikke jeg lidd noe særlig av økte priser på alkohol da jeg er avholds. Eneste negative for MEG ville vert av tap av eventuelle inntekter i form av kjøring av folk da personene måtte nok begrense hvor ofte en eventuelt kunne dratt på byen og fester.

For nattklubber osv ville dette nok vert svært negativt i forhold til inntekter da folk rett og slett ikke ville hatt penger til å dratt ut så ofte (tenker på "vanlige" folk). Reisenæringen ville muligens også lidd litt av dette da eg vet av erfaring at turister her i landet ofte er irritert over den magiske grensen på dagen da en ikke kan få kjøpt alkohol i butikker (8 på hverdager og 6 på lørdager). Turistene ville KANSKJE blitt litt irritert over enda høyere priser for å være i landet viss en skal ha seg en øl iblant. Dette er som jeg nevner bare KANSKJE, da når jeg tenker meg om så tror jeg dette i liten grad egentlig ville påvirket turistene.

Hovedsaklig rammer det selvsagt "det norske folk" som liker å ta seg en øl iblant og stordrikkerne. Jeg tviler ikke på at det ville blitt store protester her i landet, og at Sverige ville fått enda mere kunder, men jeg tror en økning kunne bidratt til at mindreårige ville fått tilgang til mindre alkohol da ikke alle under 18 har inntekter utover lommepenger av mor og far.

Problemet her er at det selvsagt går og utover de som faktisk ikke gjør noe vondt. De som liker å ta seg en øl til maten eller et glass vin i solnedgangen eller de som faktisk klarer å beherske seg.

Jeg tror ikke en økning ville vert løsningen for dette landet. Det finnes bedre alternativer til økninger som f.eks. sterkere straffer til de som serverer mindreårige og selvsagt til de som gjør ting gale når de er på fylla.
Sist endret av Wolfenheart; 1. juni 2008 kl. 21:05. Grunn: Fordi eg fikk lyst
bra thread as always

men er ikke så dumt å sette opp prisene tror jeg, men for at folk i hele tatt da skal ha respekt for de som gjør det så syns jeg de skal gjøre noe med pengene. f.eks : fikse veier omkring i Norge, rydde gater litt oftere osv.
men om de setter opp prisene på øl og brennevin så kommer jo sikkert heimbrent salget til å øke noe som ikke er så positivt pga.
1. enklere og drikke seg ihjel.
2. får farligere fyll, mindre kontrolert.
3. kan være methanol. 4. folk blir ofte agressive på heimbrent.
++ mye mere.
Sitat av Max-Mekka
Og dette er da regjeringens formål? Å få slike som meg, som drikker som et svin når jeg først drikker, til å kutte ned litt.
Vis hele sitatet...
OM, jeg sier OM det er regjeringens mening slår det VELDIG feil.

1. Typisk norge heve avgifter når noe er negativt (jajajaja slashdot nå kommer du med kommetaren "høyere avgifter funker" mulig det funker, men jeg mener likevel det er feil vei å gå. Ta våre naboland, de har ikke samme "problem" som norge har med fyll, selvom de har mye lavere priser og mye større tilgjengelighet. Danmark kan 16åringer kjøpe brennevin i nærmeste dagligvarebutikk. Norge har noen av de dyreste alkoholprisene i europa og likevel sliter vi med fylletrøbbel? kanskje avgifter da ikke er veien å gå
2. Det som dette vil føre til er enkelt og greit mer harryturer til søta bror og mye mer smuglersprit.
Om prisene blir hevet såpass mye (5kroner for en pils er MYE) vil vi snart se mye mer av metanol dødsfall og tollerne får nok å gjøre når Ola Dønk skal handle i sverige.


Og Max Mekka, det er personer som deg som ødelegger for andre.
Folk som deg som drikker som svin.
Jeg elsker å ta meg en pils i sommervarmen, pilse med kammerater og ta en øl på byen.
Slike som deg som er på fjortissfylla hverhelg møter jeg ofte på byen, småunger som sjangler rundt og hyler og skriker.

Greit du skal betale mer.
Men hvorfor skal jeg og mine venner betale mer fordi folk ikke klarer å kontrollere segselv i fylla?
Og du som i tillegg ikke har lov til å drikke? Det er per idag. 18års grense på alkohol.
Det er det som får meg til å se rødt, den kollektive avstraffelsen norge driver med.
Samme de gjør med snusen. Folk slutter og røyke og starter å snuse, myndigheten skjønner at det er i snusen penga ligger og høyner avgiften.
Hva går disse avgiftspenga til?, en liten %del av inntektene av røykavgiften går til kreftbehandling det kan jeg forstå, men hva skyldes snusavgiftene ?
avgifter kommer ikke til å hjelpe en dritt. La oss si ei krone pr pils. 18pils = 18 kroner mer. Vil du drikke så betaler du fint de 18 kronene ekstra.

Jeg liker ikke måten staten bruker avgifter på. Hvis det er noe de ikke liker så setter de avgifter på ting, hjelper lite og gjør egentlig bare at folk må ut med mer penger.
Som nevnt over her så tror jeg heller strengere straffer osv hjelper bedre enn høyere avgifter.
Sitat av christian.!.!
bra thread as always

men er ikke så dumt å sette opp prisene tror jeg, men for at folk i hele tatt da skal ha respekt for de som gjør det så syns jeg de skal gjøre noe med pengene. f.eks : fikse veier omkring i Norge, rydde gater litt oftere osv.
men om de setter opp prisene på øl og brennevin så kommer jo sikkert heimbrent salget til å øke noe som ikke er så positivt pga.
1. enklere og drikke seg ihjel.
2. får farligere fyll, mindre kontrolert.
3. kan være methanol. 4. folk blir ofte agressive på heimbrent.
++ mye mere.
Vis hele sitatet...
Altså, skal øldrikkerne dra lasset?

VEIAVGIFT skal gå til veier
Sigarettavgift skal dekke behandling av kreftpasienter
alkohol skal dekke utgifter til skadevirkninger.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor folk drar inn helt urelevante ting når det er snakk om avgifter.

Og når vi snakker om "helsenorge" helsenorge drives av skattene vi betaler. Hvorfor høyne for eks. bensinavgift fordi myndighetene skal ruste opp sykehus?

Ser ikke helt denne sammenhengen


Sitat av Cybergasm
avgifter kommer ikke til å hjelpe en dritt. La oss si ei krone pr pils. 18pils = 18 kroner mer. Vil du drikke så betaler du fint de 18 kronene ekstra.

Jeg liker ikke måten staten bruker avgifter på. Hvis det er noe de ikke liker så setter de avgifter på ting, hjelper lite og gjør egentlig bare at folk må ut med mer penger.
Som nevnt over her så tror jeg heller strengere straffer osv hjelper bedre enn høyere avgifter.
Vis hele sitatet...
Helt enig, slike argumenter fra staten ved avgiftsøkninger får meg til å se rødt.
Sist endret av Unsub; 1. juni 2008 kl. 21:29.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nubeland
OM, jeg sier OM det er regjeringens mening slår det VELDIG feil.

1. Typisk norge heve avgifter når noe er negativt (jajajaja slashdot nå kommer du med kommetaren "høyere avgifter funker" mulig det funker, men jeg mener likevel det er feil vei å gå. Ta våre naboland, de har ikke samme "problem" som norge har med fyll, selvom de har mye lavere priser og mye større tilgjengelighet. Danmark kan 16åringer kjøpe brennevin i nærmeste dagligvarebutikk. Norge har noen av de dyreste alkoholprisene i europa og likevel sliter vi med fylletrøbbel? kanskje avgifter da ikke er veien å gå
2. Det som dette vil føre til er enkelt og greit mer harryturer til søta bror og mye mer smuglersprit.
Om prisene blir hevet såpass mye (5kroner for en pils er MYE) vil vi snart se mye mer av metanol dødsfall og tollerne får nok å gjøre når Ola Dønk skal handle i sverige.
Vis hele sitatet...
Nei, nabolanda våre har stortsett jævlig mykje større problem med alkohol enn vi har. Frankrike, som vi nordmenn ser på som Landet, med stor L, når det gjeld drikkekultur har rimelig mange fleire alkoholrelaterte dødsfall per tusen innbygger enn Norge. Finland sette for ein del år sidan ned alkoholavgifta - resultatet var ei markant auke i talet alkoholikarar, og talet alkoholrelaterte dødsfall...

Fylletrøbbel, som du så malande kaller det, er en liten del av problemet, og promillekjøring, skrumplever, øydelagte familier m.m. er vel så stor del av problemet.

Edit: ta en kik på WHO sine sider. Dei anbefaler faktisk nettopp den nordiske modellen - vanskelig tilgang, høge aldersgrenser og høge priser, som gode virkemiddel for å minske omfanget av alkoholrelaterte skader.
Sist endret av vidarlo; 1. juni 2008 kl. 21:45.
Sitat av slashdot
Nei, nabolanda våre har stortsett jævlig mykje større problem med alkohol enn vi har. Frankrike, som vi nordmenn ser på som Landet, med stor L, når det gjeld drikkekultur har rimelig mange fleire alkoholrelaterte dødsfall per tusen innbygger enn Norge. Finland sette for ein del år sidan ned alkoholavgifta - resultatet var ei markant auke i talet alkoholikarar, og talet alkoholrelaterte dødsfall...

Fylletrøbbel, som du så malande kaller det, er en liten del av problemet, og promillekjøring, skrumplever, øydelagte familier m.m. er vel så stor del av problemet.
Vis hele sitatet...
Ja, faktum er, som jeg glemte å skrive i første post, at Frankrike er det landet med mest leverskader. Mange ser på Frankrike som et land der de har en sunn drikkekultur, der de drikker vin til maten, men faktum er at de kanskje er de verste.
Sitat av Nubeland
Altså, skal øldrikkerne dra lasset?

VEIAVGIFT skal gå til veier
Sigarettavgift skal dekke behandling av kreftpasienter
alkohol skal dekke utgifter til skadevirkninger.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor folk drar inn helt urelevante ting når det er snakk om avgifter.

Og når vi snakker om "helsenorge" helsenorge drives av skattene vi betaler. Hvorfor høyne for eks. bensinavgift fordi myndighetene skal ruste opp sykehus?

Ser ikke helt denne sammenhengen



.
Vis hele sitatet...


for det første så mener jeg ikke øl drikkere skal dra lasset i og med at jeg er en av dem ( ja jeg er 15 men jeg greier faktisk å oppføre meg. )
men om de først skal sette opp avgiftene på alkohol så kan de da for faen gjøre noe nyttig med dem?
Norge burde begynne å tenke litt på seg selv i stede for å sende bort alle pengene.
det med veiene var bare et eksempel.
Selv vet jeg ikke om dette kommer til å hjelpe stort.
noe kommer det nok til å hjelpe hvor blakke ungdommer med bare 200 kr ikke har råd til nok drikke.

Uansett. Norges drikkekultur er helt på jorde.
Norske folk vet ikke hvordan alkohol skal behandles spør du meg.

Jeg har vært på byen i Norge og utlandet(typisk spanske ferieplasser) og måten vi nordmenn oppfører oss under påvirkning av alkohol er bare latterlig. Vi skiller oss ut, ingen tvil om det.

Det kjipe med økt alkoholpris er jo når man er keen på å ta seg en kald utepils på en varm sommerdag så må man ut med 60-70 spenn. Det er jævlig kjipt når du tenker på hva det koster å produsere ølen eller vinen. (Er jo så å si gratis)
Men fortsatt koster det deg så dyrt fordi det norske folk drikker for å bli drita, raver rundt på byen og vandaliserer.

Har dere vært ute 5-6 på en søndags morgen i sentrum? Forkastlig.

Jeg vill nok tro at den del uteplasser og mye byliv kan bli drept av høyere alkoholavgifter. Men ærligtalt. Har vi ikke bedre å gjøre på lørdager enn å dra på byen å drikke seg dritings?
Jeg har venner som gjør dette så å si VÆR helg. Jobber 5 dager i uka. Byen fredag og lørdag. Fyllesyk på søndag...

Alkohol er en alt for stor problem i hele værden, men det har vært en kultur i såpass mange hundre år at folk rettoglsett ikke ser problemene. All risikoen og helseskadene ved alkohol inntak.

Spør du meg så er det ikke prisene som er noe galt med. Men folket og deres viten om alkohol.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Uhm, christian, du er klar over at en plass mellom 4 og 8% av alle som er uføre på et gitt tidspunkt i norge er det som følge av alkoholrelaterte skader, ifølge WHO? Det er *jævlig* mykje. Eg tipper alkoholrelaterte skader koster staten *meir* enn en drar inn i avgifter.

Forøvrig er stats enkle:
Norge: 5.5 liter rein alkohol per capita per år.
Sverige: 6.0 liter rein alkohol per capita per år.
Finland: 9.3 liter rein alkohol per capita per år.
Danmark: 11.1 liter rein alkohol per capita per år.

Kilde: http://www.who.int/countries/en/

Eg synst det tyder på at den norske alkoholpolitikken har en vesentleg effekt, den held alkoholforbruket på rundt det halve av det danske...
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Det er vel bare alkohol som er solg over disk som telles der? Vil tro at det brennes en god del mer i Norge enn landene rundt
Sitat av slashdot
Uhm, christian, du er klar over at en plass mellom 4 og 8% av alle som er uføre på et gitt tidspunkt i norge er det som følge av alkoholrelaterte skader, ifølge WHO? Det er *jævlig* mykje. Eg tipper alkoholrelaterte skader koster staten *meir* enn en drar inn i avgifter.
Vis hele sitatet...

Det tviler jeg veldig sterkt på.
Men igjen det er tipping du driver med.
Selv ganske interresert i slik emner men enda ikke funnet kilder på hvor mye staten håver inn i på alkoholavgifter og hvor mye de bruker på alkoholrelaterte skader.

Samme gjelder forsåvidt tobakkavgift og utgift til skader her, er takknemlig om noen finner kilder på det.
For jeg har en sterk mistanke om at staten tjener mer i avgifter enn de bruker, men dette er spekulasjon.

Vil tro de 5,5 literne er total alkohol solgt i norge.
Men igjen, kommer noen "få" liter over grensa som ikke regnes med i den kalkylen der.
Er MYE mer vanlig for nordmenn å handle i utlandet enn vica versa.
Dermed vil jeg påsta at den kalkylen ikke stemmer.
Sist endret av Unsub; 1. juni 2008 kl. 22:09.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nubeland
Det tviler jeg veldig sterkt på.
Men igjen det er tipping du driver med.
Selv ganske interresert i slik emner men enda ikke funnet kilder på hvor mye staten håver inn i på alkoholavgifter og hvor mye de bruker på alkoholrelaterte skader.

Samme gjelder forsåvidt tobakkavgift og utgift til skader her, er takknemlig om noen finner kilder på det.
For jeg har en sterk mistanke om at staten tjener mer i avgifter enn de bruker, men dette er spekulasjon.

Vil tro de 5,5 literne er total alkohol solgt i norge.
Men igjen, kommer noen "få" liter over grensa som ikke regnes med i den kalkylen der.
Er MYE mer vanlig for nordmenn å handle i utlandet enn vica versa.
Dermed vil jeg påsta at den kalkylen ikke stemmer.
Vis hele sitatet...
Nope, eg driver ikkje med tipping. Eg baserer meg på det WHO opplyser på sine nettsider. Det er *RIMELIG* langt fra tipping.

Og kor mykje bruker samfunnet på alkoholrelaterte skader? Umulig å gi et nøyaktig anslag, ettersom det godt kan tenkast at Per hadde knekt foten sjølv om han ikkje drakk, men et par anslag finst det, og saka blir diskutert i NOU 24/95 [1]. Rett nok fra 1995, men relevant. Ei kilde eg fann via google hevder 18 milliarder kroner i utgifter. Eg skal ikkje uttale meg om truverdet, men eg antar det kan stemme. Berre i arbeidslivet er kostnaden anslått til mellom 1.4 og 1.7 milliarder kroner[2].

Kor mykje staten får inn i alkoholavgifter burde du kunne finne i revidert statsbudsjett om du gidd leite.

[1]: http://www.regjeringen.no/nb/dep/aid...html?id=427611
[2]: www.akan.no/filer/gjelsvik.ppt
Grunnen til at jeg ikke liker slike forslag, er at jeg syntes det blir for dumt at hele befolkningen skal ta skade av at noen ungdom gjør tullete ting. Akkuratt som med snus, alle eldre snusere skal ta skade av at noen ungdommer starter. At slike forslag går igjennom blir for meg for simplisert.

Jeg har liten tru på at det blir noe mindre drikking på de yngre, jeg vil faktisk dra det så langt at jeg trur det blir mer stjeling fra foreldrene sine av slike vedtak.

Ellers har jeg ikke tenkt på slenge meg opp på statisikkdebatten.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Restyle: Tingen er at det er langtifra ungdommen som er problemet med alkohol. Det er *ALLE* lag av befolkinga, både gjennom direkte alkoholrelaterte voldsproblem, familier som går i oppløsning, korttidssjukemeldinger, alkoholrelaterte sjukdomer, alkoholrelaterte ulykker+++

Derfor rammer dette rimelig greit: det rammer alle som bruker alkohol, og holder alkoholforbruket nede.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Uten å legge meg opp i antallet som dør av skader fra alkohol eller prisen det koster landet med alkoholrelaterte uhell, for det syns jeg ikke er det mest interessante vedr. regulering av alkohol, vil jeg heller rette en pekefinger mot hvordan drikkekulturen vår lider av norsk alkoholpolitikk.

Under en nylig tur i Berlin var det første som møtte oss på flyplassen vanlige kiosker som solgte sprit over disk, dagligvarehandlere med større alkoholutvalg enn de fleste polene i norske storbyer, øl billigere enn vann og brus og enda sykere; det er lov å drikke på offentlig gate. Selv om alt ligger til rette for et skikkelig fylleklaberas hadde alle innbyggerne et moderat forhold til alkoholen. Det var en hverdagslig ting å ta en pils, eller to, eller tre, men ikke en gang på utesteder i helgene var det vanlig å se folk så mye som halvveis så sørpe full som vi er her til lands.

Min påstand er som følger: Vår avstand fra alkoholen (reguleringer og pris) har skapt et helt håpløst folkeslag. Vi eier ikke drikkekultur, vi sloss og gjør hærverk, vi oppfører oss generelt som amøber med en gang vi får alkohol inn i blodet. Reguleringer og pris gjør rusen til noe vi sjelden kan koste på oss, dermed er det også vanskeligere å kontrollere dens virkninger, og samtidig har vi større forventninger til rus fordi det er en investering å ta en tur på byen.

Selv tror jeg at halve landets befolkning hadde falt om dersom vi hadde lagt om til Tysk standard, men at det på lengre sikt kunne bidradd til en bedre drikkekultur er jeg ikke i tvil om.
Høgare prisar vil føre til færre folk som går på fylla *kvar* helg, men auke mengda av folk som tar seg ei skikkelig fyllekule.

Eg trur det blir fleire folk som havnar på pumping og fleire som drikk seg i hjel.
Sitat av Dev
Uten å legge meg opp i antallet som dør av skader fra alkohol eller prisen det koster landet med alkoholrelaterte uhell, for det syns jeg ikke er det mest interessante vedr. regulering av alkohol, vil jeg heller rette en pekefinger mot hvordan drikkekulturen vår lider av norsk alkoholpolitikk.

Under en nylig tur i Berlin var det første som møtte oss på flyplassen vanlige kiosker som solgte sprit over disk, dagligvarehandlere med større alkoholutvalg enn de fleste polene i norske storbyer, øl billigere enn vann og brus og enda sykere; det er lov å drikke på offentlig gate. Selv om alt ligger til rette for et skikkelig fylleklaberas hadde alle innbyggerne et moderat forhold til alkoholen. Det var en hverdagslig ting å ta en pils, eller to, eller tre, men ikke en gang på utesteder i helgene var det vanlig å se folk så mye som halvveis så sørpe full som vi er her til lands.

Min påstand er som følger: Vår avstand fra alkoholen (reguleringer og pris) har skapt et helt håpløst folkeslag. Vi eier ikke drikkekultur, vi sloss og gjør hærverk, vi oppfører oss generelt som amøber med en gang vi får alkohol inn i blodet. Reguleringer og pris gjør rusen til noe vi sjelden kan koste på oss, dermed er det også vanskeligere å kontrollere dens virkninger, og samtidig har vi større forventninger til rus fordi det er en investering å ta en tur på byen.

Selv tror jeg at halve landets befolkning hadde falt om dersom vi hadde lagt om til Tysk standard, men at det på lengre sikt kunne bidradd til en bedre drikkekultur er jeg ikke i tvil om.
Vis hele sitatet...
Hm, det du sier her er absolutt interessant.

Det er meget mulig at man har en bedre drikkekultur i Tyskland, men jeg tror ikke at det vil lønne seg veldig å åpne helt for den slags i Norge. Å få en slik kultur som Tyskland har tar lang tid. Hvis vi åpner for åpent og avgiftsfri alkoholsalg, så vil nordmenn gå bajas. Jeg tror du sier dette for å illustrere at det er mulig, men jeg tror at Norge er for sent ute.

Man kan sammenlikne det med minkfarmer. Hvis man har mink i fangenskap, og plutselig slipper de løs, så vil de dø med en eneste gang, og dette fordi de ikke er vant til å være ute i det fri. Samme med oss nordmenn, vi vil ikke klare det, og det vil bare skape kaos tror jeg. Ellers et godt poeng, men tror ikke det funker for Norge.
Vil først og fremst si at det var veldig bra og saklig skrevet

Og jeg veit at drikkekulturen i Norge ikke er noe særlig, men det finnes værre.
F.eks: Russere generelt drikker _veldig_ mye, og jeg snakket senest med en i går om akkurat dette (en som har vært en del i Russland). Og han sier at de fleste drikker hver dag og at dem så godt som jobber for vodka.
Men den grøftekulturen vi har her i Norge burde det bli gjort noe med, så det er ingen unnskyldning det jeg kommer med
Sist endret av sum_user; 1. juni 2008 kl. 23:25.
Sitat av sum_user
Vil først og fremst si at det var veldig bra og saklig skrevet

Og jeg veit at drikkekulturen i Norge ikke er noe særlig, men det finnes værre.
F.eks: Russere generelt drikker _veldig_ mye, og jeg snakket senest med en i går om akkurat dette (en som har vært en del i Russland). Og han sier at de fleste drikker hver dag og at dem så godt som jobber for vodka.
Men den grøftekulturen vi har her i Norge burde det bli gjort noe med, så det er ingen unnskyldning det jeg kommer med
Vis hele sitatet...
Russland rager ganske høyt på dårlig drikkekultur, ja. Jeg har selv vært der, og sett hvordan det er der. MEN man må huske at Russland fortsatt ikke er helt korruptfrie og så "bra" som Norge. De er fortsatt i en restaureringsfase.

Edit for post 1.

Jeg syns også at det å klage på så høye priser generelt er for dumt. Hvis man ser på gjennomsnittlig lønn pr. pers i Norge, så vil jeg ikke si at hverken alkohol eller bensin er så sabla dyrt som alle skal ha det til. Vi har en ekstremt høy BNP, og når finansaviser skal "reklamere" for land der det koster 5 kr litern, så blir det for dumt. Det fins land som betaler 3-5 kr litern, men får bare fylt 10 liter, grunnet dårlig råd, og her sitter vi med 4 pcer i huset, vraltende og klager over hvor jævlig irriterende det er å betale hele 17 kroner for en pils. Det er kvalmt, og det er alt for populært.
Et annet viktig poeng er tilgjengelighet på rus. Med tilgjengelighet tar jeg også i betraktning prisen på alkohol.

Vi kan se på den amerikanske rustilgjengelighetsmodellen, der ungdommer lettere får tak i marihøna enn flaska. Dette dreier seg om alder på kjøp av alkohol, men det kan nok tenkes at alder på kjøp - og man faktisk har råd til å kjøpe alkohol, kan være beslektet.

I dag koster en sixpack med øl noe lignendes som et gram hasj. En avgiftsøkning vil øke skillet, med andre ord; hasj har ingen aldersgrense, og det er billigere enn å drikke seg full.

Det er sant at vi har en drikkekultur i Norge, men ønsker vi virkelig en økning på cannbiskulturen?

Det finnes også skumle statistikker på dette, blant annet så hadde aftenposten en artikkel her om dagen: 40% av norges befolkning har prøvd hasj.

Derfor ut i fra en litt spekulert drøfting, ser jeg for meg at øker vi avgiften på alkohol, vil rusmidler som hasj komme et hakk lenger inn i lyset for mange ungdommer.
Godt med smør
Sitat av piuu
Et annet viktig poeng er tilgjengelighet på rus. Med tilgjengelighet tar jeg også i betraktning prisen på alkohol.

Vi kan se på den amerikanske rustilgjengelighetsmodellen, der ungdommer lettere får tak i marihøna enn flaska. Dette dreier seg om alder på kjøp av alkohol, men det kan nok tenkes at alder på kjøp - og man faktisk har råd til å kjøpe alkohol, kan være beslektet.

I dag koster en sixpack med øl noe lignendes som et gram hasj. En avgiftsøkning vil øke skillet, med andre ord; hasj har ingen aldersgrense, og det er billigere enn å drikke seg full.

Det er sant at vi har en drikkekultur i Norge, men ønsker vi virkelig en økning på cannbiskulturen?

Det finnes også skumle statistikker på dette, blant annet så hadde aftenposten en artikkel her om dagen: 40% av norges befolkning har prøvd hasj.

Derfor ut i fra en litt spekulert drøfting, ser jeg for meg at øker vi avgiften på alkohol, vil rusmidler som hasj komme et hakk lenger inn i lyset for mange ungdommer.
Vis hele sitatet...
Du fremstiller cannabis på en negativ måte med posten din?

Nå ville jo ikke jeg nevne cannabis i denne tråden for jeg ser på det som avsporing men, la gå.

Hadde cannabiskulturen blitt STØRRE, hadde kanskje grøftefyll problemet vært fikset. Hadde cannabiskulturen hatt en økning kunne staten ha fått skatt på cannabis.

Og angående den aftenposten artikkelen. Jeg tviler STERKT på att 40% av norges befolkning har prøvd hasj fordi alkohol er dyrt, her er ungdom OG voksne generelt så indoktrinert av propaganda att de ikke bare automatisk går "håhoy, her var det lite med penger, jeg tar heller å røyker meg skev på hasj"

Skal vell kanskje ikke diskutere cannabis, men om den slags poster med en nedlatende innstilling mot et stoff vi ikke diskuterer er ok materiale å ta opp. Må jeg få lov til å kritisere det :P

Nå skal ikke dette bli en legaliser cannabis tråd. Men sånne utsagn kan du droppe for fremtiden :P

EDIT: Dette er min subjektive mening
Sist endret av Apeloff; 2. juni 2008 kl. 00:21.
Sitat av piuu


Det finnes også skumle statistikker på dette, blant annet så hadde aftenposten en artikkel her om dagen: 40% av norges befolkning har prøvd hasj.

Vis hele sitatet...
Sitat av forebygging.no
Over 40 prosent av alle nordmenn har prøvd hasj før de var tretti. I Oslo er andelen blant menn så høy som 60 prosent. Men blant de med høyere utdanning avtar interessen fort når de forlater tenårene. Bare én av ti 28-åringer med høyere utdanning har brukt cannabis siste år. Hele 44 prosent av dem som kun har grunnskole, er hasjbrukere. Tilsvarende har én av fire arbeidsledige røykt hasj siste år, mens blant studenter er tallet bare 11 prosent.
Vis hele sitatet...
Altså, så er det 40% som har prøvd cannabis FØR de ble 30.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Sitat av Max-Mekka
Jeg syns også at det å klage på så høye priser generelt er for dumt. Hvis man ser på gjennomsnittlig lønn pr. pers i Norge, så vil jeg ikke si at hverken alkohol eller bensin er så sabla dyrt som alle skal ha det til. Vi har en ekstremt høy BNP, og når finansaviser skal "reklamere" for land der det koster 5 kr litern, så blir det for dumt. Det fins land som betaler 3-5 kr litern, men får bare fylt 10 liter, grunnet dårlig råd, og her sitter vi med 4 pcer i huset, vraltende og klager over hvor jævlig irriterende det er å betale hele 17 kroner for en pils. Det er kvalmt, og det er alt for populært.
Vis hele sitatet...
Her kommer du med et veldig viktig poeng som jeg hadde lyst til å nevne i mitt innlegg.

Vi klager og syter over dyrere bensin, økte avgifter på alkohol(?) osv.
Men vi gode sammfunsborgere i norges land og rike har det bedre en de fleste andre uansett!
Prisene stiger jo i takt med lønningene, det ser man med enkel indeksregning.

Man kan nesten si at det var akkurat like dyrt å leve i Norge i 1998 som det er idag, pga. at lønningene var laverene!
Prisen på å gå ut hadde uansett ikke blitt særlig påvirket! På fylla kommer gjerne taxi/kjøring tur/retur, mat på byn, festrøyk for de som ikke røyker og 20 røyk ekstra for de som gjør, nattmat, drikke ute, betale seg inn på utested osv osv.

De som driver med helgefyll og står bak den meste kvalmen i sentrum bl.a har uansett ikke drikke som hovedutgift. Om helflasken med sprit kostet 250 eller 350 har ikke allverden å si for de man ønsker å ramme.

De som blir rammet er de som liker å nyte et par pils her og der, som har et jevnt forbruk og ikke plager andre enn sin egen lever.
Dessuten er jeg drittlei av hele argumentasjonen.

Hva er det vi ikke kan bevise helseskadelig i dagens samfunn? Snusavgift er f.eks noe av det mest paradoksale i hele avgiftspolitikken. Ser man på dokumentasjonen man har pr dags dato er majones, McDonalds og cola større utgiftsposter enn snus, men alikavel økes snusavgiften. Det vil også si at når "den tid kommer" vil dere vel finne dere i disse avgiftene og, siden det tross alt er et "godt tiltak" for samfunnet i sin helhet.

Det beste er faktisk om alt får avgifter utenom kyllingsalat og vann. Hadde dere støttet oppunder det? Nei, tenkte meg det, for det hadde faktisk rammet dere i særlig grad. På samme måte som at de som faktisk liker å ta seg et par pils i uken på tross av lav lønn blir straffet av dette, og på samme måte som vanskeligstilte familier blir rammet av bensinavgiftene. Men så lenge det rammer andre samfunnsgrupper og er for "felleskapets beste" så går dere med på det. Ser mange av dere som støtter oppunder alkoholavgiftene påpeker "det hadde ikke gjort meg noe" - my point!

Og at folk koster samfunnet mer, hva i h**** er det for et argument? Jeg hadde kjøpt det om vi bodde i et hvilket som helst annet land. Men i Norge derimot er penger det siste problemet vi har, problemet er at det prioriteres og administreres idiotisk.

Sitat av Max-Mekka
Godt poeng, det er akkurat det som er poenget mitt. De høye avgiftene rammer nettopp de som drikker seg drita, nemlig de som er en trussel for samfunnet. 20 kr er ikke allverdens ekstra penger for å nyte en pils.
Vis hele sitatet...
Tror du skummleste der, max. Jeg sa nettopp det motsatte.

Dersom ola normann vil slappe av i solen med 3 pils vil dette plutselig koste mye mer.

Dersom tøffetom skal på by'n går det uansett en tusenlapp gjerne. At da spriten han drikker på vors koster 100 kr mer vil han ikke merke i forhold til tidligere fylla uansett. Problemet er ikke totalkonsumet, men drikkekulturen.

Dersom man tvinger folk til å senke totalkonsumet blir gjerne dette mye mer "kosentrert", da alkohol blir til en dyr utskeielse og ikke til et daglig gode. Dette er norge et levende eksempel på.
Et av problemene med den norske drikkekulturen er vorspieltradisjonen
der nordmenn drikker seg drita før de drar på byen.. Det er mange som hevder
at billigere alkoholpriser på byen vil redusere dette problemet. En fordel med dette
er at drikkingen da blir flyttet til "ordnede" former, dvs at det er vakter som kontroller
hvor drita en blir, og man kan bli nektet servering.

Et forslag kan da være å subsidiere billigere alkoholpriser på uteplasser med dyrere priser
på pol/butikk. Dette vil gjøre det mindre fristende å drikke seg sannseløs på vorspiel før
man drar til byen, og det vil muligens få folk til å dra tidligere ut..
Sitat av Elefanten

Dersom ola normann vil slappe av i solen med 3 pils vil dette plutselig koste mye mer.

Dersom tøffetom skal på by'n går det uansett en tusenlapp gjerne. At da spriten han drikker på vors koster 100 kr mer vil han ikke merke i forhold til tidligere fylla uansett. Problemet er ikke totalkonsumet, men drikkekulturen.

Dersom man tvinger folk til å senke totalkonsumet blir gjerne dette mye mer "kosentrert", da alkohol blir til en dyr utskeielse og ikke til et daglig gode. Dette er norge et levende eksempel på.
Vis hele sitatet...
100 kr hver helg vil koste mer enn en ussel pils eller to i sola. Den som blir rammet er storforbrukeren, ikke småforbrukeren.
Sitat av Max-Mekka
100 kr hver helg vil koste mer enn en ussel pils eller to i sola. Den som blir rammet er storforbrukeren, ikke småforbrukeren.
Vis hele sitatet...
Helt feil, begge blir rammet.

Riktignok, storforbrukeren betaler kanskje 1000kroner mer i måneden enn Ola Nordmann, men Ola Nordmann må likevel betale mer for sin sommerpils.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nubeland
Helt feil, begge blir rammet.

Riktignok, storforbrukeren betaler kanskje 1000kroner mer i måneden enn Ola Nordmann, men Ola Nordmann må likevel betale mer for sin sommerpils.
Vis hele sitatet...
Poenget er at auka pris vil muligens redusere forbruket til drankeren, av økonomiske grunner, men det vil antakeleg ha null innvirkning på forbruket til dei som tar tre pils for å slappe av en lørdagskveld. Då er målet oppnådd - dei som er i risikosona/er alkoholikarar har redusert forbruket. Presto - var ikkje det målet?
Sitat av slashdot
Poenget er at auka pris vil muligens redusere forbruket til drankeren, av økonomiske grunner, men det vil antakeleg ha null innvirkning på forbruket til dei som tar tre pils for å slappe av en lørdagskveld. Då er målet oppnådd - dei som er i risikosona/er alkoholikarar har redusert forbruket. Presto - var ikkje det målet?
Vis hele sitatet...
De som på død og liv skal drikke seg dritings, og de som har alkoholiker-tendenser(eller er alkoholikere) vil ikke slutte å drikke, eller redusere drikkemengden. Å tro det er bare utrolig naivt, flesteparten vil drikke det samme, men ende enda mer i driten fordi det spiser mer av lommeboken.

Og å si at det har "null innvirkning" synes jeg er litt merklig. Har dere virkelig aldri sett/snakket med økonomisk vanskeligstilte? Mange går å teller på kronen, kjøer tunfisk på kiwi og kylling på rema, pga prisforskjellen. I det lange løp betyr en krone her og en krone der ganske mye hvis man har en stram økonomi som såvidt går opp. Igjen, i likhet med bensinavgiftene, er det de vansekligstilte familiene som må gi avkall på sine hverdagslige goder.

Det vil også øke smuglerspritomsettningen betraktelig. Faktum er jo at de største forbrukerne av HB og smuglersprit også er de største forbrukerne av lovlig alkohol. Sier seg selv at disse vil øke billigspriten for å kompensere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Elefanten
De som på død og liv skal drikke seg dritings, og de som har alkoholiker-tendenser(eller er alkoholikere) vil ikke slutte å drikke, eller redusere drikkemengden. Å tro det er bare utrolig naivt, flesteparten vil drikke det samme, men ende enda mer i driten fordi det spiser mer av lommeboken.
Vis hele sitatet...
Elefanten: All forskning tyder på at redusert tilgang = redusert bruk. Redusert tilgang vil her sei økt pris, og dermed mindre for pengane.... Det vil gjerne gjere terskelen for å bli alkis høgare...
Sitat av slashdot
Elefanten: All forskning tyder på at redusert tilgang = redusert bruk. Redusert tilgang vil her sei økt pris, og dermed mindre for pengane.... Det vil gjerne gjere terskelen for å bli alkis høgare...
Vis hele sitatet...
At landets totalkonsum blir redusert har jeg aldri tvilt et sekund på. Jeg vet f.eks at min mor og stefar (som er mellom jobber) hadde måttet redusert på alkoholforbruket sitt med en sånn prisøkning. Enda de aldri er full og aldri går ut. MANGE slike husholdninger vil selvfølgelig bli rammet.

Men 17 åringer gir faen, jeg (19 år) gir faen, og ikke en eneste en jeg har i min vennekrets ville drukket mindre pga prisøkningen. Ser du hva folk sier her inne er de fleste enige om at "det ikek gjør noe". De som er alkoholiserte, eller føler en enorm trang til å drikke, vil selvfølgelig ikke la være fordi det blir "litt dyrere". Det er de med forsørgeransvar osv som vil redusere forbruk, de som allerede er de mest måteholdne såvidt jeg har forstått.

Og som sagt - redusert forbruk vil si redusert lovlig forbruk. De som drikker mest ulovlig alkohol drikker også mest lovlig, ergo har de tilgangen. Så med en nedgang på polet tilsier det også kompensasjon på svartemarkedet.
Jeg ser ikke problemet med å øke alkoholavgifter (uansett om det skjer eller ikke). Til og med studenter med dårlig økonomi har råd til å drikke hver helg (hvis de vil altså). Vi har råd til det meste. Det er bare bil og hus vi vanligvis ikke har råd til å kjøpe.
Joda, hvis staten skal være barnetante til befolkningen og behandle alle som om en gjeng idioter som ikke klarer å ta ansvar for seg selv, så er det vel greit at de setter opp avgiften for å få folk til å drikke mindre.
Så en gruppe på facebook som hadde ca. 20,000 medlemmer, og eieren av gruppa hadde skrevet i teksten at det hele var tull og for å se om noen eide kildekritikk. Allikevel strømte det til nye medlemmer som debatterte.. Artig det der.

Jeg mener at avgiften er på en grei pris, siden jeg ikke drikker, så kunne jeg jo egentlig ikke brydd meg mindre.. Men sånn seriøst så virker det for meg som et ok nivå.

Men en ting jeg ville hatt er 16/17 års aldersgrense på alkohol.. Slik at når man kunne kjøre bil er man ikke ny til alkohol OG kjøring, men bare kjøring. Såklart, 90% drikker uansett, men jeg tror allikevel at om man får lov til å drikke når man er 17 - lovlig såklart, så vil det kanskje gjøre at de er mer ordentlige? For det virker ihvertfall her jeg bor - som om at man ikke drikker særlig ofte, pga. at man trenger et sted det er fest og ikke blir for mye bråk, og slikt.. Men når man da først finner dette, nei, da skal man på liv og død på fylla og sørpe i vei.
Din forbanna sosialist.
Sitat av Gromstad2
Din forbanna sosialist.
Vis hele sitatet...
Forbanna FrP'er?..
Sitat av Gromstad2
Din forbanna sosialist.
Vis hele sitatet...
Ja, og som sosialist, så vil jeg si at vi faktisk bryr oss om hvordan Norge går. At vi ikke fucker opp samfunnet med alle problemene som alkohol medfører. Ville vi "Startet" et nytt samfunn fra scratch, så ville mest sannsynlig alkohol vært ulovlig. Vennligst kom med noen saklige argumenter i det minste, i stedet for å prakke ned på andre fordi vi faktisk mener noe annet enn FrP-ister og kapitalister.
Sitat av Max-Mekka
Ja, og som sosialist, så vil jeg si at vi faktisk bryr oss om hvordan Norge går. At vi ikke fucker opp samfunnet med alle problemene som alkohol medfører. Ville vi "Startet" et nytt samfunn fra scratch, så ville mest sannsynlig alkohol vært ulovlig. Vennligst kom med noen saklige argumenter i det minste, i stedet for å prakke ned på andre fordi vi faktisk mener noe annet enn FrP-ister og kapitalister.
Vis hele sitatet...
Synes det blir en veldig halvveis-løsning å skulle tenke sosialistisk når vi argumenterer for avgifter, mens privatpersoners økonomi baserer seg på kapitalisme.

Når alle skal bidra til felleskapet i lik grad vil det i realiteten føre til at man tråkker på de som sliter mens man kun tar en dråpe i havet fra de som bader i penger. Røkke og en random blitzer vil begge måtte betale akkurat like mye i avgifter for en biltur til sentrum eller en pils. Noe som jeg trodde var imot sosialister sin ideologi?
Sist endret av Elefanten; 3. juni 2008 kl. 19:40.
Det er godt mulig det vil hjelpe, men la oss ta ungdomer som et eksempel?
Jeg ville gjerne hatt en poll, faktisk.
Så kunne vi sett hvor mange her inne som var mellom 16-23(?) - som ville ha kuttet ned på drikkemengen dersom prisene hadde gått opp litt. Jeg personlig ville drukket akkuratt like mye, selvom prisene hadde blitt fordoblet. Dog, jeg ville kanskje blitt mer gjerrig på å gi bort.

Til Max-Mekka; Jeg jobber også selv, er 17 år - blir 18 om en måned. Jobber rundt 3 dager i uka på Kiwi, og tjener alle pengene selv. Dette fører da til at jeg ikke får noe spess med penger fra foreldre, og alle utgifter betales av egen lomme.

Jeg sier ikke nødvenigvis at dette _MÅ_ være en dårlig idè. Det eneste jeg vil påpeke et at det finnes målgrupper som uavhengig av pris, ikke vil kutte ned. Og jeg trur, for å være helt ærlig - at størsteparten av kammeratgjengen min vil drikke så og si like mye, med en avgiftsøkning.

Jeg må i tillegg si meg litt enig med Elefanten, anngående hvem som rammes. Jeg trur Ola Nordmann vil bli rammet hardt av en prisøkning, da de har andre ting å bruke penger på. Jeg f.ex. disponerer pengene mine til bil, bensin, drikke, mat, PC o.l. - og slipper da og betale gjeld, og masse regninger da jeg bor hjemme.

Jeg ser ikke på meg selv som en kapitalist, selvom jeg er enig med FRP i en del saker.
Sist endret av Restyle; 4. juni 2008 kl. 01:02.
Etter å ha lest halve siden (ikke hele, sry, dog interessant), så slår det meg at det er jo ikke ungdommen som drikker seg sjaitings som står for størstedelen av statens utgifter i forbindelse med alkohol. Det er alkoholiserte voksne mennesker, som tidligere Vidarlo nevner; de sosiale problemene rundt alkoholisering. Hvordan løse dette? Selvom ungdom eller eldre drikker seg dritings og fester betyr ikke det at de har like store sosiale påvirkninger som alkoholikere, eller blir til alkoholikere. Hovedproblemet ligger på et dypere sosialt plan enn helgefylla. Hva gjør til, og hvordan forhindre at mennesker blir alkoholikere (og narkomane)?
Sist endret av Kauder; 4. juni 2008 kl. 01:36.
Mao så trur du at dersom alkoholikere ikke får råd til deres daglige føde, så drikker de enkelt å greit mindre? Jeg trur tbh. at de enkelt og greit slutter å spise før det skjer.

..Slik jeg ser det.
Sitat av Restyle
Mao så trur du at dersom alkoholikere ikke får råd til deres daglige føde, så drikker de enkelt å greit mindre? Jeg trur tbh. at de enkelt og greit slutter å spise før det skjer.

..Slik jeg ser det.
Vis hele sitatet...
Hva snakker du om? Jeg har ikke sagt en dritt om avgifter. Mongo.
faen ass er så dritt lei hvordan dette landet er på visse områder. bruker forbud og økte priser for og få ned problemene i samfunnet noe som ikke fungerer. ting regulerer seg oftest selv i visse saker er min teori.
Sitat av BeerViking
faen ass er så dritt lei hvordan dette landet er på visse områder. bruker forbud og økte priser for og få ned problemene i samfunnet noe som ikke fungerer. ting regulerer seg oftest selv i visse saker er min teori.
Vis hele sitatet...
Hva slags teori er det egentlig?, når alle tall tyder på at vi drikker mere og mere. selv om det blir dyrere.


og hva får deg til og tro at en liberalistisk styreform ville ha gjort saken noe bedre? Et av de mest liberale landene i verden, (USA) går det vell ikke akkurat som det suser for om dagen. Mens i motsatt ende av den politiske skalaen (Kina) går det badre enn aldri før. Er ikke helt sikker på om den vanlige mannen i gata har nokk forståelse til og skjønne hva som er hans eget beste (ens eget beste er ikke ett alkoholintak på 5 L i året) . Og da må en overordnet kontrollmakt gripe inn og regulere.
Så er det måten det blir regulert på som muligens kan diskuteres. Ett forbud er prøvd ut før uten suksess. så hva kan da gjøres? jo, gjøre det så dyrt at man ikke kan kjøpe det. å gjøre det billigere og håpe på at flere tar til fornuft er det vell ingen som tørs og satse på.
Sist endret av FiseFin; 4. juni 2008 kl. 05:51.
sier ikke at det hadde vert bra og senke prisene for samfunnets del men tviler på at pris økning kommer til og ha mye og si.
Sitat av BeerViking
sier ikke at det hadde vert bra og senke prisene for samfunnets del men tviler på at pris økning kommer til og ha mye og si.
Vis hele sitatet...

å nei? den eneste grunnen jeg kan se for at vi i norge drikker halvparten av det danskene gjør er fordi vi har streng alkoholpolitikk med høye avgifter. ergo; prisøkning har noe og si.
Sist endret av FiseFin; 5. juni 2008 kl. 04:30.
Sitat av FiseFin
Hva slags teori er det egentlig?, når alle tall tyder på at vi drikker mere og mere. selv om det blir dyrere.


og hva får deg til og tro at en liberalistisk styreform ville ha gjort saken noe bedre? Et av de mest liberale landene i verden, (USA) går det vell ikke akkurat som det suser for om dagen. Mens i motsatt ende av den politiske skalaen (Kina) går det badre enn aldri før. Er ikke helt sikker på om den vanlige mannen i gata har nokk forståelse til og skjønne hva som er hans eget beste (ens eget beste er ikke ett alkoholintak på 5 L i året) . Og da må en overordnet kontrollmakt gripe inn og regulere.
Så er det måten det blir regulert på som muligens kan diskuteres. Ett forbud er prøvd ut før uten suksess. så hva kan da gjøres? jo, gjøre det så dyrt at man ikke kan kjøpe det. å gjøre det billigere og håpe på at flere tar til fornuft er det vell ingen som tørs og satse på.
Vis hele sitatet...
Sitt eget beste? Definer nordmannens "eget beste", værsåsnill?

For slik jeg ser det har alle individer egne verdier og egne kriterier for å oppnå lykke. Noen oppnår lykke ved å avansere i rangstigen på jobb, noen oppnår lykke ved å krysse av en ny jente på listen, og noen oppnår lykke ved å være såkalte "livsnytere" som ikek bryr seg så meget om allverden.

Det å kunne søke nettopp sin lykke er det jeg føler demokratiet handler om, litt grunnlaget for "the american dream". Derfor er det et utrolig overgrep fra en "demokratisk" stat å komme inn i ola norman sitt liv og si "hey, dette er ikke for ditt eget beste". Vi er forskjellige, og koster samfunnet forskjellige summer. Noen skaper masse penger i kassa, noen er en utgiftpost.

Du snakker derimot om statens beste! Og ja, du har helt rett. Kina går så det suser. Andelen fattige er høyere enn på ti år, det er kun 1 politisk parti og hæren er et godt substitutt for forhandlinger med "sine" innbyggere og statlig sensur er noe alle må finne seg i.

SÅNN styres et land mtp "statens beste". Norge utvikler seg tydeligvis i den rettningen (vet det aldri vil gå så langt, ikke missforstå meg med vilje for gratis argument), er jeg virkelig den eneste som har noe imot det?