Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2708
Jeg har tenkt en stund på og kjøpe en ny pc som kun skal brukes som server. Denne har jeg tenkt å ha filer til deling på, og også en webserver, sqlserver osv. på. Så det jeg lurte på da hva hvor stor ytelse en slik server burde ha og om jeg kanskje kunne ha fått noen forslag til server, og porgrammer.
Har tenkt på å ha Linux, med apache osv. men vet ikke vilken distro.
Vel, prisklasse? Det skal mye trafikk til før du trenger noe annet enn reservedelene du har liggende. Distro skal jeg ikke si noe om, da det ikke er noe problem å søke seg frem på Google o.l. etter forslag (og ja, jeg har meninger om hva som er egnet eller ikke).
Hvis den bare skal fungere som server, så er det ikke noe problem å fikse noe billig.
Stikkord: bra cpu, mye ram, mye lagringsplass, dårlig skjermkort og ikke lydkort.
Jeg har en server stående som brukes til å kjøre hjemmesiden min og noen psyBNC-prosesser.

CPU: 400MHz Pentium 2
RAM: 384 MB SD-RAM
HDD: En på 6GB, en på 40GB

Er ikke all verden man trenger.
RBS
Trådstarter
Sitat av charzer
Jeg har en server stående som brukes til å kjøre hjemmesiden min og noen psyBNC-prosesser.

CPU: 400MHz Pentium 2
RAM: 384 MB SD-RAM
HDD: En på 6GB, en på 40GB

Er ikke all verden man trenger.
Vis hele sitatet...
Er nesten en slik pc jeg bruker nå
Bare at denne har en 80gb hdd.
Tenkte at jeg skulle kjøpe to nye hdd'er en liten til den jeg har nå og en stor 250gb til serveren.
Hva er forskjellen på å bruke SATA disk i forholde til IDE?
Sitat av RBS
Hva er forskjellen på å bruke SATA disk i forholde til IDE?
Vis hele sitatet...
Ikke stor, men forskjellen mellom sata 2 og ide er så man kan merke den.
Jeg hadde en 166mhz før med 90MB ram, kjørte helt fint.

Nå har jeg en 800mhz med 128MB ram (SD), kjører jo helt fint det også.

Så lenge man ikke kjører Windows trenger man ikke så veldig god server, kjørte en god
del på den dan gamle serveren, og kjører en del på den nye, aldri problemer,
alt går helt fint!