Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4385
Som en som røyker daglig og bekymret for egen helse kom jeg på i dag å sjekke statistikk for lungekreft. Tenkte at siden så mange har sluttet å røyke så må jo statistikken vise at antall krefttilfeller går ned.

Det jeg fant var denne:
https://www.kreftregisteret.no/globa...k-bakgrunn.jpg

I tillegg sier følgende artikkel at i 1973 røyket 43% og i dag 13%: http://nhi.no/forside/hvor-mange-nor...dag-45935.html

Det jeg tenker er at, vel det å røyke er ikke sunt eller godt for lungene, men på 50-tallet så røyket alle. Leger røyket mens de undersøkte deg, professorer røyket mens de underviste, alle røyket hele tiden.. slik jeg ser det viser grafen sammenheng med økt bruk av personbiler. På 90-tallet fikk man katalysatorer og "sunnere bensin /blyfri" som kan forklare noe av nedgangen. Men jeg kan ikke se noen sammenheng mellom røyking og antall lungekrefttilfeller i statistikken.

??
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Har du sett på grafane? Om du ser på grafen for menn flater jo den kraftig ut på slutten av 80-talet, og tar til å falle rundt 2000.

For kvinner ser utflatinga ut til å vere i ferd med å skje. Det har antakeleg samanheng med at dei begynte å røyke seinare enn menn.

Forøvrig er ei slik utflating nøyaktig det vi kan forvente ut frå at det tar lang tid frå du røyker til du får lungekreft, og at endringane i veldig stor grad går med generasjonane. Det er rett nok ein del som sluttar, men den store endringa er at færre begynner.

Så min påstand er at om du ikkje ser utflatinga og fallet, så vil du ikkje sjå det. Linken mellom røyking og kreft er og hinsides godt spikra - http://wiki.cancer.org.au/policy/Tob...ing_and_cancer er ei grei oppsummering.

(Forøvrig: blybensin førte ikkje til lungekreft, men nerveskader. Katalysatorer bidrar til mindre CO og NOX, men det er relativt marginal effekt på lungekreft.)
Sist endret av vidarlo; 6. oktober 2016 kl. 20:47.
Hva med å poste link til artikkelen eller siden hvor du fant diagrammet? Det er ikke noe vits å kommentere statistikk når man ikke vet en døyt om datagrunnlaget.
Har du lest den da? =)

Lungekreft er en sykdom som kan utvikle seg over lang tid, og som først og fremst rammer personer som fremdeles røyker, eller har røykt tidligere. Det ventes derfor at antallet lungekrefttilfeller fortsatt vil være høyt en lang periode framover, til tross for at flere og flere, særlig i den yngre delen av befolkningen har valgt å være røykfrie eller har sluttet å røyke.
Vis hele sitatet...
vidario: Jeg mener ikke at røyking av tobakk ikke er skadelig, men at det kan være ting som er like skadelige, jeg vet ikke hva men tenker at det har vært en gjevn nedgang av tobakksrøyking siden 1950.

Radon, eksos, asfaltstøv, alt mulig ..
Sist endret av drankshrank; 6. oktober 2016 kl. 20:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Drum Vis innlegg
vidario: Jeg mener ikke at røyking av tobakk ikke er skadelig, men at det kan være ting som er like skadelige, jeg vet ikke hva men tenker at det har vært en gjevn nedgang av tobakksrøyking siden 1950.

Radon, eksos, asfaltstøv, alt mulig ..
Vis hele sitatet...
Ja, altså. Radon er på ingen måte helsekost, og det er velkjent at det kan føre til lungekreft. Det er og velkjent at røyking fører til lungekreft. Linken mellom røyking og mange typer kreft er fastslått.

Det er og, som påpeikt på sida du lenker til, allereie mogeleg å sjå ein nedgang, spesielt skilnaden mellom område med mindre røyking og meir røyking, i krefttilfella.

Forøvrig så har du kanskje fått med deg at en jobber m.a. mot radon i bygg i tillegg til å jobbe mot røyking. Men det endrer ikkje det faktum at røyking er svært viktig faktor i lungekrefttilfella vi ser.

Så nøyaktig kva er det som er poenget ditt med denne tråden? Er det å betvile at røyking fører til lungekreft?
Sist endret av vidarlo; 6. oktober 2016 kl. 20:57.
Jeg er ikke i tvil om at røyking kan føre til lungekreft. Men statistikken slik jeg ser den viser noe helt annet. La oss anslå at 70 % av befolkningen røyket i 1960, og nærmere 10% i dag. Grafen fra krefregisteret passer jo ikke? Jeg er bare forundret..

Men den passer i henhold til bruk av personbiler, så kanskje avfall fra personbiler er mer skadelig enn det man har visst?
Sist endret av drankshrank; 6. oktober 2016 kl. 21:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nå har du jo fått servert svarene. Hvorfor er du fortsatt forundret?
Sitat av Drum Vis innlegg
Men statistikken slik jeg ser den viser noe helt annet. La oss anslå at 70 % av befolkningen røyket i 1960, og nærmere 10% i dag.
Vis hele sitatet...
Det er fordi de som røyket i 1960 ikke fikk lungekreft i 1960. De fikk kreft i 1970, eller 1980, eller 1990. Etter å ha røyket i mange år.

Men den passer i henhold til bruk av personbiler, så kanskje avfall fra personbiler er mer skadelig enn det man har visst?
Vis hele sitatet...
Det er vanlig blant folk som ikke kan et kvekk om statistikk å forveksle korrelasjon med kausalitet. De villeste grafer kan passe sammen uten at de har noe som helst med hverandre å gjøre. http://www.tylervigen.com/spurious-correlations har masse eksempler man kan le av.
Sist endret av liasis; 6. oktober 2016 kl. 21:20.
liasis: men kan det ikke være at du og mentalmelt også er forutinntatte. At dere godtar sannheter uten å etterprøve dem? Man skylder på tobakksrøyking men problemet er noe helt annet?
Sitat av Drum Vis innlegg
liasis: men kan det ikke være at du og mentalmelt også er forutinntatte. At dere godtar sannheter uten å etterprøve dem? Man skylder på tobakksrøyking men problemet er noe helt annet?
Vis hele sitatet...
Alt kan hende, men hva er grunnlaget for å tro det istedenfor? Du vil fortsette å røyke, så derfor tar hele verden feil?
Nei, stater over hele verden skylder på tobakksrøyking for å slippe å ta kostnaden med luftforurensning.
Du må bidra med noe mer enn anekdoter og tilfeldig sammenfallende grafer hvis du skal fortsette på denne stien. Dette er vitenskapsforumet.
Sitat av Drum Vis innlegg
liasis: men kan det ikke være at du og mentalmelt også er forutinntatte. At dere godtar sannheter uten å etterprøve dem? Man skylder på tobakksrøyking men problemet er noe helt annet?
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke snakke for mentalmelt, men for min del er mitt syn basert på at det finnes mye forskning som viser en klar sammenheng mellom røyking og lungekreft. Google Scholar gir deg haugevis av treff dersom du vil lese forskningsrapportene og tilegne deg egen kunnskap for å gjøre opp din egen mening: https://scholar.google.no/scholar?hl...g+cancer&btnG=
Det er mange grunner til å være skeptisk til forskjellige typer forskning, men som sagt: Du får komme med noe konkret, eller la det ligge. Du kommer ingen vei i en så konkret sak ved å slenge rundt vage og generelle påstander om "systemet".

Forøvrig besynderlig at det primært er røykerne som får lungekreft hvis det er en forurenset atmosfære som er hovedproblemet.
Sist endret av mentalmelt; 6. oktober 2016 kl. 21:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
@Drum:
Du bør se denne snutten av Veritasium, så får du se hva som virkelig gir deg radioaktiv stråling...

Og her ser du en av de verdensledende forskere innen kreftfremkallende stoffer (Bruce Ames) fortelle om "farlige" kjemikaljer og kreft.
Sist endret av aluminiumfluorid; 7. oktober 2016 kl. 02:10.
Nikotin har en evnen til å overbevise en gråstein om at den er brun.

Hvis det var 50/50 sjanse for å få kreft neste dag, så er jeg faktisk rimelig sikker på at de fleste jeg kjenner som sigger hadde tenkt nøye gjennom oddsen i gitt scenario. Et par av dem hjadde nok tatt sjansen
En faktor her er også at diagnostiseringsmetodene våre har bedret seg kraftig fra 50-tallet. Det var mye flere dødsfall på 50-tallet som var ideopatiske i forhold til i dag. Jeg skal ikke si med 100% sikkerhet at dette gjelder lungekreft, siden det kan sees på obduksjoner, men skal ikke se bort i fra det i alle fall.