Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 4470
Jeg jobbet et år på Island, og har rundt 25.000 NOK på konto der. I og med at jeg skattet der jeg jobbet har jeg rett og slett ikke vært klar over at innskudd i utenlandsk bank skal oppgis på selvangivelsen og at man skal skatte av rentene. Jeg har tenkt å fylle ut "frivillig retting" der man oppgir hvor mange år man har unndratt å oppgi dette, uten å få noe tilleggsskatt.

Er det noen som har erfaring med dette? Jeg har forstått det sånn at jeg skal betale skatt av rentene jeg har fått i utlandet, men vil jeg også få fradrag for pengene jeg har hatt på konto?

Jeg har hatt 25.000 NOK i 8 år med lite renteinntekter (ca. 1000NOK). Noen som har noe som helst formening om hva jeg vil havne på i + - etter retting?
Fradrag? Dette er jo netto penger, altså bankinnskudd. Ikke lån.
En får fradrag for gjeldsrenter, men ikke noe fradrag for bankinnskudd.

I ditt tilfelle tenker jeg du nok er safe okkesom. 25K er ikke den helt store summen, og det er jo ikke som om du har skjult en milliard formue på island.

Kanskje bare tømt kontoen og latt det bli med det?
Men klart om du vil gjøre det rette her så melder du fra om innskuddet også får du amnesti.
Har hatt bankonto i UK når jeg bodde der som student, både debet og kreditt kort, aldri meldt inn dette til norske myndigheter, fikk ingen problemer. Tror du kan ta helt med ro, bare ta ut pengene du
Du bør værtall ikke ringe DNB og be dem om å gjemme den for deg

Tror ikke du skal bekymre deg for de 25K du har på islandsk bankkonto, skattemyndighetene har mer enn nok jobb for tiden med å finne ut av Panama papirene og de 200 nordmennene som er involvert.

Skulle du ha super uflaks og det blir oppdaget, så er det fult lovlig å spille dum og si at du skatter til Island (noe du gjør). Også bare spille overrasket når dem sier at du må skatte til Norge også. Tviler dem gidder å lage så mye oppstyr for noen hundre kroner.
Trådstarter
Spør kun av nysgjerrighet hvor mye sånn ca. det kan bli i tilleggsskatt. Har ingen planer om å ikke oppgi det, og det er ingen bekymring knyttet til det.
Sitat av Sigur80 Vis innlegg
Spør kun av nysgjerrighet hvor mye sånn ca. det kan bli i tilleggsskatt. Har ingen planer om å ikke oppgi det, og det er ingen bekymring knyttet til det.
Vis hele sitatet...
Om svaret mitt er rett er et spørsmål. Men jeg har funnet ut fra et google søk at du må skatte 28% av rentene du for i utenlandsk bank. Og hvis du har tjent totalt ~1000 kr på 8 år i renter, så må gjennomsnitts renta din ligge på ca 0.5%.

Så da blir regnestykket som følger:

Sist endret av 0xFF; 14. april 2016 kl. 00:31.