Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3692
Hvis Norge skulle endret politikk rundt Cannabis, hvordan tror du den ville sett ut? Jeg tenker først og fremst på hva du tror er realistisk, men ta gjerne med "drømmepolitikken" din også.


Skulle cannabis bli legalisert tror jeg det eneste realistiske er en modell som ligner det vi har for brennevin i dag.
Det vil si:
- Statlig monopol for omsetning (ala Vinmonopolet)
- Produksjon gjennom statlige konsesjoner (bønder må ha lisens for å produsere og foredle)
- Et moderat tak på styrke (som med brennevin, der maks volumprosent er 60%)
- Høye skatter og avgift som følger styrkeinnhold
- 20års aldersgrense
- Reklameforbud
- Ikke tillatt med egen produksjon (akkurat som med hjemmebrenning i dag)
- Omsetning hos private næringsaktører vil reguleres gjennom et tillegg til skjenkebevilling


Det var mine tanker. Hva tror du?


Ps. hva gjelder min drømmepolitikk skiller ikke dette seg nevneverdig fra det jeg anser som realistisk.
Synes det burde vært lov og dyrke 3-5 planter til eget bruk.
Prisnivået må stå i stil med hvor skadelig rusmiddelet er.
Ellers er det vell fuldt mulig føre en lignende politikk som man i dag gjør med alkohol.
Min drømmepolitikk er at cannabis hadde vært avkriminalisert uten å reguleres videre. Dette hadde vel eliminert store deler av svartmarkedet i og med at folk bare kunne dyrket selv det de trengte og hadde noen prøvd å selge det svart tror jeg ikke de ville lykkes noe særlig da man kunne dyrket det selv nesten gratis. Vet ikke hvor realistisk dette er men det er lov å håpe.
Sitat av Vice Vis innlegg
Min drømmepolitikk er at cannabis hadde vært avkriminalisert uten å reguleres videre. Dette hadde vel eliminert store deler av svartmarkedet i og med at folk bare kunne dyrket selv det de trengte og hadde noen prøvd å selge det svart tror jeg ikke de ville lykkes noe særlig da man kunne dyrket det selv nesten gratis. Vet ikke hvor realistisk dette er men det er lov å håpe.
Vis hele sitatet...
Det å dyrke cannabis er er tidkrevende og krever kunnskap, erfaring og ressurser. Du vil alltid ha et stort marked brukere som ønsker å kunne kjøpe seg et ferdig produkt ved leilighet. Dette vil øke etterspørsel for masseprodusert cannabis, og vil derfor ikke begrense et svart marked.

Statlig regulert/lisensiert produksjon er en bedre vei å gå om du virkelig ønsker å legalisere basert på et samfunnsbevisst standpunkt. Om du bare vil røyke uten at politiet plager deg funker det, men husk at det er akkurat det organiserte kriminelle ønsker også.
Sist endret av fetter; 1. august 2012 kl. 14:35.
▼ ... over en uke senere ... ▼
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10059635
De bør hvertfall følge med på resultatene Uruguay får med sin løsning. Uruguay er et land etter mitt hjerte, måtte de gå en lys framtid i møte. I Norge er jo bruken et større problem enn det ulovlige salget etter de feige norske trangsynte politikerene våre sin mening. Ser fram til at de gamle politikerene som styrer skuten vår går av og gir plass til noen som er mer nytenkende og moderne, og ikke gammeldagse og mer opptatt av å safe seg gjennom de siste årene av yrkeslivet uten å ta unødvendige sjangser.
Sist endret av søtmann50; 10. august 2012 kl. 15:30.
Trådstarter
Sitat av søtmann50 Vis innlegg
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10059635
De bør hvertfall følge med på resultatene Uruguay får med sin løsning. Uruguay er et land etter mitt hjerte, måtte de gå en lys framtid i møte. I Norge er jo bruken et større problem enn det ulovlige salget etter de feige norske trangsynte politikerene våre sin mening. Ser fram til at de gamle politikerene som styrer skuten vår går av og gir plass til noen som er mer nytenkende og moderne, og ikke gammeldagse og mer opptatt av å safe seg gjennom de siste årene av yrkeslivet uten å ta unødvendige sjangser.
Vis hele sitatet...
Dette er spennende. Man kan ikke forvente at Norge skal være et foregangsland når det gjelder liberalisering av illegale rusmidler, så vi trenger andre land som prøver ut dette.

Jeg ønsker Uruguay lykke til. Håper de lykkes, og at andre land har vett nok til å lære av deres, forhåpentligvis, gode resultater.

Når det gjelder politikers syn på narkotikapolitikk anbefaler jeg denne artikkelen fra Minerva. Det er ikke helt mørkt, bare litt politisk vanskelig
Sitat av Samrøre Vis innlegg
Dette er spennende. Man kan ikke forvente at Norge skal være et foregangsland når det gjelder liberalisering av illegale rusmidler, så vi trenger andre land som prøver ut dette.

Jeg ønsker Uruguay lykke til. Håper de lykkes, og at andre land har vett nok til å lære av deres, forhåpentligvis, gode resultater.

Når det gjelder politikers syn på narkotikapolitikk anbefaler jeg denne artikkelen fra Minerva. Det er ikke helt mørkt, bare litt politisk vanskelig
Vis hele sitatet...
Interessant. Men vil nå si det er ganske mørkt i all nær framtid. Jeg er småkriminell, takket være de ubrukelige lovene som henger igjen fra 30år+ siden. Er lovlydig på alle andre måter, men tar gjerne en jonas eller fem når jeg har ferie og en sjelden gang ellers....nei, ikke vits å skrive mer...blir helt oppgitt. Begynner å lure på om det rett og slett er at weed gjør folk fornøyd og tilfreds med en vanlig jobb og et vanlig liv, og at de frykter at færre vil ta høyere utdannelse eller noe i den duren...håpløst. Søtman50 out!
Uten at jeg har så mye kunnskap om emnet - er ikke cannabis ulovlig i de fleste land idag egentlig kun pga fordommene den enkelte mann i gaten har om det, som igjen gjør at politikerne ikke tør å løfte diskusjon om det? Visse stater i USA har begynt å leke med tanken, Mexico har gitt opp håpet om å stoppe det, og offisielle fra FN har sagt sine ærlige meninger om cannabis. Politikere er jo strengt tatt ikke dumme, de følger som regel bare det majoriteten fra folket i deres land mener og vil, og når det fortsatt er så mye fordommer og uvitenskap om cannabis som det er nå så vil heller ikke politikerne si sine meninger om det. Jeg klarer enda ikke å skjønne hvorfor politikere ikke bare låner litt kunnskap fra andre land som har lyktes med legalisering og/eller avkriminalisering. Det kan da ikke finnes en person under 30 den dag idag som ikke vet hva cannabis egentlig er? Å lovligjøre cannabis på den måten trådstarter forklarer her vil bringe millioner inn til statskassen, istedenfor millioner ut - og dette vet de så jævlig godt. De tør bare ikke å leke med tanken engang i frykt for å miste stemmer.

Eller er jeg heeeelt på jordet nå?
Sitat av fetter Vis innlegg
Det å dyrke cannabis er er tidkrevende og krever kunnskap, erfaring og ressurser.
Vis hele sitatet...
Nuvel..

Har nå sett et par stonerheads der ute som ikke er blant de smarteste gafflene i skuffa som fint har klart å få opp et par planter til eget bruk.

Alle som vurderer å kjøre igang litt cannabis dyrking burde klare å google seg frem til dusinis av tutorials som er der ute og forskjellige forums hvor dem kan spør om råd.

Litt startkapital og en pc med internett burde holde for de aller fleste.
Sist endret av Bombasa; 10. august 2012 kl. 21:13.
Cannabisdebatten blir mer interessant når politikerne skjønner hva den siste delen av ordet "narkotika-politikk" dreier seg om, nemlig politikk. Hvilken modell vi får i Norge avhenger av partiene.

Jeg vil anta at noen ønsker monopolordning, noen apotekordning (med enten aldersgrense eller resept), kanskje noen vil ha det i dagligvarehandel, mange ønsker salget i private utsalgssteder ala coffeeshops.

I tillegg er det andre faktorer som skal diskuteres, som aldersgrense, åpningstider og ja/nei til reklame osv. Ganske likt som for alkohollovgivningen, som jo endres etter hvilke partier som har makt.

Her er litt om forskjellige modeller som finnes i dag:
http://anitanyholt.no/samfunn/cannab...d-aldersgrense
Sist endret av Pollypip; 12. august 2012 kl. 18:58.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Nuvel..

Har nå sett et par stonerheads der ute som ikke er blant de smarteste gafflene i skuffa som fint har klart å få opp et par planter til eget bruk.

Alle som vurderer å kjøre igang litt cannabis dyrking burde klare å google seg frem til dusinis av tutorials som er der ute og forskjellige forums hvor dem kan spør om råd.

Litt startkapital og en pc med internett burde holde for de aller fleste.
Vis hele sitatet...
Sant nok. Men tilbake til poenget; jeg ville tro de fleste ville kjøpt cannabis istedenfor å gro det selv. Jeg ville tro de fleste ville bare ha nytte av å bruke det, og ikke gro det selv, selv om det skulle vært lovlig.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Nuvel..

Har nå sett et par stonerheads der ute som ikke er blant de smarteste gafflene i skuffa som fint har klart å få opp et par planter til eget bruk.

Alle som vurderer å kjøre igang litt cannabis dyrking burde klare å google seg frem til dusinis av tutorials som er der ute og forskjellige forums hvor dem kan spør om råd.

Litt startkapital og en pc med internett burde holde for de aller fleste.
Vis hele sitatet...
Man skulle jo tro det, men å si at du bare trenger å følge en oppskrift på internett blir en grov forenkling.

Du har mange fallgruver å gå i som kan ødelegge hele batchen. I tillegg er det såpass tidkrevende at det ikke passer for på langt nær så mange som faktisk er interessert i å røyke.

En plante fra start til scratch, om du ser bort i fra stiklinger, kan ta rundt 6 måneder å dyrke frem. Mannen i gata vil bli fjern igår.
Sitat av fetter Vis innlegg
Man skulle jo tro det, men å si at du bare trenger å følge en oppskrift på internett blir en grov forenkling.

Du har mange fallgruver å gå i som kan ødelegge hele batchen. I tillegg er det såpass tidkrevende at det ikke passer for på langt nær så mange som faktisk er interessert i å røyke.

En plante fra start til scratch, om du ser bort i fra stiklinger, kan ta rundt 6 måneder å dyrke frem. Mannen i gata vil bli fjern igår.
Vis hele sitatet...
Men når du har fått fram en morplante, så er det ikke lang tid før du kan høste hver måned om du vil.
Særlig tidkrevende er det heller ikke dersom man bruker timer for vanning, og holder seg til ett mindre antall planter. Kutter man også ut jord og heller kjører hydro, så er det veldig lite arbeid til daglig.
Hva er vitsen med å kverulere? Alt er relativt, poenget er at det ikke passer for de fleste.
Sitat av fetter Vis innlegg
Hva er vitsen med å kverulere? Alt er relativt, poenget er at det ikke passer for de fleste.
Vis hele sitatet...
Huh? Dette er ett åpent diskusjonsforum og jeg hoppet enkelt og greit inn i debatten med mine synspunkter, noe jeg ofte gjør her på forumet.
Om du er enig med Vice sin modell når det kommer til legalisering av cannabis kom ikke det så godt frem for meg, ihvertfall. Om du bare kverulerer på noe så relativt som vanskelighetsgraden i å dyrke cannabis ser jeg ikke helt hva du vil frem til. I denne tråden diskuteres legaliseringsmodeller.
Sitat av fetter Vis innlegg
Om du er enig med Vice sin modell når det kommer til legalisering av cannabis kom ikke det så godt frem for meg, ihvertfall. Om du bare kverulerer på noe så relativt som vanskelighetsgraden i å dyrke cannabis ser jeg ikke helt hva du vil frem til. I denne tråden diskuteres legaliseringsmodeller.
Vis hele sitatet...
Det kom ikke frem, fordi jeg ikke svarte på TS sine spørsmål. Disse er tatt opp tidligere på forumet, og siden det var over en uke siden sist svar relatert til TS sine spørsmål, så ser jeg ikke noe i veien om å svare på allerede off-topic poster dersom de går under samme emnet. Du er tydeligvis av en annen oppfatning. Når det er sagt så vil privat cannabisdyrking trolig alltid være ett av temaene i diskusjonene rundt legaliseringsmodeller. Mener du at innlegget mitt bryter mot noen retningslinjer, så finnes det en rapporteringsknapp.
Jeg ser det som kverulering, ikke off-topic. Det er en selvfølge at det finnes hjelpemidler og metoder for å korte ned dyrkeprosessen, jeg ser bare ikke hvordan det er relevant i forhold til argumentet mitt.

Om du ikke diskuterer trådstarters spørsmål har du bommet totalt i forhold til å argumentere i mot meg.

Sitat av caperno Vis innlegg
...og siden det var over en uke siden sist svar relatert til TS sine spørsmål
Vis hele sitatet...
Jeg mener som du kanskje har forstått at mine poster i aller høyeste grad var relatert til TS sine spørsmål.
Sitat av fetter Vis innlegg
jeg ser bare ikke hvordan det er relevant i forhold til argumentet mitt.
Vis hele sitatet...
What? Du mener at det er stress og ikke aktuelt for hvermannsen å plante ett par planter. Jeg mener det motsatte. Alle som har ett rom eller hage og mulighet kan enkelt plante seg en plante eller to og kose seg med. Her snakker jeg ikke om å dyrke for å tjene penger. Dette er altså det motsatte av det du mener. At du kaller andres synspunkter irrelevante får være din sak.

Om du ikke diskuterer trådstarters spørsmål har du bommet totalt i forhold til å argumentere i mot meg.

Jeg mener som du kanskje har forstått at mine poster i aller høyeste grad var relatert til TS sine spørsmål.
Vis hele sitatet...
Du må huske at du har hatt flere poster i denne tråden. Ditt innlegg (som var ett tilsvar til Bombasa) som jeg svarte på omhandlet vanskelighetsgraden av privat dyrking av cannabis og kun det. Det var dette jeg svarte på. Men nå gidder jeg ikke mer. Dette blir bare for dumt. Ikke trenger jeg forklare meg for deg heller.
Hvis i det hele tatt den teorien slår til, tror jeg det hadde blitt lagd et system der utsalgsplassene av cannabis hadde system på hvem og hvor mye personen tar ut ukentlig med en grense på ca. 7 gram i uken.

Hvis cannabis skulle blitt innført på dagen og åpnet et "weedmonopol" for alle over 20år, tror jeg det ville blitt mye feil bruk av den weeden.. Folk ville gått av skaftet
Sitat av cloudyminded9 Vis innlegg
Hvis cannabis skulle blitt innført på dagen og åpnet et "weedmonopol" for alle over 20år, tror jeg det ville blitt mye feil bruk av den weeden.. Folk ville gått av skaftet
Vis hele sitatet...
Kilder på dette? mener og ha lest fra land som legaliserer at effekten er stikk motsatt av det du sier,skal prøve og finne min kilde før jeg skal på jobb, så får du lete etter din.
avkriminalisering tror jeg ikke hadde fått vekk det svarte markedet. Jeg stemmer full legalisering. Tenker vi litt realistisk her: Hadde det vært lov å plante egne planter hadde jeg UTEN tvil solgt 90% av stashet mitt. Vips, der tjente jeg noen tusen skattefrie kroner.
Avkriminalisering = Folk må enten dyrke selv, eller kjøpe av andre som dyrker. Og jeg tror 90% av de som røyker ikke gidder å dyrke selv.
Legalisering = lett og greit, bare gå på polet å kjøp et par gram. Hvorfor kjøpe ulovlig når en kan kjøpe lovlig? Selvfølgelig blir det ikke 100% perfekt, det ser vi med alkohol og tobakk og. Men det blir myemye bedre.

Men ja, avkriminalisering er et skritt i riktig retning hvertfall.
Sitat av Bemu Vis innlegg
Kilder på dette? mener og ha lest fra land som legaliserer at effekten er stikk motsatt av det du sier,skal prøve og finne min kilde før jeg skal på jobb, så får du lete etter din.
Vis hele sitatet...
Er som sagt HVIS dette skjer, tror jeg folk ville gått av skaftet bare en mening om det senarioet.
Jeg har troen på en lisensordning. Dessuten burde det vært
laget et cannabistilsyn, som etter modell av mattilsynet kunne
holdt kontroll med kvaliteten. Selger man cannabis med lavere
thc-innhold enn det fastsatte minstemål, ryker lisensen.
Sitat av cloudyminded9 Vis innlegg
Er som sagt HVIS dette skjer, tror jeg folk ville gått av skaftet bare en mening om det senarioet.
Vis hele sitatet...
Det er jo andre steder det HAR skjedd det motsatte er bevist, men for all del det er jo lov å ha sin egen mening
Sist endret av Bemu; 22. august 2012 kl. 02:03.
Stemmer for legalisering. Vet noen om det finnes tester/sjemaer man kan fylle ut for å se om man har økt sjans av schizofreni eller om man har det dårlig mentalt? Hvis det finnes så burde de bruke det for å la folk kvalifisere for bruk av hasj/marihuana/thc olje. Hadde kanskje ikke vært så dumt.
Synes det burde vært lov og dyrke 3-5 planter til eget bruk.
Prisnivået må stå i stil med hvor skadelig rusmiddelet er.
Ellers er det vell fuldt mulig føre en lignende politikk som man i dag gjør med alkohol.
Helt enig!