Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 6426
Jeg er litt nyskjerrig på hvilke oppfattnigner og meningen folk har rundt dette. Selv er jeg interesert i dette spørsmålet fordi jeg med tiden selv har skiftet syn på dette spørsmålet mange ganger, ut i fra alder og hvor jeg var i livet.

Derfor er jeg litt nyskjerrig på deres meninger om rusbruk, kontra misbruk. Finnes det en klar grense for dette? I såfall hvor går denne grensen?
Når tid er man gått over fra å være bruker til misbruker?

Jeg tenker stort sett på alle andre stoffer enn Hasj. Dette pga. tidligere hasj diskusjoner jeg har sett her på forumet som til tider har blitt veldig lange, trangsynte og useriøse.
King of Destructions
lilpsych's Avatar
rusbruk = nyte rus i ny og ne uten noe form for avhengihet. rusmisbruk = ruse seg fordi man ''må'' fordi/eller man da kanskje f.eks har hekta seg på no dritt.

*one love*
Man blir en misbruker i det sekundet rusmiddelet har kontrollen, og ikke deg selv.
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Sitat av Walter White Vis innlegg
Man blir en misbruker i det sekundet rusmiddelet har kontrollen, og ikke deg selv.
Vis hele sitatet...
jupp. in other words
Sitat av Walter White Vis innlegg
Man blir en misbruker i det sekundet rusmiddelet har kontrollen, og ikke deg selv.
Vis hele sitatet...
Det er vel heller definisjonen på rusmiddelavhengighet, og ikke rusmisbruk?
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Det er vel heller definisjonen på rusmiddelavhengighet, og ikke rusmisbruk?
Vis hele sitatet...
Uhm, nei.
Hvis man har kontroll betrakter jeg det som bruk, hvis man ikke
lenger har kontroll betrakter jeg det som misbruk.

Man kan miste kontroll selv om man ikke er avhengig.

At beskrivelsen passer godt med avhengighet også kan jeg ikke nekte for, men det
er ikke samme greia.
Sist endret av Walter White; 23. april 2012 kl. 08:33.
Så om jeg daglig hadde skutt heroin eller røyket cannabis, bare at jeg "har kontroll over det", så ville det ikke vært rusmisbruk?
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Så om jeg daglig hadde skutt heroin eller røyket cannabis, bare at jeg "har kontroll over det", så ville det ikke vært rusmisbruk?
Vis hele sitatet...
Hvis man kommer til det at man sitter å skyter heroin eller røyker cannabis hver dag så har lysten allerede tatt overhånd. Man ville aldri tillatt seg å ruse seg hver dag hvis man fremdeles har kontroll.

Nå må du ikke blande dette med å tro at man har kontroll.
Sist endret av Walter White; 23. april 2012 kl. 08:45.
Jeg tenker en rusbruker er en som tar et stoff (alkohol, hasj, piller osv) en gang i blandt, mens rusmisbrukerer er avhengig av et stoff og tar det fordi di føler de trenger det.
Sist endret av sykotisk; 23. april 2012 kl. 08:58.
det er forskjell mellom å være avhengig og å være missbruker. Det ene utelukker ikke det andre, men inkluderer ikke nødvendigvis det andre heller..

En kan missbruke et stoff uten å være avhengig, og man missbruker ikke nøvendigvis et stoff man er avhengig av.

missbruk blir uansett ufattelig subjektivt. Hvem er vi til å dømme andres valg av levemåte, valg av rusmiddel eller valg av bruken.. Noen liker å drikke seg sanseløst drita hver helg, andre ser på dem som missbrukere fordi "det er ikke slik man nyter alkohol" etc.. Mye henger igjen etter gammel moral.. Moral er ikke noe annet enn en vrangforestilling om at ting i livet kommer med en merkelapp som sier at det og det er galt, mens ditt og datt er rett

Selv om vi så klart er tjent med en moral som sier at man ikke dreper naboen uten videre, så er det litt for mange som ser på sin moral som en universiell lov. En lov alle andre dømmes etter, bevisst eller ubevisst.
Du er ikke en fotograf om du knipser bilder når du er på ferie eller familesammenkomster, du er en fotograf om du tar bilder hver dag.

Du er ikke en misbruker om du tar stoffer innimellom for å ha en spennende/hyggelig opplevelse, du er en misbruker om du blir i dårlig form/ikke kommer deg ut i verdenen uten stoffet.
i det øyeblikket du bruker rus som en virkelighetsflukt
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
i det øyeblikket du bruker rus som en virkelighetsflukt
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det ikke greit å bruke rus som en virkelighetsflukt?
Hva er greit å bruke som virkelighetsflukt?
hmm , litt tid ? (ofte ihvertfall)
Sitat av Walter White Vis innlegg
Uhm, nei.
Hvis man har kontroll betrakter jeg det som bruk, hvis man ikke
lenger har kontroll betrakter jeg det som misbruk.

Man kan miste kontroll selv om man ikke er avhengig.

At beskrivelsen passer godt med avhengighet også kan jeg ikke nekte for, men det
er ikke samme greia.
Vis hele sitatet...
Jo, det du beskriver er avhengighet. Du kan f.eks misbruke et rusmiddel èn enkelt gang, og da har det ingenting med kontroll å gjøre, men rett og slett hvordan, hvorfor eller hvor mye du bruker.
Sitat av fetter Vis innlegg
Jo, det du beskriver er avhengighet. Du kan f.eks misbruke et rusmiddel èn enkelt gang, og da har det ingenting med kontroll å gjøre, men rett og slett hvordan, hvorfor eller hvor mye du bruker.
Vis hele sitatet...
Å bruke et rusmiddel èn gang blir jo å bare teste det, ikke å misbruke det.
Dette er uansett min tolkning av dette, slik TS spurte etter. Og det finnes
ingen fasit på hva jeg mener.

Så nei, jeg beskriver ikke avhengighet.
Sist endret av Walter White; 23. april 2012 kl. 11:36.
Sitat av Walter White Vis innlegg
Å bruke et rusmiddel èn gang blir jo å bare teste det, ikke å misbruke det.
Dette er uansett min tolkning av dette, slik TS spurte etter. Og det finnes
ingen fasit på hva jeg mener.

Så nei, jeg beskriver ikke avhengighet.
Vis hele sitatet...
Ikke hvis du bruker det feil. Da er det misbruk.

Ingen vits i å diskutere semantikk, vi vet jo godt hva som menes. Poenget mitt er bare at avhengighet ikke er eneste type misbruk.
Min mening er at en bruker er en som bruker rus (inkludert alkohol og cannabis) ved moderate mengder, dvs helger i ny og ne osv, og gjør dette for å oppnå en rus, fordi dette er noe blir til noe spesielt da man ikke gjør dette så ofte.

En misbruker derimot er en som bruker rus for å "flykte" fra virkeligheten, eller de som mener at rusen ikke påvirker dømmekraft, kjøreegenskaper, viljestyrke, sympati etc etc, og derfor mener at man kan ruse seg hver dag, da de mener at dette ikke har noen konsekvenser.

Altså: bruker= bruker rus i moderate mengder, med et sundt forhold og sunde holdninger til rus.
Misbruker= bruker rus som "hverdags kost", med et usundt forhold og usunde holdninger til rus.

Min mening ihvertfall
Kommer helt an på de forskjellige definisjonene vi har på det. For min del er det iallefall noen som ruser seg når de har ansvar for dagen, f.eks et møte eller jobb. Om noen tar seg en øl eller en joint på kvelden etter arbeid, ser jeg ikke på det som missbruk.
Evnen til å si nei når man blir tilbudt rus og kjenner suget.
Uvitenhet kombinert med bruk av rusmidler er også misbruk. Vet man ikke hva stoffet gjør med kroppen og psyken når du inntar det, så kaller jeg det misbruk. Ser dette alt for ofte. En pillemisbruker jeg kjente før, fikk 20 apodorm eller 20 mogadon i uken i nesten 1 år. Han var fast bestemt på at dette var 2 forskjellige stoffer. Det er bare ett eksempel. Jeg føler meg som en vandrende felleskatalog og ruskonsulent blandt mine venner, og mange av dem har brukt rusmidler i flere tiår. Jeg synes det er sjukt at noen bare hiver innpå tabletter/pulver/væske, uten å vite egenskapene til stoffet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Er man misbruker hvis man får LAR (Metadon eller Subutex), er ute av miljøet, har fast jobb og et stabilt nyktert sosialt nettverk og lever et helt vanlig familie liv?
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Evnen til å si nei når man blir tilbudt rus og kjenner suget.
Vis hele sitatet...
Jeg misbruker "bare" hasj da, vet denne diskusjonen ikke er for det stoffet, men vil nevne at jeg vet helt sikkert at jeg er misbruker av cannabis men jeg klarer hvertfall 72timer uten stoffet helt frivillig uten annet plunder enn at jeg kjeder meg, plundrer hvis folk røyker i rommet jeg er i men hvis de tilbyr sier jeg "nei takk, bare hvis jeg kan få det med meg hjem :P"

Jeg ser det som umulig for oss å legge en definisjon på det, jeg tror det er opp til hver enkelt å føle på seg selv.. sikkert perioder man tar feil, men det har vi gjort i tusenvis av år, så om man definierer seg selv feil i noen måneder syns jeg det er greit.. Og drikker man hver dag i 50år og fortsatt påstår man ikke misbruker det, men nyter det, da har man vel rett da, man har tross alt mer enn 50års eraring i seg selv...
Politiet(her i området) mener iallefall at det ikke finnes rusbruk, kun MISBRUK, noe som jeg mener er helt på trynet hvertfall. slike påstander blir jeg utrolig provosert av.. men ja, så lenge man greier å holde seg til å ruse seg en gang i blant mener jeg man ikke er en misbruker!
Det hadde vært veldig interessant dersom flere nøktre personer kunne dele sine meninger. Og da tenker jeg på personer som trekker streken ved hva som er lovlig eller ikke. Min definisjon av et misbruk er når man mister kontrollen og rusen tar over. Når rusen etter hvert blir et større og større fokus så vil det gå ut over jobb, familie, venner og egne hobbyer.

Grunnen til at jeg spesifiserte at det hadde vært interessant å høre meningen til dere som er helt nøktre, er at grensene deres er ofte mye mer absolutte. Jeg respekterer at alle må leve etter sine personlige grenser, men det er interessant å høre hvorfor alt av rusmidler er uaktuelt. Er det utav frykt for å miste kontrollen dersom man begynner, er det fordi det er ulovlig? (og hvis sistnevnte, er du enig med loven - eller tilrettelegger du deg bare situasjonen slik den er nå), eller er det andre grunner bak det?
Bruk - middelet brukes for å oppnå bedre kontakt med andre mennesker
Misbruk - middelet brukes for å flykte fra en for dårlig og skuffende kontakt med andre mennesker, eller (omfanget av) bruken kommer i veien for tidligere givende kontakt med andre mennesker
Såpekoker av rang
Bruk av stoffer (som jo er medikamenter i utgangspunktet) av praktiske, helsemessige årsaker, kan kalles bruk.
Bruk av stoffer kun for rusens skyld, er misbruk av stoffet. Dette gjelder alle stoffer. Alkohol også.

Hver eneste helg misbruker store deler av befolkningen alkohol for å oppnå den rusen alkohol gir.
Føler man seg nødt til å (mis)bruke alkohol eller andre stoffer for å ha det bra, komme seg gjennom dagen eller whatnot, er man avhengig - ikke misbruker. Det er vi allerede.

Min mening.
Sist endret av monoid; 1. mai 2012 kl. 00:45.
Groene bossen, tuinm
deGrønne Skoger's Avatar
Jeg ser på det sånn at..

På samme måte som en som drikker i helgene, eller tar seg en pils etter jobb og middag i hverdagen, er en som bare drikker. En rusbruker. Han er ikke en rusmisbruker/alkoholiker av den grunn.

På samme måte som med f.eks cannabis. Om du fyrer deg en join en søndag etter fylla er du en bruker i mine øyne. Er du en missbruker er du panisk avhengi og MÅ få i deg store doser 24/7.



Dere ser greia?
Jeg vil si at det er misbruk dersom det skader deg eller andre. På samme måte som bruk/misbruk av makt.
dfslhfu ooo macarena
Nitropop's Avatar
har lyst til og si at Rusbruker= Alkoholiker
og
Rusmisbruker = Narkoman.

Vet ikke om jeg har rett tough...
Jeg antar det er måtehold ...
ArbeidsledigProletar
Sitat av spQ Vis innlegg
Er man misbruker hvis man får LAR (Metadon eller Subutex), er ute av miljøet, har fast jobb og et stabilt nyktert sosialt nettverk og lever et helt vanlig familie liv?
Vis hele sitatet...
Da setter man jo mange av definisjonene på prøve. Vanskelig å definere det som misbruk, men det er jo ikke akkurat en positiv kraft i livet til de som er "rammet". Trondheim har (hadde?) man et prøveprosjekt kalt LAS som er mer egnet for nettopp dette. "Legeassistert Stabilisering".

Inntaket av subutex/metadon er for å bli "frisk" og ikke for rus, jeg vil likevel si at vedkommende er en misbruker, for å komme til LAR LAS har han/hun gått en LANG vei av misbruk av opiater. - Dog, de er nå mer "medisinbrukere" enn rusbrukere/misbrukere.

Synes heller man kan se på hvor sterkt de ønsker å være en ressurs enn hvor mye stoff de bruker/misbruker. Fordi veien ut er for noen bare alt for lang til at de kan klare det etter et langt liv med misbruk, de er jo fremdeles individer med et ønske om et bedre liv hvor de kan være til nytte for seg selv og de i rundt dem.

Mens de som faktisk sitter i sørpa og IKKE ønsker seg ut, misbruker tilbud og generelt lever livet som en "fest" uten å tenke på de i rundt seg, ikke ønsker å være en ressurs rett og slett, de kan vi kalle rusmisbrukere.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Da setter man jo mange av definisjonene på prøve. Vanskelig å definere det som misbruk, men det er jo ikke akkurat en positiv kraft i livet til de som er "rammet". Trondheim har (hadde?) man et prøveprosjekt kalt LAS som er mer egnet for nettopp dette. "Legeassistert Stabilisering".

Inntaket av subutex/metadon er for å bli "frisk" og ikke for rus, jeg vil likevel si at vedkommende er en misbruker, for å komme til LAR LAS har han/hun gått en LANG vei av misbruk av opiater. - Dog, de er nå mer "medisinbrukere" enn rusbrukere/misbrukere.

Synes heller man kan se på hvor sterkt de ønsker å være en ressurs enn hvor mye stoff de bruker/misbruker. Fordi veien ut er for noen bare alt for lang til at de kan klare det etter et langt liv med misbruk, de er jo fremdeles individer med et ønske om et bedre liv hvor de kan være til nytte for seg selv og de i rundt dem.

Mens de som faktisk sitter i sørpa og IKKE ønsker seg ut, misbruker tilbud og generelt lever livet som en "fest" uten å tenke på de i rundt seg, ikke ønsker å være en ressurs rett og slett, de kan vi kalle rusmisbrukere.
Vis hele sitatet...
Jeg syntes det er rimelig lett å skille. Om du går på behandling, men ikke misbruker behandlingen, er du avhengig. Ikke rusmisbruker.
ArbeidsledigProletar
Så har du dem som sier at de vil og ikke kan, så har du de som lyver på grunn av dårlig samvittighet osv.

Er nesten litt for svart/hvitt å si at om du benytter hjelpen som blir tilbudt deg så er du en "bare" en avhengig, men om du ikke benytter deg av tjenestene så er du misbruker? Hva om du ikke kan eller vil.

Det er ok å si at de er en misbruker om de benytter seg av tjenestene, men ikke har ønske om å bli rusfri, men det er flere fasetter enn benyttelse av tjenester eller ikke.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Er nesten litt for svart/hvitt å si at om du benytter hjelpen som blir tilbudt deg så er du en "bare" en avhengig, men om du ikke benytter deg av tjenestene så er du misbruker? Hva om du ikke kan eller vil.
Vis hele sitatet...
Hæ? Hvor har jeg sagt dette?

Sitat av Batabusa Vis innlegg
Det er ok å si at de er en misbruker om de benytter seg av tjenestene, men ikke har ønske om å bli rusfri, men det er flere fasetter enn benyttelse av tjenester eller ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg mener det er knipsende likegyldig hva du har et ønske om, så lenge du ikke misbruker et rusmiddel så misbruker du det ikke. Du kan misbruke et rusmiddel til det fører til avhengighet, og så gå på behandling for å klare deg. Sålenge du ikke misbruker et rusmiddel, men bruker behandlingen slik den er foreskrevet, så er du bare avhengig, ikke lenger rusmisbruker.
Sist endret av fetter; 3. mai 2012 kl. 16:03.
▼ ... over en uke senere ... ▼
bye bye................
Brukeren drar nytte av, misbrukeren blir utnyttet (av stoffet) - i mangel av bedre ord.
Potetbruker: to eller tre poteter i ny og ne

Potetmisbruker: Stapper 50 poteter i rævva.
▼ ... over en uke senere ... ▼
En rusbruker er en som velger alkohol som sitt foretrukne rusmiddel, en som velger narkotika er rusmisbruker.
Personlig skjønner jeg ikke hvorfor man skal diskutere seg frem til en løsning på hva som er en missbruker eller bruker.

En bruker bruker noe uten å missbruke det.

Hva som skal til får å være en missbruker kommer ann på øye som ser. Det finnes folk som mener man missbruker weed hvis man tar et trekk. Etter min mening er missbruk et hyppig bruk av for å dekke et nødvendig behov som driver deg til å innta rusmiddelet gang etter gang.

Beste forklaringa jeg fikk fram.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Norweedian Vis innlegg
En rusbruker er en som velger alkohol som sitt foretrukne rusmiddel, en som velger narkotika er rusmisbruker.
Vis hele sitatet...
Teiteste jeg har hørt.

Fordi jeg regner med at når du sier narkotika så mener du da illegale rusmidler. Om ikke, så mener du narkotika i ordets rette forstand, aka bedøvende midler som opiater, da er det litt teit å si at bare de som bruker downers er misbrukere.

Og det går an, selv om det må være utenfor din TRANGE horisont og forferdelig svake perspektiv å bruke andre rusmidler enn etanol og samtidig ikke missbruke dem.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kronisk stein
Navnl0s's Avatar
Sitat av AcidPads Vis innlegg
Hva skiller en rusbruker fra en rusmisbruker
Vis hele sitatet...
Kontroll.

Sitat av AcidPads Vis innlegg
Finnes det en klar grense for dette?
I såfall hvor går denne grensen?
Når tid er man gått over fra å være bruker til misbruker?
Vis hele sitatet...
1) Ja, absolutt
2) Når du mister kontrollen
3) - || -
▼ ... over en uke senere ... ▼
Forty Six & 2
Snemannen's Avatar
"Må ha det, bare MÅ ha det. Uansett faen". Det er en rusmisbruker, alt annet blir stort sett bruk/ lek/ eksperimentering/ nysgjerrighet/ helgekos, kall det hva du vil.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Her er definisjoner som er brukt i høringsnotatet "Alternative reaksjoner for mindre alvorlige narkotikalovbrudd": http://www.regjeringen.no/pages/36772912/Rapport.pdf

Rusmiddelbrukere kan deles i tre grupper: Måteholdsbrukere, misbrukere og avhengige.

Med måteholdsbrukere forstår vi personer som aldri eller svært sjelden opplever problemer pga av sin bruk, eller som påfører andre problemer.

Med misbrukere forstår vi personer som gjentatte ganger både selv erfarer problemer pga av sin bruk av rusmidler, og som påfører andre problemer.

Med rusmiddelavhengige forstår vi personer som ikke greier å styre sitt forbruk av rusmidler, og som selv opplever problemer pga av denne avhengigheten, samtidig som de skaper problemer for andre."

Skillet mellom bruk og misbruk er vanskelig å trekke, og det er ulike meninger om den nærmere grensedragningen.
Fra noen hold hevdes det at grensen mellom bruk og misbruk bør trekkes ut fra hva som anses som sosialt og kulturelt akseptert. Basert på en slik forståelse kan all illegal bruk av narkotika karakteriseres som misbruk, enten det er tale om eksperimentell bruk, sporadisk kontrollert bruk eller overdreven og hyppig bruk av narkotiske stoffer. Slik arbeidsgruppen ser det, kan en slik begrepsbruk virke unødig stigmatiserende. Det er gruppens syn at en bør tilstrebe bruk av nøytrale betegnelser, og en vil derfor ikke benytte betegnelsen misbruk i det følgende.

Problematisk/skadelig bruk er ikke nødvendigvis det samme som avhengighet. Bruk av narkotiske stoffer som ikke er fysisk vanedannende, slik som LSD, kan ha atskillige negative konsekvenser. Det er samtidig grunn til å understreke at avhengighet er et komplekst begrep.

En skiller gjerne mellom fysisk avhengig (som kjennetegnes ved at stoffet brukes for å unngå abstinenssymptomer, som svette, gåsehud, skjelvinger, muskelkramper, diaré, kvalme eller brekninger) og psykisk avhengighet (som kjennetegnes av at en har sterkt behov for å gjenoppleve rusens gode virkning, eller at en ønsker å ta stoffet for å unngå psykiske plager, som uro, rastløshet og angst, når rusen går tilbake (ofte beskrevet som ”selvmedisinering”).

Rusmiddelavhengighet er ingen klart definert tilstand, verken nevrobiologisk eller klinisk. Verdens Helseorganisasjon (WHO) skiller mellom skadelig bruk av rusmidler og avhengighet av rusmidler, hvor avhengighet er en sammensatt og mer alvorlig tilstand enn skadelig bruk, jf. diagnosesystemet ICD-10.

http://anitanyholt.no/samfunn/forsla...kotikalovbrudd