Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 2807
Hallo.

Jeg bare lurte på om de som selger eller leverer speed, knips, hasj, hva som helst har forskjellige prinsipper når det gjelder hvem, hvor, hva?

Selv har jeg noen "regler" som jeg føler det er riktig og følge.
  • Jeg vil vite HVA jeg selger/leverer.
  • Jeg gir aldri personer under 18 noe som helst. Uten unntak (spør kanskje til og med om ID)
  • Om jeg føler den personen jeg leverer til virker ustabil eller noe innen den sjangeren, velger jeg heller og ikke levere enn og gi noe som kan føre til større feil.

Kanskje jeg har disse reglene for ingen nytte, kanskje det til og med er idiotisk av meg og ha disse forhåndsreglene mtp at jeg faktisk gjør noe ulovlig selv, men jeg har det pga det kanskje hjelper meg personlig. Og jeg vet at personene ikke kan fucke opp like mye.

Grunnen til at jeg lager denne tråden i det hele tatt er pga jeg har kamerater som kommer og spør om jeg kan fikse forskjellige stoffer, når jeg spør hvem som skal ha det sier de "noen jenter på ungdomskolen". Altså, HVA FAEN.
Jeg hadde aldri solgt til noen som ikke vet hva stoffet dreier se om, og de spør ikke bare om hasj, nei, de spør om pepper. Hadde mest lyst til og slå ned personen på stedet. Jeg avslo på stedet og gikk.

Hva synes dere? Riktig av folk/meg og ha slike forhåndsregler? Og hva med disse som som selger til så unge? Jeg har en aning om hvem som vil ha, og disse jentene går i _9_ klasse.
Folk har jo forskjellige moralske grenser, pushere er vel intet unntak.

Mange gir fulstendig faen så lenge de får pengene sine, mens andre, som deg, har noen sunne sperrer for hva de tillater seg selv å gjøre mot andre mennesker. Det skulle forøvrig bare mangle..

Må innrømme at jeg ikke helt ser hvor du vil med dette.. Virker litt som om du forventer skryt for at du har de grunnleggende moralske verdiene som ethvert idivid bør klare å ha.
Sist endret av mentalmelt; 3. februar 2009 kl. 17:43.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Folk har jo forskjellige moralske grenser, pushere er vel intet unntak.

Mange gir fulstendig faen så lenge de får pengene sine, mens andre, som deg, har noen sunne sperrer for hva de tillater seg selv å gjøre mot andre mennesker. Det skulle forøvrig bare mangle..

Må innrømme at jeg ikke helt ser hvor du vil med dette.. Virker litt som om du forventer skryt for at du har de grunnleggende moralske verdiene som ethvert idivid bør klare å ha.
Vis hele sitatet...
Hehe, nei, ikke i det hele tatt : ) Forventer ikke skryt av noe jeg vet i bunn og grunn er feil, men når man først driver med det, gjør det beste ut av det.

Jeg prøver vel egentlig og få frem at selv om du gir dop, så burde du fortsatt tenke over hva du gir osv. grunnen til posten var at jeg fikk dette spørsmålet om og skaffe til veldig unge kids. Så håpet på og se om flere deler mitt syn, eller om folk mener "ikke ditt problem, du gir deg stoffet, hva dem gjør med det er ikke ditt ansvar".
Okay.. Vel, du vil jo alltids møte på noen sånne, avhengig av hvilket miljø du vanker i.

Platamiljøet var jo velkjent for å jage vekk kids, og jeg tror du finner de samme holdningene i mange andre miljøer også. Folk som bruker og selger drugs er jo ofte like snille og velmenende mennesker som alle andre, men i enkelte miljøer danner det seg andre holdninger, spesielt der hvor generell kriminalitet er betydelig utbredt. Mange pushere i slike miljøer er jo for eksempel ganske unge selv, og de har naturligvis ikke store betenkeligheter med å selge til sine gjevnaldrende.

Å be om ID er kanskje litt ekstremt btw =)
Sist endret av mentalmelt; 3. februar 2009 kl. 18:04.
Jeg føler at hvis du har prinsipper om å ikke selge til de yngre, burde du også tenke på konsekvensene når du selger til de eldre.
Men ja, forstår ikke hvor du vil fram jeg heller. Du forstår vel godt inni hode ditt at om du selger til ungdomsskoleelever kommer det ikke gode konsekvenser. Det at du er med på å ødelegge livet til de yngre burde jo da sitte litt i samvittigheten din. Hadde iallefall rykket godt i meg om jeg hadde visst at jeg var med å forme en narkoman.

Forresten så er det dumt å spørre om det er flere som deler ditt syn her.. Tviler på at noen her på forumet sier ; Nejs, selg til kidsa så lenge du får spenna er det vel de som får vondt i tenna .

Vet ikke helt hva du venter som svar, men mitt svar er : Gjør som du vil, men konsekvenser er det alltid.
Det finnes en artikkel på vikipedia som omhandler 'responsible drug use'
http://en.wikipedia.org/wiki/Responsible_drug_use

Hvis man selger til 'responsible drug user' burde det kunne kalles 'resposible drug sale'

Alle som forsyner andre med rusmidler bør lese gjennom artikkelen jeg viser til, og tenke
over om klientellet faktisk er ansvarlige brukere. Det virker som trådstarter har funnet
ut dette på egen hånd, og derfor synes jeg faktisk han fortjener litt ros
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det finnes en artikkel på vikipedia som omhandler 'responsible drug use'
http://en.wikipedia.org/wiki/Responsible_drug_use

Hvis man selger til 'responsible drug user' burde det kunne kalles 'resposible drug sale'

Alle som forsyner andre med rusmidler bør lese gjennom artikkelen jeg viser til, og tenke
over om klientellet faktisk er ansvarlige brukere. Det virker som trådstarter har funnet
ut dette på egen hånd, og derfor synes jeg faktisk han fortjener litt ros
Vis hele sitatet...
Wikipedia heter det vel?

Og fortjener han ros for at han mener det er feil å selge dop til de yngre?
Jeg har sett flere av gamle kompiser gå ned med dop toget, og aldri kommt opp igjen. Ja jeg vet at de burde ta ansvar for egne handlinger, men det at han er et ledd i den handlingen betyr noe.
Jeg mener egentlig at om du selger dop så er det ille.

IMO er det håpløst å gi ros til en dop selger bare fordi han har litt menneske prinsipper. Han burde vite at det han gjør ødelegger liv, når han først forstår det da skal jeg gi han ros.
Sitat av Apu Vis innlegg
Wikipedia heter det vel?

Og fortjener han ros for at han mener det er feil å selge dop til de yngre?
Jeg har sett flere av gamle kompiser gå ned med dop toget, og aldri kommt opp igjen. Ja jeg vet at de burde ta ansvar for egne handlinger, men det at han er et ledd i den handlingen betyr noe.
Jeg mener egentlig at om du selger dop så er det ille.

IMO er det håpløst å gi ros til en dop selger bare fordi han har litt menneske prinsipper. Han burde vite at det han gjør ødelegger liv, når han først forstår det da skal jeg gi han ros.
Vis hele sitatet...
Det har jeg full forståelse for =)
Ærlig talt felix, man fortjener ikke ros for å være utstyrt med normal folkeskikk og litt grunnleggende moralske verdier.

Jeg har i min fortid omsatt enkelte ting selv, og jeg var alltid påpasselig med hvem jeg tillot meg å tjene penger på. Jeg ser absolutt ikke på det som at jeg ødela noens liv, tvert imot tjente jeg det som pr i dag dessverre er en nødvendig samfunnsrolle. Men, noe ros fortjener jeg ikke, jeg gjorde det jo tross alt i hovedsak for å tjene penger.

Det blir litt som å rose enkelte klesprodusenter fordi de ikke benytter seg av slaveri, noe som også er å forvente av normalt oppegående mennesker i vår tid.
Sist endret av mentalmelt; 3. februar 2009 kl. 18:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Joda, men når flesteparten av dealere (og klesprodusenter) er relativt careless når det kommer til
andre enn dem selv og deres egen vei til materiell overflod, da synes jeg det er på sin plass å
gi untakene et klapp på skulderen.

Og i min bok er DU inkludert i untakene mentalmelt

Selvfølgelig skulle alle mennesker ha disse kvalitetene, men etter mine egne erfaringer å dømme, er det
desverre ikke slik.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Joda, men når flesteparten av dealere (og klesprodusenter) er relativt careless når det kommer til
andre enn dem selv og deres egen vei til materiell overflod, da synes jeg det er på sin plass å
gi untakene et klapp på skulderen.

Og i min bok er DU inkludert i untakene mentalmelt

Selvfølgelig skulle alle mennesker ha disse kvalitetene, men etter mine egne erfaringer å dømme, er det
desverre ikke slik.
Vis hele sitatet...

Det du sier er helt absurd. Du vil rose en person som ødelegger liv, fordi han har litt moral? Det er patetisk å si IMO.

Om du har 10 drapsmenn, 9 drepte unger og 1 drepte en voksen. Gir du da han som drepte en voksen et klapp på ryggen?
Nei, fordi prinsippet er det samme. Han gjør noe som ødelegger/tar liv.

Betyr ingenting om han faktisk har litt menneske moral som mer eller mindre alle har untatt dypt forstyrrede mennesker.
Sist endret av Apu; 4. februar 2009 kl. 11:36.
Jeg må si meg enig med Apu og mentalmelt her. Blir for dumt å rosè en kriminell for sine små moralske meninger for at personen skal føle at det han/hun driver med ikke er ulovlig alikevel.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Vel, jeg synes det er absurd å sammenligne det å kun selge hasj og lignende til de som er over 18 med det å drepe et voksent menneske istedenfor barn. Det er en veldig fin og dramatisk ligning, men jeg kan ikke se at det er relevant ovenfor diskusjonen i det hele tatt. Utifra hvordan jeg tolker tema handler det om hvordan dealere bør ta ansvar for hvem de tilbyr sine tjenester til, på lik linje med f.eks polet, selv om det de gjør er ulovlig etter loven. Altså, at man ikke begir seg ut i total ansvarsløshet bare fordi man allerede i utgangspunktet bryter loven.

Slike tiltak bør roses på lik linje med når dealere selger rene og gode produkter istedenfor substanser som ikke er det de markedføres som eller som er bøffet ut med andre skadelige stoff, synes jeg.
Sist endret av Mullah; 4. februar 2009 kl. 13:28.
Sitat av Mullah Vis innlegg
Vel, jeg synes det er absurd å sammenligne det å kun selge hasj og lignende til de som er over 18 med det å drepe et voksent menneske istedenfor barn. Det er en veldig fin og dramatisk ligning, men jeg kan ikke se at det er relevant ovenfor diskusjonen i det hele tatt. Utifra hvordan jeg tolker tema handler det om hvordan dealere bør ta ansvar for hvem de tilbyr sine tjenester, på lik linje med f.eks polet, selv om det de gjør er ulovlig etter loven. Altså, at man ikke begir seg ut i total ansvarsløshet bare fordi man allerede i utgangspunktet bryter loven.

Slike tiltak bør roses på lik linje med når dealere selger rene og gode produkter istedenfor substanser som ikke er det de markedføres som eller som er bøffet ut med andre skadelige stoff, synes jeg.
Vis hele sitatet...
Det var egentlig en ganske god sammenligning, med tanken på at dop dreper .
Det er imot loven, du kan ikke tverre deg ifra deg. Enn hvordan du sitter det så er det å selge dop ulovlig. (Om du ikke jobber på apoteket.. Do'h.)

Jeg er helt imot å rose kriminelle fordi de gjør det de gjør best riktig. Det skulle jo bare mangle at stoffet er rent når de selger det?
Om stoffet er helt rent er det mye større skjanse for at noen tar overdose på det.

Og apu, noen kommer alltid til og selge så lenge noen er villig til og betale. (Uansett hvor ulovelig det er.)
Om trådstarter ikke ville selge til de jentene og de har nok lyst til og prøve speed så kommer noen andre til og selge til de, men jeg syns fortsatt at trådstarter skal ha ros for og ha ros for og ha mer moralske verdier enn alle dealerne jeg vet om.
Sitat av Apu Vis innlegg
Det var egentlig en ganske god sammenligning, med tanken på at dop dreper .
Det er imot loven, du kan ikke tverre deg ifra deg. Enn hvordan du sitter det så er det å selge dop ulovlig. (Om du ikke jobber på apoteket.. Do'h.)

Jeg er helt imot å rose kriminelle fordi de gjør det de gjør best riktig. Det skulle jo bare mangle at stoffet er rent når de selger det?
Vis hele sitatet...
Vel, tar du samme sammenligning med sigg og tobakk og da? Uansett er det forskjell på ulike typer dop, og som felix sa responsible drug use.

OT: teit av deg å påpeke Wikipedia - Vikipedia, det var usaklig.
Sitat av kristaver Vis innlegg
Om stoffet er helt rent er det mye større skjanse for at noen tar overdose på det.

Og apu, noen kommer alltid til og selge så lenge noen er villig til og betale. (Uansett hvor ulovelig det er.)
Om trådstarter ikke ville selge til de jentene og de har nok lyst til og prøve speed så kommer noen andre til og selge til de, men jeg syns fortsatt at trådstarter skal ha ros for og ha ros for og ha mer moralske verdier enn alle dealerne jeg vet om.
Vis hele sitatet...
Ehm hallo? Om stoffet er helt rent er det mindre sjanse for at det faktisk dreper deg.
Det meste av tabletter og pulver som selges illegalt i Norge er urent stoff, blandet ut med kjemikalier, syrer, løsemidler og andre usunne ting.
Om stoffet er urent betyr det at du ikke vet hva du pusher inn i kroppen din. Om et stoff har høy pris, blander ofte dealerene ut med andre billig stoffer som kan være helsefarlige. (Ikke at dopet ikke er det, men men.)
Jeg forstår ikke at folk faktisk kan rose kriminelle fordi de ikke er helt umenneskelige.

Urent stoff kan være forklaringen på seks tilfelle av overdose i Drammen sentrum i løpet av fire dager. I ett av tilfellene døde en 29 år gammel mann.
Vis hele sitatet...
http://dt.no/apps/pbcs.dll/article?A...432/1063/NYHET

http://www.actis.no/article.php/arti...articleID=3891

http://www.popit.no/Helsesoster/Ruso...Amfetamin.aspx

Sitat av jahglory Vis innlegg
Vel, tar du samme sammenligning med sigg og tobakk og da? Uansett er det forskjell på ulike typer dop, og som felix sa responsible drug use.

OT: teit av deg å påpeke Wikipedia - Vikipedia, det var usaklig.
Vis hele sitatet...
Nei, fordi tobakk og sigg er ikke ulovlig. Virker som ingen forstår det her.
Og jeg påminte bare at det het Wikipedia, er ikke noe teit det.

Dere kommer ikke til å beskytte folk som selger dop " ansvarlig " når dere ser folk dø av det.
Sist endret av Apu; 4. februar 2009 kl. 12:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Apu: Det er vel egentlig en ganske dårlig sammenligning med tanke på at alt dop ikke dreper. Du er bare fryktelig dramatisk, nesten teatralsk.

Og, nei, du begår en stor feil om du forventer at noe som helst på det svarte, ukontrollerte, markedet skulle være rent, trygt eller etisk forsvarlig. Nettopp derfor blir dealere, som leverer gode produkter og som er bevisste på hvem de selger til, roset for at de på forsvarlig vis tilbyr tjenester folket ønsker, men som regjeringen ennå ikke har gjort trygge ved å legalisere og regulere de - slik som det er blitt gjort med alle rusmidler vi tilbys i det åpne samfunnet.
Dessuten anser jeg ditt hovedpoeng, det at vi diskuterer ulovlig virksomhet, for å være fullstendig uinteressant og banalt mtp hva temaet her faktisk er og hvor på nettet diskusjonen foretas.
Sist endret av Mullah; 4. februar 2009 kl. 12:40.
Sitat av Mullah Vis innlegg
Apu: Det er vel egentlig en ganske dårlig sammenligning med tanke på at alt dop ikke dreper. Du er bare fryktelig dramatisk, nesten teatralsk.

Dessuten anser jeg ditt hovedpoeng, det at vi diskuterer ulovlig virksomhet, for å være fullstendig uinteressant og banalt mtp hva temaet her faktisk er og hvor på nettet diskusjonen foretas.
Og, nei, du begår en stor feil om du forventer at noe som helst på det svarte, ukontrollerte, markedet skulle være rent, trygt eller etisk forsvarlig. Nettopp derfor skal folk som leverer gode produkter og som er bevisste på hvem de selger til få skryt mens de tilbyr tjenester folket ønsker men som regjeringen ennå ikke har gjort trygt ved å legalisere og regulere det, slik som de er blitt gjort med alle andre rusmidler vi tilbys i det åpne samfunnet.
Vis hele sitatet...

Jeg forstår at dere mener jeg er dramatisk. Men blir fort slik når folk begynner å rose en person som lever på andres elendighet.

Er utrolig morsomt å lese at folk beskytter dette her, ja kanskje han er bedre enn andre drug dealers. Men gir dette oss en grunn til å rose?
Er det så utrolig bra gjort av han å gjøre hva som er forventet?
Jeg vil bare ha svar på dette spørsmålet;
Er han så utrolig spesiell bare fordi han fant ut han ikke burde selge dop til ungdomsskole elever?

Mer eller mindre alle vet hva rett og galt er, tydeligvis er det full applaus når noen finner det ut.
Det at han er bedre enn andre drug dealers er tvertimot en grunn til å argumentere i hytt å pine. Det at folk alltid får taki dop om han slutter å selge er riktig, men det betyr ikke at han bare skal forsette. Han er med å ødelegge samfunnet, og han burde forstå det selv.
On topic: Han ba oss spre våre synspunkt, her er mitt; Når du slutter å leve på andres elendighet, har du fortjent litt ros.
De fleste som selger "tyngre" illegale rusmidler bruker selv og gir totalt faen i hvem de selger til eller om det de selger er blandet ut med noe som er farlig, og derfor syns jeg at en som faktisk har grunleggende moralske verdier skal få litt ros.
Du er jo helt på bærtur i argumentasjonen din Apu. Å distribuere psykoaktive stoffer er ikke synonymt med å ødelegge livene til folk, du høres jo ut som han politimannen som drar rundt på ungdomsskolene og preker som en annen prest.

Brukerne av rusmiddelforumet har én ting til felles, og det er at de har skjønt at norges lover ikke fungerer til å streke opp moralens grenser. At du synes det er moralsk forsvarlig å selge masse kreftfremkallende dritt i dagligvareforetningen og samtidig anser en person som omsetter litt cannabis til venner og bekjente som en som sprer elendighet viser bare hvor lite innsikt du har i dette temaet.

Dop er ikke ett stoff som ødelegger samfunnet, saken er en smule mer nøyansert enn som så, og ikke alle rusinteresserte og livsnytende miljøer er destruktive og ødeleggende heller.

Men det er greit, du må gjerne la være å sette deg inn i farmakologien til disse stoffene, og du må gjerne la være å sette seg inn i strukturen til alternative ruskulturer og miljøer, men for ditt eget beste så ville det isåfal vært lurt å tone ned mammafaktoren et par hakk..
Sist endret av mentalmelt; 4. februar 2009 kl. 14:42. Grunn: idiotisk skrivefeil
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Du bare leser at vi mener du er dramatisk. Jeg ser derimot ikke at du forstår hvorfor vi mener det, i det hele tatt, når du så bare gjentar det samme blinde hysteriet. Saken er den at jeg synes ikke det er gitt at dealere "lever på andres elendighet". Som oftest lever de på folks lykke og tilfredsstillelse, men jeg ser at du vegrer deg for å se akkurat dette poenget.

Det vil være viktig, for din evne til å se bredden av denne diskusjonen, å anerkjenne at ikke alle dealere pusher heroin og vanedannende piller på de avhengige, stakkars, rus-slavene vi ser på Karl Johan, men at rus er noe som kan nytes forsvarlig og oppleves som berikende i folks liv.
Videre betyr det likevel ikke at nysgjerrige barn som vil ha bedre utbytte av sin tid som barn, ved å ha fokus på andre ting, (og som ikke er fult kompetente til å forstå at disse stoffene er til for å berike ens liv, ikke for å flykte fra det) skal ha adgang til de, akkurat som at de ikke bør få tilgang til alkohol, tobakk og snus.

Og så, for å svare på det eneste spørsmålet du vil ha svar på så kan jeg si at, ja, dessverre er han/hun utrolig spesiell bare fordi han fant ut han ikke burde selge dop til ungdomsskoleelever. Delvis fordi vi snakker om et uregulert marked må kjøpere forholde seg til både selgere av produkter som forstår hvordan og hvorfor rusmidler kan være bra eller dårlig og selgere som ikke bryr seg, og bare ser den umettelige mengden mennesker som ønsker å bruke rusmidler. Nettopp pga av disse to leirene av selgere bør den med de beste verdiene opphøyes og roses, slik at alle, både selgere og kjøpere, forstår hva de bør se etter og hva slags miljøer de bør søke seg til eller bort ifra.
Sist endret av Mullah; 4. februar 2009 kl. 13:21.
mentalmelt og Mullah: Ser dere er klar til å promotere trådstarter til helgen. Dere glorifiserer han på helt feil grunnlag. Han selger hasj og amfetamin, der sistnevte er et drittstoff.

At det finnes noen stoffer som dere mener gir lykke og ingen problemer har ikke noe med denne tråden å gjøre. Går ut i fra at dere tenker på syre og sopp?

En feilslått narkotikapolitikk har heller ikke noe med saken å gjøre. At trådstarter viser at han ikke er helt avstumpet og fri for moral er ikke grunn til å skryte av ham.
Jeg glorifiserer ikke noe som helst. Vennligst les hele tråden.

Hva som er drittstoff og ikke er forøvrig ikke opp til deg å fastslå en objektiv sannhet om, selv om jeg personlig har forståelse for synspynktet ditt.
I bunn og grunn er det ikke stoffet i seg selv det er noe galt med, men holdningene folk har til det og måten det ofte anvendes på mpt doseringer, bruksmønster osv.

En feilslått narkotikapolitkk er jo hele årsaken til at ting er som det er. Det er årsaken til at folk flest nesten ikke vet noe om de forskjellige rusmidlenes potensielle bruksområder og reelle farer, og det er også årsaken til at det illegale markedet er strukturert slik som det er. Dealere dukker opp og oppfører seg basert på forutsetningene samfunnet har lagt til rette. Dette er relevant for saken.

At trådstarter ikke fortjener noe skryt synes jeg at jeg har påpekt mange nok ganger allerede.
Sist endret av mentalmelt; 4. februar 2009 kl. 14:32.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
BAN: Jeg kan ikke se at trådstarter spesifiserte noe stoff i sitt eksempel. Jeg kan heller ikke se at jeg har glorifisert, skrytt, rost eller på andre måter henvendt meg til han i noen av mine innlegg, men har heller uttalt meg på generell basis fordi jeg mener at trådens tema (uten å spekulere i trådstarterens egne motiver for tråden) åpner for holdningsspørsmål som kan være nyttig for lesere og potensielle kjøpere av illegale, ukontrollerte, substanser å reflektere over.

Jeg synes det er heller du som ikke har forstått hva som har noe med saken å gjøre og jeg vil på det varmeste anbefale deg å lese tråden på nytt, så kanskje du lærer deg noe istedenfor å bare legge ord i munnen på folk og, tilsynelatende uten tanke, påta deg en masse tankeløse, bastante, meninger.
Sist endret av Mullah; 4. februar 2009 kl. 19:33.
Enhver dealer som holder seg for god til å selge til unger fortjener et klapp på skulderen etter min mening. Akkurat som personer som ikke kjøper alkohol og tobakk for mindreårige fortjener en klapp på skulderen. Vi burde forvente at de ikke gjør det, men sånn er ikke verden desverre, og da er det på sin plass å anerkjenne god moral når det forekommer.

Det er ikke mer umoralsk å selge dop til voksne personer enn det er å selge alkohol, snus eller tobakk til voksne personer. Alle nevte substanser skader kroppen, i varierende grad, avhengig av bruken. Et forsvarlig rusmiddelbruk ser jeg ingen moralske problemer med. Derimot ser jeg store moralske problemer med å selge narkotika, alkohol og tobakk til mindreårige, da de ikke er i den posisjonen at de bestemmer over seg selv, og de er ofte heller ikke i særlig godt rustet til å bruke rusmidler på en forsvarlig måte.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det virker på meg at det bare blir vanligere med ung debutalder nå, ble kjent med en som sa han debuterte i 13 års alderen og hadde visst vært innom det meste, mye og hyppig. Selv debuterte ikke jeg før 16 års alder, til tross for at jeg hadde pattet på noen jointer før den alderen. Dengang var det stort sett vanskelig å få kjøpt stoff så ung, det gikk som regel via venners brødre eller søstre som var i 18-19 års alderen. Det var helgfesting og litt oftere i feriene, og da vi rundet 17 år endte noen (som meg) med å bruke enkelte stoffer oftere.

Det var en lukket krets og ikke plass for yngre klientell. På party's kunne en gå på forskjellige strøk og shoppe, med stort sett middelaldrende som skeptisk og forsiktig tok solgte til de som så freaka ut, streightinger ble kjapt ignorert. Alt i alt, uten tilhørighet i kretsene kunne du glemme å få kjøpt annet enn hasj. Hva kommer det av at 13-15 åringer har så lett tilgang i dag?

Jeg forestiller meg at blir 13-15 åringer oppdaget av mamma eller pappa så blir det et helvete uten like, og tar virkelig de som dealer sjansen på slikt leven for lusne 100-lapper? Eller har de yngste tenåringene fått mye penger mellom henda? Og dealerne som jobber på gata kan jeg ikke fatte åpenlyst selger til unger, de har vel ikke akkurat lyst til å trekke den form for oppmerksomhet?

Er debutalderen så intenst som det påstås i dag? Jeg fikk jo tak i sprit i slutten av 13 års alderen, men det var ikke akkurat enkelt. Mange helger der ringeautomatene slukte nesten alle myntene på folk som sa de kunne ordne sprit og kunne ikke likevel. Jeg får meg ikke helt til å tro at det er så enkelt å få tak i for den aldersgruppa. Greit når de kommer på vgs eller yrkesskole, da åpner det seg litt andre muligheter en lokalområdet man befinner seg på.

Når det kommer til stoff, hva er forskjellen på 18 og 21 år f.eks? Eller 17 og 18 år? Hvorfor ID, kjenner du ikke folka? Det står vel ikke dealer - vis id i panna på deg? Om noen hadde spurt meg om id for å kjøpe ulovelige rusmidler hadde jeg fått noia, virker som du har en forholdsvis ung kundekrets allikevel hvis du må be om id synes jeg. Jeg har møtt på folk med slike holdninger du har, og jeg kan garantere deg at de var sikre på at alderen til vedkommende var akseptabelt. Oftest hadde de god kjennskap til vedkommende fra før, og oftest hadde disse felles holdninger: Like barn leker best osv. Er slike tider slutt nå?
Haha, jeg deler ut kp som sukkertøy i denne tråden

Men fra kake til revolver. Må si at Apu virker ekstremt moraliserende og nedtalende i postene sine. Når han tom. kommenterer skrivefeil viser han at han er mer ute etter å kaste dritt og moral rundt enn å faktisk diskutere konstruktivt.

Den tanken med at folk som dealer ansvarlig skulle få i det minste strafferabatt er jeg enig i. Kan vel sammenlignes litt med at utesteder som selger alkohol til mennesker under 18 og overstadig berusede personer kan bli straffet, i motsetning til at de som selger alkohol ansvarlig får være i fred.

Får en egentlig mildere straff om en passer på at klientellet sitt er over 18 år? Det ville jo vært logisk om at en som solgte til 13-åringer fikk strengere straff enn en som bare solgte til f.eks 18+.