Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 7462
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Kaunda
Prinsippet om økt tilgjengelighet=økt bruk! Solid dokumentert vitenskaplig.
Vis hele sitatet...
Hvorfor trekker du da frem det faktum at det finnes folk som allerede bruker cannabis? Du sier jo selv at det finnes folk som ødelegger seg på ulovlige rusmidler, og det med dagens politikk. Da burde det jo være tydelig for deg at narkotikapolitikken til Norge i dag ikke fungerer som den skal.

Dessuten, jeg tror ikke at alle som er for en avkriminalisering/legalisering av cannabis mener at det bør selges uten restriksjoner på narvesen. Poenget er vel at gutten, istedet for å bli stemplet som en kriminell rusmisbruker, kunne levd et relativt normalt liv og fått ukritisk hjelp til problemene sine. Han ville vært en helt vanlig norsk borger med en liten (eller stor) skavank, istedet for å bli behandlet som en som ikke hører hjemme i samfunnet.
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Nå er det en pro narkotika moderator som har begynt å fjerne innleggene han ikke liker. Det fører til at det blir vanskelig å følge tråden her. Jeg har tatt det opp med administrator.

Ting som har en praktisk nytte skal selvfølgelig ikke forbys. Det er her grensa bør gå, men av historiske hensyn er alkohol lovlig i vår kultur. I andre muslimske kulturer er alkohol totalforbudt i likhet med narkotika.

Mange skader seg fysisk og psykisk på Mountainbike (alkohol). Skadene med BMX (cannabis) går mer på det mentale og sosiale planet. Felles for begge rusmidler er at noen mestrer bruken andre ikke. I vektingen mellom nytteverdien av rus, og skadene som rusmidlene skaper hos mange individer, må vi stille oss sammen med de svakeste.



Prinsippet om økt tilgjengelighet=økt bruk! Solid dokumentert vitenskaplig.
Vis hele sitatet...
Problemet er bare at cannabis ikke kan bli mere tilgjenglig enn det er idag. Tom en 10 åring kan få kjøpt hasj på elva. Det å sammenlikne skadevirkningene med cannabis og alkohol går bare ikke! Alkohol er flere ganger så skadelig!

Tenk i iran har tom dødstraff for alkohol, fremdeles så er det en del som drikker det. Folk følger ikke slike tåpelige lover!
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Prinsippet om økt tilgjengelighet=økt bruk! Solid dokumentert vitenskaplig.
Vis hele sitatet...
Det der baserer du på absolutt ingenting. Nederland har ikke noe høyere prosentvis forbruk enn Norge, selv om de har avkriminalisert det.

Færre røyker hasj hvis det blir lovlig
Sitat av Kauder Vis innlegg
Det der baserer du på absolutt ingenting. Nederland har ikke noe høyere prosentvis forbruk enn Norge, selv om de har avkriminalisert det.

Færre røyker hasj hvis det blir lovlig
Vis hele sitatet...
Men britiske myndigheter påpeker jo i artikkelen at nedgangen kan skyldes at folk har blitt oppmerksomme på hvilke psykiske problemer cannabis kan gi.

De enkelte psykiske problemene cannabis kan gi er også svært godt dokumentert innenfor forskning og statistikk. Nye forskning har spesielt vært opptatt av skadevirkningen cannabis og hasjrøyking gir på menneskelig kognisjon. (edit: Link: http://no.wikipedia.org/wiki/Kognisjon)

En annen årsaksvariabel kan være at liberalisering av stoffet ikke har gjort det sosialt legitimt, at folk ser i større grad ser ned på hasjbrukere.
Sist endret av piuu; 19. desember 2008 kl. 16:10.
Sitat av piuu Vis innlegg
Men britiske myndigheter påpeker jo i artikkelen at nedgangen kan skyldes at folk har blitt oppmerksomme på hvilke psykiske problemer cannabis kan gi.

De enkelte psykiske problemene cannabis kan gi er også svært godt dokumentert innenfor forskning og statistikk. Nye forskning har spesielt vært opptatt av skadevirkningen cannabis og hasjrøyking gir på menneskelig kognisjon. (edit: Link: http://no.wikipedia.org/wiki/Kognisjon)

En annen årsaksvariabel kan være at liberalisering av stoffet ikke har gjort det sosialt legitimt, at folk ser i større grad ser ned på hasjbrukere.
Vis hele sitatet...
Derfor er det viktig, at i tillegg til en eventuell legalisering/avkriminalisering, må folk få ordentlig objektiv informasjon om rusmiddelet. Ikke bare en hel masse mot- og for-propaganda.. det tror jeg er den beste veien å gå
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av piuu Vis innlegg
Men britiske myndigheter påpeker jo i artikkelen at nedgangen kan skyldes at folk har blitt oppmerksomme på hvilke psykiske problemer cannabis kan gi.
Vis hele sitatet...
Det første som slo meg da jeg leste det var at nå som de ikke lenger kriger så kraftig mot cannabis kan de også slutte med den feilaktige propagandaen og begynne å gi ordentlig info. Jeg aner ikke om det er rett, men det var ihvertfall det jeg tenkte. Og jeg tror de aller fleste liker mye bedre å få ordentlig info med solide begrunnelser og forklaringer enn et helt ulogisk og uforklarelig (eller hvordan man skriver det) forbud.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er vi sikre på at Norsk Narkotikapolitiforening faktisk er knyttet til Politimyndighetene? Jeg mener å ha snublet over info om at de ikke har noe med hverandre å gjøre offisielt sett...
Sitat av Graapho Vis innlegg
Men, men... Hasj er jo ulovlig! Hvordan kunne denne gutten da begynne å ruse seg?
Vis hele sitatet...
Haha, dette var meg. Nå er de fleste andre som satt i klasserommet mye verre :P
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Sitat av Boombaby Vis innlegg
Er vi sikre på at Norsk Narkotikapolitiforening faktisk er knyttet til Politimyndighetene? Jeg mener å ha snublet over info om at de ikke har noe med hverandre å gjøre offisielt sett...
Vis hele sitatet...
Offisielt sett er det en ideell organisasjon der man er medlem som privatperson, men det er kort og godt et krav at man jobber med narkotikabekjempelse innen politiet/påtalemyndighetene (+ noen fler). I tillegg hevder de selv at de arbeider for et sterkere samarbeid mellom og innad i etatene. Derfor blir det etter min mening et akademisk spørsmål hvorvidt de offisielt er tilknyttet politimyndigheten...

"NNPF forsøker å gjøre narkotikamisbruk utrendy" fordi de mest trendy trendsetterne jobber i "Politiet, Tollvesenet, Påtalemyndigheten, Forsvaret og andre naturlige samarbeidspartnere".
Sist endret av SilverKhan; 14. januar 2009 kl. 23:03.
Håper alle skjønner at Kaunda, som åpenbart er politi eller politijurist selv, ikke har evnen til å høre på fornuft i denne saken. Se hvordan han glatt unngår å svare på de mest treffende argumentene, og overser kildene han gis på egen oppfordring, og isteden fokuserer på de småtingene han kan plukke på eller vri til vinning for eget syn. Å diskutere narkotikapolitikk med en slik er ikke langt unna det å diskutere gudstro med en kristen eller muslim. Han har rett uansett, dermed basta.
Jo, enkelte minner meg om han politimannen vi hadde besøk av på yrkesskolen engang på 90-tallet. Det var litt frustrerende å måtte sitte der å høre svadaet hans. Ved min side satt klassekameraten min som hadde familie i nederland og gjentatte ganger hadde vært der. Flaut nok så stod denne representanten oppe vet kateteret og nektet for at det fantes coffeeshops, og prøvde å fortelle oss at dyrking av industrihamp ikke fant sted i verden.

Nå kan jeg jo le av det, og det er så lenge siden at jeg nesten har fått et helt " normalt " syn på folk som jobber innen politiet. Kjenner faktisk et par fra skole og sosialt liv som har gått den veien og Men forskjellen er at de (ihvertfall foreløpig) ikke går gjennom livet med øynene lukket for alt utenom det som står i en liten bok..

Üansett så virket den politikken helt mot sin hensikt, siden vi visste at mannen preiket vas så det sto etter, ble det til at vi forkastet resten av hans historier presentert som fakta på stedet. Og det mener jeg er litt synd. Var kanskje en god mann, med gode intensjoner, men `takket`være han så vi hvor hyklerisk og bedragersk slik informasjon kunne bli framstilt. Tror han kunne spart seg og blitt i sengen den dagen, for han frelste ingen i vår klasse, tvertimot !