Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 5727
Nok et tragisk drap begått av politiet i Norge.
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/e...udd-1.16215745

Politiet vil nok frikjenne seg selv som vanlig, dessverre. Håper at Elden kan løfte frem denne økningen, selv om hans jobb selvfølgelig primært er å være bistandsadvokat for de etterlatte.

Antallet personer skutt av politiet øker stadig,«15 personer er skutt av politiet de siste tre årene. Det er like mye som de åtte årene før.» (NRK,2021)
https://www.nrk.no/osloogviken/hver-...rap-1.15647350

Under er saker henlagt av spesialenheten som gjelder personer drept av politiet. Alle sakene jeg har lest, som gjelder drap og skudd av politiet henlegges og vurderes som intet straffbart handling begått av tjenestemennene.

Tenkte kanskje flere ville finne der interessant å lese:

09.11.2021
https://www.spesialenheten.no/wp-con...468748-hjs.pdf

28.08.2021
https://www.spesialenheten.no/avgjor...8-august-2021/

21.12.2020
https://www.spesialenheten.no/avgjor...2020-i-bergen/

22.09.2020
https://www.spesialenheten.no/wp-con...176170-hjs.pdf

05.08.2019
https://www.spesialenheten.no/wp-con...175525-hjs.pdf

27.11.2016
https://www.spesialenheten.no/wp-con...tidistrikt.pdf

26.09.2015
https://www.spesialenheten.no/avgjor...eptember-2015/

22.04.2006
https://www.spesialenheten.no/avgjor...22-april-2006/

18.05.2005
https://www.spesialenheten.no/wp-con...tidistrikt.pdf
Hva ønsker du å oppnå med et slikt innlegg?
Skyt først, spør etterpå...
Verdens største kriminelle organisasjon det der.
Ser ikke hvorfor dette er drap. En mann i en hjullaster med intensjon om å drepe er da livsfarlig om du ikke får håndtert han raskt. Hva skal de gjøre når de ikke lenger er på skuddhold og lasteren er 1 meter foran de? Ta en GTA, hoppe opp inngangsdøren og rive han ut?
Permanent bevæpning av politiet, som nærmest har vært realiteten de siste årene ved stadige forlengelser, og som ser ut til å være veien det går, er en dyster og uheldig utvikling. Det blir en enkel vei ut - en potensielt svært uheldig vei ut ved tilstedeværelsen av selv den minste stress - i situasjoner de egentlig er godt trent til å håndtere på andre måter.

Pistolen frem. Hva gjør man da, legger den fra seg? Enkelte hendelser er nærmest utilgivelige, som når politiet kløner det til selv og så må ("må") bruke våpenet til å komme seg ut. Kanskje enda verre er den "korpsånden" og ugjennomsiktigheten som eksisterer innad i politiet rundt slike hendelser.
Sist endret av exocytose; 11. desember 2022 kl. 01:44.
Hvis fyren allerede har veltet en politibil med hjullaster så må Politiet gjerne skyte for å stoppe fyren for min del. Av alle saker hvor Politiet skyter noen så er kanskje dette den dummeste å bruke som eksempel på at politiet skyter for ofte.. Dette var en ravgalen idiot som trengte å bli stoppet med makt
Sist endret av bashfoo; 11. desember 2022 kl. 02:01.
Hvordan ville trådstarter løst denne situasjonen?
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Hvis fyren allerede har veltet en politibil med hjullaster så må Politiet gjerne skyte for å stoppe fyren for min del. Av alle saker hvor Politiet skyter noen så er kanskje dette den dummeste å bruke som eksempel på at politiet skyter for ofte.. Dette var en ravgalen idiot som trengte å bli stoppet med makt
Vis hele sitatet...

Og vi sitter her med full informasjon fra begge sider ikke sant. Nok til å ta en analyse og bedømme hva som har skjedd.


Som om vi var der, eller?
Sitat av Jerna Vis innlegg
Og vi sitter her med full informasjon fra begge sider ikke sant. Nok til å ta en analyse og bedømme hva som har skjedd.


Som om vi var der, eller?
Vis hele sitatet...
Så da skal man ikke diskutere hva som kan ha skjedd ?
Sitat av dggr Vis innlegg
Så da skal man ikke diskutere hva som kan ha skjedd ?
Vis hele sitatet...

Jeg prøver å antyde at konklusjon er tidlig å ta. Når man ikke vet hva som har skjedd.

Diskuter i vei
Sitat av Jerna Vis innlegg
Jeg prøver å antyde at konklusjon er tidlig å ta. Når man ikke vet hva som har skjedd.

Diskuter i vei
Vis hele sitatet...
Tror du politiet veltet bilen med hjullasteren selv?
Eller at han gjorde det etter han ble skutt og drept?

Hva er det du mener er en antydning her?
Synes du det bør være dødsstraff for skadeverk på en politibil?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Synes du det bør være dødsstraff for skadeverk på en politibil?
Vis hele sitatet...
Om en person sitter inni den og risikerer å dø?
Jeg kjenner en dame som et politi. Hun var, og er, imot generell bevæpning av politiet. Forklaringen var at forhandlingsteknikken blir totalt annerledes enten du vil eller ikke, enten du trener på det eller ikke. Er du bevæpnet har du hele tiden våpen som utvei, og da blir det også brukt når du føler situasjonen er fastlåst. Tenk alle psykiatri-tilfeller som burde få hjelp isteden for å skytes?

Hvor mange situasjoner hadde vært løst uten våpen? Vi vet ikke, vi vet bare at utfallet hadde vært annerledes uten våpen. Hva hadde mannen i hjullasteren gjort? Sikkert kjørt seg fast et sted. En hjullaster er ikke særlig smidig å kjøre med. Kanskje var det riktig å skyte, at han hadde havnet i trafikken og kollidert med en familie på 4?
Men det er 16 kulehull i den ruta. 16. enten har flere skudd samtidig, eller så har man til og med byttet magasin og fortsatt å skyte. Politiet har klinkende klar instruks om å ikke drepe, men uskadeliggjøre. Dvs de skal i utgangspunktet sikte på ekstremiteter eller bløtdeler. Det gjør man ikke når man meier 15-20 skudd gjennom sideruta på et kjøretøy. Hva med å skyte i stykker begge framdekkene først, for å ødelegge kjøreegenskapene på kjøretøyet og avskrekke sjåføren med at det skytes??

Dette skulle ikke endt med drap, selv om spesialenheten sikkert henlegger saken ihht god intern politiskikk, de beskytter jo hverandre på en kvalmende måte den gjengen der
Antallet personer skutt av politiet øker stadig,«15 personer er skutt av politiet de siste tre årene. Det er like mye som de åtte årene før.» (NRK,2021)
Kan det ha noe med at de kriminelle utvikler seg og blir mer og mer brutal?
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Antallet personer skutt av politiet øker stadig,«15 personer er skutt av politiet de siste tre årene. Det er like mye som de åtte årene før.» (NRK,2021)
Kan det ha noe med at de kriminelle utvikler seg og blir mer og mer brutal?
Vis hele sitatet...
Det er ikke hardbarka kriminelle de skyter - vi har ikke shootouts som på film. Politiet skyter primært seg selv(vådeskudd) og psykisk syke.

Politiet sier de har sett en tydelig utvikling de siste årene. Stadig flere grove voldssaker og drap kan knyttes til psykiske lidelser, sier beredskapsdirektøren i Politidirektoratet Tone Vangen til NRK.
Vis hele sitatet...
Så da blir spørsmålet om vi bør bruke penger på å bevæpne politiet, eller gi bedre trening i hvordan man møter psykisk syke og forsøket å deeskalere situasjonen. Kilde
Politiet hevder gjerne at kriminaliteten blir hardere. Men når jeg sjekket opp skadefrekvens for politi så har den bare gått ned. Og antall skyteepisoder bare øker. Så hvem er det egentlig som blir mer brutale?
Meningsløst med et politi uten våpen, også betryggende mtp flere kvinner i politiet.

Litt svinn må man regne med om man er av typen som klikker og kjører villmann med hjullaster.

Trygt, kjapt og billig...
Ville du sagt det samme om dette var oppvekstkompisen din, som etter å ha blitt permittert og gått gjennom samlivsbrudd på kort tid, mister seg selv helt i beruset tilstand? Eller broren din, faren din, onkel eller nabo?

En mann som kjører hjullaster i beruset tilstand er beskutt minimum 16 ganger her. Dekkene på hjullasteren er like hele. Man har skutt etter overkroppen. Det er heller ikke kommet meldinger om at han hadde våpen med seg i bilen.
Denne mannen er henrettet av triggerhappy politi med dårlig dømmekraft, ferdig snakka.
Sitat av sjuken Vis innlegg
Jeg kjenner en dame som et politi. Hun var, og er, imot generell bevæpning av politiet. Forklaringen var at forhandlingsteknikken blir totalt annerledes enten du vil eller ikke, enten du trener på det eller ikke. Er du bevæpnet har du hele tiden våpen som utvei, og da blir det også brukt når du føler situasjonen er fastlåst. Tenk alle psykiatri-tilfeller som burde få hjelp isteden for å skytes?

Hvor mange situasjoner hadde vært løst uten våpen? Vi vet ikke, vi vet bare at utfallet hadde vært annerledes uten våpen. Hva hadde mannen i hjullasteren gjort? Sikkert kjørt seg fast et sted. En hjullaster er ikke særlig smidig å kjøre med. Kanskje var det riktig å skyte, at han hadde havnet i trafikken og kollidert med en familie på 4?
Men det er 16 kulehull i den ruta. 16. enten har flere skudd samtidig, eller så har man til og med byttet magasin og fortsatt å skyte. Politiet har klinkende klar instruks om å ikke drepe, men uskadeliggjøre. Dvs de skal i utgangspunktet sikte på ekstremiteter eller bløtdeler. Det gjør man ikke når man meier 15-20 skudd gjennom sideruta på et kjøretøy. Hva med å skyte i stykker begge framdekkene først, for å ødelegge kjøreegenskapene på kjøretøyet og avskrekke sjåføren med at det skytes??

Dette skulle ikke endt med drap, selv om spesialenheten sikkert henlegger saken ihht god intern politiskikk, de beskytter jo hverandre på en kvalmende måte den gjengen der
Vis hele sitatet...
Skyte i stykker dekkene på en hjullaster med en ni milimeter?
Sitat av IW2022 Vis innlegg
Skyte i stykker dekkene på en hjullaster med en ni milimeter?
Vis hele sitatet...
Tenkte Akuratt på det samme
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Meningsløst med et politi uten våpen, også betryggende mtp flere kvinner i politiet.
Vis hele sitatet...
Meningsløst å fulltids bevæpne politiet når de ikke forstår sin plass i samfunnet.

kvinner kan kan vise en forakt som menn bare kan drømme om, all creds til de som velger å vie livet sitt å beskytte fremmede mennesker, både menn og kvinner, dere er en svært savnet minoritet i Politiet.

Nå mener jeg at menn og kvinner kan gjøre en like god jobb, stort sett. Men i politiet så er jeg mer redd for kvinner enn menn, ene og elene fordi modne menn tar ikke ting så veldig personlig, det går å ha et politi og røver forhold til de, kvinner er mer no bullshit on the job, skjønner ikke en spøk og vil holde deg under forakt av den grunn alene.

Under mine uheldige møter med politi så har jeg bare møtt ett ærlig menneske i politiet, en kvinne, men de skumleste jeg har møtt var også kvinner. av rundt 50 menn og kvinner i politiet rundt hele Norge så har jeg bare møtt ett menneske som jeg trygt kan si at "det menneske har noble intensjoner", resten er mennesker man har grunn til å frykte uansett om du har brutt loven eller ikke.

Har prøvd å føre litt dypere samtaler når jeg har fått sjansen, de lever i et "lukka" samfunn, politi er venner med politi og familie av politi, jeg kjenner iallefall ikke noen som vil ha politi på kaffe, det virker som at politi er ikke noe man vil ha i sin omgangskrets uansett om du er folk eller røver.
De som kommer ut av politihøgskolen i dag, de har ikke snøring, de virker ikke å ha sine egne interesser, verdier eller noen ting på riktig plass, de handler ut fra det fordomsfulle tankesette de fikk indoktrinert under studiene, som stort i går i det at mennesker som bruker rusmidler er dårlige mennesker som kan og burde behandles deretter, de er ikke beskyttet av loven samme måte som Ola Nordmann, noe som er en veldig kjipt og psykisk stressene opplevelse.

Politiet viser gang på gang at man har ingen grunn til å stole på de, 90% av norge er steder hvor politiet aldri vil få bruk for en pistol.

Hvordan skal en pistol hjelpe politiet når problemene stort sett bygger på samfunn/etikk, generelt hvordan man ter seg rundt mennesker av forskjellige slag, altså de trenger forståelse.
De trenger mer utdanning og veldig mye høyere lønn, ikke fri tilgang på våpen.

De trenger tvungen vurdering av psykisk helse minst en gang i året, politiet trenger et offentlig organ som kan luke ut de psykisk syke, da spesielt narsissister, psykopaten viser seg svært sjeldent så vi trenger en enhet som aktivt leter etter, og viser dem døra.
Narsistiske mennesker må bare finne seg et annet yrke hvor det de gjør ikke har like stort påvirkning på samfunnet.
Spesialenheten for Politisaker må også over til det offentlig, slik de driver nå er nærmest kartell virksomhet.

Uten at noe av dette utbedres så vil gapet mellom folk og politi bli like stort som gapet mellom røver og politi.
Sitat av sjuken Vis innlegg
Jeg kjenner en dame som et politi. Hun var, og er, imot generell bevæpning av politiet. Forklaringen var at forhandlingsteknikken blir totalt annerledes enten du vil eller ikke, enten du trener på det eller ikke. Er du bevæpnet har du hele tiden våpen som utvei, og da blir det også brukt når du føler situasjonen er fastlåst. Tenk alle psykiatri-tilfeller som burde få hjelp isteden for å skytes?

Hvor mange situasjoner hadde vært løst uten våpen? Vi vet ikke, vi vet bare at utfallet hadde vært annerledes uten våpen. Hva hadde mannen i hjullasteren gjort? Sikkert kjørt seg fast et sted. En hjullaster er ikke særlig smidig å kjøre med. Kanskje var det riktig å skyte, at han hadde havnet i trafikken og kollidert med en familie på 4?
Men det er 16 kulehull i den ruta. 16. enten har flere skudd samtidig, eller så har man til og med byttet magasin og fortsatt å skyte. Politiet har klinkende klar instruks om å ikke drepe, men uskadeliggjøre. Dvs de skal i utgangspunktet sikte på ekstremiteter eller bløtdeler. Det gjør man ikke når man meier 15-20 skudd gjennom sideruta på et kjøretøy. Hva med å skyte i stykker begge framdekkene først, for å ødelegge kjøreegenskapene på kjøretøyet og avskrekke sjåføren med at det skytes??

Dette skulle ikke endt med drap, selv om spesialenheten sikkert henlegger saken ihht god intern politiskikk, de beskytter jo hverandre på en kvalmende måte den gjengen der
Vis hele sitatet...
Må bare si at jeg synes du har skrevet et meget godt innlegg.

Et politi med konstant og enkel tilgang på skytevåpen vil alltid være mindre hensiktsmessig enn et politi uten skytevåpen.

Med mindre man har fullstendig lovløse tilstander som typ Mexico eller El Salvador.
Folk som kritiserer politiet i denne saken bør absolutt ta en realitetssjekk. Å fyre seg opp uten å ha en anelse om hva som skjedde og hvilket valg politiet hadde men fortsatt mene at de hjernedøde meningene dine skal telle er toppen av egotripp.

Å stoppe noen fra å knuse bilen med kollegagen din innesperret i lar seg ikke gjøre sånn helt uten videre. At politiet her valgte å skyte til hjullasteren stoppet er helt greit.
Sist endret av Båbb; 11. desember 2022 kl. 16:41.
Sitat av sjuken Vis innlegg
Ville du sagt det samme om dette var oppvekstkompisen din, som etter å ha blitt permittert og gått gjennom samlivsbrudd på kort tid, mister seg selv helt i beruset tilstand? Eller broren din, faren din, onkel eller nabo?
Vis hele sitatet...
Selvsagt, vi har alle kjent idioter som har dødd på idiotisk vis, som fortjente det.
Sitat av Båbb Vis innlegg
Folk som kritiserer politiet i denne saken bør absolutt ta en realitetssjekk. Å fyre seg opp uten å ha en anelse om hva som skjedde og hvilket valg politiet hadde men fortsatt mene at de hjernedøde meningene dine skal telle er toppen av egotripp.

Å stoppe noen fra å knuse bilen med kollegagen din innesperret i lar seg ikke gjøre sånn helt uten videre. At politiet her valgte å skyte til hjullasteren stoppet er helt greit.
Vis hele sitatet...
At this point? tror du virkelig det har så mye med akkurat denne saken?

Men for å svare deg, nei det er ikke greit at de kan skyte for å drepe som det passer dem, når Politi og folk får like rettigheter så ja, helt enig, beskytt folket ditt.
Men når det er slik at Politiet kan gjøre som de vil uten at offentligheten sin mening veier noe opp mot spesialenheten for politisaker, så nei.
De er organisert som riktige kriminelle organisasjoner, lite innsikt for offentligheten.
Om de bryter loven eller ikke, det er opp til dem å bestemme.

Vi vanlige mennesker har ingenting vi skulle ha sagt i tilfeller hvor det stilles kritiske spørsmål til politiets tjeneste, samtidig må vi vanlige mennesker forholde oss til at det er et utenforstående organ som skal undersøke hvis noe går galt i arbeidslivet, hvis jeg har en ulykke eller bryter loven på jobb så er det ikke opp til min bedrift og mine kolleger å bestemme om det var rett eller galt, og det er nok like greit fordi kameraderi er ikke bare et ord.
Men nå er det tilfellet om er ansatt i Politiet, du er beskyttet.

Det er nok denne bobla som begynner å sprekke og kanskje derfor folk føler de har noe de skulle sagt ved hver bidige sak som gjelder politi, kan man klandre de når spesialenheten er spesialister på å henlegge saker?
Politi har bæsja på leggen så lenge jeg kan huske, og derfor begynner det å bli fare for at folk ser seg lei av det lukter dritt av politi.
Meningene er der og de blir ytret oftere og oftere, snart er ikke politiet like beskyttet, de har hatt frie tøyler helt frem til informasjonsalderen, nå har alle et kamera og mulighet til å ytre seg ved noen tastetrykk, slik var det ikke før.
Dritten begynner sakte men sikkert å sige frem, til og med vanlige folk begynner å få negative meninger om politiet, det er ikke bare kriminelle som har kritiske tanker til politiet lenger.
Punchline her er jo det at selvgjort er velgjort, alt pes politi får nå og fremover er velfortjent.

Hvorfor skal de være beskyttet når det er de som får meg til å føle redsel, angst og maktesløshet, er det virkelig de følelsene politi skal trigge?

I dag lever jeg vanlig a4, men jeg føler meg alltid truet av politi fordi jeg har fått oppleve hva et skittent politi kan utsette deg for.
Jeg sitter igjen med post traumatisk stress syndrom, politiet produserte falske beviser foran trynet på meg, ble strippet naken og tvunget til å godta forholdene, fikk greie lovnader om at de kunne fint produsere noe mer heavy om jeg ikke rettet meg etter deres skue.
Bevisene ble produsert etter at de ikke kunne finne noen forhold å ta meg på, jeg var ren og likevel.
Hva er mentaliteten her?
Straffe bare for å straffe, det er ganske sadistisk...
Tanken deres var sikkert ikke at jeg skulle bli syk livet ut,
kan se for meg at de rettferdiggjorde det hele med alle gangene jeg har sklidd mellom fingrene deres og sluppet straff,
men det er leken.

Jeg gjør så godt jeg kan for å ikke bli tatt og de gjør så godt de kan "innenfor sine rammer".

Så fort den leken stopper så er vi alle kriminelle, politi, folk og røvere.
Sist endret av Hsp; 11. desember 2022 kl. 19:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Skyte i stykker dekka, kansje se litt mindre amerikansk film?

Sitat av Dough Vis innlegg
Skyte i stykker dekka, kansje se litt mindre amerikansk film?

Vis hele sitatet...
Har du prøvd dette selv, eller har du sett det på amerikansk film?

Å skyte dekkene på noe som helst stopper ikke umiddelbart kjøretøyet. Du må også skyte alle 4 for at det skal ha noen hensikt på en hjullaster.

Jeg er ikke noen tilhenger av politiet eller permanent bevæpning, men hvis noen hadde kommet mot meg med en hjullaster så hadde jeg også tømt magasinet hvis jeg kunne.
Ser det er mange som henger seg opp i det jeg skreiv om å skyte dekka. Greit nok det, jeg har ikke peiling på dekka til en hjullaster. Poenget mitt var heller at en generell bevæpning av politiet fører til at folk oftere blir skutt, enn hvis de ikke hadde bevæpning. Politiet har vel alltid kunne bevæpne seg ved behov, og set hadde de kanskje også i denne situasjonen uansett?
Tilgang på våpen vil alltid føre til at du har den muligheten, å trekke våpen framfor å løse situasjonen på en annen måte. Det gjør noe med deg uansett. Tre år på høyskolen gjør deg ikke mer skikket til å ta rasjonelle valg enn andre i uvante situasjoner nødvendigvis. Lik som en økonom med treårig høgskole kan gjøre feil i sin jobb, kan politiet gjøre feil i sin. Problemet er at med våpen i beltet og adrenalin blir slike feil enorme.
For å snu på det: hvor mange situasjoner de siste 20 årene gikk til helv…. Fordi politiet _ikke_ hadde våpen tilgjengelig? Jeg vet ikke, men tror ikke det er veldig mange. Hvor mange har blitt skutt av politiet siste 2-3 år? Har ikke tallet, men begynner å bli noen, noen også med dødelig utfall.
Det er noen etiske spørsmål her også, ikke nødvendigvis bare i denne saken, men på generelt grunnlag. Gjør tre år på politihøyskolen deg skikket til å være bøddel overfor psykiatritilfeller? Når du velger å trekke våpen bestemme du, full av adrenalin, om vedkommende skal leve eller dø, eventuelt fratas helsa på livstid grunnet skuddskader i kneet eller andre steder på kroppen.

En annen ting er at bevæpnet politi også selv må påregne å bli beskutt oftere, siden motparten vet at de er bevæpnet og derfor velger å skyte først. Dermed handler det også om sikkerhet for de ansatte i etaten. Det kan således være falsk trygghet i dette.

Hvor mange ansatte i politiet dør på jobb, som beviselig hadde berget livet om de hadde vært bevæpnet f.eks? Er virkelig politiyrket farligere enn å være industriarbeider, målt i alvorlige skader og dødsfall pr tusen ansatte?

For meg reiser debatten mange spørsmål, både rundt fakta, etikk og moral.
Iallefall kjempelett for oss å synse hva politiet burde og ikke burde gjøre. Mtp hjullastersituasjonen så ville jeg nok tenkt egen sikkerhet (dersom jeg hadde vært der som politi) mer enn hva folk hadde tenkt om situasjonen.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Det er ikke hardbarka kriminelle de skyter - vi har ikke shootouts som på film. Politiet skyter primært seg selv(vådeskudd) og psykisk syke.



Så da blir spørsmålet om vi bør bruke penger på å bevæpne politiet, eller gi bedre trening i hvordan man møter psykisk syke og forsøket å deeskalere situasjonen. Kilde
Vis hele sitatet...
Ja det er sant. Når jeg tenker tilbake vet jeg politiet ble sendt bort fra en skytebane et lite stykke unna her etter å ha skutt med mp5 og vært uforsiktig på banen.
I min tid som skytter har alltid politiet hatt rykte på seg som "stolpeskyttere", og svjv ble de uønsket i Ulefoss pga mye råkjøring på veiene inn til banen...
Sitat av Susannne Ufør Vis innlegg
Nok et tragisk drap begått av politiet i Norge.
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/e...udd-1.16215745
Vis hele sitatet...
Nå vet vi vel ikke hva som har skjedd enda. Hvordan vet du at det ikke var nødvendig å skyte?

Under er saker henlagt av spesialenheten som gjelder personer drept av politiet. Alle sakene jeg har lest, som gjelder drap og skudd av politiet henlegges og vurderes som intet straffbart handling begått av tjenestemennene.
Vis hele sitatet...
Fint det, men har du noen konkrete saker der du mener politiet løsnet skudd uten hjemmel? Det nytter ikke å bare liste opp mange saker og påstå at skudd ikke var berettiget i noen av dem.

Sitat av sjuken Vis innlegg
Jeg kjenner en dame som et politi. Hun var, og er, imot generell bevæpning av politiet. Forklaringen var at forhandlingsteknikken blir totalt annerledes enten du vil eller ikke, enten du trener på det eller ikke. Er du bevæpnet har du hele tiden våpen som utvei, og da blir det også brukt når du føler situasjonen er fastlåst. Tenk alle psykiatri-tilfeller som burde få hjelp isteden for å skytes?
Vis hele sitatet...
Alternative er jo at disse psykiatri-tilfellene dreper noen. Det hjelper ikke å trenge hjelp hvis man selv ender opp med å drepe andre.

Dessverre har lovendring gjort at det er enda vanskeligere å legge inn psykisk syke, og det er politiet som må ta seg av dette. Farlige personer blir gående rundt i samfunnet, og da ender det som vi ser nå.

Tviler sterkt på at du faktisk kjenner en dame i politiet, for måten du legger frem det denne påståtte damen skal ha sagt, tyder på at hun slett ikke jobber i politiet.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Det er ikke hardbarka kriminelle de skyter - vi har ikke shootouts som på film. Politiet skyter primært seg selv(vådeskudd) og psykisk syke.
Vis hele sitatet...
Det er svært få vådeskudd i norsk politi, og det at flere farlige psykisk syke går rundt og er en fare for andre er et resultat av politikken som føres.

Sitat av sjuken Vis innlegg
Ville du sagt det samme om dette var oppvekstkompisen din, som etter å ha blitt permittert og gått gjennom samlivsbrudd på kort tid, mister seg selv helt i beruset tilstand? Eller broren din, faren din, onkel eller nabo?
Vis hele sitatet...
Det hjelper ikke å ha mistet seg selv hvis man ender med å utsette andre for livsfare. Dessverre.

Argumenter heller for å gjøre det enklere å få folk innlagt, og styrk psykisk helsevern.
Sist endret av hemmeligegreier; 14. desember 2022 kl. 19:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hemmeligegreier: jo, jeg kjenner politikvinnen, vi har vært naboer innover 25 år. Hvis du på fullt alvor tror at noen gidder å lyve om slike ting på et anonymt forum, tenker jeg at det er fint lite vits i å diskutere noe som helst i grunn.
For meg så er det noe som skurrer med denne saken... Han har ringt til amk for å få hjelp. De har tydeligvis ansett dette som ett oppdrag hvor dem trenger politiet på plass..

Tipper at ting har tiltet for mannen i hjullasteren.

Tipper de kom meget brått på denne mannen. 15 skudd er avfyrt av en tjeneste personen som ikke satt i bilen. Det er et fullstendig magasin det.. Kommer nok frem at dette ikke er en veldig erfaren politi
Sitat av tøffel Vis innlegg
For meg så er det noe som skurrer med denne saken... Han har ringt til amk for å få hjelp. De har tydeligvis ansett dette som ett oppdrag hvor dem trenger politiet på plass..

Tipper at ting har tiltet for mannen i hjullasteren.

Tipper de kom meget brått på denne mannen. 15 skudd er avfyrt av en tjeneste personen som ikke satt i bilen. Det er et fullstendig magasin det.. Kommer nok frem at dette ikke er en veldig erfaren politi
Vis hele sitatet...
Bra samling, så har noe erfaring med skyting.
Vil tro instruksen er å tømme magasinet når man blir angrepet med hjullaster.
Går ikke en hjullaster veldig sakte? Var det fare for at den kom til å kjøre over å knuse politibilen? Kan man ikke punktere slike dekk med en pistol? Ja, jeg har sikkert sett for mye film.
Sitat av sjuken Vis innlegg
Hemmeligegreier: jo, jeg kjenner politikvinnen, vi har vært naboer innover 25 år. Hvis du på fullt alvor tror at noen gidder å lyve om slike ting på et anonymt forum, tenker jeg at det er fint lite vits i å diskutere noe som helst i grunn.
Vis hele sitatet...
Vel, det hun sier henger ikke på greip. Bruk av våpen er strengt regulert og har med hva man er trent opp til å gjøre. Våpen blir ikke en enkel utvei, fordi det er ekstremt høy terskel for å trekke våpen og avfyre skudd.

Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Går ikke en hjullaster veldig sakte? Var det fare for at den kom til å kjøre over å knuse politibilen? Kan man ikke punktere slike dekk med en pistol? Ja, jeg har sikkert sett for mye film.
Vis hele sitatet...
Nå viser det seg at hjullasteren veltet en politibil med noen inni. Altså må den ha vært helt inntil, og kanskje i fare for å kjøre over og knuse hele bilen eller lignende. Da høres det definitivt ut som det ikke var noen annen utvei enn å avfyre skudd. Hvis den som er i bilen ikke kommer seg ut, er han jo død hvis ikke gjerningsmannen stoppet.

Det hjelper lite å punktere kjøretøyet. Det er ingen garanti for at det stopper, og man kan ha kastet bort verdifull tid som får den andre personen drept. Sannsynligvis vill skudd i dekkene ikke gjort noe som helst.

Sitat av tøffel Vis innlegg
For meg så er det noe som skurrer med denne saken... Han har ringt til amk for å få hjelp. De har tydeligvis ansett dette som ett oppdrag hvor dem trenger politiet på plass..

Tipper at ting har tiltet for mannen i hjullasteren.

Tipper de kom meget brått på denne mannen. 15 skudd er avfyrt av en tjeneste personen som ikke satt i bilen. Det er et fullstendig magasin det.. Kommer nok frem at dette ikke er en veldig erfaren politi
Vis hele sitatet...
Ting er ikke som på film. Gjerningsmannen faller ikke nødvendigvis sammen ved første skudd. Man må skyte til man faktisk får virkning, altså at handlingen som er i gang stanser.
Sist endret av hemmeligegreier; 14. desember 2022 kl. 22:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har flere bekjente som jobber eller har jobbet innen politiet, og det er utrolig store kontraster på hvordan Ola Nordmann ser en sak kontra en politibetjent. Mine venner i politiet snakker for eksempel ofte om hvordan "publikum" ikke vet hva det snakkes om mellom politi og gjerningsperson, og når politiet må legge noen i bakken og i håndjern har ofte personen fått 3, 4, 5 sjanser til å samarbeide før det må benyttes tvang. Den dagen jeg potensielt trenger hjelp fra politiet håper jeg virkelig de gjør det de mener er nødvendig for å stoppe en eventuell trussel.
Blir spennende å følge rettssaken selv om jeg vet det blir henlagt og ingen ansvarliggjøring av politi eller endring av retningslinjer :/
@jerna Og hva synes du riktig retningslinje burde være ovenfor en mann som sitter bak spakene på et tungt kjøretøy som har veltet en politibil med en person sittende i bilen? Spørre om han kan være så snill å stoppe?
Sitat av Jerna Vis innlegg
Blir spennende å følge rettssaken selv om jeg vet det blir henlagt og ingen ansvarliggjøring av politi eller endring av retningslinjer :/
Vis hele sitatet...
En bil med en uskyldig person inne i ble veltet av en hjullaster med pallegaffel, og på bildene kan det se ut som hjullasteren står klar til å angripe på nytt.

Samfunnet vinner hver gang sinnsyke mennesker blir stoppet for godt.
Neste gang kunne det vært kona di han kjørte over...

Prøv å fortrenge purkofobien så vet du at alle mennesker med litt verdighet bør være i stand til å forsvare andre i slike situasjoner.
Ja bilen ble veltet så det er ingen tvil om at det er ett angrep med ett farlig kjøretøy.

Når jeg skrev det forrige tenkte jeg mer generelt rundt psykiatri og andre tilfeller som har skjedd tidligere.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Ja bilen ble veltet så det er ingen tvil om at det er ett angrep med ett farlig kjøretøy.

Når jeg skrev det forrige tenkte jeg mer generelt rundt psykiatri og andre tilfeller som har skjedd tidligere.
Vis hele sitatet...
Hvorfor mener du politiet skal ansvarliggjøres? Det er ikke de som har bestemt at de skal ta slike oppdrag. Det er Stortinget som har lagt opp loven slik at politiet må ta seg av det.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/n...apen.Yu2rDqsVq

Tydeligvis en helt uskyldig og oppegående person.. /s
Har hatt bevæpnet politi på meg 2 ganger. Begge situasjonene ble håndtert profesjonelt av politiet etter min mening. Vestland. Aner ikke hvordan politiet opererer i resten av landet så kan ikke uttale meg der. Men i hvert fall her på vestkysten opplevde ikke jeg politiet som blodtørstig på noen måte.

Av andre hendelser jeg har observert av politiet her, så har jeg heller aldri sett politiet opptre uansvarlig. Normen er at gjerningspersonen eller personen det gjelder nekter å adlyde og gjør ting verre for seg selv. Et eksempel var en fest der politiet rykket ut for å ta en person inn. Han kunne lett fredfullt og uten dramatikk bare blitt med. Men ble helt spastisk og satte seg til motverge og kjempet i mot. "AAH RYGGEN MIN!" skriker han som om han gikk for en Oscar statue (ingen røff behandling), og folk rundt begynte å skrike "POLITI BRUTALITET" og bue. Så tenker det må være kjipt for en politibetjent som bare gjør jobben sin og vil hjem å spise middag - å deale med slik piss hele tiden.

Aner ikke hvordan politiet opptrer i resten av landet. Men i vest-Norge har jeg selv ikke opplevd at politiet er noe annerledes enn for en generasjon eller to tilbake. Skal være temmelig glad vi bor i Norge, borti USA kan jo politiet nærmest bare meie ned 50 sivile uten konsekvenser. Mye politi der borte som kun er ute etter en license to kill, som er direkte og uten å overdrive - morderiske psykopater som får et kick ut av å myrde hvem som helst.
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Har hatt bevæpnet politi på meg 2 ganger. Begge situasjonene ble håndtert profesjonelt av politiet etter min mening. Vestland. Aner ikke hvordan politiet opererer i resten av landet så kan ikke uttale meg der. Men i hvert fall her på vestkysten opplevde ikke jeg politiet som blodtørstig på noen måte.

Av andre hendelser jeg har observert av politiet her, så har jeg heller aldri sett politiet opptre uansvarlig. Normen er at gjerningspersonen eller personen det gjelder nekter å adlyde og gjør ting verre for seg selv. Et eksempel var en fest der politiet rykket ut for å ta en person inn. Han kunne lett fredfullt og uten dramatikk bare blitt med. Men ble helt spastisk og satte seg til motverge og kjempet i mot. "AAH RYGGEN MIN!" skriker han som om han gikk for en Oscar statue (ingen røff behandling), og folk rundt begynte å skrike "POLITI BRUTALITET" og bue. Så tenker det må være kjipt for en politibetjent som bare gjør jobben sin og vil hjem å spise middag - å deale med slik piss hele tiden.

Aner ikke hvordan politiet opptrer i resten av landet. Men i vest-Norge har jeg selv ikke opplevd at politiet er noe annerledes enn for en generasjon eller to tilbake. Skal være temmelig glad vi bor i Norge, borti USA kan jo politiet nærmest bare meie ned 50 sivile uten konsekvenser. Mye politi der borte som kun er ute etter en license to kill, som er direkte og uten å overdrive - morderiske psykopater som får et kick ut av å myrde hvem som helst.
Vis hele sitatet...
Har heller aldri opplevd annet enn respekt fra politiet, selv om jeg hadde fortjent å blitt slengt rundt litt, da jeg var ung.
Sist endret av Montezuma; 21. desember 2022 kl. 18:09.