Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1094
Hei.
Har, på min VGS, en gruppe iMacs til hver skoleelev på MK linja. Dette er vel og bra, men selvfølgelig har det en hake. Problemet er at det er en type admin, som kan gå i såkalt "observed" mode og sperre programmer (ikke så fett når en prøver å ha ærlige spillturneringer gående i undervisningen.) Så, fant ut hvordan jeg skulle bli Root Admin, ved hjelp av console commands, men jeg vil ta dette lengre, ved å bli min egen lille "observer." og kunne un-sperre diverse programmer.

Noen som har potensielle guider, og eller konsekvenser ved det jeg har lyst til å utbegi meg på?
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Du kan jo boote med en OSX disk og resette passordet derfra, eller du kan gå inn i single user mode og lage en ny admin-konto.


1. Restart

2. Hold inne ⌘+S rett etter du har skrudd på maskinen

3. Når du kommer inn i terminalen skriver du disse kommandoene, husk enter mellom hver linje:

mount -uw /

rm /var/db/.AppleSetupDone

shutdown -h now

4. Etter restart skal du ha en splitter ny admin-konto.

Konsekvenser skal jeg ikke begi meg ut på

Lykke til

Edit: Ups, ser at jeg ikke har lest godt nok og du allerede er admin.
Sist endret av Eplefisk; 27. januar 2010 kl. 17:36.
Husk at du tar knekken på FileVault om du gjør slik som Eplefisk sier!
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Kan vel også legge til at sannsynligvis bruker de Parental Control for å styre hvilke apps som kan startes. Hvis du har root passord kan du gå inn og endre på disse under 'system' i control panel.
Trådstarter
Ok, takker for svar!
Deezire, kan du si meg hva filevault er? I tilleg, er det noen store konsekvenser ved "cracking" av skole pcer? (iMacs)
FileVault er innebygd software-kryptering i OS/X. Et slikt hjemmeområde vil bli totalt ubrukelig om du resetter passordet i Single User Mode.

Når det kommer til konsekvenser så går nok det på alt fra tilsnakk til utvisning. Det er med andre ord noe du ikke vil annonsere til skoleledelsen hvis du skulle være dum nok til å prøve deg.