Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  108 14981
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
"All lives matters" er et helt fair og logisk utsagn som kun blir toxic om du tvinger det inn i en kontekst hvor det liksom "undertrykker" black lives matters-fokuset.
Vis hele sitatet...
I hvilken annen kontekst brukes dette slagordet, enn som en motreaksjon til
BLM?

Folk har snakket om livets verdi alle tenkelige sammenhenger før, uten at svarte eller antirasister har kritisert det. Det er KUN når det brukes for å slå ned protester mot rasisme at det blir kritisert.

Sitat av Knask Vis innlegg
Dette symbolet kommer fra det amerikanske militæret og ble benyttet ved at man knelte på graven til falne soldater for å vise respekt.
Vis hele sitatet...
Poenget er at i BLM-sammenheng brukes det av svarte, og har ingenting med å knele for tilgivelse å gjøre. Når hvite kneler sammen med dem er det i respekt for de som rammes, ikke som tegn på å ta på seg noe personlig skyld.
Sist endret av *pi; 11. juni 2020 kl. 13:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.


Hvorfor MÅ BLM trekkes inn idet hele tatt? Bare gjentar at det er politivold saken egentlig burde handle om.
Redpilled alfahann
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvis du derimot ikke opptrer uredelig, og faktisk aksepterer at BLM aldri påstått at et livs verdi skal avhenge av hudfargen, da må du nesten stoppe opp og spørre hva White Lives Matter hovedsaklig beskjeftiger seg med? Er de primært opptatte av å fremme frihet, likhet og brorskap? Eller er de mer interesserte i å kritisere BLM, arrangere motdemonstrasjoner og generelt underminere?
Vis hele sitatet...
Blant folk i all lives matter er det nok en utbredt oppfatning om at politiet ikke behandler svarte noe dårligere enn hvite og at drap på svarte har omtrent samme motiv og årsaksforklaring som drap på hvite når det begås av politimenn.

Om noen hadde gått i sørgetog for hvite offere for Malaysian Airlines ulykken mens de ropte at hvites flysikkerhet betyr noe, tror jeg mange hadde reagert og jeg tror ikke det hadde hjulpet om medlemmene av sørgetoget hadde hevdet ettertrykkelig at de brydde seg akkurat like mye om livene til alle andre om bord på flyet.

For at drap på svarte skal være ett problem i seg selv må det finnes en egen motivasjon for slike drap. Den motivasjonen går ikke medlemmer av ALM med på og BLM virker derfor som en diskriminerende organisasjon siden de utelukkende fokuserer på en gruppe som blir utsatt for det samme problemet.
knert1: Nå bare videreformidler du tåpelige memes uten å sjekke sannhetsgehalten. Hvis du hadde søkt på Tony Timpa, så hadde du funnet at ganske mange medier skrev om saken. Noen utvalgte eksempler:Kort sagt, ganske bred dekning i amerikanske og internasjonale medier. Du er flink til å finne den minste detalj å gnage på, men å blindt videreformidle en drastisk påstand som at saken medførte "0 fucks given", det gjør du skruppelløst! Hvem var det som var hyklere her igjen?

Bemerk også at alle disse artiklene er fra august 2019, mens drapet fant sted i 2016. Grunnen er selvsagt at de eneste videoopptakene var politimennenes bodycams, og de var de lite villige til å frigi. Merkelig det der. Med Floyd fant drapet sted midt på gata og saken eksploderte umiddelbart. Det har dessverre alltid hatt noe å si og påvirket selvfølgelig eksponeringa. Også var dette dette med dråpen som fikk det til å renne over - glasset var allerede ganske fullt på grunn av Timpa, Taylor og tusenvis av andre. Drapet på Floyd var hverken det eneste eller det verste i så måte. Timing og tilfeldigheter gjorde at akkurat han ble den tente fyrstikken. Det kunne like godt vært noen andre.

Men si meg, du som er så opptatt av rettferdighet og likhet og sånt - bryr du deg om Tony Timpa? Eller er det viktigere for deg å prøve å sverte BLM?

Tenkte meg det.
Sist endret av Myoxocephalus; 11. juni 2020 kl. 20:02.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Det finnes hundrevis av folk fra alle raser som blir drept urettferdig av politi hvert år - men at det nesten ikke lov å påpeke engang, er svært uheldig for hele debattens poeng, og påpeker egentlig hvor lite konstruktivt debattmiljøet har blitt.
Vis hele sitatet...
Er jo helt lov det, BLM har arrangert demonstrasjoner og deltatt på minnestunder når hvite folk har drept av politiet også. Men All/White Lives Matter, deltar eller arrangerer ingenting. De dukker nesten bare opp som en reaksjon på BLM sine protester, når de en svart person er skutt, men er stille ellers. Det gir jo et inntrykk av at de bare er et motsvar på BLM, og at det er kun det de bevegelsene handler om.

https://www.nola.com/opinions/articl...9feacacf2.html

Sitat av knert1 Vis innlegg
*bilde*

Hvorfor MÅ BLM trekkes inn idet hele tatt? Bare gjentar at det er politivold saken egentlig burde handle om.
Vis hele sitatet...
De 2 saken er jo ikke helt sammenlignbar, med George Floyd var det videoer som sirkulerte samme dag, med Tony Timpa tok det en lang kamp over 3 år før videoen ble sluppet. Er jo åpenbart at det er lettere at den video sprer seg bedre på sosialt media.

Er også flere her som har nevnt at saken burde handle om politi vold, og ikke rasisme. BLM har konkrete tiltak de vil gjøre for å endre på det, samlet i en kampanje. Hva tiltak/initiativer har All Lives Matter?
Redpilled alfahann
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Nei, jødetesten er ikke relevant her. Forstår så klart hva slags eksempel du prøver å skape her, men det faller like mye på sin egen urimelighet som når man kaller heterofile gutter lesbiske siden de tross alt liker jenter.
Vis hele sitatet...
Med mindre du tror jeg mener at alle hvite faktisk er jøder skjønner jeg ikke hvordan den sammenligningen holder mål.

Sitat av *pi Vis innlegg
Jødene er ikke noen herskende gruppe i Norge, men en minoritet som utsettes for mye rasisme. Derfor er det selvsagt en giftig fordom og farlig konspirasjonsteori hvis man fremstiller det som at de egentlig styrer landet.
Vis hele sitatet...
Du zoomer inn på norske forhold, men tanken om hvithet og hvite privilegier er vel i all hovedsak en analyse som kommer fra amerikanske universiteter. I det landet er jøder overrepresentert i en rekke stillinger forbundet med makt og status også sammenlignet med hvite. Det er her jeg mener det burde stilles krav til å faktisk dokumentere at nepotisme er årsak til overrepresentasjonen og ikke bare vise til andre gruppers opplevelse av jødiskhet. Å bare anta at en overrepresentasjon skyldes et slags skjult ønske om å holde andre nede er grunnleggende konspiratorisk.

Om en gruppe har minoritetsstatus eller ikke er heller ikke fryktelig relevant. Hvite blir beskyldt for mye av det samme i for eksempel Botswana der de er en minoritet og i lokale områder der hvite ikke utgjør noen majoritet. Å gi en gruppe rollen som undertryker uten annen empiri enn gruppens relative suksess over andre grupper er en tankegang som har ført til en rekke folkemord, både mot etniske grupper og mot politiske motstander av kommunisme. Det har hatt langt mørkere historiske konsekvenser enn bare rettigheter til minoriteter og jeg tror det er noe man burde være mer forsiktig med å gjøre.
Sitat av bennnern Vis innlegg
Med mindre du tror jeg mener at alle hvite faktisk er jøder skjønner jeg ikke hvordan den sammenligningen holder mål.


Du zoomer inn på norske forhold, men tanken om hvithet og hvite privilegier er vel i all hovedsak en analyse som kommer fra amerikanske universiteter. I det landet er jøder overrepresentert i en rekke stillinger forbundet med makt og status også sammenlignet med hvite. Det er her jeg mener det burde stilles krav til å faktisk dokumentere at nepotisme er årsak til overrepresentasjonen og ikke bare vise til andre gruppers opplevelse av jødiskhet. Å bare anta at en overrepresentasjon skyldes et slags skjult ønske om å holde andre nede er grunnleggende konspiratorisk.

Om en gruppe har minoritetsstatus eller ikke er heller ikke fryktelig relevant. Hvite blir beskyldt for mye av det samme i for eksempel Botswana der de er en minoritet og i lokale områder der hvite ikke utgjør noen majoritet. Å gi en gruppe rollen som undertryker uten annen empiri enn gruppens relative suksess over andre grupper er en tankegang som har ført til en rekke folkemord, både mot etniske grupper og mot politiske motstander av kommunisme. Det har hatt langt mørkere historiske konsekvenser enn bare rettigheter til minoriteter og jeg tror det er noe man burde være mer forsiktig med å gjøre.
Vis hele sitatet...


Det jeg prøvde å illustrere med det eksemplet er at du lager logikk ut av noe som ikke egentlig er logisk i det hele tatt, det kalles vel en falsk likhet. Dine videre skriblerier i samme post og det faktum at du trolig helt uironisk brukte flystyrten i Malaysia som et eksempel på hvorfor ingen aksjonerte mot dette er trådens desidert mest far out kommentar, sorry but not sorry. Det er riktig at i USA har jøder en rekke maktposisjoner. Derfor er de også i veldig stor grad mat for de mest kjente konspirasjonsteoriene der ute, Bilderbergergruppen, Rockefellerne og Roschildfamilien og alt de tilsynelatende foretar seg bak lukkede dører for å påvirke verden. I Europa blomstrer antisemittismen som aldri før så nei, eksemplet ditt er fortsatt helt feil og det er ikke noe konspiratorisk i å hevde at hvite er de privilegerte basert på en gruppes opplevelse. det er i de aller fleste tilfeller sånn at folk som er top of the food chain må bli gjort bevisst på en del av deres handlinger, da noen av dem også er ubevisste. Så har vi mer skal vi si, folk som bærer ditt gangsyn eller mangelen på dette som er flinke med ord men som i bunn og grunn sier det samme som stereotypiske rullingsrøykende hillbillies i kommentarfelt en dog bare med en mer svulstig og smart måte å uttrykke det samme budskapet på.

Edit: for ordens skyld, jeg var litt dårlig på å få fram en av poengene mine her. At konspirasjonene mot jødene i USA har oppstått er jo et direkte resultat og en videreføring av de gamle stereotypene nazistene i Tyskland brukte for å legitimere jødehatet sitt. Ikke så merkelig nok er det mange av de samme folka som også har sympatier for ideologier som ligner nazismen. Nettopp derfor er jødene en utsatt gruppe den dag i dag. De samme folkas forholder til minoriteter er jo i bunn og grunn et eneste damned if you do, fdamnecd if you don't.
Sist endret av equimanthorn; 11. juni 2020 kl. 18:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Redpilled alfahann
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Det jeg prøvde å illustrere med det eksemplet er at du lager logikk ut av noe som ikke egentlig er logisk i det hele tatt, det kalles vel en falsk likhet. Dine videre skriblerier i samme post og det faktum at du trolig helt uironisk brukte flystyrten i Malaysia som et eksempel på hvorfor ingen aksjonerte mot dette er trådens desidert mest far out kommentar, sorry but not sorry.
Vis hele sitatet...
Ok, så det var bare ett generelt eksempel på hvordan logikk fungerer?

Du misforsto hva jeg ville fram til om du tror jeg ville gjøre ett poeng ut av at ingen demonstrerte for malaysiaairlines saken. Malaysiaeksempelet var ment for å illustrere motivet til all lives matter bevegelsen og ikke som ett eksempel på noe det er urettferdig at det ikke har blitt protestert mot.


Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Det er riktig at i USA har jøder en rekke maktposisjoner. Derfor er de også i veldig stor grad mat for de mest kjente konspirasjonsteoriene der ute, Bilderbergergruppen, Rockefellerne og Roschildfamilien og alt de tilsynelatende foretar seg bak lukkede dører for å påvirke verden. I Europa blomstrer antisemittismen som aldri før så nei, eksemplet ditt er fortsatt helt feil og det er ikke noe konspiratorisk i å hevde at hvite er de privilegerte basert på en gruppes opplevelse. det er i de aller fleste tilfeller sånn at folk som er top of the food chain må bli gjort bevisst på en del av deres handlinger, da noen av dem også er ubevisste.
Vis hele sitatet...
Kan du ikke faktisk komme med motargumenter som ikke er sirkulære da. Det jeg får ut av skribleriene dine er at jeg tar feil fordi jeg tar feil og det er fortsatt sånn du hevdet at det var fordi det fortsatt er sånn du hevdet det var.

Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Hva mer skal vi si, folk som bærer ditt gangsyn eller mangelen på dette som er flinke med ord men som i bunn og grunn sier det samme som stereotypiske rullingsrøykende hillbillies i kommentarfelt en dog bare med en mer svulstig og smart måte å uttrykke det samme budskapet på.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke så fryktelig opptatt av at meningene mine skal være moteriktige så jeg klarer meg greit i samme bås som folk som røyker rullings. Den eneste røyken jeg får i meg er røyken fra et ferskt leirbål en sen høstkveld

Edit:
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
forfor ordens skyld, jeg var litt dårlig på å få fram en av poengene mine her. At konspirasjonene mot jødene i USA har oppstått er jo et direkte resultat og en videreføring av de gamle stereotypene nazistene i Tyskland brukte for å legitimere jødehatet sitt. Ikke så merkelig nok er det mange av de samme folka som også har sympatier for ideologier som ligner nazismen. Nettopp derfor er jødene en utsatt gruppe den dag i dag. De samme folkas forholder til minoriteter er jo i bunn og grunn et eneste damned if you do, fdamnecd if you don't.
Vis hele sitatet...
Jødene er nok mer utsatt for fordommer enn så godt som alle andre grupper og du kan nok ha rett i at det har historiske grunner. Det jeg ville fram til i posten min er ikke at hvite generelt er like utsatt for konspirasjoner, men at den logiske strukturen på en del av beskyldningene som rettes mot hvite har samme form som en del beskyldninger som rettes mot jøder som mange ville karakterisert som konspiratoriske.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
knert1: Nå bare videreformidler du tåpelige memes uten å sjekke sannhetsgehalten. Hvis du hadde søkt på Tony Timpa, så hadde du funnet at ganske mange medier skrev om saken. Noen utvalgte eksempler:Kort sagt, ganske bred dekning i amerikanske og internasjonale medier. Du er flink til å finne den minste detalj å gnage på, men å blindt videreformidle en drastisk påstand som at saken medførte "0 fucks given", det gjør du skruppelløst! Hvem var det som var hyklere her igjen?

Bemerk også at alle disse artiklene er fra august 2019, mens drapet fant sted i 2016. Grunnen er selvsagt at de eneste videoopptakene var politimennenes bodycams, og de var de lite villige til å frigi. Merkelig det der. Med Floyd fant drapet sted midt på gata og saken eksploderte umiddelbart. Det har dessverre alltid hatt noe å si og påvirket selvfølgelig eksponeringa. Også var dette dette med dråpen som fikk det til å renne over - glasset var allerede ganske fullt på grunn av Timpa, Taylor og tusenvis av andre. Drapet på Floyd var hverken det eneste eller det verste i så måte. Timing og tilfeldigheter gjorde at akkurat han ble den tente fyrstikken. Det kunne like godt vært noen andre.

Men si meg, du som er så opptatt av rettferdighet og likhet og sånt - bryr du deg om Tony Timpa? Eller er det viktigere for deg å prøve å sverte BLM?

Tenkte meg det.
Vis hele sitatet...
Takk takk! Godt tegn at jeg får provosert deg litt, men
hva i svarte har det med å sverte BLM å gjøre? Jeg forstår ikke... Søkte Tony Timpa og leste før jeg posta, men om ikke det eksempelet er bra nok så finnes det sikkert styggere saker der uten hvis du f.eks ser videoen fra første posten har du noe som er mye styggere drap på en kun fordi han sov ute, blei ikke demonstrasjoner verden over for det.

Har ikke jeg allerede gitt utrykk for at jeg syntes saken er forferdelig? Men med en gang jeg ikke deler ditt syn sverter jeg BLM...
Jo takk det samme.
Vi er nok to ganske like gnagere som ikke gir oss så lett

Svarte først når du kunne angripe at jeg trakk frem Tony Timpa. Noe jeg fortsatt ikke ser et problem med.
Poenget mitt var ikke om det kom i media eller ikke, men som jeg skreiv. I mitt forrige innlegg i denne tråden er det selvsagt når den svarte mannen blir drept av en hvit at "begeret renner over" og demonstrasjoner iverksettes selv utenfor USA.

Du får gnage ivei om hvor forferdelig jeg er. Det kommer du ingen vei med når du trøkker meninger inn i både hue og ræva mi.

Som sagt hjelper det ikke å stå å skrike "rasist, rasist!" Når problemet er politivold som har fylt opp begeret i utgangspunktet, ser du ikke den? Er KUN det jeg har prøvd å formidle, ikke hvor teit BLM er, men at det over hode ikke passer inn. BLM er en sak som ikke passer inn hvis alle andre ikke mørke har vært med på å fylle opp begeret slik du selv hevder. Som også nevnt tidligere, ADRESSER det virkelige problemet så noen faktisk gidder å høre.

Dette handler ABSOLUTT ikke om å undergrave BLM, men jeg må si jeg får avsmak når man ikke kan motargumenter uten å føle seg stempla som en rasist.

"Enten er du med oss, eller så er du imot oss!"
Hvordan gikk det sist den holdninga fikk vokse og gro over både stokk og stein?

Rettelse videoen jeg snakker om ligger i post nr 2. Post nr1 viser en hvit man i BLM demo som blir meid ned i typisk amerikansk politi-stil
Sist endret av knert1; 12. juni 2020 kl. 01:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.