Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 10167
Jeg har hørt noen rykter om HB hvor man fryser satsen til en slush aktig substans for så å sile den for å få ut alkoholen. kan noen andre verifisere disse ryktene, og eventuellt komme med detaljer om produksjon og lovgivning.

Hei forresten
Etanol har et frysepunkt på -114 grader ser jeg. Men jeg fant et forum som diskuterte litt om at i en blanding av vann og etanol, hvor volumprosenten av etanol er 40%, vil frysepunktet være omtrent minus 23 grader. Også ble det anbefalt Hammer vodka, men du nevner no om sats da - så jeg er ikke helt med. Har inntrykk av at forumet har endel brennere her, så kanskje de kan komme med noen råd.

Hvorfor skal de gjøre det på den måten du beskriver der forresten - i satsen?

EDIT:
HB er destillert sats, ikke sant? Destillasjon har vel ikke no med frysing å gjøre?

http://www.homedistiller.org/

Hvis du absolutt skal brenne, les lenka mi over - ikke spreng deg selv da.
Sist endret av paranoy; 3. januar 2008 kl. 12:54.
det er vel så enkelt at vann fryser lettere enn sprit.. så om du "fryser" sats så vil kun vannet fryse til en iblokk eller "slush". alkoholen vil ligge igjen flytende.
Men du vil sitte igjen med en forferdelig dårlig sprit.. full av fusel..

når du destilerer sprit gjør du helt motsatt.
alkoholen fordamper på 78,3 grader, altså før vannet. Derfår får du kun ut spriten hvis du gjør dette skikkelig.
når du bruker frysemetoden tar du jobare ut vannet og lar det ligge igjen sprit sammen med mye drit.

det er jo en grunn til at folk gidder å lage et apparat istedetfor å bare bruke en fryser.
Trudde vannets frysepunkt ble endret med etanol eller annen alkohol, men jeg kan ta feil da. Hørtes ut som en dårlig ide å fryse sats uansett. Destillasjon er vel den eneste akseptable metoden for "moonshiners" tror jeg.
Sist endret av paranoy; 3. januar 2008 kl. 12:57.
Grunnen til at de fryser satsen er når de skal skille sats-slumm og satsvæske. (Sats-slumm er det som forbrennes(sukker)). Dette gjør at sats-slummet holder seg bedre i ro og vil derfor ikke så lett blandes med væsken når en skal helle over fra dunk til dunk (når dunken ristes). Sats-slummet inneholder nemlig en veldig stor mengde fusel, dette er ikke-bra dagen derpå.
Ferdig hjemmebrent kan skilles i fra vann dersom det ikke er essensiert/destilert sammen til den ferdige mengden. Dvs. At hvis du har f.eks. 0,5l 96% alkohol og tilsetter (direkte) 0,5l vann og setter det hele i fryseren så vil vannet som ble tilsatt etterpå fryse, men det vil fortsatt være 0,5l 96% som ikke er fryst igjen.

Spør hvis du lurer på noe

Det stemmer det du sier der paranoy. Hjemmebrent er destilert/brent sats. Og nei, destilasjon har sånn sett ikke noe med den form for nedkjøling å gjøre.
Ah, ok - takker

Da var det ihvertfall ikke dårlig ide å fryse sats allikevel da
Sist endret av paranoy; 3. januar 2008 kl. 12:59.
Sitat av Atle
det er vel så enkelt at vann fryser lettere enn sprit.. så om du "fryser" sats så vil kun vannet fryse til en iblokk eller "slush". alkoholen vil ligge igjen flytende.
Men du vil sitte igjen med en forferdelig dårlig sprit.. full av fusel..

når du destilerer sprit gjør du helt motsatt.
alkoholen fordamper på 78,3 grader, altså før vannet. Derfår får du kun ut spriten hvis du gjør dette skikkelig.
når du bruker frysemetoden tar du jobare ut vannet og lar det ligge igjen sprit sammen med mye drit.

det er jo en grunn til at folk gidder å lage et apparat istedetfor å bare bruke en fryser.
Vis hele sitatet...
Dette er desverre, Feil.
Jeg lå en flaske akevitt i fryseren, og da frys kun deler av inneholdet i flasken, så det kan ha litt sannhet i seg:


Edit http://homedistiller.org/wiki/index....e_distillation
Sist endret av Pyro_Killer; 3. januar 2008 kl. 13:04.
Dette har jeg ikke 100% svar, men akkevitt består mye av essens. Essensen består av en blanding av vann og smak/essens. Når dette essenseres(kjøres gjennom essensbrenneren) sammen med alkoholentilsettes det mer vann. Da kan det være mulighet for at det er dette vannet som fryser.

Such enrichment by freezing of a solution in water is sometimes oversimplified by saying that, for instance, because of the difference between water's 0° C freezing point and ethyl alcohol's -117° one, "the water freezes into ice ... while the ethyl alcohol remains liquid". This is false,
Vis hele sitatet...
Nice one
Sist endret av LeifArne; 3. januar 2008 kl. 13:08.
www.amazingstill.com

Last ned pdf og nederst på sida kan du velge mellom om du vil ha instruksjoner på svensk eller dansk. Med bilder og steg for steg - instruksjon. Sjekk nærmeste vinbutikk for utstyr du ikke får tak i hos din lokale nærbutikk. Påstås å være en lovlig og lett demonterbar destillasjonsapparat.

EDIT:
Siden jeg ikke har prøvd dette selv, kan jeg ikke garantere for påliteligheten for nettsiden da. Syntes bare det så enkelt ut. Så er det opplyst
Sist endret av paranoy; 3. januar 2008 kl. 13:25.
Er ikke lovlig, men de enkle delene får det til å se "ikke-mistenksomme" ut. F.eks. En duppvarmer fra Clas Ohlson brukes til å varme kald kaffe, en vindunk brukes til å brygge vin (lovlig). I tilleg er den lett og bygge og koster rundt 800kr. Den kan lage ferdig destilert produkt opptil 60% hvis du er heldig, men vanligvis klarer den ikke mer enn bare 35-40%. Et minus er at en destilasjon på 10l sats, som utgjør ca 3l ferdig produkt, tar nesten et døgn.
http://www.vinlegging.net/frysing.shtml

Bruk en sterk sats i stedet for vin...

Tviler på at det blir no særlig bra, men det kan du jo finne ut av selv
Interessant - funker dette på HB (sprit) også? Noen hjemmebrennere som kan verifisere det. Tror nesten det var enda enklere enn den metoden med satseapparat jeg oppgav

Svar til LeifArne:
Hehe, det var da synd . Men jeg fikk svar som fortjent, tenkte bare å spørre en siste gang =)
Sist endret av paranoy; 3. januar 2008 kl. 14:39.
Har allerede nevnt det noen ganger, og nei, det funker ikke på sprit nærmere forklart er det fordi når du destilerer satsen så fordamer den og molekylene fra alkohol og H2O (vann) samles til et ferdig produkt, som kalles sprit/hb osv. Ved hjelp av frysing kan man ikke skille disse to molekylene fra hverandre.

EDIT:
No problem. Hvis du tenker på å starte med bryggin/brenning o.l. kan du ta en tur innom Brygging.net
Sist endret av LeifArne; 3. januar 2008 kl. 14:58.
Jeg har nå lest litt på sidene dere har lenket til, og det ser ut til at jeg skal prøve en liten dunk som jeg skal fryse. Skal også se om jeg får tid til å mekke en plastbrenner, den så ikke så vanskelig å lage ut som jeg fryktet.

Planen min er å lage noe som minner om "applejack" av eplejuice fra rema og tilsette gjær og sukker.
http://homedistiller.org/wiki/index.php/Applejack
Sitat av taeerom
Jeg har nå lest litt på sidene dere har lenket til, og det ser ut til at jeg skal prøve en liten dunk som jeg skal fryse. Skal også se om jeg får tid til å mekke en plastbrenner, den så ikke så vanskelig å lage ut som jeg fryktet.

Planen min er å lage noe som minner om "applejack" av eplejuice fra rema og tilsette gjær og sukker.
http://homedistiller.org/wiki/index.php/Applejack
Vis hele sitatet...
Interessant!
Legg gjerne ut en bryggelogg om fryseprosjektet....
Det skal jeg gjøre, så fort vi finner tid og sted til frysinga. Mulig det blir en liten stund.
Men er det ikke slik at selv om det i teorien skulle fungere så blir noe av alkoholen "kapsulert" inn i vannet som fryser til slik at man mister en del?
Isen som blir igjen etter prosessen inneholder 4-5% alkohol. denne slushen kan jo destileres videre, og vider og videre.
venteeer
Sitat av taeerom
Isen som blir igjen etter prosessen inneholder 4-5% alkohol. denne slushen kan jo destileres videre, og vider og videre.
Vis hele sitatet...
Det er kun når du brenner det at det blir destillert.
Og nei, metoden funker ikke
Å utvinne destillere alkohol av en sats går ut på at man tar i bruk energi og skaper en reaksjon. Med andre ord, du tilfører ikke energi når du fryser ned noe, og du danner heller ingen reaksjon kan jeg tenke meg. Hvis du forventer å få alkohol av å fryse sats vil det si at etanolen er et resultat som forekommer i det øyeblikket at satsen er satt;P Men det vet vi alle at ikke er tilfellet...Metoden funker altså ikke, som Grimdoc sier...
Sist endret av Blomsen Jr.; 12. januar 2008 kl. 18:39.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blomsen Jr.
Å utvinne destillere alkohol av en sats går ut på at man tar i bruk energi og skaper en kjemisk reaksjon. Med andre ord, du tilfører ikke energi når du fryser ned noe, og du danner heller ingen kjemisk reaksjon kan jeg tenke meg. Hvis du forventer å få alkohol av å fryse sats vil det si at etanolen er et resultat som forekommer i det øyeblikket at satsen er satt;P Men det vet vi alle at ikke er tilfellet...Metoden funker altså ikke, som Grimdoc sier...
Vis hele sitatet...
Høhø, det er ingen som kaller fordamping ein kjemisk reaksjon. Poenget er at du tilfører energi, og får ting til å fordampe. Alkohol fordamper før vatn, så ved rett temperatur (~78.5°C) vil alkoholen fordampe svært fort, men svært lite vatn vil fordampe. Å fordampe ting vil sei at det må gjennom en faseovergang, med dertil tilhøyrande stor energibehov. Det oppstår ikkje etanol under brenning, men du får raffinert den og gjort den om til meir høgverdig form kan ein sei.

Frysing baserer seg på samme prinsippet; vatn frys ved 0°C, sprit frys ved -32°C. Eg kan tenke meg at det vil fungere om ein frys alt til ei blokk, finknuser blokka, og lar det smelte sakte og samler opp det første som tiner. Då tipper eg du vil ha mest sprit...

Det du seier heng iallefall ikkje på greip, på fleire plan.
Trådstarter
desverre feil. Det var en fyr som kunne sin kjemi som forklarte litt, Alt jeg fikk med meg var at den homogene blandinga med vann og alkohol har sammen ett lavere fryse, og kokepunkt enn vann og høyere enn ren sprit. Det er en termofysisk greie som sørger for at noe av satsen fryser og resten for en økt alkoholkonsentrasjon.

sorry for lite vitenskapelig språk og sånt, jeg kan lite om emnet, har bare prata med en fyr som har tatt/tar ett utall kjemiske/matematiske/fysiske fag på blindern.

Og nei, vi har ikke fått igang noe særlig produksjon enda