Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  86 8603
Vi har hatt hemmelig nr hos telenor på hjemmetelefonen vår i to år nå, og aldri fått en eneste telefonselger. Utrolig digg egentlig.

Men nå den siste måneedn har det rennt inn med telefonselgere i hytt og pine. Har telenor lov til å selge nummeret vårt da? Vi har ikek hatt en selger på to år, men nå rauser de inn.



edit: Har nå funnet ut at det er Brønnøysynd registeret som har gitt ut nummeret vårt
Sist endret av iDark; 16. desember 2005 kl. 14:04.
Reserver deg på brønøysund registrene. Ringer noen så anmelder du dem, dette har jeg gjort og funker bra for meg.
The Rhymenocerous
polle's Avatar
Så vidt jeg vet er dere beskyttet av loven, og om de ringer så kan du bare spørre hvem sjefen deres er og si at du skal snakke med datatilsynet og anmelde de.
Men husk om du registrerer deg i brreg.no, så tar det ca 3 månder før det blir noen virkning. Så om de ringer i mellomtiden så kan du ikke klage til noen.
Sitat av Kims lek
Men husk om du registrerer deg i brreg.no, så tar det ca 3 månder før det blir noen virkning. Så om de ringer i mellomtiden så kan du ikke klage til noen.
Vis hele sitatet...
Man har full rett til å be om at en ikke ønsker å bli kontaktet fra det firmaet igjen. Firmaet vil da øyeblikkelig "vaske" ditt telefonnummer fra listen.
De tre måndene er veldig varierende. Noen vasker listene sine ofte, andre ikke så ofte. Den nye loven på dette er maks fire uker mellom hver vask mener jeg.

Lenge leve telefonselgere!
Chubby: Det stemmer det at de kan ta vekk ditt nummer men det hjelper ikke med alle de som ringer rundt om dagen. Det er ingen lov om 4 uker mellom hver vask men mesteparten prøver å vaske de så ofte som mulig for å ikke få et dårligere rykte enn de har.
Jeg er telefonselger, er faktisk ikke så ille som mange skal ha det til... Snakker med mange hyggelige mennesker men det er jo en del reale drittsekker der ute og:P

Men jeg skjønner veldig godt at noen blir "litt" irriterte innimellom.
Jeg er ikke telefonselger men du kan si at jeg bruker telefonen konstant på jobben. Som syko16 så så er det faktisk en god del hyggelige folk der ute. Når jeg ringer så tror mange at jeg skal selge noe selv om jeg ikke skal det, men for å få sagt det slik: Når vi sier "ha en fortsatt fin kveld" etter at vi har blitt skjellt ut, så mener vi "brenn i helvete". Uten at dagen er ødelagt på noen som helst måte.
Dark, har dere bare skjult nummeret, eller har dere den typen hvor dere betaler for å holde det hemmelig? I sistnevnte *skal* ikke br.registeret få tak i det.
De ringer ikke til de med IP telefon ;D
tomiz: Vi har IP telefon og fikk senest idag en skikkelig drittsekk som skulle selge noe. Og hva han solgte "hadde faen ikke vi noe med" :S
Du må først registrere deg hos brønnøysundsregisteret, det vil da ta 3 mnd før du blir tatt ut av listene som er lov til å ringe på. Deretter er du nødt til å "fornye" det hele hver tredje måned for at du skal fortsette å ikke bli oppringt. Det skal altså ikke være så veldig lett å sperre seg for samtaler.

Dessuten er det da greit å snakke med selgere som er greie på tråden, de gjør jo bare jobben sin som alle andre.
Wiggles
Fikk telefoner minst 4 gang om dagen før vi fikk IP tlf. Plages ikke lengre nå!
Fjernet alle i familien fra alt som heter reklamer osv.

Her kan du foresten fjerne deg fra lista o.l.
Jeg har hemmelig nummer, men siden Oktober har flere ringt, tror kanskje det har noe med at dem ikke sjekker lister lenger, og bare ringer et og et nummer i stigende rekkefølge.

Kanskje noen lure folk har skrevet et script som ringer opp og sjekker hvilke nummer som er i bruk?
Vi har ihvertfall aldri blitt ringt opp av de før nå. Men, tror muttern ringte brreg istad å fiksa det.
De som ringer til meg ringer fra dette nummeret: 0081068080
hehe, Noen skulle ringt dem og prøvd og solgt noe..
En lurt knep fra trikseboka er å si følgende:

Selger: Hei, skal du kjøpe noe av oss...blablablablabalblabla

Deg: Hei, vent to sekunder da, skal hente far/mor (annen person ihuset)

Så er det bare å la telefonen ligge noen minutter...da går de fort lei av å ringe gang på gang!


Ble terrorisert av Kirby en gang (støvsugerselgere), de ringte 7 ganger på en dag, samt regelmessig en gang om dagen...det man gjør da er som jeg gjorde:

Sjekk opp firmaet via internett eller snakk med selgeren ---> Spør etter sjefer, IKKE daglig leder eller noe sånn, få fatt i en sjef på en eller annen måte. For å gjøre en lang historie kort, så ble det gratis støvsuger på meg
svaagan: Lurt knep? Nei, det er idiotisk. Da setter de bare opp samtalen på et annet tidspunkt, eller en annen dag. Nei, det beste er nok å si "NEI", hvis du ikke er interessert, fordi da setter faktisk selgeren nei på deg, hvis selgeren ikke er helt totalt useriøs da...

Jeg er "telefonselger" og irriterer meg egentlig smått over hvorfor folk ikke kan bruke to minutter av sin tid, og faktisk høre på personen som ringer. Det kan faktisk være et bra tilbud man får, og hvis ikke det er interessant kan man vel heller si "NEI" etterhvert?
DarkStaar: Skjønner poenget, men mange dårlige erfaringer gjør meg mindre motivert for å være hyggelig med telefonselgere...Hvis du ringer meg, så si at du er DarkStaar da så skal jeg prøve å være hyggelig
Sitat av Wiggles
tomiz: Vi har IP telefon og fikk senest idag en skikkelig drittsekk som skulle selge noe. Og hva han solgte "hadde faen ikke vi noe med" :S
Vis hele sitatet...
Haha! Beste jeg har hørt i hele dag. "Men hvorfor skal jeg kjøpe av deg når jeg ikke har noe med hva du selger?"

Telefonsalg suger, og jeg har jobbet med det i 4 måneder så jeg vet sånn ca. hva jeg prater om. Er utrolig mye slurv ute og går med tanke på oppdatering av lister og lignende.

En ting som er verdt å merke seg, er at hvis man noen gang har kjøpt noe, eller støttet noe over telefon, så er man fucked 4 life. Da havner man i noe som heter portefølje og blir oppringt mye oftere fra den produsenten du har kjøpt fra eller den organisasjonen du har støttet. Uansett om man registrerer seg i Brønnøysundsregisteret etter man har kjøpt noe over telefon, kan man fremdeles bli ringt opp lovlig. Man må personlig håpe på at telefonselgeren faktisk sletter deg fra listene manuelt på oppfordring. Kan røpe såpass at de som er sinte og sure i telefonen ofte blir satt på oppring dagen etterpå.
FlyingVeeVee: Jobber selv på et callingcenter, og det er slett ikke en dum sak. Nå sitter jeg da egentlig mest på kundepleie av allerede eksisterende kunder, så det er piece of cake.

Uansett, man kommer innimellom over folk som er sure på tråden, men det gjør meg slettes ingen ting. Jeg får betalt for den jobben jeg gjør, og hvorvidt personen i andre enden er hyggelig eller ikke - bryr meg veldig lite. Er han sint, vil samtalen som regel bli spilt av ved et senere tidspunkt og ledd kraftig av at det faktisk går an å være så komplett idiot.

Edit: Og har dere møtt på en selger som ikke sier hva han selger, eller går rett på sak og sier "vil du kjøpe dette?" -"Nei" -"Ok, ha en fin dag." så har dere møtt på en forferdelig dårlig selger. En som i alle fall ikke ville fått jobb hos oss.
Sist endret av m0b; 16. desember 2005 kl. 23:50.
Sitat av |d13m0b
Dessuten er det da greit å snakke med selgere som er greie på tråden, de gjør jo bare jobben sin som alle andre.
Vis hele sitatet...
Vel, joda. Men når du får tre-fire oppringninger bare i løpet av middagen, kan det saktens irritere en smule.
Sant det, er det samme personen eller samme firma som ringer deg opp igjen er det en selger som har gjort en dårlig jobb med "callback". Men er det noe problem så er det alltids greit å bare skru av telefonen eller sette den på lydløs slik at man ikke blir forstyrret i middagen.
Kjipern å dra ut telefonledningen hver gang man spiser. Dessuten, det som FlyingVeeVee nevner om portefølje kan bekreftes. Tror vi kjøpte et prøveabbonement på et eller annet blad en gang, og siden den gang har vi hatt mange flere oppringninger enn vi hadde før.

Sitat av FlyingVeeVee
En ting som er verdt å merke seg, er at hvis man noen gang har kjøpt noe, eller støttet noe over telefon, så er man fucked 4 life. Da havner man i noe som heter portefølje og blir oppringt mye oftere fra den produsenten du har kjøpt fra eller den organisasjonen du har støttet. Uansett om man registrerer seg i Brønnøysundsregisteret etter man har kjøpt noe over telefon, kan man fremdeles bli ringt opp lovlig. Man må personlig håpe på at telefonselgeren faktisk sletter deg fra listene manuelt på oppfordring. Kan røpe såpass at de som er sinte og sure i telefonen ofte blir satt på oppring dagen etterpå.
Vis hele sitatet...
Man har da også visse rettigheter. Du kan kreve å vite hvor de har fått nummeret ditt fra, og du kan kreve å bli slettet fra ringelistene. Hvis de ikke gjør de kan de meldes til <nemda jeg ikke husker navnet på akkurat nå>.
Sist endret av mongeland; 17. desember 2005 kl. 00:05.
Sitat av |d13m0b
FlyingVeeVee: Jobber selv på et callingcenter, og det er slett ikke en dum sak. Nå sitter jeg da egentlig mest på kundepleie av allerede eksisterende kunder, så det er piece of cake.
Vis hele sitatet...
Okay. Jeg satt på nysalg og det er telefonsalgets wasteland hvor hvileløse selgeres sjeler flakker rundt i håp om å dra i land nok salg til å bli overført til, nettopp, kundepleie.
NFFs husbedreviter
jaja, det har seg da sånn at jeg har vært telefonselger en veldig god stund..
Og iallefall der jeg jobba, så fikk vi alle telefonnummerene fra et firma, og det hadde vi ikke noe med..
Så når vi da ringte til folk som var registrert i brønnøysund registeret, så kunne vi ikke annet enn å beklage kraftig.
Hvis dere da anmelder de, så kommer ikke politiet til å bry seg, de får nemlig en hau av henvennelser om dette, og de bare ringer til callsenteret og spør om de vet om det osv, så tar callsenteret en snakk med vedkommende..
Men det hjelper ikke å anmelde selgeren, for det første så har alle telefonselgere falsk navn, eller, flesteparten iallefall, så det hjelper ikke noe. Uansett så er det ikke de som har skylden for dette, da må du nok grave dypere for å komme fram.
Når jeg en skjelden gang er hjemme på dagtid, merker jeg hvor mange som prøver å ringe for å selge all mulig dritt. Hadde det ikke vært slik at det aldri er noen i huset når de har arbeidstid hadde det _virkelig_ vært en plage. Når folk ringer opp under middag/lørdagskvelden el. får de enten en lang remse med meningsløse spørsmål, eller "IKKE INTERESSERT, IKKE RING MEG OPP IGJEN HA DET BRA" selv om de prøver å si "men" for å få liret av seg reklameregla si. Nei, ikke faen om jeg trenger å være høflig. De ringer meg opp, på min private linje. Da er de fritt vilt - min private sfære, mine regler. Hvis noen kommer med høflighetsgreia: Det er forretninger. De vil ha pengene mine, og ingenting mer. Jeg vil at de skal la være å ringe meg, og ingenting mer.
Sitat av VoJe
jaja, det har seg da sånn at jeg har vært telefonselger en veldig god stund..
Og iallefall der jeg jobba, så fikk vi alle telefonnummerene fra et firma, og det hadde vi ikke noe med..
Så når vi da ringte til folk som var registrert i brønnøysund registeret, så kunne vi ikke annet enn å beklage kraftig.
Hvis dere da anmelder de, så kommer ikke politiet til å bry seg, de får nemlig en hau av henvennelser om dette, og de bare ringer til callsenteret og spør om de vet om det osv, så tar callsenteret en snakk med vedkommende..
Men det hjelper ikke å anmelde selgeren, for det første så har alle telefonselgere falsk navn, eller, flesteparten iallefall, så det hjelper ikke noe. Uansett så er det ikke de som har skylden for dette, da må du nok grave dypere for å komme fram.
Vis hele sitatet...
1. At dere får nummerene fra et selskap lovliggjør ikke det hele fordi om.
2. Det er snakk om å anmelde firmaet, ikke en person.
3. Politiet bryr seg når de får nok klager. Tro meg. (Hvis ikke så er jo et velplassert søksmål ganske effektivt. Anyone?)

Blir så irritert hver gang jeg hører om folk som selger telefonnummerlister osv. Man skulle fått nakkeskudd for det. Hva med å sjekke det jævla registeret FØR dere ringer? Kan jo ikke være så vanskelig. Forbanna dritt.

Blir jo greit over nyttår. Nye filtere hos telenor skal gjøre slik at du kan blokkere alle skjulte nummere. Ah, forbrukerene seirer igjen! (Og hvis dere da kjører på videre uten skjult nummer, ja, så skal jeg personlig være med å lage en blacklist av nummere. Dette har jo vært veldig effektivt på internet mot spam!)
Norge ligger på top når det gjelder å slenge på røret, og slenge seg på liste over å ikke ville bli oppringt. Skjer egentlig med å være så jævla prippen på telefonen? Ingen som (nødvendigvis) dør av at du bruker ett eller to sekunder på telefonen. Det er heller ingen som tvinger deg i å ta telefonen når det er et skjult nummer som ringer. Personlig tar jeg aldri telefoner fra skjulte nummer.

Skal du anmelde noen, forutsetter det at det i alle fall har gått 3 måneder siden du registrerte deg på registeret. Du skal også si i fra hver tredje måned om at du fortsatt ikke ønsker å bli oppringt. Har du ikke gjort dette, så får du nok bare godta at en kar prøvde å ringe deg, stakkar. Du har derimot ditt på det tørre, og virkelig vil sende inn en klage og anmeldelse på at noen har vært så slemme med deg å spørre om du vil kjøpe noe (som faktisk kanskje kan gjøre din hverdag billigere, hvis du hadde brukt litt tid på å høre på fyren); samt bruke enda mer av politiets ressurser. Ja vær så god.
Problemet kommer først når de alltid skal snakke med meg. Greit nok, jeg har kjekk stemme og alt det der, men jeg er under atten. De har da for pokker i voll ikke lov å selge meg noe.
Sitat av VoJe
... for det første så har alle telefonselgere falsk navn, eller, flesteparten iallefall, så det hjelper ikke noe...
Vis hele sitatet...
Det var ikke faktum ved min tidligere arbeidsplass. Vil du utdype dette noe mere? Kanskje fortelle hvilken plass du jobber. Ble litt interessert dette med "falske" navn.

Smålubben
Sitat av Chubby
Det var ikke faktum ved min tidligere arbeidsplass. Vil du utdype dette noe mere? Kanskje fortelle hvilken plass du jobber. Ble litt interessert dette med "falske" navn.

Smålubben
Vis hele sitatet...
Der jeg jobbet med telefonsalg før: Infonor!
Det er jo på en måte og bare finne på et eller annet navn Men hvis du har et selgernummer så har de krav på og vite hva det er hvis de spør
Sitat av |d13m0b
Er han sint, vil samtalen som regel bli spilt av ved et senere tidspunkt og ledd kraftig av at det faktisk går an å være så komplett idiot.
Vis hele sitatet...
Opplyser dere om at samtalen blir tatt opp før samtalen begynner?
Nei, noe vi heller ikke skal trenge å gjøre.
Hvis dere tar opp samtalen, skal dere opplyse om det.
Hemmelige opptak av samtaler er ulovlig ja. Men når det er vi selv som også er med i samtalen (og har hjemmel i lov) har vi altså lov til det. (det er ikke ubetinget, men vi oppfyller de kravene som måtte stilles til det)

Så, nei.
Dette står på datatilsynets hjemmesider: "Personopplysningsloven § 19 gir den ansvarlige plikt til å informere motparten om at samtalen vil bli tatt opp. Den registrerte vil normalt også ha innsynsrett i opptaket, jf. § 18."

Dessuten: "I henhold til personopplysningsloven § 28 skal opptakene som utgangspunkt slettes når formålet med behandlingen er oppfylt."
Nå finner jeg også fra datatilsynets hjemmesider
Dersom man ønsker å gjøre lydopptak, må man som hovedregel enten ha hjemmel i lov, eller den registrerte (motparten) sitt samtykke. Det kan dessuten bare gjøres opptak dersom formålet er klart angitt, og virksomheten har saklig grunn til å gjennomføre lydopptakene. Opptakene må dessuten være relevante for formålet.
Vis hele sitatet...
Dette er noe som praktiseres av andre callingsenter, samtlige har tillatelse til hva de gjør og det har de hatt i alle de årene ting har foregått. Formålet med å ta opp samtalen, eller deler av samtalen er for å kunne utbedre, opplære og ikke minst kunne rapportere tilbake til de store aktørene som er oppdragsgivere.

For øvrig skjønner jeg ikke helt hva du vil og hvorfor du sier dette? Dersom dette hadde vært ulovlig, hadde det uansett ikke spilt noen rolle for verken deg eller meg. Det er ikke snakk om overvåkning heller, men et jævla salg.
DarkStaar

Ikke ring meg da ;p Men når du bruker trace route og finner ut at det er det samme firmaet som ringer om igjen selv om du har sagt NEI flere ganger blir man lite motivert for og høre på hva de har og si!
Det er utrolig plagsomt.
Sitat av |d13m0b
Skal du anmelde noen, forutsetter det at det i alle fall har gått 3 måneder siden du registrerte deg på registeret. Du skal også si i fra hver tredje måned om at du fortsatt ikke ønsker å bli oppringt. Har du ikke gjort dette, så får du nok bare godta at en kar prøvde å ringe deg, stakkar. Du har derimot ditt på det tørre, og virkelig vil sende inn en klage og anmeldelse på at noen har vært så slemme med deg å spørre om du vil kjøpe noe (som faktisk kanskje kan gjøre din hverdag billigere, hvis du hadde brukt litt tid på å høre på fyren); samt bruke enda mer av politiets ressurser. Ja vær så god.
Vis hele sitatet...

Det var vel ikke snakk om å anmelde til politiet? Jeg husker bare noe om en eller annen nemda man kunne melde selskapet til. Uansett, litt sleipt at man må melde i fra hver tredje måned. Hvorfor skal det være så vanskelig å reservere seg i mot noe man ikke vil ha?

Dessuten, det er ikke alle som har forhåndsvisning av hvem som ringer på hjemmetelefonen.
høres da jævelig snålt ut det der med at man skal måtte fornye det hver tredje måned, skikkelig lureri høres det ut som, er det liksom noe mer sannsynlig at jeg vil bli oppringt NÅ enn for 4 mnd siden?
Det at man må registrere seg på nytt hver 3. mnd er bullshit. Jeg har jobbet med slike lister for telefonselgere.
Sitat av Toonamy
hehe, Noen skulle ringt dem og prøvd og solgt noe..
Vis hele sitatet...
Problemet er at nummeret funker ikke :-(
Chillout: Åja? Er i alle fall det jeg har "hørt" - har dog ikke tatt kontakt med brreg for å sjekke det.
Jeg har jobbet som telefonselger, men fant fort ut at det stort sett går ut på å lure gamle og uvitende mennesker. Hvorfor ikke selge på vanlig vis, ved å reklamere og få folk til å komme til deg/dem?...nei, fordi produktet ofte suger så jævlig at "vanlige" folk ikke gidder å kjøpe det dårlige produktet. Og til deg/dere som synes en burde sette av noen minutter til å høre på selgeren.....nei, det gidder jeg ikke og skjønner at ikke andre gidder det heller. Har faktisk annnet å bruke tiden min på enn å høre på selgere som prøver å selge meg ting jeg VET jeg ikke skal ha.
Spawn2: Nå vet ikke jeg åssen produkter du solgte, men det finnes faktisk selgere der ute som har noe interessant å tilby. Jeg kan være enig i at loddselgere er noe dritt, men hva med dem som kanskje ringer og tilbyr kunden noe interessant som de faktisk kan spare penger på? Hører alltid på hva telefonselgere har å si jeg, fordi man vet aldri om det kan være noe interessant de har å komme med. Fikk meg en gratis mobil, et abonnement uten bindingstid og svært gunstige ringepriser bare fordi jeg gadd å høre på han

Dessuten virker det temmelig useriøst på den arbeidsplassen din hvis det stort sett går ut på å lure eldre og uvitende mennesker, som du så fint sier det...
det er klart det finnes ålreite produkter også, men det er en viss dominans av jallabullshit på det markedet der darkstaar... og det er en jævelig irriterende måte å selge på. Folk flest ønsker ikke å bli "oppsøkt" i hjemmet på denne måten, de fleste ser på hjemmet som en slags "friarena". Telefonsalg er enda mer påtrengende enn reklame i posten, på tv, og på nett, fordi det BRÅKER til du svarer (du tvinges til å gjøre noe aktivt for å stoppe det), og derfor er folk negative til det, samme hvor bra produktet måtte være. Tror faktisk aldri jeg ville ha turt å selge noe seriøst produkt på den måten, tror det ville ha gjort mer skade enn gagn.
Sist endret av atomet; 18. desember 2005 kl. 15:40.
atomet: joda, skjønner godt hva du mener, og er forsåvidt enig. Poenget med telefonsalg er vel helst å rekke et stort antall mennesker og å holde kostnadene nede, som igjen hjelper til med å holde prisen på produktene nede. Heldigvis opplever jeg sjeldent "sure" mennesker i andre enden av tråden, skjønner fort om personen er interessert eller ikke. Prøver å holde en hyggelig tone under alle samtalene, og jeg har faktisk snakket en kunde i fra å handle en tjeneste, fordi han allerede hadde mulighet til å få noe mye bedre til en lavere pris i området sitt.

Da jeg som 16 åring solgte lodd var det heller flaut, men det er ikke alle som tigger. Det er faktisk noen som kan levere et tilsvarende produkt med samme tjenester som det du allerede har i dag, og betaler overpris for!
Sist endret av Thysanoptera; 18. desember 2005 kl. 15:51.
DarkStaar, du trenger ikke prøve deg...jeg jobbet for Teleperformance, et selskap som holder til over "hele" landet og som tilbyr mobilabbonent, bøker og annet dritt som er vanskelig å selge fra butikk. Når det gjelder det med å selge til gamle og uvitende, mener jeg at det alltid ligger noe bak, med liten skrift som forbrukeren ikke ser. Ringte stadig gamle mennesker som trodde de sparte masse penger ved å gå over til andre teleoperatører og som selger kan man være veeeeeldig overbevisende. F.eks den gangen jeg jobbet som selger, fikk man separat regning fra Telenor på oppstartsavgift og en annen på faste avgifter fra f.eks Tele2 og det fikk ikke kunden noe beskjed om. Skal love deg vi fikk mye pepper for det etterhvert. Selvfølgelig kan en selger ha noe bra å selge, men det er jævlig frekt å ringe folk å spørre. Hvorfor skal vi som IKKE vil at telefonselgere skal ringe oss måtte registrere oss i et register...kan ikke dem som absolutt vil bli oppringt legge seg til i et telefonselger-register da?...det hadde vel vært smart DarkStaar?