Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 944
Hei,jeg har soekt her og i google men fant ingenting som kunne hjelpe meg (fant mye i google men har problemer med hva jeg skal gjoere)

Jeg fant en snedig side som heter www.fedora.us
der alle programmer skal funke paa den fedora pc.
Jeg 'utvider' rpm'en og pakker ut tar fila.
Saa kommer jeg innpaa filen og leser manualen paa hvordan jeg skal installere programmet (dette skjer ikke bare paa et programm men alle jeg proever :S)
Naar jeg skriver inn
./configure kommer da dette opp :
checking build system type... i686-pc-linux-gnulibc1
checking host system type... i686-pc-linux-gnulibc1
checking for a BSD-compatible install... /usr/bin/install -c
checking whether build environment is sane... yes
checking for gawk... gawk
checking whether make sets $(MAKE)... yes
checking for gcc... gcc
checking for C compiler default output... configure: error: C compiler cannot create executables
See `config.log' for more details.
.Jeg sjekker config.log men finner ingen feil akkurat,men saa er jo jeg ny i Linux saa jeg haaper dere kan hjelpe meg.
MVH x3m
Du har ikke lagt inn gcc antar jeg.

yum install gcc
x3m
Trådstarter
81 0
Hm...nei jeg har det installert og jeg oppgraderte den ogsaa med det samme men faar samme error :S
Det står her at de støtter installering av pakkene både fra yum og apt. Det er enklere enn å gjøre det manuelt. Hvis du likevel vil kompilere på egenhånd må du i tillegg til gcc ha glibc og binutils.
Hei,
som gaucho sier du må ha de greiene,gcc allene er ikke nok.
Sånn kan du sjekke om du har binutils:
which as
which ld
Disse skal sjekke om du har "asembler" og "linker" som er nødvendige.
Hvis du får svar som "no as in blahblah...",må du installere binutils.
Du sier at du ikke finner feil i config.log.Kanskje du kunne copy\paste her ti siste linjene fra den fil så vi kan se på?