Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1573
Jeg er blitt litt lei av windows nå, har lyst å prøve noe nytt. Da er det en selvfølge for meg å prøve linux.
Men jeg har et par sprm ang dette, vet det er mange poster om det men synes noen av dem var litt uklare og ikke passet helt til det jeg ønsker.

Som jeg har forstått så består det av to deler, en grunn del som er noe alla DOS og en plattform som ligger over og fungere noe alle en gammel windows version.

Jeg har veldig lite peiling på unix/linux, hvordan vil det være for meg å installere det da ?
Har hørt om lindows(er det ikke det det heter?), som fungerer noe alla windows.
Det som er viktig for meg er at jeg kan bruke programmer som:
*Adobe photoshop
*Dreamweaver
Og at det er brukervennlig for far og mor også (snakk om å surfe på inet)

Finnes det noe slikt ?
Finnes andre her som kan forklare deg linuxsystemets oppbygning bedre enn meg, så det får noen andre ta.

Men de programmene du vil bruke tror jeg skal funke med WINE. Har sett flere som rapporterer om positive resultater med Photoshop+WINE. Du kan også se litt på Gimp som har blitt meget bra i det siste.

Dreamweaver aner jeg ikke om vil fungere. . . Men det finnes mange gode editorer til linux, om det finnes noen WYSIWYG editorer vet jeg ikke, men det er vel heller ikke det viktigste?

For å surfe på nettet bruker du Firefox ;-) Min far takler den greit ihvertfall, er uansett ikke store problemet å gå fra IE til FF.

Jeg anbefaler at du tar en titt på Fedora eller Suse. Lindows har jeg ikke prøvd, men forstår det dithen at distroen bygger på Debian og at gimmiken om å kunne kjøre windowsprogrammer stort sett består i WINE, som også blir levert med de fleste andre distroer.
Legger til at den såkalte "platformen som ligger over" ikke helt oppfører seg som en gammel versjon av windows. Du finner sikkert noe som passer deg.
photoshop og wine passer ikke godt sammen.

Wine gjør photoshop jævelig ustabilt, samt ufattelig treigt ;(

Dreamweaver var jeg ikke noe om.. men går ut i fra at det blir skjer noe alà det samme der også.

Test ut Gimp 2.0
Opprinnelig postet av SkiM
Jeg er blitt litt lei av windows nå, har lyst å prøve noe nytt. Da er det en selvfølge for meg å prøve linux.
Men jeg har et par sprm ang dette, vet det er mange poster om det men synes noen av dem var litt uklare og ikke passet helt til det jeg ønsker.

Som jeg har forstått så består det av to deler, en grunn del som er noe alla DOS og en plattform som ligger over og fungere noe alle en gammel windows version.

Jeg har veldig lite peiling på unix/linux, hvordan vil det være for meg å installere det da ?
Har hørt om lindows(er det ikke det det heter?), som fungerer noe alla windows.
Det som er viktig for meg er at jeg kan bruke programmer som:
*Adobe photoshop
*Dreamweaver
Og at det er brukervennlig for far og mor også (snakk om å surfe på inet)

Finnes det noe slikt ?
Vis hele sitatet...
Du holder deg til Windows.
Det finnes tonnevis av grafiske variasjoner for Windows-grensesnittet hvis du går lei, men stick with Windows.

Du kan heller erfare Linux med VMWARE, et program som lar deg sette opp en virtuell PC, som kan kjøres fra Windows. På den måten får du prøvd deg på hva nå enn det måtte være slags operativsystem.

Hvis du velger å teste ut VMWARE bør du laste ned fedora-linux og teste det. Meget brukervennlig- og lettåforståsegpå distro.

KDE og Gnome er de mest brukte grafiske grensesnittene for Linux og er ikke akkurat det mest stabile og fleksible som er :-)

Men stol på meg, til workstation er det kun Windows som gjelder.
Nvu skal visst være en god erstatning for dreamweaver.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
klumpen: Wine gjør ikke Photoshop ustabilt. Selv kjørte jeg Photoshop under FreeBSD i mars 2003 [bilde] uten viktige problemer. Jeg vil tro at et og et halvt år senere vil stabiliteten og hastigheten ha økt enda ytterligere. [Crossover Office-status].

Dreamweaver har bronsje-status hos Crossover Office. Det er mulig å kjøre det, men du mangler muligens en del av elementene du vanligvis bruker. Men det finnes mange lignende prosjekter for Linux som du kan bruke istedenfor Dreamweaver. En editor jeg vet flere tidligere DW-brukere har gått over til på Linux-plattformen er Nvu.

Og Linux/BSD-skrivebord trenger nødvendigvis ikke å se ut som gamle Windows-versjoner. Man kan stort sett sette det opp slik man ønsker. Selv liker jeg Xfce [Pent screenshot].

edit: Æsj, duap slo meg på målstreken ;9
Opprinnelig postet av SkiM
Jeg er blitt litt lei av windows nå, har lyst å prøve noe nytt. Da er det en selvfølge for meg å prøve linux.
Men jeg har et par sprm ang dette, vet det er mange poster om det men synes noen av dem var litt uklare og ikke passet helt til det jeg ønsker.

Som jeg har forstått så består det av to deler, en grunn del som er noe alla DOS og en plattform som ligger over og fungere noe alle en gammel windows version.

Jeg har veldig lite peiling på unix/linux, hvordan vil det være for meg å installere det da ?
Har hørt om lindows(er det ikke det det heter?), som fungerer noe alla windows.
Det som er viktig for meg er at jeg kan bruke programmer som:
*Adobe photoshop
*Dreamweaver
Og at det er brukervennlig for far og mor også (snakk om å surfe på inet)

Finnes det noe slikt ?
Vis hele sitatet...
For all del, hold deg unna lindows, eller linspire som det heter nå, det er en distro som er meget lik windows, det er korrekt, men alt du legger inn må du kjøpe gjennom lindows sine websider, kjøpa altså, betale, og man har ikke et pakkesystem som tillater deg å legge inn open-source programmer.

GIMP erstatter photoshop
All form for tekstbehandlingsverktøy erstatter dreamweaver..

Ja, det er brukervennlig for "Mor og far" å sitte på nett, det er akkurat som i windows, man kan bruke opera og mozilla og alle mulige andre browsere, det meste som er til windows finnes også i en linux versjon.

Trenger du noe som er brukervennlig vil jeg anbefale Suse eller Mandrake.
DU kan jo alltids laste ned en versjon av Knoppix, det er en live-cd som du booter, så kan du prøve ut linux på et proff. plan, dette er veldig lett, du trenger ikke å installere noe som helst og det påvirker ikke windowset ditt på noe forskjellig vis.

Kos deg med Linux

Og ja, ikke hør på shrty, han snakker trolig nok ut av uvitenhet, du kan jo alltids dualboote, slik at du kan bruke begge operativsystemene.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Zpawn: Tull, man kan bruke pakkesystemer i Linspire (debian) som alle andre steder. Click'n'Go er bare et grafisk skall over apt-get. Åpne opp terminalen og få alt gratis. Vitsen med Linspire forsvinner jo om man gjør det, men det er viktig å få fram at man ikke MÅ betale.
Opprinnelig postet av Gusto
Zpawn: Tull, man kan bruke pakkesystemer i Linspire (debian) som alle andre steder. Click'n'Go er bare et grafisk skall over apt-get. Åpne opp terminalen og få alt gratis. Vitsen med Linspire forsvinner jo om man gjør det, men det er viktig å få fram at man ikke MÅ betale.
Vis hele sitatet...
Beklager for min uvitenhet, prøvde bare lindows i et par timer i fjort, klødde meg i hodet flere ganger i forakt.

Om pakkesystemet funker bra, så er det er rimelig greit OS.
Kan man forresten bruke fluxbox i linspire?
WYSIWYG HTML editor i Linux heter SCREEM: http://www.screem.org/
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
nudo:
Although not a WYSIWYG editor SCREEM provides a view by which you can see what your page(s) may look like in a browser.
Vis hele sitatet...
Med andre ord har den en hurtigvisning som lar deg se hvordan din selvskrevne HTML vil se ut i en nettleser.
Opprinnelig postet av shrty

KDE og Gnome er de mest brukte grafiske grensesnittene for Linux og er ikke akkurat det mest stabile og fleksible som er :-)
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg, men det der er piss. GDI/explorer kan ikke engang splitte opp flere paneler uten tilleggsprogramvare.

I de fleste tilfeller bruker man linux for å faktisk bruke linuxprogramvare. Photoshop er unntaket, vmware eller crossoveroffice anbefales (vmware kan kjøre det meste av programmer som ikke trenger noe direkte hardwaretilgang i windows, som f.eks. dreamweaver). Selv liker jeg Quanta godt som HTML-editor, da den har både preview, syntax highlighted normal kode og WYSIWG.

Det finnes tonnevis av grafiske variasjoner for Windows-grensesnittet hvis du går lei, men stick with Windows.
Vis hele sitatet...
Det finnes kun flere shells, det er noe ganske annet enn andre skrivebordsmiljø slik du har XFCE, Gnome, KDE i linux, sammen med Windowmanagere. Å kalle gnome et grafisk grensesnitt er vel heller ukorrekt; Gnome er en samling applikasjoner som sammen skal utgjøre et komplett skrivebordsmiljø. Vindushåndtereren Metacity og de forskjellige komponentene som skaper et grensesnitt er modulbasert, og liker man ikke en av dem, er det bare å skifte dem ut.

Skim: Jeg kan alltids skrive en lenger tekst om dette, men akkurat nå har jeg hastverk. Du kan vel alltids titte på stickyen jeg skrev en tid tilbake? Øverst i unix-forumet.
Google er en utømmelig ressurs hvis du har problemer, og det er noen opplyste sjeler som lurker rundt på dette forumet også. Det krever bare litt selvdisiplin å bytte, samt at man må innse at ting er veldig annerledes.

edit: Før jeg glemmer det, en grei ting vil være å finne ut selv hvilke distroer du vil prøve ut. Ta en titt på allerede eksisterende tråder om emnet, men som oftest vil disse vise deg en drakamp mellom de ulike. Plukk ut noen du vil ta en titt på og prøv ut disse. I bunn og grunn er systemene mer eller mindre det samme, det som varierer (obs, dette sier jeg veldig forenklet) er installasjon, pakkesystem, målgruppe og standardoppsett. Nybegynnerdistroene har ofte fancy helgrafiske installere og et ferdig oppsatt skrivebordsmiljø, mens de som sikter seg mot erfarne brukere, eller brukere som har lett for å lære, lar deg gjøre mer slikt selv, ofte uten at det tar tid eller er kronglete (når man har satt seg inn i det).

Artig lesning:
http://www.freakforum.nu/forum/showt...threadid=35969
http://www.freakforum.nu/forum/showt...threadid=35691


shrty: Ikke for å være frekk, men vet du hva du prater om?
Sist endret av Nichotin; 12. oktober 2004 kl. 17:57.
Epleplukker
Trådstarter
Takk for alle svarene, dere har hvertfall overbevist meg
Men nå kommer det store problemet; hva skal jeg velge ?
Har sett litt på Mandrake, Fedora og SuSE. Men hvilken skal jeg velge ?
WINE hva er det egentlig, har skjønte at det er linux os ? Samme som mandrak osv ?

Likte også ss til gusto, det er noen sånn jeg har sett det for meg
WINE er en implementasjon av windows API slik at man kan kjøre windows-programmer. Kort sagt; Et program som finnes til alle linux-distroer og lar deg kjøre en del windowsprogrammer.

Jeg foreslår at du bare hopper i det og tester mandrake eller fedora. Fedora er noe mer oppdatert i henhold til programvare (oftere utgivelser), men du har ikke støtte for ting som automontering av disker, mp3 og lignende fra en fersk installasjon. Det har du i Mandrake.
Wine er et program som emulerer windowsprogrammer. Aner ikke om det er riktig definisjon, men jeg regner med at du forstår hva jeg mener.


Edit: Ivi slo meg
Fedora core 2,er bra aa starte med syns jeg ;P
(kjoerer det selv)
Det tok ikke veldig lang tid foer ''i got the hang of it''' .
Du holder deg til Windows. Det finnes tonnevis av grafiske variasjoner for Windows-grensesnittet hvis du går lei, men stick with Windows.
Vis hele sitatet...
Har du noen linker til noen som er kult? Er lei av den valige layouten.
x3m: virker som om du ennå ikke helt har "the hang of" tegnsettene?
I mine øyne er fedora brukenes til en ting: få oversikt over hva du trenger i et linux-system, for så å gå over til en mer avansert distro (gentoo, arch osv.)
eller FreeBSD

kan like gjerne begynne med *BSD med en gang