Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1235
Hei!

Jeg søkte litt på dette, men fant ikke noe svar.
Er det noen forskjell mellom virkningene av disse to plantene?
De inneholder vel stort sett det samme, så det burde jo være nogenlunde likt, men kjenner jeg planter rett er det vel et par andre stoffer som fungerer sammen med det mest dominerende vi vet om som gjør at det blir noen små forskjeller?

MVH
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Disse små forskjellene blir i såfall veldig vanskelig å kartlegge, ettersom en hver tripp, kan være helt forskjellig fra den første, selv om det er samme stoff du bruker.

Det som er verdt å notere seg av forskjeller mellom HWB og Morning Glory: Førstnevnte har en mye lavere dosering enn Morning glory, en vanlig dose er ca 5-8 frø, mens Morning glory har en vanlig dosering på 100-250 frø (3-6 gram)
Har lite personlig erfaring med disse plantene, men jeg kan jo brife litt med kjemiske navn, bare for å indikere hvor mange forskjellige stoffer som faktisk er med på å skape ruseffekten, og utgjøre forskjellen på de to plantene.

Morning glory frø inneholder en rekke forskjellige lyserg syre derivater: (på engelsk) Lysergic acid amide (LSA), isolysergic acid amide, lysergic acid hydroxyethylamide, chanoclavine elymoclavine og erometrine.

Hawaiian Baby woodrose frø inneholder disse ergot alkaloidene: agroclavine, ergine, isoergine, (= isolysergic acid amide) chanoclavine-I og II, racemic chanoclavine II, elymoclavine festuclavine, lysergene, lysergol, isolysergol, molliclavine, penniclavine, stetoclavine, isostetoclavine, ergometrinine, lysergic acid a-hydroxyethylamide, isolysergic acid a-hydroxyethylamide og ergonovine.

Lyserg acid amide, eller LSA er faktisk ikke nevnt som innhold i HBW, og jeg tør påstå at kilden er rimelig seriøs.

Info hentet fra Enyclopedia of psychoactive plants.
mentalmelt: Siden nevner jo ergine, som er et annet navn på LSA. Ref: http://en.wikipedia.org/wiki/Lysergic_acid_amide
Ah, stemmer det.. takk =)
Er det samme dealen med de forskjellige soppene?
Har ofte lurt på hvorfor hawaiian, mexican, thai, puertorican osv osv blir beskrevet som så forskjellige hvis det er det samme stoffet som gir effekten.
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
Det er stor forskjell på doseringen til Copelandia Cyanescens og Cubensis sopper. Copelandia (Hawaiian) inneholder samme stoffene som Cubensis, bare mye mer pr. gram sopp. Hawaiian er en av de mest potente soppene som fins, og jeg tror kun det er Azurescens som er sterkere.

Til førstegangstripping anbefaler jeg en Cubensis sopp, da Hawaiian kan bli litt for heftig for de fleste.
Er Hawaiian bare mer av de samme effektene, eller har den andre evner?
Bothrops:
Psilocybinsopper inneholder hovedsakelig fire alkaloider. psilocybin, psilocin, baeocystin og norbaeocystin. De to første fungerer i praksis veldig likt, i og med at psilocybin omdannes til psilocin i kroppen. Norbaeocystin er ikke påvist psykoaktivt så vidt jeg vet, så da sitter vi altså igjen med to/tre aktive virkestoffer. De små forskjellene i effekt fra sopp til sopp er logisk sett et resultat av de forskjellige konsentrasjonene av disse alkaloidene.

Mengde baeocystin mener jeg personlig påvirker "villheten" i en tripp, noe man kan måle utifra opplevelser med sopp som inneholder relativt høye konsentrasjoner av dette, som for eksempel Spiss fleinsopp (Psilocybe semilanceata).

Hawaiian (Copelandia cyanescens) har i motsetning til de fleste andre sopper et høyere nivå av psilocin enn av psilocybin. Dette betyr at kroppen vår slipper å omdanne så mye av virkestoffene før de kan bli aktive, noe som igjen resulterer i av hawaiisopp gir en raskere og derfor mer virkningsfull opptur enn andre sopper.

Det er dog én psilocybe, som har så radikalt forskjellige effekter fra de andre soppene at jeg begynner å stusse litt selv.
Philosophers stone (Psilocybe tampanensis) er ikke spesielt potent, men effektmessig føles den som en merkelig blandig ev ecstasy og sopp. Den visuelle biten skiller seg også helt klart ut fra de andre soppene, og jeg har egentlig ikke noen logisk forklaring på hvorfor. Det beste jeg kan komme på er at det må være et uoppdaget alkaloid i den som fargelegger opplevelsen. Hvem vet =)
Philosophers stone (Psilocybe tampanensis)
Vis hele sitatet...
Philosophers stone, eller sclerotia som det heter, lages vanligvis med Psilocybe Mexicana, som ikke må forveksles med P Cubensis Mexicana. Tampanensis gir bare halvparten så stor avkastning og tar dobbelt så lang tid. Sclerotium er mycelium som har gått i dvale og venter på passende vekstforhold. Mange typer sopp produserer sclerotium, ergot for eksemepel.