Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2116
Hei,jeg er ny her på forumet så vær snill med meg
Jeg er en gutt på 17år som tenker på å prøve LSD, LSA eller sopp og MDMA.
Pappas Pappa og mammas bestemor har hadde psykske lidelser, men hvilke det er aner jeg ikke. Jeg tror at jeg har en bra psyke, selv om jeg er ganske ukonsentrert.
Det jeg tenkte var at jeg og en kammerat skulle prøve LSA, LSD eller sopp på en fredag. Så skulle vi prøve MDMA på lørdagen. Vi har bare prøvd cannabis før.
Henskten med å prøve LSD, LSA eller sopp er opplevelsen, jeg liker å tenke filosofisk over ting å etter hva jeg har forstått kan denne opplevelsen gi nye perspektiver. MDMA er bare for gøy Jeg kan nevne at jeg ruser med svært skjeldent.
Selvfølgelg har vi lest mye om de forskjeldge stoffene, men jeg følte at det var lurt å spørre om råd, er på en måte det siste jeg gjør for å være helt sikker på hva jeg begir meg utpå.

1) Tror dere det er stor skjanse for at jeg tar skade av noen av disse stoffene, hvilke?
2) Hvilke av LSA, LSD eller sopp annbefaler dere for nybegynnere? LSD er sikkert lettest tiljengelig.
3) Hva burde jeg absolut ikke gjøre som det er vanlg å gjøre?
4) Råd til hva jeg burde gjøre?

Håper jeg ikke spør om for mye eller for dumt.

Beklager dysleksien min.
Sist endret av nuclear; 27. desember 2007 kl. 07:35.
1: Prøve en gang (hvis det blir med det) så skjer det sannsynligvis ingenting.

2: Jeg ville valgt fleinsopp, spist det med en som hadde spist før.

3: Overdrive bruken av det evt. stoffet du får tak i.

4: Hva du burde gjøre? La være.
Hva angår psykiske lidelser så viser det seg at mange av disse kan være arvelige. Mange av oss går med den psykiske lidelsen "latent" i kroppen, og det er den lille ekstra påkjenningen som utløser lidelsen. Dette kan for eksempel være traumer eller bruk av rusmidler. Selv om du har en sterk psyke behøver ikke det å bety at du ikke er disponert for en psykisk lidelse.
vann, kan du gi kilder til informasjon om latent om det virkelig er en psykisk lidelse?
Trådstarter
11 0
Sitat av vann
Hva angår psykiske lidelser så viser det seg at mange av disse kan være arvelige. Mange av oss går med den psykiske lidelsen "latent" i kroppen, og det er den lille ekstra påkjenningen som utløser lidelsen. Dette kan for eksempel være traumer eller bruk av rusmidler. Selv om du har en sterk psyke behøver ikke det å bety at du ikke er disponert for en psykisk lidelse.
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over dette, men jeg skrev at jeg tor jeg har en bra psyke i tilfele det skulle ha noe å si.
Jeg er veldg i tvil på om jeg skal gjøre det. Mest med tanke på foreldre osv
Sitat av freaker911
vann, kan du gi kilder til informasjon om latent om det virkelig er en psykisk lidelse?
Vis hele sitatet...
Sitter ikke på noen lærebok akkurat nå, men søkte litt på nettet:

"Selv om det er grunn til å tro at schizofreni ikke er en enhetlig lidelse, antar vi at for svært mange pasienter har lidelsen klare biologiske årsaker. På grunn av arv eller uheldige faktorer i fosterlivet eller ved fødsel har det antakelig oppstått en sårbarhet. Denne sårbarheten gjør at pasientene mye lettere vil reagere med en psykose når de utsettes for påkjenninger."
http://www.pasienthandboka.no/defaul...ocumentid=9127
Les tråden til Sky
link
Sist endret av rbt; 27. desember 2007 kl. 11:30.
Jeg prøvde hvertfall sopp første gang, og det var utrolig vellykket, selv om det ikke var noen spesiell sterk trip. Er veldig glad for at doserte lavt sånn første gangen, for selv om jeg ikke hadde så mange halliser (til tross for at det kanskje var det jeg var mest ivrig på), så hadde jeg en utrolig vellykket trip sammen med en veldig god venn av meg.

Vi tenkte ikke akkurat så mye på setting, vi bare gikk rundt ute. Men hvis du skal trippe inne fremfor ute i naturen, så bør man nok tenke litt mer på setting ja.

Så lenge du viser stoffene litt respekt er det liten sjangse for at du tar skade av det. Men så er det hvor høy respekt du bør ha, jeg vil si at du hvertfall bør ha såpass respekt for stoffet du velger at du tar en heller lav dose første gang om du ikke er med en erfaren trip-sitter.
Sitat av vann
Mange av oss går med den psykiske lidelsen "latent" i kroppen, og det er den lille ekstra påkjenningen som utløser lidelsen. Dette kan for eksempel være traumer eller bruk av rusmidler. Selv om du har en sterk psyke behøver ikke det å bety at du ikke er disponert for en psykisk lidelse.
Vis hele sitatet...
Det er ingen psykisk lidele som heter latent. Latent er et adjektiv som beskriver noe som ikke er utløst/synlig, men som ligger i bakgrunnen og kan bli utløst. En latent sinnlidelse kan altså være en hel del forskjellige lidelser, som for eksempel latente psykoser, eller latent schizofreni.

Ordet latent brukes også i andre fagområder, som for eksempel botanikk og fysikk..
Sist endret av mentalmelt; 27. desember 2007 kl. 17:06.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Å oppfordre til noe vil være et regelbrudd og ville vanligvis ført til sletting eller stenging av tråden. Ettersom at du likevel sier at du har tenkt å gjøre dette, sannsynligvis uansett om du får god informasjon eller ikke , så føler jeg det blir en annen sak. Da blir det bedre å informere så godt vi kan - som jeg føler er og skal være nFFs funksjon.

Personlig ville jeg tatt MDMA først. Jeg ville ha gjort det med bare andre som skal ta MDMA samtidig og jeg ville gjort det på et sted vi ikke blir forstyrret. Jeg ville gjort det på et sted hvor jeg hadde adgang til musikk, vann, sofa, seng og et gulvteppe (for å ta av sokkene og gå på <3) og så ville jeg slått av mobilen og ikke slått den på - selv for å fortelle noen om hvor mye de betyr.
Med dette har man en fin anledning for å se hvordan psyken er mtp om man blir deppa dagen derpå og hvor deppa man blir. Det hjelper også å knytte sterke bånd til personen man tar det med, som er bra å ha når man senere skal ta LSA, LSD eller Sopp.
LSA gir forøvrig bare fysisk ubehag, så det ville jeg ikke tatt. Og det som selger som LSD er som oftest ikke LSD med bromo-dragonfly, så det ville jeg heller ikke tatt. Og sopp har jeg bare hatt kjipe erfaringer med, så det er også utelukket for meg.

Dette er bare hvordan jeg ville gjort det. Jeg kjenner ikke deg og dermed blir du bare et ungt menneske for meg. Jeg synes du burde la være å gjøre dette.
Sist endret av Mullah; 27. desember 2007 kl. 17:13.
Hvorfor skal du ta mdma dagen etter første lsd-tripp egentlig?

Synes på meg at du slenger deg med et forslag lagt frem under en kameratslig samtale, greit det - gjort det selv. Men er det ikke greit å ta en tripp om gangen? Skal du merke den virkelige effekten til disse stoffene så er jo bl.a. hvile en viktig faktor. Tar du lsd på fredag og skal begi deg på mdma lørdag ser jeg for meg ganske lite hvile egentlig. Anbefaler ikke det. Ikke omvendt heller. Altså mdma på fredag og lsd lørdag. Ha rikelig med hvile før en tripp.
Sist endret av paranoy; 27. desember 2007 kl. 17:20.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Ja, der er jeg virkelig enig med paranoy. Man trenger tid til å bearbeide det man har opplevd.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Aye, det er ingen grunn til å rushe disse to vidt forskjellige opplevelsene sammen. Sier meg helt enig med paranoy og Mulla her; du trenger tid til å bearbeide, og hvis du tar disse med så kort intervall kan det være vanskelig å skille hva som hører til hva i mine øyne. Uansett så kommer du til å være ganske sliten etter en LSD / sopp / LSA-tripp, så å putte i seg MDMA dagen derpå virker ikke som en god idé.
Det er også viktig å huske at MDMA har en påvist neurotoksisitet, selv om det sannsynligvis ikke vil gjøre noe med en gang er det jo en veldig hyggelig opplevelse man kan få lyst til å gjøre en del mer. Jeg i alle fall ville ligget langt unna noe som er neurotoksisk.

Riktig dosert sopp ute i naturen en fin sommerdag vil jeg anbefale om du ikke har gjort noe psykedelisk først. Det er i alle fall det jeg planlegger å gjøre om det ikke blir noe LSA før den tid da, i så fall skal Morning Glory-/Baby Woodrose-frøene brukes til å lage et ekstrakt hvor man tar ut de fæle stoffene først og i en veldig nøye oppveid setting innendørs.

Det viktigste uansett hva du tar er at du leser en hel jævlig masse om det. Alle mulige virkninger, dosering, varighet, forskningsrapporter om evt. farer for å forsikre deg selv om at det du driver med er sunt, triprapporter etc. etc. Slik at du føler deg så klar som mulig for opplevelsen du skal ha.

Det er nå det jeg tror og mener i alle fall!
Innipunn, dette er ingen kritikk - men bare et lite obs igjen.

Han nevner at han skal trippe med en kamerat, men nevner ikke om kameraten har gjort dette før.

Sopp ute i naturen kan virke skremmende hvis det slår til skikkelig - og trygg setting er vanskelig å sette opp. Dette gjelder forøvrig også LSD. Da kan han lese så mye han bare vil, men det hjelper ham ikke kontrollere noe som helst form for psykedelisk rus!

Mange har faktisk angret på at de gikk ut første gangen de tar sopp - det er viktig med trygge omgivelser!

Jeg har dessverre ingen gode råd å gi trådstarter, men jeg vil trådstarter skal notere seg noe - spesielt på MDMA: Må du spy, så spy! Blir ting ubehagelig, så spy! Blir du nervøs, så spy! Og husk vann!

EDIT:
Om dette er noe godt råd får andre avgjøre - men første gang er første gang, ikke oppsøk ubehageligheter.

EDIT IGJEN:
Det med nervøsitet gjaldt spesielt mdma da, sopprus har en tendens til å gi blandede følelser så det med nervøsitet kan faktisk være en del av rusen. Det blir som å kjøre berg-og dalbane som dodecha beskrev det i en annen tråd.
Sist endret av paranoy; 27. desember 2007 kl. 22:13.
Trådstarter
11 0
Takker for alle svar!

Jeg tror jeg dropper MDMA og LSD, å heller enten prøver LSA eller sopp.
LSD virker for potent.
Gidder ikke prøve to på en helg heller, vil heller at opplevelsen skal synke litt.

Til de av dere som har prøvd et eller flere psykadeliske stoffer, Hvor gamle var dere første gang dere brukte et slik stoff? Å hvis dere var unge når dere prøvde det, Angrer dere?

Innipunn: Jeg tror ikke MDMA er så sykt farlig bare forde det er neurotoksisk, mener å huske at alkohol er mye mere neurotoksisk. Det kan godt være jeg tar feil.
Jeg kommer ikke til å prøve MDMA med det første, føler meg ikke "moden nokk". Jeg tviler ikke på at jeg hadde elsket det, men det er liksom ikke det jeg er ute etter.
Så da blir det LSA eller sopp da.
Hvis det blir LSA så ekstraherer jeg det fra MG frø. Men jeg er 90 % sikker på at det blir en veldig mild sopp tur. Hvis jeg liker rusen blir det kanskje til flere ganger med litt støre doser hvis jeg føler meg trygg på det.

Alt dere sier tar jeg til etteretning.
Mente ikke skremme deg med mdma, men jeg veit det hjelper å spy på det stoffet =) Jeg var 16 (fylte 17 år samme året) første gangen, vi var alle uerfarne men hadde fått råd og veiledning av noen eldre.

Uff, det irriterte meg med den bolde uthevelsen av mdma. Med det mente jeg at jeg veit det hjelper mot mdma - mao. du "fjerner" rusen, mente ikke at mdma var noe verre enn de andre.

Slik følte jeg det:

MDMA
utrolig stoff - lett og kan best beskrives lykke. Du får en enorm rusfølelse, kan begynne å skjelve litt, hakke tenner og synet kan "vibrere" men dette er bare positivt. Musikk spesielt blir enormt på dette stoffet, og bevegelse av kroppen kan føles som om du er i takt og flyt med musikken. Pratekick kan oppstå, lys eller farger kan virke annerledes og du kan bli ganske dyp.

Min første rusopplevelse av de psykedeliske stoffene du nevnte

LSD
For å være helt ærlig, første gang jeg tok lsd så var jeg dritnervøs. Jeg hørte de erfarne si til meg at jeg bare skulle ta trippen som den kom, relaxe og ikke tenke på det: Yeah, right - lettere sagt enn gjort. Men jeg skulle snart skjønne hva de mente, på den positive måten kan jeg tilføye!

Det tok ganske lang tid før syrebiten begynte å fungere, og den første timen etter at rusen inntreffer opplevde jeg at alt tankespinn og redsel plutselig ble forandret til nysgjerrighet og glede. Jeg oppdaget at noe merkelig var iferd med å skje, ikke bare på omgivelsene, men først og fremst med meg - det virket som om jeg ble klarere i toppen samtidig som jeg vil beskrive meg selv som stokk stein dum. I den forstand at du skjønner egentlig ingen verdens ting av hva det er som plutselig foregår rundt deg.

Lydbildet forandrer seg, mønstre beveger seg, fargene puster. Detaljer begynte å forandre seg smått om gangen og jeg fikk så innmari lyst til å smile. Tid- og stedsans forsvinner helt, og før du vet ordet av det har du klarnet, du føler en intens følelse som om du plutselig kan snakke om alt, forstår ting du ikke forstod tidligere og "ser" en samtale med din beste venn. Diskusjoner forløper seg gjerne åpent og dypt samtidig som du beundrer alt det rare som skjer rundt deg. For det virker som det skjer 100 ting på en gang og du kan se alle tingene som "skjer" helt krystallklart!

Jeg legger ved disse positive erfaringene mine om de to stoffene du ble litt skremt over fordi jeg stort sett kommer med obs! og advarsler, men det er ikke dermed sagt at de skjer. Mener ikke skremme noen, men gjør bare noen av oss erfarne litt oppmerksom på hva slags råd vi gir til hvem vi gir - men bevares, sopp er kult det også. Allikevel tror jeg Mullah gav et godt råd når han nevnte mdma som et tripp-forsøk, sikkert mange som er uenig med meg - det får så være, men jeg tror mdma er en god start. Da er det også enklere å kjenne igjen effekten ved sopp eller lsd.

Når det gjelder lsd kan alle på freakforum gi deg alle mulige slags råd og veiledning, du forstår ikke hva det er vi egentlig mener før en eventuell lsd-rus allikevel, relax og ta trippen som den kommer. Uansett om du har tatt mdma, sopp, mescalin, peyotl, 2CB, PCP, ketamin eller whatever - den effekten du får på lsd er så spesiell at første! gangen du prøver den så vil den alltid være ukjent.

Du kan, etter å ha prøvd det fint "sammenligne" det med f.eks: mdma, mda, mdea whatever fins i ecstasy idag, fint sammenligne det med sopp, fint sammenligne det med mescalin osv. men første gang på lsd er første gang på lsd - uansett hvor mye du har lest om det! Vanskelig å forstå, men det gjør du den gangen, hvis det blir noengang - du prøver lsd. Har du først bestemt deg å ta lsd, så er det ikke annet enn å chille og la rusen komme, god setting gir bedre rus - men du kontrollerer den ikke. Relax, enjoy =)

Men ta rådet til Mullah på alvor du, ikke bry deg om meg og mine teite uthevinger
Sist endret av paranoy; 27. desember 2007 kl. 23:26.
Første gang jeg prøvde sopp var jeg en moden 16 åring - noe jeg forsovet er i enda en måned
Hvis du prøver sopp så må jeg utrykke, av personelig erfaring, hvor viktig det er og ha en sitter.
Det det kan gjøre en trip så mye bedre hvis du er litt redd.

Ikke spis for mye, sats på en moderat dose, det var mer en krafitg nok for meg!

Jeg hadde lest om det i flere år op forhånd, følte meg veldig klar.
Men som Kaisama sa så var det akkurat som jeg trodde det skulle være, men helt annerledes.
Bare pass på at du har maaasse tid, det er viktig! Ingen foreldre eller noe neste dag.
Og en sitter som kan berolige deg hvis du trenger det, du tenker ofte uklart og ulogisk når du er påvirket.

Med meg så gikk det fint, jeg merket at på starten så ble jeg litt redd, da hadde en sitter gjort seg veldig bra, men jeg klarte og takle det og alt gikk bra, det var en kjempe kveld og en utrolig opplevelse
Sitat av paranoy
Innipunn, dette er ingen kritikk - men bare et lite obs igjen.

Han nevner at han skal trippe med en kamerat, men nevner ikke om kameraten har gjort dette før.

Sopp ute i naturen kan virke skremmende hvis det slår til skikkelig - og trygg setting er vanskelig å sette opp. Dette gjelder forøvrig også LSD. Da kan han lese så mye han bare vil, men det hjelper ham ikke kontrollere noe som helst form for psykedelisk rus!

Mange har faktisk angret på at de gikk ut første gangen de tar sopp - det er viktig med trygge omgivelser!

Jeg har dessverre ingen gode råd å gi trådstarter, men jeg vil trådstarter skal notere seg noe - spesielt på MDMA: Må du spy, så spy! Blir ting ubehagelig, så spy! Blir du nervøs, så spy! Og husk vann!

EDIT:
Om dette er noe godt råd får andre avgjøre - men første gang er første gang, ikke oppsøk ubehageligheter.

EDIT IGJEN:
Det med nervøsitet gjaldt spesielt mdma da, sopprus har en tendens til å gi blandede følelser så det med nervøsitet kan faktisk være en del av rusen. Det blir som å kjøre berg-og dalbane som dodecha beskrev det i en annen tråd.
Vis hele sitatet...
Jeg snakker jo bare utifra egen oppfatning, og ikke erfaring. Men likevel kan jeg jo ikke tro noe annet enn at en 100% positiv sommerdag ute i naturen (gjerne ved et vann) med en god tripsitter vil gjøre seg bedre enn å være inne om vinteren i mørket. Man er jo gjerne i bedre humør generelt om sommeren også.

Sitat av nuclear
Takker for alle svar!

Jeg tror jeg dropper MDMA og LSD, å heller enten prøver LSA eller sopp.
LSD virker for potent.
Gidder ikke prøve to på en helg heller, vil heller at opplevelsen skal synke litt.

Til de av dere som har prøvd et eller flere psykadeliske stoffer, Hvor gamle var dere første gang dere brukte et slik stoff? Å hvis dere var unge når dere prøvde det, Angrer dere?

Innipunn: Jeg tror ikke MDMA er så sykt farlig bare forde det er neurotoksisk, mener å huske at alkohol er mye mere neurotoksisk. Det kan godt være jeg tar feil.
Jeg kommer ikke til å prøve MDMA med det første, føler meg ikke "moden nokk". Jeg tviler ikke på at jeg hadde elsket det, men det er liksom ikke det jeg er ute etter.
Så da blir det LSA eller sopp da.
Hvis det blir LSA så ekstraherer jeg det fra MG frø. Men jeg er 90 % sikker på at det blir en veldig mild sopp tur. Hvis jeg liker rusen blir det kanskje til flere ganger med litt støre doser hvis jeg føler meg trygg på det.

Alt dere sier tar jeg til etteretning.
Vis hele sitatet...
Jeg har i alle fall lest et par forskningsrapporter på at MDMA er neurotoksisk OG at det tømmer serotoninnivåene et par dager etterpå og det gjør det ganske uaktuelt for meg da jeg ikke vil ha noe av det. Det gjør jo at det blir produsert ekstra serotonin noe som gjør at det i ettertid blir produsert mindre logisk nok i følge naturens likevektslov. Psykedeliske stoffer bytter vel som oftest ut serotonin med andre stoffer noe som fører til at det faktisk blir produsert mer serotonin etterpå. Rett meg om jeg tar feil da folkens, men jeg mener bestemt å ha forstått dette slik.
Innipun: Jeg er fullt klar over det, les editen min i innlegget - og husk: Det var ingen kritikk

Jeg og skriver fra min egen erfaring, og det var en skogtur som ødela en ellers kul sopptripp.

200 meter inn i skogen virket som en evighet å komme seg tilbake på, vi gikk og gikk, det var begynt å mørkne og alt ble bare grønt. Jeg kan love deg at den smale svingen, før hovedveien ville synes for oss, virka som den bare flytta seg lenger og lenger unna for hvert skritt vi tok mot den. Jeg ble redd, sinnsykt redd - og samme med kompisen min. Tilslutt så begynte vi å løpe og begynte å le sånn helt uten videre. Jeg klarte ikke stoppe å le samtidig som svingen kom farlig nær, plutselig begynte jeg å lure på om jeg klarte å stoppe eller om jeg ville havne i grøfta. Når jeg sa det til kompisen min klarte vi ihvertfall ikke slutte å le - det var helt sprøtt!

Da vi kom til hovedveien var vi så andpustne og slitne men måtte bare fortsette å gå for det, latteren gav seg etterhvert som vi nærmet oss huset - og det var faktisk utrolig deilig å komme inn igjen. Småhes åpner jeg døra for kompisen min, vi setter oss ned i den trygge stua mi - og fy f... så glad jeg var for at vi ikke var langt inni skauen. Det å ha noe trygt å godt å komme til er noe alle på sopp tror jeg setter stor pris på. Just a thought å notere seg for en førstegangstripp på sopp.

Jeg vil legge til at jeg har en tendens til å knipe tenna altfor hardt sammen når jeg er på sopp, så kommunikasjonsmessig er jeg litt amøbe der - og det gjorde situasjonen enda mer komisk, for jeg hadde masse jeg ville si til kompisen min men fikk ikke sagt annet enn at jeg tror jeg havner i grøfta, den sida han løp på. Og da begynte han såklart å le verre enn verst - for den grøfta var ikke akkurat av den største typen da..
Sist endret av paranoy; 27. desember 2007 kl. 23:46.
Haha, jeg har da aldri tolket det som noen kritikk heller. Hvordan skulle det være en kritikk?
Mørk skog er veldig forståelig at går til helvete da det er ganske guffent uansett om man er på sopp eller ikke. Jeg tenkte mer på åpen beitemark ved et vann eller noe i den duren. Ville i alle fall ha passet på at jeg ikke var langt inni skogen om jeg trippet og ikkeminst gjort det om dagen i så fall.
Altså, hvilket psykedelika du starter med har svært lite å si, det viktigste er at du gjør det på en forsvarlig måte. Virker som om noen folk her lar personlige erfaringer krydre rådene sine litt vel mye uten å tenke over av effekten vil bli totalt annerledes på en annen person. Det viktigste å huske uansett hva du velger å starte med er at du mest sannsynlig får en ganske kraftig reaksjon med mye tanker. Om du plutselig slutter å tro på virkeligheten eller mister begrepet om deg selv er det ingen grunn til å grine. Det er en del av trippen.

Tenker jeg stenger av denne tråden før det blir for mye surr frem og tilbake.

Innipunn: Du får MDMA til å virke som verdens undergang. Det er ikke det, og du ødelegger ikke serotonin-produksjonen med mindre du har et overdervent inntak. Der og da synker nivået, men det vil bygge seg opp igjen og i mellomtiden klarer de fleste seg ganske bra uten å merke enormt mye. At psykedelika (på generelt grunnlag) bytter ut serotonin er feil, forøvrig.

edit: For å utdype grunnen til at tråden stenges:
Tråden er en diskusjon om hva en 17-åring skal putte i seg av psykedelika. Et sted går grensen mellom nyttige råd og forvirring, diskusjonen har ikke godt av å bli lenger når folk henger seg opp i og diskuterer uvesentligheter.
Sist endret av Nichotin; 28. desember 2007 kl. 12:15.