Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4844
Er dette en legit nettside, eller er det bare noe tull?
Jeg lukter ugler i potetmosen..

http://emsparcelservice.com
Finner ikke noe direkte galt med den siden. Den har vært på nett i 3+ år, den har https fra DigiCert. Så ikke noe sånn øyeblikkelig. Men hvis man søker etter "emsparcelservice.com" finner man ingen lenker til siden. Det er rart. Domenet ble førstegangsregistrert av en fyr fra Tyrkia. (se Historic Whois) og all info er "REDACTED FOR PRIVACY" på whois nå. Svært uvanlig for firmasider. Når jeg begynte å grave litt på telefonnummer og adresse, da ble det mistenksomt. Det er et EMS på den adressen, men det er "Los Angeles County EMS Agency" der EMS står for Emergency Medical Services.

Og man skulle tro at de hadde råd til å hoste siden sin på en IP som ikke er delt med 2139 andre domener.

Ne, den er nok en scamside av et eller annet slag.


Her er EMS sin ekte adresse:
https://www.ems.post/en
Sist endret av meitemark; 11. september 2019 kl. 03:56.
Dessuten så fungerer ingen av linkene til deres sosiale medier, noe som for meg også er rimelig suspekt-
Sitat av Markonan Vis innlegg
Dessuten så fungerer ingen av linkene til deres sosiale medier, noe som for meg også er rimelig suspekt-
Vis hele sitatet...
Det kan være en tilfeldighet eller noe som er kodet feil (jeg har gjort det på firmasider), men ja, det skurret litt. Og eneste EMS parcel service jeg fant på fjasboka var EMS Nigeria. Samtidig er ikke teksten på siden noe jeg ville bruk for å henvende meg til bedrifter, og nå som jeg har sovet litt på det så ser jeg enda flere feil på siden som fjerner alle tvil om at den siden er så useriøs som den kan være.

Det sagt, jeg er ikke i tvil om at folk har blitt lurt av siden. Den ser ekte nok ut inntil man begynner å grave litt. Hvis man bare får et sporingsnummer og prøver å spore det opp, så "virker" nok siden helt fint.
1000 takk for gravearbeidet meitemark, og du også Markonan!! Det der er over min kompetanse. Alt skurret når jeg fikk denne mailen til svar på hva dette var for noe:

Dear Client

We are contacting you regarding verification for your shipment at Transit due to clearance event required for discreet shipping at Oslo, Norway.
A 98% Refundable Insurance charge of $235 is required to be paid at our agent location where shipment was registered.

Once you complete this payment, we will process your shipment and deliver to your address without verification at custom clearance.

We advice you treat this with utmost urgency.
Thanks for your correspondence.

EMS PARCEL SERVICE

Som Meitemark sier så funker siden helt greit om man mater inn et sporingsnummer (Nummeret er 12 tegn, og ikke 13 som er normalt) Men språket i den mailen er såpass lite seriøst og opportunistisk at alle bremser og røde flagg kom opp.

Sporingen så slik ut:

Delivery tracking
Location Date Status
Åndalsnes, Norway 2019-09-06 15:30:00 SHIPMENT REGISTERED AT AGENT LOCATION
Åndalsnes, Norway 2019-09-06 16:20:00 SHIPMENT PROCESSING DISPATCH AT AGENT LOCATION
Oslo, Norway 2019-09-06 22:30:00 SHIPMENT ARRIVED TRANSSHIPMENT HUB
Oslo, Norway 2019-09-06 23:50:00 SHIPMENT PROCESSING VERIFICATION ON TRANSIT
Oslo, Norway 2019-09-07 19:35:00 SHIPMENT ON HOLD - INSURANCE FEE REQUIRED
Sist endret av Eckhard; 11. september 2019 kl. 10:57.
Jeg har ikke gravd så dypt, men et seriøst shippingselskap ville vel ikke feilstavet "courier" i tittelen sin, tenker jeg.
EMS er ett legit selskap. Shippet en del med de fra Kina.
Sitat av Fusjon Vis innlegg
EMS er ett legit selskap. Shippet en del med de fra Kina.
Vis hele sitatet...
Ja, men falsk nettside

Sitat av meitemark Vis innlegg

Her er EMS sin ekte adresse:
https://www.ems.post/en
Vis hele sitatet...
At en pakke skal innom Åndalsnes før Oslo, kan jeg ikke se for meg er særlig reelt
Høres ut som en over gjennomsnittet utført scam-side. Godt utført, men avslører seg selv på detaljene, som ikke er realistiske.

Og at du skal betale et "refunderbart" beløp for å få sendingen, er stort rødt flagg i min bok.
Hvis man skal betale noe for en sending, gjøres det alltid på forhånd, når du vitende og bevisst bestiller sendingen...
De sier det er refunderbart fordi at folk skal tenke "da er det jo ikke så farlig om jeg prøver å betale, får jo igjen pengene". Som selvfølgelig ikke stemmer.
Man får beskjed fra postkontoret at man må betale et tollgebyr, eller i verste fall får man brev i postkassa med en regning fra f.eks USPS, UPS e.l (som regel innen 1 mnd etter man har hentet ut pakken - har bare opplevd dette 1-2 ganger ila 10 år)

EMS har jeg aldri opplevd slikt med. Og nettsiden deres er faktisk mer shitty enn den du linker jeg, har tracka pakker hos dem MANGE ganger.

Ikke betal en dritt, og ignorér eposter derfra.
Sist endret av Alzo88; 11. september 2019 kl. 14:44.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg hadde en kompis som handla fra en nettside som heter ekteapotek. Der skal alarmen gå av. Han bestilte tramadol. For 300kr og fikk melding fra dette frakt selskapet om at pakken var stoppet på gardemoen å at han måtte betale 1500kr får å få pakken. Jeg fikk han til å ikke betale dette. Og ved vidre undersøkelese hadde den forsendelsen aldri eksistert andre plaser en hos dette firmaet! Juks å fanterier!