Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3864
Jeg kjøpte noe verktøy fra england gjennom ebay og der ble det tilført 25% vat som er vanlig nå for tiden men allikevel krever posten meg for moms og tollgebyr.
Er dette riktig? Jeg har ikke opplevd dette tidliger etter at den nye ordningen ble innført. Har da fått varene levert uten noen slike krav.
Sjekk at pakka er markert med VAT nr utenpå hvis ikke er det avsenders feil og skal i teorien betale ekstra utgifter for deg. Hvis VAT nr står utenpå pakka er det postens feil og du bare mailer de bilde av pakka med VAT nr så sletter de kravet
Trådstarter
Sitat av Mk1 Vis innlegg
Sjekk at pakka er markert med VAT nr utenpå hvis ikke er det avsenders feil og skal i teorien betale ekstra utgifter for deg. Hvis VAT nr står utenpå pakka er det postens feil og du bare mailer de bilde av pakka med VAT nr så sletter de kravet
Vis hele sitatet...
Er det mulig å sende faktura fra paypal dersom det ikke står noe utenpå pakken for å bevise at jeg har betalt moms?
Hvis selger ikke har nevnt eBay VOEC nummer på pakken så er det ikke rart at Toll/Posten tror denne skoa betales MVA på. Du åpner da sak i eBay imot selger som refunderer det du må betale dobbelt pga hans fuckup. Jeg har gjort dette en del ganger selv og det har alltid vært britiske eBay-selgere som ikke har systemer som blåkopierer eBay adressen (den som inkluderer VOEC nummer i tillegg til ditt navn og adresse). Kun en gang har jeg måtte eskalere saken til eBay (også da vant jeg frem). Alternativet er å dokumentere at du har betalt MVA allerede, men det må gjøres både til speditør og Toll (skjema ligger på Altinn, men der står det også at små summer på noen hundrelapper ikke refunderes).
I henhold til både eBay og Paypal sine vilkår må du først bestride saken hos eBay, kun hvis du taper der er det noe poeng å ta saken med PayPal (der er også fristen mye mer enn eBay sine 30 døgn fra levering/siste dato i planlagt leveringsvindu).
Jeg har lagt inn Voec-nummeret til Ebay i ene adresselinja på Ebay profilen min for å unngå slikt
Kontakt posten så ordner de dette. Mye enklere enn å lage sak med eBay
Bare kontakt Postens kundeservise FØR du henter pakka og legg ved VOEC-dokumentasjon. Dette skjer hver gang jeg bestiller fra Tyskland, og jeg har fått slettet momsen hver gang.
Trådstarter
Jeg ringte posten og fikk beskjed om at jeg måtte betale dersom det ikke stod voec på pakken men de presiserte at deres vurdering ble gjort digitalt ut fra bilde av pakkens forside, så det er derfor mulig at det kan ha gått galt med noe der.
Under oppsummeringen på ebay står det følgende:
*We remit this VAT payment to the Norwegian government for you.
Sist endret av freak55; 24. mai 2022 kl. 13:45.
Trådstarter
Sitat av Beron Vis innlegg
Jeg har lagt inn Voec-nummeret til Ebay i ene adresselinja på Ebay profilen min for å unngå slikt
Vis hele sitatet...
Hva er ebays Voec nummer?

Pakken har nå ligget noen dager med følgende melding:

"Sendingen er tollbehandlet og sendes til mottaker.
23. mai kl. 18.54 - 1470 LØRENSKOG"

Er det slik at jeg må betale avgiften før jeg får den i posten?
Sist endret av freak55; 25. mai 2022 kl. 15:01.
Har tidligere måtte betale når jeg henter den ut.
"Øko-Terrorist"
Har skjedd meg tidligere, har da sendt skjermbilde av kvittering fra ebay og paypal til tollvesenet og referert til sporingsnummer på pakken. Tollvesenet fjernet kravet. Dette har skjedd når selger lager egen adresselapp og ikke skriver ut den som Ebay lager til dem.
Sist endret av tr80r; 26. mai 2022 kl. 06:56.
Igjen, det er Skatteetaten som har med VOEC å gjøre, Tolletaten (som heller ikke heter "Tollvesen/Tollvesenet) har ingenting med VOEC-ordningen å gjøre. Altinn-skjemaet for å få refundert MVA på VOEC går til Skatteetaten.
Jeg forholder meg til Posten. Det er Posten som (feilaktig) har fortollet sendingen, og det er Posten som må fjerne momskravet når jeg sender inn VOEC-dokumentet fra EBAY, som forresten er i PDF-form.

Jeg legger også merke til at små sendinger har begynt å slippe igjennom uten moms igjen, selvom det ikke står VOEC på dem. Det er også ofte dem ikke snapper opp de dyre sendingene som dem SKAL fortolles, de over 3000 NOK. Dette gjelder spesifikt fra Japan.
Dersom pakken ikke inkluderer VOEC nummer så er det strengt tatt ikke speditør som har gjort noe feil, selv om du kan gå via de for å korrigere feilen.

At pakker slipper gjennom er helt normalt. Trodde du 100.00% av alle pakker blir stoppet og sjekket?
Sitat av Beron Vis innlegg
Jeg har lagt inn Voec-nummeret til Ebay i ene adresselinja på Ebay profilen min for å unngå slikt
Vis hele sitatet...
hvor finner jeg mitt voec-nummer?
Sitat av angstbarn Vis innlegg
hvor finner jeg mitt voec-nummer?
Vis hele sitatet...
Du har ikke et spesifikt VOEC nummer. eBay har (minimum ett) som utleveres til eBay selgerene som en del av din adresse (forutsatt at de da copy paster eBay-adresse (ikke PayPal adresse) så vil pakken gå gjennom uten "forenklet tollbehandling" (som fort koster noen ekstra hundrelapper)). Du kan dermed se VOEC-nummeret på de aller fleste pakkene du får fra eBay-selgere.
Trådstarter
Hjelper det egentlig å tilføre voec nummeret på ebay´s adresselinje siden det er adressen hos Paypal som blir trykket på pakken? Og dersom man tilfører nummeret på adresselinjen hos Paypal og betaler med Paypal for andre varer enn dem man kjøper hos ebay, vil man da kunne få problemer med dette nummeret påført? Da kan det hende at det står 2 forskjellige numre på pakken.
Sist endret av freak55; 26. mai 2022 kl. 14:05.
Du kan aldri garantere eller forhåndskontrollere at eBay-selgeren skriver riktig adresse uansett. eBay-selger skal forholde seg til din eBay-adresse og hvis hen ikke gjør det så er det hans feil og i verste fall vil eBay alltid ta din side siden du kan ta bilde av pakken du mottok hvor VOEC-nummeret da ikker er synlig..

Dette er en ikke-sak.. Ikke skap bekymringer og problemer der det jævlig sjeldent er problemer.
"Øko-Terrorist"
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Igjen, det er Skatteetaten som har med VOEC å gjøre, Tolletaten (som heller ikke heter "Tollvesen/Tollvesenet) har ingenting med VOEC-ordningen å gjøre. Altinn-skjemaet for å få refundert MVA på VOEC går til Skatteetaten.
Vis hele sitatet...
Jeg sendte det nå ihvertfall til post(at)toll(dot)no og kravet ble fjernet. Ser på eposten nå at de svarte meg "Kravet har blitt slettet, i fremtiden ber vi deg forsikre deg om at avsender inkluderer VOEC nummer."
Sist endret av tr80r; 26. mai 2022 kl. 20:50.
Sitat av tr80r Vis innlegg
Jeg sendte det nå ihvertfall til post(at)toll(dot)no og kravet ble fjernet. Ser på eposten nå at de svarte meg "Kravet har blitt slettet, i fremtiden ber vi deg forsikre deg om at avsender inkluderer VOEC nummer."
Vis hele sitatet...
Tja, det er lettere sagt enn gjort. Jeg har flere ganger skrevet til selger på Ebay om å ta med dette nummeret. Det skjer bare ikke. Hva kan jeg gjøre da? Jeg kan jo ikke tvinge en selger i utlandet.
Du kan boikotte den aktuelle selger hvis de fortsetter å skape merarbeid for deg..
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Du kan boikotte den aktuelle selger hvis de fortsetter å skape merarbeid for deg..
Vis hele sitatet...
Det er ikke store jobben å sende inn det VOEC-dokumentet. Problemet er å vente en uke ekstra for å få hentet varen.
Hvis de i det hele tatt ser på saken før pakken går i retur..
Trådstarter
Sitat av pikkoras Vis innlegg
Har tidligere måtte betale når jeg henter den ut.
Vis hele sitatet...
Det har jeg også måtte gjøre tidligere men denne pakken dukket opp postkassen min i går, så antar at det da var en brevsending.
På digipost fikk jeg følgende melding:

En sending på vei til deg fra utlandet har ubetalt importmerverdiavgift og eventuell toll. Du må betale importavgiftene før du tar varen i bruk. Betal i Posten-appen eller på posten.no/import innen 14 dager.