Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3257
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nå for noen uker siden, kom katten bort til meg når jeg røyket, jeg blåste litt røyk mot han, han vendte seg vekk fra røyken, blåste ennå et trekk mot han, og han begynte tydelig å bli ruset, la seg på ryggen og ville jeg skulle klappe han. Etter det har han konstant kommet bort til meg når jeg røyker, og sitter seg ned, jeg blåser røyk mot han, han blir skev, ligger seg på siden eller ryggen og vil jeg skal klappe han.



Har nå lest litt rundt dette temaet, mange kjæledyr liker cannabis, leste flere historier om folk med dødssyke hunder i smerte, som har blåst røyk mot hunden for å håpe å dempe den smerten, og hunden har likt det. Lest også historier om katter/hunder med dårlig effekt på cannabis.


Er det noen her inne som har testet dette? Hva tenker dere om dette? Om en katt liker cannabis, og kommer bort til eieren vær gang han røyker og godtar å bli blåst cannabis-røyk mot, og har en god effekt på stoffet, tenker dere det er bra eller dårlig at jeg gir katten min weed?
Hei ! Har ingen erfaring med temaet. Du sier den oppsøker deg, da har den tatt sitt valg da ?

Det er jo ikke akkurat som om du mikser inn i maten til dyret eller på annen måte bruker tvang ? Da virker det ikke som ett problem for meg.


Rent generelt ville jeg vært betenkt med nytelsesmidler og dyr. Kanskje du finner flere erfaringer fra USA?
Har samme erfaring selv, at det er mange kjæledyr som liker å være med på en blås. Når jeg sitter ute og røyker kommer ofte naboens katt bort for å hilse, han setter seg ned ved siden av meg og vi nyter hverandres selskap. Etter noen minutter pleier han å gnukke ansiktet sitt på meg for å signalisere at han er keen på kos. Vi hadde en kose session som varte i nesten 2 timer en gang, balle som vi var. det som er artig, er at vi har bedre kontakt enn det hun som eier katten har, han er vanligvis en pus som ALDRI vil ha kos. Har mange erfaringer med andre dyr som ligner også. Jeg blåser ikke røyken på de, men når de oppsøker meg uten å plages så gidder ikke jeg å dytte de vekk heller

Weed skjuler menneskelukt veldig, så man kan få andre ville dyr veldig nærme seg når man sitter rolig og røyker. Har vært et par ganger jeg har måtte lage litt lyd for å gi dyret beskjed om at det sitter et menneske der, for de har vært ubehagelig nærme. Fullvoksen elg som kommer innafor 10m, DET gjør at hjertet hamrer godt for å si det sånn. Klovdyr spesielt synes nesten å oppsøke weedlukta til tider, de er nysgjerrige da så kanskje ikke så rart.
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg hadde en stor hund som digget og bli høy. Når vi satt hjemme hos meg en gjeng og jointen gikk på rundgang fulgte hunden etter jointen og satt med han som røykte. Jeg blåste litt på han men han likte egentlig bedre at jeg bare holdt jointen foran han så kunne han snuse seg høy på den. Men han vokste det av seg når han ble eldre da var han ikke like interessert som før. Tror hunder er veldig sensitiv også og trenger ikke mye før de kjenner en liten buzz
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vet ikke om det er så enkelt.. Når man puffer blir man avslappet og dyr catcher opp på det og tiltrekkes fordi du ikke utstråler stress eller fare. Du chiller og dyret føler seg velkommen
Røyk i de små lungene til dyr er kjempeskadelig spesielt om du røyker hver dag og den får det blåst på seg eller er i et lite rom med deg..
Jeg blåste røyk på bikkja mi og trodde den digga å være fjern med meg og etter noen mnd begynte den å hoste og bli redd hver gang jeg henta lighter og løp å gjemte seg i et annet rom
Hos veterinæren en stund senere sa de at de kunne se den hadde dårlig lungekvalitet og spurte om den hadde vært utsatt for passiv røyking og mye tobakk Jeg har så dårlig samvittighet over å blåst røyk på den at det gjør vondt i hjertet. Dyr kan ikke samtykke heller og skjønner ikke nødvendigvis at røyken er skadelig eller gir rus, de vil jo bare chille og kose med eieren sin
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Enig i det
Kan jo väre den liker lukten, og ikke kobler en eventuell effekt (om det blir noen ved sånn röyking da.) med denne lukten, og isåfall er det ikke bra. Dessuten er det jo röyk, dette er jo ikke bra for lungene til noen, vi vet det med mennesker, men med katter er det jo mindre data. Ville heller gitt katten min morsomme leker eller noe istedenfor å blåse hasjröyk i ansiktet på den hvis målet var å gjöre katten glad.
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hos veterinæren en stund senere sa de at de kunne se den hadde dårlig lungekvalitet og spurte om den hadde vært utsatt for passiv røyking og mye tobakk
Vis hele sitatet...
Per du lyver .Det der tror jeg ingenting på, åssen kunne de se at bikkja var passiv røyker?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Per du lyver .Det der tror jeg ingenting på, åssen kunne de se at bikkja var passiv røyker?
Vis hele sitatet...
Det kan vel både sees og måles. Så eh ja
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Per du lyver .Det der tror jeg ingenting på, åssen kunne de se at bikkja var passiv røyker?
Vis hele sitatet...
På scanninger av lungene vel? Det går også an å lyte til respirasjon med et stetoskop om ikke annet og høre de karakteristiske lydene. Man kan jo se typiske tegn til røykskader på litt av det samme viset hos mennesker.

Alveolene endrer seg, tjære hopper seg opp og (litt sidesprang) det tar veldig lang tid for lungene å bli kvitt tjæren.
Immunsystemet prøver konstant å bryte det ned og skaper lokal inflammasjon og økt celledeling som øker sjanse for mutasjoner. Tobakksrøyken (eller all slags røyk egentlig) inneholder karsinogener som nitrozaminer, benzener osv. Disse senker mildt sagt ikke mutasjonsrisikoen.

Så det er ikke umulig at noen kjæledyr har et lavere terskel for å pådra seg skader av passiv røyking som, etter menneskets målestokk, ikke har pågått i spesielt lang tid.

Men artig at katten oppsøker deg da, TS. Kan jo være at den bare har lyst på selskap og egentlig ikke synes noe om røyken, men tolererer den for å senere få kos når du, som Hylende Sjøtunge har skrevet allerede, føler deg mer avslappet og glad.
Sist endret av Stray Wanderer; 25. mai 2022 kl. 17:01.
Har en undulat som er 10 år gammel. Han har vært med meg alle disse årene og sikkert blitt utsatt for passiv weed vaping siden han er i samme rom. Virker alltid avslappet, aldri vært syk eller hatt andre problemer. Det er sikkert pga vidunderplanten, hehe... Neida.

Han elsker baggen jeg gir han for å lukte på hver gang jeg har vært på handletur.
Har en kompis med to huskyer som elsker å være i nærheten når det røykes hos han, blåser aldri røyk på de eller mot de men når vi har en liten hotbox blir de beroliget og kosete/glad, tydelig endret adferd. Tror ikke det er helt bra og la dyret bli høy på regelmessig basis men tviler på at det skader når småe mengder inhaleres i ny og ne, men er det tegn til ubehag må man holde de unna når det røykes
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av itschaaaboyyy Vis innlegg
Har en kompis med to huskyer som elsker å være i nærheten når det røykes hos han, blåser aldri røyk på de eller mot de men når vi har en liten hotbox blir de beroliget og kosete/glad, tydelig endret adferd. Tror ikke det er helt bra og la dyret bli høy på regelmessig basis men tviler på at det skader når småe mengder inhaleres i ny og ne, men er det tegn til ubehag må man holde de unna når det røykes
Vis hele sitatet...
Røyker ikke mer en en gang i uken på Max, har ikke røyket på et år før denne måneden faktisk. Sånn er det for meg alle år, røyker på våren og sommere, har pause resten av året. Så han blir ikke utsatt for mye røyk.


Katten min er faktisk 23 år gammel, ganske rolig type fra før, svært vennlig, og kosete til vanlig. Men merker svær endring når han får i seg weed, da får han mye mer energi en stund og vil ha enda mer kos, så roer han seg ned og evt ligger med øynene åpen og slapper av, eller så sovner han ved siden av meg.
Er det jeg som tripper eller har ikke dette blitt postet før en stund tilbake med nøyaktig samme tekst som trådstarter?
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hunden min og liker det
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
..katten min digger weed!
Vis hele sitatet...
Mulig det, men personlig ville jeg latt være å gi den det bla. fordi det er vanskelig å avgjøre helt sikkert hva et dyr mener.

Noen sider ved dyrs adferd er ganske lett å tyde, særlig fordi de har mange av de samme behovene som oss, de blir sultne, de må på do
og de vil ut. De utrykker det også på en måte vi lett kan forstå f.eks ved stå foran døra eller matskålen sammen med å gi lyd fra seg.
Mer komplekse ting derimot som et ønske om å ruse seg og nøyaktig hva slags effekt det har på de er jeg ikke like sikker på.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
..ligger seg på siden eller ryggen og vil jeg skal klappe han.
Vis hele sitatet...
Katter pleier jo uansett å være veldig glad i kos så lenge det skjer nøyaktig når de selv vil.
Har ikke peiling på om det er en direkte sammenheng her men den største stonern jeg kjenner hadde to katter og begge fikk kreftsvulster før de døde.

Om katta liker å være fjern kan man bare spekulere i men kanskje greit å være litt obs på at katter ikke er mennesker og når det er helseskadelig for oss er det hvertfall det for smådyr.
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En kompis hadde to kattunger som fikk kjørt seg kraftig på vaporizer. De likte ikke at man blåste røyk på dem men vaporizer reagerte de mindre på. Endte med at begge kattene ble helt kattatoniske (pun intended) og måtte avlives. De stakkars jævlene kunne ikke bevege en muskel til slutt.

Så tror ikke det er helt bra nei.
De fleste her inne må være helt tilbakestående. Selvfølgelig er det ikke bra for katten din og den digger det ikke. Gi dem litt catnip.
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dyr digger rus. De eter alt som gir dem rus. Selv sauer og slikt spiser flein og har det kjekt. Er de blitt rusa en gang vender de tilbake for ny rus senere. Fugler og elg har sikkert de fleste sett drita fulle? Straks det er noe alkohol tilgjengelig gjentar de rusen. Hunder er notoriske for sniking av pils. Catnip gir jo katta rus, derfor de digger det.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dyr digger rus. De eter alt som gir dem rus. Selv sauer og slikt spiser flein og har det kjekt. Er de blitt rusa en gang vender de tilbake for ny rus senere. Fugler og elg har sikkert de fleste sett drita fulle? Straks det er noe alkohol tilgjengelig gjentar de rusen. Hunder er notoriske for sniking av pils. Catnip gir jo katta rus, derfor de digger det.
Vis hele sitatet...
Okei, først, har du noen kilder på alt dette? Og har virkelig folk flest sett en drita full elg?

At sauer har blitt sett spise flein, eller at en hund kan like øl kan jeg nok være med på. Men at en sau spiser flein betyr ikke at vi veit at de vet hvordan de reagerer, eller at om de faktisk liker det at katter skulle likt hasj. Det er jo en veldig long stretch.

Ved siden av dette da; la oss gå ut ifra at dyr liker rus, noe som godt kan være generelt sant, vi som er omsorgspersoner for dyrene våre, burde vi gi dem rus? For folk og fe så vil nok rus gjerne være noe som skaper en del problemer på flere plan. Det er jo noe moralsk feil i å ruse dyrene sine..?
Sist endret av Relevant; 25. mai 2022 kl. 23:19.
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
https://freak.no/forum/showthread.php?t=98221 finnes en tråd om dette fra før av.
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Sitat av Stekesmør Vis innlegg
Er det jeg som tripper eller har ikke dette blitt postet før en stund tilbake med nøyaktig samme tekst som trådstarter?
Vis hele sitatet...
Synest det har skjedd ofte i det siste
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Stekesmør Vis innlegg
Er det jeg som tripper eller har ikke dette blitt postet før en stund tilbake med nøyaktig samme tekst som trådstarter?
Vis hele sitatet...
Sku til å skrive det.
Jeg har også opplevd at enkelte dyr liker å ruse seg. En hund jeg hadde en periode for en kompis brukte alltid å sette seg ved siden av bøtta når det var klart for et trekk. Prøvde aldri å blåse på henne men lot hun bare få bestemme selv hvor hun skulle være.

For en stund tilbake så hadde jeg også en katt som var glad i amfetamin. Jeg aner ikke hvordan han fikk det i seg første gangen, men jeg har sikkert mistet noen korn på gulvet eller kanskje en dott. Uansett så ble han skikkelig hekta sånn at han prøvde å smake på det meste av hvitt som havnet på gulvet. Mistenker også at den katten hadde funnet en av dottene mine, for han var også helvettes rask til å spise opp bomull som ble liggende.
Dessverre så fikk den noe angst av dette så til slutt måtte jeg ha alt sånt på et rom hvor katten ikke fikk være, og alltid være nøye med å vaske fingrene osv når jeg hadde holdt på med det. Han var rask til å slikke av tastatur og mus også så fort jeg forlatet rommet, sånn at jeg kunne høre noen som satt ved PCen. Makka- katta ble han kalt til slutt.
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Relevant Vis innlegg
Okei, først, har du noen kilder på alt dette? Og har virkelig folk flest sett en drita full elg?

At sauer har blitt sett spise flein, eller at en hund kan like øl kan jeg nok være med på. Men at en sau spiser flein betyr ikke at vi veit at de vet hvordan de reagerer, eller at om de faktisk liker det at katter skulle likt hasj. Det er jo en veldig long stretch.

Ved siden av dette da; la oss gå ut ifra at dyr liker rus, noe som godt kan være generelt sant, vi som er omsorgspersoner for dyrene våre, burde vi gi dem rus? For folk og fe så vil nok rus gjerne være noe som skaper en del problemer på flere plan. Det er jo noe moralsk feil i å ruse dyrene sine..?
Vis hele sitatet...
Noen har sikkert sett en full elg og fulle fugler? Elgen luskende i eplehagen, spiser ikke ferske epler den velger eplerus fra alkoeplene. Fugler og er glad i rus.

Dyr som aktivt søker rus er kjent. Hunder og katter, dyra i fjøsa og fugler og ville dyr.

Du gjør det du føler er rett. Katta di ruser seg nok uansett. Det blir som med tenåringer. Du kan velge at du ikke gir tenåringer drikkervarer. Rus eksperimenterer de med uansett.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen har sikkert sett en full elg og fulle fugler? Elgen luskende i eplehagen, spiser ikke ferske epler den velger eplerus fra alkoeplene. Fugler og er glad i rus.

Dyr som aktivt søker rus er kjent. Hunder og katter, dyra i fjøsa og fugler og ville dyr.

Du gjør det du føler er rett. Katta di ruser seg nok uansett. Det blir som med tenåringer. Du kan velge at du ikke gir tenåringer drikkervarer. Rus eksperimenterer de med uansett.
Vis hele sitatet...
Du repeterer jo bare det du sier, med noen endringer og ignorerer glatt alle poengene mine og virker bare fastkjørt i din egen boble og ønsker åpenbart ikke å faktisk diskutere temaet. Det er jo en måte å argumentere på som virker utrolig tafatt.

At dyr kan søke rus kan så være, likeså tenåringer. Men ville du ha blåst hasj i ansiktet på tenåringen din, som ikke engang helt visste hva hasj var, fordi han så ut til å like det? Jeg forstår bare ikke hvordan ressoneringen din ender der...
Sist endret av Relevant; 26. mai 2022 kl. 06:42.
Katten min er ekstremt asosial når det kommer til mennesker. Hun holder seg langt unna folk hun ikke kjenner godt og når hun er ute holder hun seg unna kjentfolk og. Men fyrer jeg opp en J så er hun ved siden av meg før jeg har funnet riktig spilleliste på Spotify. Merker definitivt forskjell på oppførselen hennes 5 min inn i røykinga, hun blir ikke mer leken eller kosete men heller tankefull? Høres kanskje ut som jeg påskryter kjæledyret høyere evner enn det fortjener, men jeg kjenner hennes væremåte til punkt og prikke. Hun fester blikket på spesifikke ting og følger nøye med på hvordan disse tingene beveger eller oppfører seg. Om det skulle være et blad i vinden eller et insekt på bakken så blir hun alltid langt mer fokusert på en ting om gangen. Høres kanskje bare ut som en nysgjerrig katt, men det er helt ulikt hennes ellers vanlige trang til å registrere alt rundt seg.

Når det kommer til å faktisk blåse røyk mot henne gjør jeg aldri det. Tankegangen min er at hvis at et titalls blås gjør meg på 90kg ballefjern, så er ett blås alt for mye for en katt. Og så er det jo siden med røyk og lunger attpåtil. Har noen ganger blåst røyken et lite stykke til side for henne mens hun har ansiktet vendt vekk, da har hun alltid snudd ansiktet mot røyken og trukket til seg litt gjennom nesen, før hun gir meg en grimase som sier at det var noe rart med den lufta der.

Kanskje jeg innbiller meg ting, men har levd med denne katten i 12 år og blazet med henne i 10 av de
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette er ikke min tråd. Jeg forer ikke dyr med rusmidler. Jeg har ikke sagt at noen burde gi rusmidler til dyr. Jeg bare sa at selv om folk ikke gjør det vil dyret selv kunne ruse seg ved aktivt å søke opp rus. Du forsøkte ta meg ved at jeg brukte en vending som alle har vel sett. Ja jeg endret den. Da begynner du mase om jeg vil blåse hasj på katten min på tross av at jeg aldri har sagt at jeg har gjort det eller at jeg synes det er en ok ting. Du virker som en kranglefant. Det kan hende du ikke er det, for meg virker du som det. Jeg skrev ikke innlegg for at jeg ville krangle og har etter beste evnet forklart meg. Du kan jo rapportere innlegget om det ikke gir mening.
Anonym bruker
"Engstelig Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fun fact!
Nei, katten, hunden, hesten, kaninen, reven, grevlingen, sauen, kua, fuglen, musa etc "digger" ikke weed på noen som helst måte.
Du TROR den gjør det, men i virkeligheten er det bare oppmerksomhet dyret reagerer på og du som bare er veldig veldig stein.