Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2558
Heisann
Jeg har fått i oppgave å undersøke mulighetene til å lage en elektrisk dørlås som går ut på det samme som en Danalock.

Derfor har jeg et enkelt spørsmål, som også er vanskelig å svare på, da det også avhenger av flere ting, blant annet hvor tung låsen er å åpne. Derfor tenker jeg at vi tar i utgangspunkt at låsen er godt vedlikeholdt og ikke særlig tung å håndtere.

Hvor mye i dreiemoment bør jeg ta i utgangspunkt? Jeg har funnet en motor som klarer 2,5 kg/cm, og det vil tilsvare 0.24516625 nm. Danalock derimot klarer 1 nm, så jeg har blitt litt usikker på om ikke det blir litt for lite å ta i utgangspunkt en servomotor med et så svakt dreiemoment.

Innspill?
En Danalock kan fort ha problemer hvis døra ikke er helt medgjørlig, så jeg ville ikke gått noe betydelig ned på dreiemoment. Det vil bare skape problemer med 1/4 av Danalock.
Greit, det var alt jeg trengte å vite. Da blir det en annerledes tilnærming herfra, f.eks. ved å bytte ut hele dørlåsen til noe heldigitalt.
Det er mulig å bruke Danalock, men jeg føler meg ikke helt trygg på det, ettersom man for det første må være en partner av Danalock for å kunne få oppdatert informasjon om API-et, og for det andre kan man ikke garantere at API-et som private aktører har programmert vil fungere i all fremtid.

Tusen takk for svar, jeg tar gjerne imot andre tips og råd.
Sist endret av FailedTech; 6. april 2022 kl. 09:50.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Har du vurdert bruk av gir for å øke moment?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Har du vurdert bruk av gir for å øke moment?
Vis hele sitatet...
Ja, men da blir kanskje selve enheten litt større enn en Danalock, og det kan hende det blir uakseptabelt med tanke på utseende og lignende. Jeg kan likevel sjekke det ut. Tusen takk
Planetgir kan være svært kompakte.