Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1716
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.

Det er en ting jeg lurer på, vær gang jeg diskuterer rus med folk så er det en ting som går igjen: "jeg fucker ikke med opiater!"

Men de kan poppe benzoer en sjelden gang, drikke både fredag og lørdag vær jævla helg, røyke shit vær dag osv..

Jeg forstår ikke.. er det virkelig sånn at sjansen for å bli hekta er så enormt mye større om man f.eks drikker en opiat te 1 - 3 ganger i måneden istedenfor å drikke alkohol?

Jeg vet opiater er svært avhengighets skapende og man kan kanskje lettere bli avhengig på grunn av at det ikke er noen hangover osv.. men om man har dette i bakhode så ville jeg ikke tro at det er større sjanse for meg å ende som junkie enn de som drikker ofte kan ende som alkoholikere?

Ps: Jeg snakker ikke om å sette sprøyter med heroin her. Jeg snakker om opiater som codeine og morfin administrert oralt

Kjør debatt!
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
Når jeg og mine venner diskuterer rus er det gjerne omvendt. Flere av oss som ikke rører benzoer, men gjerne opiater.

Både benzoer og opiater er svært avhengighetsskapende.

Det at opiater ikke gir hangover er vel egentlig ikke helt sant heller, jeg klarer ikke å spise på godt over et døgn etter inntak av tramadol og jeg føler meg bare sliten og dritt i etterkant.

Skjønner dog ikke helt hva essensen med posten er, om du ønsker å få fakta rundt benzo, alkohol og opiater og hvorvidt disse er avhengighetsskapende eller om du ønsker en debatt på hva som er verst...
Det skal mer til enn litt sporadisk bruk for å bli avhengig av opiater. Folk liker å lage sånne regler for seg selv for å føle at de er på den sikre siden, og ofte for å føle seg litt bedre med de vanene de tillater seg å ha. "Ja jeg gjør dette, men jeg gjør ihvertfall ikke det der." Det er mange som bruker opiater i ny og ne som ikke er avhengige. Samtidig er det jo slik at ca. 100% av de som er avhengige, på et eller annet tidspunkt har bestemt seg for at det er greit å innta opiater. Det er den enkleste fellesnevneren å finne mellom misbrukere, og derfor den enkleste måten å unngå avhengighet på. For mange kan nok avhold fra opiater være en grei regel å ha, men disse menneskene burde jo strengt tatt også holde seg unna ting som benzodiazepiner.
Sist endret av mentalmelt; 20. august 2017 kl. 13:18.