Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3376
Hei, jeg er IKT-lærling 2. år og jobber en del overtid. Jeg mener å ha sett rundt på nettet at overtidsbetaling skal være fra hjelpearbeiderlønn og ikke lærlinglønn. Hvordan virker dette?
Si jeg tjener 100kr timen og så får jeg 100% da ender jeg opp med 200kr/t.

Men om jeg hadde vært hjelpearbeider hadde dette vært nermere 350/400kr/t

Hva er korrekt?
Sist endret av Lervfo; 14. oktober 2016 kl. 15:33. Grunn: Ignorer skrivefeil i tittel, det gikk litt raskt.
Jeg er elektriker lærling og får hjelpearbeider pluss 100%
Trådstarter
8 2
Sitat av Failureboy96 Vis innlegg
Jeg er elektriker lærling og får hjelpearbeider pluss 100%
Vis hele sitatet...
Tenker meg at det skal være slik her og.

Noen som har noen lenker til faste(virtuelle) bevis?
https://www.ung.no/oss/rett/114666.html

Vanlig praksis er å gi deg samme overtids betalt som de som er fullt ansatt. Noe annet ville vært å unytte billig arbeidskraft... Om du jobber overtid for luselønn er dette noe jeg ville tatt opp med tillitsvalgt og fagforening da det er utnytting av deg.

Håper det ordner seg, du må stå på for det selv om det er jo fristende uansett med høyere lønn
Sist endret av mollypolly; 14. oktober 2016 kl. 16:17.
Trådstarter
8 2
Sitat av mollypolly Vis innlegg
https://www.ung.no/oss/rett/114666.html

Vanlig praksis er å gi deg samme overtids betalt som de som er fullt ansatt. Noe annet ville vært å unytte billig arbeidskraft... Om du jobber overtid for luselønn er dette noe jeg ville tatt opp med tillitsvalgt og fagforening da det er utnytting av deg.

Håper det ordner seg, du må stå på for det selv om det er jo fristende uansett med høyere lønn
Vis hele sitatet...
Takker for godt svar!

I følge lenken så står det ingenting om lønn. Er dette bare en vanlig praksis og ikke lov bundet?
vet ikke hva kravene er. men vi fikk hjelpearbeider + 50 og 100%. da var det aldri lærling overtid fordi lærlingetiden var 2,5år uansett. får du diskutert avkutting av lærlingetiden blir det noe annet. jeg villet hørt om det. krev hjelpearbeider hvis ikke