Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 10240
hei jeg begynte idag på et lite morsomt prosjekt, dyrking av magic sopp. jeg bruker da 2 grow bokser som har et ferdig aktivt mycelium. det jeg da lurer på er det noen der ute som hadde likt og følge og lese om prosessen? jeg har både filmet og tatt et par bilder av prosessen så langt. begge growboksene ligger nå og blir bløtgjort i vann i kjøleskapet og skal ut om 10 timer. så om noen har tips til ting jeg kan gjøre for å sikre meg en bedre innhøsting eller bare har lyst til å følge utviklingen så skrik ut.
typen sopp jeg kultiverer er Ecuadorian og en annen type som er ukjent, altså boksen var ikke merket og var et såkalt "returned magic shroom kit." det at jeg ikke helt vet hvilken type det er synes jeg gjør det hele veldig mye mer spennende. kansje vi kan starte en gjette lek når dem begynner og poppe opp?

om noen har erfaring med slike grow bokser, så lurer jeg på hvor det er best og plassere dem under vekst perioden? vinduskarm? på badet? jeg har forstått det slik at dem ikke skal bli eksponert for direkte sol lys, vil den bli det i vindukarmen? gjennom helt nye tykke moderne glas og growbagen?
Sist endret av its5oclocksomwh3re; 20. september 2016 kl. 16:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Lag en fin og lang rapport på hvordan du gjør det, og veldig gjerne hvordan effekt du får av den når den er ferdig! Hadde vært interessant og lese. Må bare spørre, hvor lang tid tar det før de er helt ferdige?
skogsnisse
its5oclocksomwh3re's Avatar
Trådstarter
hei hei masterofone jeg kan allerede om et par dager "om jeg er heldig" begynne og se små søte stikke opp fra kaken. første innhøsting kan jeg forvente etter 2-4 uker. jeg tror jeg skal vertfall klare å få 3 flusher "innhøstinger" på hver av koloniene jeg er ikke den flinkeste til å skrive, men jeg tenker og filme alt og linke det til denne tråden. noen som vett om en bra opplasting side? er litt usikker på legge det på youtube. skal selvfølgelig også prøve og lage en rapport

jeg vil også komme i forkjøp på dem som vil klage på jeg bruker grow kits og ikke gjør dette selv fra bunnen av. growkitsene fikk jeg meeeget billig og jeg har tenkt og lage sprøyte sporer av soppen som kommer opp slik at jeg kan kultivere videre i det uendelige. jeg ville bare ha en litt mer easy og avslappet begynnelse på denne ekstremt lærerike og givende hobbyen som sopp kultivering er
Sist endret av its5oclocksomwh3re; 20. september 2016 kl. 20:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
som du nevner selv, ikke ha dem i direkte sollys. De trenger kun litt lys for og ha noe å strekke seg etter. Så ikke sett dem i vinduskarmen men heller på en benk eller noe under vinduskarmen eller hvor som helst i huset som det ikke er direkte sol =)

Bruker du noen form for fruktekammer, eller følgte det med sånne frukteposer og ha casingene i?
Sitat av its5oclocksomwh3re Vis innlegg
om noen har erfaring med slike grow bokser, så lurer jeg på hvor det er best og plassere dem under vekst perioden? vinduskarm? på badet? jeg har forstått det slik at dem ikke skal bli eksponert for direkte sol lys, vil den bli det i vindukarmen? gjennom helt nye tykke moderne glas og growbagen?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva du mener med tykke og moderne, men hva med å ha de i et rom som bli lyst opp fra ute, uten at den noen gang kommer i solstrålene? Dersom du har fancy vinduer er det vel gode muligheter for UV-blokk, jeg ville satt meg inn i om dette er noe negativt for soppen.
Når det gjelder matsopp (champinjong ol.) trenger de ikke lys i hele tatt. Blir det ikke det samme her? Gleder meg til å lese hvordan det går!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sopp trenger faktisk ikke lys i det hele tatt..
En standard college mushroom-tek var å bare slenge innokulerte glass under senga og "glemme" de i noen måneder, når man fant de igjen har man sopp.
skogsnisse
its5oclocksomwh3re's Avatar
Trådstarter
Sitat av Alge Vis innlegg
som du nevner selv, ikke ha dem i direkte sollys. De trenger kun litt lys for og ha noe å strekke seg etter. Så ikke sett dem i vinduskarmen men heller på en benk eller noe under vinduskarmen eller hvor som helst i huset som det ikke er direkte sol =)

Bruker du noen form for fruktekammer, eller følgte det med sånne frukteposer og ha casingene i?
Vis hele sitatet...
hei alge, det følgte med frukte poser, men jeg har tenkt til å bygge klart et terrarium/akverie å bruke dette som fruktekammer etter jeg har begynt og lage mine egne kaker/kolonier. tror jeg har bestemt meg for å ha dem på badet slik at jeg kan lettere holde jevn temp. 22-25 grader. takk for tilbakemelding, morsomt å se at noen finner interesse i dette prosjektet.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Sopp trenger faktisk ikke lys i det hele tatt..
En standard college mushroom-tek var å bare slenge innokulerte glass under senga og "glemme" de i noen måneder, når man fant de igjen har man sopp.
Vis hele sitatet...
hei dodecha, ja det stemmer det at sopp ikke trenger så mye lys. men lyset vil hjelpe å speede opp frukte prossesen og også å hjelpe soppen med og finne ut hvilken vei den skal gro samt gi den energi til å bli store og flotte. og siden den ene typen jeg gror er equadorian som er en middels stor sopp så vil jeg tro at den ikke hadde klart seg så meget bra uten lys. men ellers takk for innspill

Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg vet ikke hva du mener med tykke og moderne, men hva med å ha de i et rom som bli lyst opp fra ute, uten at den noen gang kommer i solstrålene? Dersom du har fancy vinduer er det vel gode muligheter for UV-blokk, jeg ville satt meg inn i om dette er noe negativt for soppen.
Vis hele sitatet...
hei relevant, det jeg mener med tykke moderne glass er riktig nok bare helt vanlige vinduer "jeg bor i et nybygg" til forskjell for vinduer man kan finne i eldre hus som ofte har tynnere og mindre uv-blokkering. der jeg bodde før var det "gamle" vinduer som resulterte i at kaktuser og planter jeg hadde i karmen ble faktisk solbrent. men god ide skal lese meg litt opp idag om hva sopp trenger av uv for å kunne bruke fotosyntesen. kansje jeg går til innkjøp av dyrkelys også. men noe jeg lurer på hvor kan jeg laste opp bilder? siden jeg ikke er en knakkende god skribent så vil jeg tro bilder vil være en god ide.

Sitat av Splooge999 Vis innlegg
Når det gjelder matsopp (champinjong ol.) trenger de ikke lys i hele tatt. Blir det ikke det samme her? Gleder meg til å lese hvordan det går!
Vis hele sitatet...
hei splooge999 takk for spørsmål, men jeg tror kansje jeg allerede har svart på spørsmålet ditt i et av di andre innleggene. skal se om jeg for postet noen bilder av herligheten løpet av dagen, så bare til å følge med videre

ups... ser jeg har skrevet fotosyntese. det var grunnet litt rask tenking i svingene. til andre som kansje ikke vett det heller, sopp har ikke fotosyntese.
Sist endret av its5oclocksomwh3re; 21. september 2016 kl. 14:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av its5oclocksomwh3re Vis innlegg
hei dodecha, ja det stemmer det at sopp ikke trenger så mye lys. men lyset vil hjelpe å speede opp frukte prossesen og også å hjelpe soppen med og finne ut hvilken vei den skal gro samt gi den energi til å bli store og flotte. og siden den ene typen jeg gror er equadorian som er en middels stor sopp så vil jeg tro at den ikke hadde klart seg så meget bra uten lys. men ellers takk for innspill :cool
Vis hele sitatet...
At lyset trigger frukting og gir soppfrukten retning er gode poenger, men det tilfører ikke soppen energi til å bli store og fine slik du antyder. Sopp driver ikke med fotosyntese som du selv nevner, og kan således ikke hente energi fra lys. Lyset trenger derfor ikke å være særlig energirikt for å tjene sin hensikt. Sollys er upraktisk da det er vanskelig å kontrollere, samt at det begrenser hvor du kan drive med prosjektet ditt. Kunstig lys er derfor å foretrekke. Sparepærer er det beste alternativet, fortrinnsvis med en lysvarme på mellom 5000 og 7000 kelvin.
Sist endret av mentalmelt; 21. september 2016 kl. 15:24.
skogsnisse
its5oclocksomwh3re's Avatar
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
At lyset trigger frukting og gir soppfrukten retning er gode poenger, men det tilfører ikke soppen energi til å bli store og fine slik du antyder. Sopp driver ikke med fotosyntese som du selv nevner, og kan således ikke hente energi fra lys. Lyset trenger derfor ikke å være særlig energirikt for å tjene sin hensikt. Sollys er upraktisk da det er vanskelig å kontrollere, samt at det begrenser hvor du kan drive med prosjektet ditt. Kunstig lys er derfor å foretrekke. Sparepærer er det beste alternativet, fortrinnsvis med en lysvarme på mellom 5000 og 7000 kelvin.
Vis hele sitatet...
takk for tips, jeg har ikke så veldig mye greie på sopp, men jeg leser mere og mere om temaet for hver dag og tilegner meg mere kunnskap. kjekt og se en admin fatte interesse i min første tråd og alle andre tips mottas med store armer

her har jeg også bilde av begge koloniene:
http://i345.photobucket.com/albums/p377/5oclock/IMG_20160921_210611_zpssa9q7siq.jpg

her er close up av equadorian etter 1 dag, fortsatt ingen forandring

[IMG]http://i345.photobucket.com/albums/p377/5oclock/IMG_20160921_210256_zpsfolwgs8b.jpg[/IMG]

close up av mysterie kolonien
[IMG]http://i345.photobucket.com/albums/p377/5oclock/IMG_20160921_205823_zpsjbtf3niv.jpg[/IMG]

om du studerer bildet av mysterie kolonien så kan du se 2 små pin heads"små-sopp" og flere steder der det ser ut til å begynne og vokse.
ser også at det har samlet seg litt gult vann oppi begge boksene under selve myceliumet, noen som vet why?
skogsnisse
its5oclocksomwh3re's Avatar
Trådstarter
Dagens update
ting begynner virkelig og skje i mysterie kolonien. det er begynt og samle seg små mycelium's klumper som jeg tror vil utvikles til småsopp, kansje allerede imorgen vil det dukke opp flere små sopp ohh lykke. hos equadorian kolonien er det fortsatt ingen forandring, men vil tro det kommer snart. tar bilder med en gang noe skjer.

kan jo også kansje skrive litt om hvordan jeg steller med dem.
hver dag før jeg går på jobb (kl. 07.00), så åpner jeg growbagene slik at jeg får luftet ut nattens co2 og erstattet det med frisk luft. jeg dusjer også inne i selve baggen med en sprayflaske, kun på sidene og ikke direkte på selve kittet. denne prosessen gjør jeg 3-5 ganger om dagen på begge kittene alt etter som jeg ser hvor mye damp/co2 som dannes på innsiden av baggen. jeg har også i bunnen av baggen en liten "vann dam" som jeg bytter ut 1 gang hver dag jeg kommer hjem fra jobb. bortsett fra dette er det ikke så mye annet en å sitte og vente med en liten og kansje et glass Noe som også er ekstremt viktig for å få best mulig innhøsting og eliminere sjangsen til å ødelegge hele greia er hygiene, alltid før jeg håndterer kitsa og baggene så desinfiserer jeg meg helt opp til albuene og bruker nye plast hansker. en støvmaske over munn og nese er også på plass, slik at jeg ikke med et uhell puster mine ekle munnbakterier oppi baggene.

ellers så tok jeg meg en liten tur på min fleinspott idag og fikk plukket 70 flotte eksemplarer på ca. 1 time før jeg ikke gadd mer, det har ikke regnet noe særlig den siste uka her, men siden jeg viste at det kom til å begynne å regne en passende mengde utover natten så jeg sparer jeg heller krefter og ork til imorgen. jeg plukker kun på 1 mark som jeg har alene sammen med en venn. finner enkelt godt over 100 stykker på 1 time eller 2 etter hver regnskylle med noen dagers mellomrom

kommer helt sikkert med en update imorgen om det skjer noe i kolonien eller om jeg tar meg en tur og plukker litt.

ps: tror imorgen tidelig så setter jeg mysterie kolonien i vinudus karmen som kun får 2-3 timer sol-lys på formiddagen . dette er i et annet rom med liten temp endring. jeg vil tro både temp forskjell og litt hjelp fra solen kan virkelig hjelpe og trigge frukt-fasen.

Sitat av its5oclocksomwh3re Vis innlegg
ser også at det har samlet seg litt gult vann oppi begge boksene under selve myceliumet, noen som vet why?
Vis hele sitatet...
har funnet ut av dette nå uheldigvis litt for sent, jeg tømte boksene for denne underlige gule vesken som jeg nå har funnet ut er soppens forsvarsmekanisme mot bakterier og slikt, altså det er penicillinet som soppen produserer. jeg vett at det ikke er penicillin men av mangel på bedre ord kaller jeg vesken for det. tror dette var udramatisk for da jeg skiftet vann på baggen idag, så jeg at det hadde dannet seg en ny liten skvett. så alt tyder på velstand. i mysterie kolonien er det dannet seg enda mer mycelium på toppen, trodde en liten stund at dette var mugg, men jeg er ganske sikker på at det ikker er det.

om jeg plutselig skulle få et problem med hvitt mugg "cobwebb mold" så kan jeg lett fjerne dette med 3% hydrogen pyroxide, men hvor kjøper jeg dette? apoteket? noen som vett ?
Sist endret av its5oclocksomwh3re; 23. september 2016 kl. 15:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
skogsnisse
its5oclocksomwh3re's Avatar
Trådstarter
Hei hei, det er gledens dag idag i mysterie kolonien 4 små hoder er poppet opp, men er fortsatt for små til å kunne se på mitt dårlige mobil kamera. EQ kolonien har fortsatt ingen forandring, men jeg er tolmodig
. jeg lurer litt også på om det er noen som er innom denne tråden i det hele tatt, pga. lav respons på innleggene mine. er det noe jeg kunne gjort bedre? eller er det bare ingen som er interessert? var ganske gøy og skrive dem første dagene, men uten respons forsvinner litt lysten
Legg ut bilder, det gjør det mer givende for øynene
Sitat av its5oclocksomwh3re Vis innlegg
Hei hei, det er gledens dag idag i mysterie kolonien 4 små hoder er poppet opp, men er fortsatt for små til å kunne se på mitt dårlige mobil kamera. EQ kolonien har fortsatt ingen forandring, men jeg er tolmodig
. jeg lurer litt også på om det er noen som er innom denne tråden i det hele tatt, pga. lav respons på innleggene mine. er det noe jeg kunne gjort bedre? eller er det bare ingen som er interessert? var ganske gøy og skrive dem første dagene, men uten respons forsvinner litt lysten
Vis hele sitatet...
Jeg er svært interessert, men har ikke så mye vettugt å formidle så lar vær å poste! Har lekt med tanken om å gjøre et lignende prosjekt. Hvor mye tid og penger har du investert fra begynnelsen?

Og, du må gjerne poste flere bilder!
Sist endret av Uglemos; 25. september 2016 kl. 20:15.
Jeg setter pris på det du gjør, og følger med. Gleder meg til å se bilde av forhåpentligvis store fantastiske magiske sopper. Spent på hvilke mysterie kolonien viser seg å være
Hei!

Synes dette er råinteressant! Har ikke lest tråden din før nå, men jeg kommer til å følge den. Du gjør et flott arbeid!

Mer bilder! Selv om det ikke er noen åpenbar forandring så er det gøy å se.
Sist endret av Fleinheim; 25. september 2016 kl. 20:40.
skogsnisse
its5oclocksomwh3re's Avatar
Trådstarter
hei, takk for kommentarer. skal poste litt flere bilder nå.til deg som spurte, dette er hverken tidkrevende eller pengesluk. jeg bestilte det sammen med mye annet stasj fra en headshop "hvilken sier jeg ikke i tråden min" pakken kostet rundt 700 kr totalt og jeg fikk mye fint med. tror kansje kittene tilsvarte rundt 400 kr av dette. kjøpte også meg en ny pipe [IMG]http://i345.photobucket.com/albums/p377/5oclock/IMG_20160925_205429_zpszqn9yalj.jpg[/IMG]

ny vekt
[IMG]http://i345.photobucket.com/albums/p377/5oclock/IMG_20160925_205530_zpsyhslfriv.jpg[/IMG]

og litt flere smågreier jeg ikke kommer på i farten.

her er også en god ide som jeg bruker for å fjerne co2 i growbagene, følte meg meget smart
[IMG]http://i345.photobucket.com/albums/p377/5oclock/IMG_20160923_161416_zpssiufand0.jpg[/IMG]

[IMG]http://i345.photobucket.com/albums/p377/5oclock/IMG_20160925_205617_zps9tialgmi.jpg[/IMG]

jeg har også flyttet kittene fra badet til fryseboks rommet da det er godt ventilert og meget enkelt og holde jevn temp der inne.
[IMG]http://i345.photobucket.com/albums/p377/5oclock/IMG_20160925_205603_zpstra2zodc.jpg[/IMG]
det var etter 1 dag med dette lyset ting småsoppen poppet opp, tilfeldighet idk.
[IMG]http://i345.photobucket.com/albums/p377/5oclock/IMG_20160925_205750_zps8ldfzrue.jpg[/IMG]
mysterie kolonien med god fuktighet, er enkelt og se forskjell fra første bilde jeg postet.
[IMG]http://i345.photobucket.com/albums/p377/5oclock/IMG_20160925_205839_zpsplhxpizy.jpg[/IMG]
Equadorian ikke så mye som skjer her

dette metter vell kansje sulten på nye bilder, håper at soppen har vokst såpass til imorgen at jeg klarer og "fange" dem på kamera. da kommer det nye bilder. vi snakkes og det er ingen spørsmål som er for dumme

slenger også opp et bilde av fleinen jeg fant forje dag, det var 8,4 g vått og nå knusk tørt 1,7 g. jeg har også pakket inn en liten kule med salt som jeg har oppi for å trekke unna uønsket fukt/mugg div. aner ikke om det hjelper eller ikke, det virket vertfall logiskt i hodet mitt
[IMG]http://i345.photobucket.com/albums/p377/5oclock/IMG_20160925_213315_zpshl9kzdv4.jpg[/IMG]
Sist endret av its5oclocksomwh3re; 25. september 2016 kl. 21:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette er jo helt rått! Vokser soppen faktisk så fort da? Trodde de tok en evighet, men kanskje det bare er med flere flusher som selvfølgelig er mer potente?
Ville vært fantastisk om du postet en liten "tutorial" til hvordan vi noobs kan begynne med dette! Takk for innleggene, følger sterkt med!
skogsnisse
its5oclocksomwh3re's Avatar
Trådstarter
Sitat av LiVeen Vis innlegg
Dette er jo helt rått! Vokser soppen faktisk så fort da? Trodde de tok en evighet, men kanskje det bare er med flere flusher som selvfølgelig er mer potente?
Ville vært fantastisk om du postet en liten "tutorial" til hvordan vi noobs kan begynne med dette! Takk for innleggene, følger sterkt med!
Vis hele sitatet...
hei hei, LiVeen når soppen kommer så kommer den fort dette er mitt første flush, vil tro jeg skal klare og få ut min 3-5 flush før jeg ruller kaken på nytt med mer næring. jeg føler nesten jeg har skrevet alt allerede om hvordan det gjøres. steg 1 er jo å få tak i 1 grow kit er det noe spesielt en "noob" lurer på da? som ikke er beskrevet over? bare til å fyre løs. bruker mye av tiden min her på freak og blir like glad hver gang noen spør eller kommenterer.

wow tok en siste titt på mysterie kolonien nå før jeg legger meg og det er vertfall kommet opp 6-7 små "knopper" siden jeg så på den sist for 1 par timer siden, satan det går fort når det er først begynt :P
Sist endret av its5oclocksomwh3re; 26. september 2016 kl. 01:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Så med en slik ferdig growbox så slipper du alle utfordringene med sterilisering og innsprøyting av sporer? Er ikke det fantastisk vanskelig å få slikt inn i landet(om du har fått det fra utlandet)?
Få som har interesse av å se growlog fra growbox. Som å vise fram de flotte browniene du lagde med Toro browniemix.

Growboxen klassifiseres som narkotika, siden myceliet inneholder psilocybin. En leser stadig på freak om folk som brenner seg på å kjøpe det.

Jeg hadde satt mer pris på en ordentlig growlog fra scratch. Sporeprints er mye mindre risky å bestille.
Sist endret av anon348863510; 26. september 2016 kl. 14:13.
skogsnisse
its5oclocksomwh3re's Avatar
Trådstarter
Sitat av Hinsides Vis innlegg
Få som har interesse av å se growlog fra growbox. Som å vise fram de flotte browniene du lagde med Toro browniemix.

Growboxen klassifiseres som narkotika, siden myceliet inneholder psilocybin. En leser stadig på freak om folk som brenner seg på å kjøpe det.

Jeg hadde satt mer pris på en ordentlig growlog fra scratch. Sporeprints er mye mindre risky å bestille.
Vis hele sitatet...
hei, hinsides som jeg har skrevet over så kjøpte jeg kun disse grow-boksene for å få en rolig begynnelse med rask innhøsting. etter første flush så kommer jeg til å lage EGNE sporeprints av soppen slik at jeg vett hva jeg kan forvente. er litt dritt og kjøpe sporeprints som plutselig ikke funker eller med dårlige "gener". når dette er gjort vil jeg sette til sides sprøytene og kultivere videre om det passer seg. som du kansje også vett er spore-prints like ulovlig som grow kits og om tollen stopper en pakke med sopp-sprøyter vil denne også bli stoppet. identifikasjon av gjøres lett under mikroskop. det er riktig nok større sjangs å få dem gjennom men fortsatt risky, å om du blir tatt for det vil du kunne bli straffet på samme måte som med et growkit. jeg har klart norgesglass og terrarie for å gro dem i, så ikke bli overasket om du får deg en growlog helt fra scratch. jeg har spurt klart og tydelig om folk har interesse før å følge en gro-prosess fra grow-kits og det er tydelig noen som har det. "det er jo faktisk ikke alle som klarer og lage toro-brownies vettu " beklager jeg ikke sto opp til dine forventinger

Sitat av Fuglern Vis innlegg
Så med en slik ferdig growbox så slipper du alle utfordringene med sterilisering og innsprøyting av sporer? Er ikke det fantastisk vanskelig å få slikt inn i landet(om du har fått det fra utlandet)?
Vis hele sitatet...
hei hei fugleren, det er ikke vanskelig å få en slik inn i landet, men det medfølger så klart en viss risiko du må være villig til og ta. det er også mange forhåndsregler man kan ta som feks: ikke bruke bank kort, bestille fra offentlig pc, ikke innrømme en dritt om purk eller toll spør, "er jo ikke din feil at noen har skrevet din adresse på pakken" tinnfolie hatt å litt sunn fornuft. det vil alltid verre en risk og sånn er det bare. på det første spørsmålet ditt så er svaret ja, man slipper alt det stresset med innsprøytning og sterilisering, å du vil mest sannsynlig ha første innhøsting på under 1 måned etter du har begynt. men det er dog meget viktig og sterilisere hender og alt annet mens man håndterer kittene.

Dagens update.

mysterie kolonien produserer for full guff og ca. 70-80 % av hele overflaten er dekket av små "usynlig på kamera" pin-heads/små sopp. soppen som også dukket opp igår har vokst bortimot 1 cm over natten og ser godt friske ut. slenger opp et bilde
[IMG]http://i345.photobucket.com/albums/p377/5oclock/IMG_20160926_214034_zps7uq9iar6.jpg[/IMG]

jeg var også en liten tur innom clas ohlson og kjøpte meg et hygrometer slik at jeg kan følge med på temp og fuktighet inne i growbaggen. jeg monterte det 5 min før jeg tok bilde så verdiene på bildet stemmer ikke. den viser nå 23,5 grader og 94% luftfuktighet altså helt perfekt. "skjønner ikke helt hvordan jeg klarte og treffe så nøyaktig uten å bruke hygrometer før nå"
[IMG]http://i345.photobucket.com/albums/p377/5oclock/IMG_20160926_214025_zps83hso3qi.jpg[/IMG]

EQ, kolonien har ikke forandret seg enda. men det kommer vell snart.
fikk også en diger bag med noe sour diesel pot av en god venn idag så nå etter en 20 dagers pause, så nå skal det faen smake med en
kommer nok en liten oppdatering med bilder på mysteriet mitt imorgen, nå slenger jeg i grandisen i ovnen og fyrer opp. God natt sov godt, det kommer jeg til og gjøre vertfall
Sist endret av its5oclocksomwh3re; 26. september 2016 kl. 22:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uvaksinert 👍
Sitat av its5oclocksomwh3re Vis innlegg

slenger også opp et bilde av fleinen jeg fant forje dag, det var 8,4 g vått og nå knusk tørt 1,7 g. jeg har også pakket inn en liten kule med salt som jeg har oppi for å trekke unna uønsket fukt/mugg div. aner ikke om det hjelper eller ikke, det virket vertfall logiskt i hodet mitt
Vis hele sitatet...
Kjøp epsom salt, fyll en ildfast form med dette og sett det i ovnen på 190 grader 1-2 timer. Etter en stund vil du se det begynner å koke, rør gjerne rundt noen ganger. Når alt vannet har kokt ut og det er faktisk mye vann som skal ut så sitter du igjen med helt hvite tørre klumper, mulig du må brekke dem opp. Oppbevar det i en lufttett boks til du trenger å bruke det. Her har du skikkelig middel for å trekke ut fuktighet for dette "saltet" vil veldig gjerne ha tilbake vannet sitt. Etter at jeg har tørket ting normalt tørt i en sopptørker så legger jeg det i en boks sammen med litt slikt og da blir det knusktørt.
skogsnisse
its5oclocksomwh3re's Avatar
Trådstarter
Sitat av daffe Vis innlegg
Kjøp epsom salt, fyll en ildfast form med dette og sett det i ovnen på 190 grader 1-2 timer. Etter en stund vil du se det begynner å koke, rør gjerne rundt noen ganger. Når alt vannet har kokt ut og det er faktisk mye vann som skal ut så sitter du igjen med helt hvite tørre klumper, mulig du må brekke dem opp. Oppbevar det i en lufttett boks til du trenger å bruke det. Her har du skikkelig middel for å trekke ut fuktighet for dette "saltet" vil veldig gjerne ha tilbake vannet sitt. Etter at jeg har tørket ting normalt tørt i en sopptørker så legger jeg det i en boks sammen med litt slikt og da blir det knusktørt.
Vis hele sitatet...
hei daffe tusentakk dette hørtes ut som en en kjempe bra metode og jeg kommer til og prøve det. har stusset litt på hvordan jeg skal klare og tørke soppen raskest mulig. hva gjør jeg med saltet etterpå? lage slike poser som jeg hadde til fleinen?
Sitat av its5oclocksomwh3re Vis innlegg
hei daffe tusentakk dette hørtes ut som en en kjempe bra metode og jeg kommer til og prøve det. har stusset litt på hvordan jeg skal klare og tørke soppen raskest mulig. hva gjør jeg med saltet etterpå? lage slike poser som jeg hadde til fleinen?
Vis hele sitatet...
Når du først har tørket det til minimum, slik at det ikke kan tørkes mer, så legger du det i noe luftett, mange bruker norgesglass eller lignende. Deretter legger du denne i fryseren.

Viktig og huske at hver gang du ønsker og forsyne deg av lageret må du la den komme til romtemperatur eller kommer det masse kondens inni glasset som igjen gjør at soppen kan råtne.
skogsnisse
its5oclocksomwh3re's Avatar
Trådstarter
Sitat av MasterOfNone Vis innlegg
Når du først har tørket det til minimum, slik at det ikke kan tørkes mer, så legger du det i noe luftett, mange bruker norgesglass eller lignende. Deretter legger du denne i fryseren.

Viktig og huske at hver gang du ønsker og forsyne deg av lageret må du la den komme til romtemperatur eller kommer det masse kondens inni glasset som igjen gjør at soppen kan råtne.
Vis hele sitatet...
har tenkt å vakumpakke og ha i kjøleskap på ca. 2 grader, kommer også til å sette til sides rundt 15-20 g tørt som skal konsumeres innen kort tid. dette lagrer jeg på samme måten som jeg har gjort med fleinsoppen. takk for tips

Dagens update fra mysterie kolonien

[IMG]http://i345.photobucket.com/albums/p377/5oclock/IMG_20160927_204041_zpseyplrtlt.jpg[/IMG]

[IMG]http://i345.photobucket.com/albums/p377/5oclock/IMG_20160927_204213_zpsne7jn653.jpg[/IMG]
Sist endret av its5oclocksomwh3re; 27. september 2016 kl. 20:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
skogsnisse
its5oclocksomwh3re's Avatar
Trådstarter
Dagens update.
nå er det snart klart for plukking i mysterie kolonien, jeg kommer til å vente til jeg ser "klokken/hodet" løsne så vidt fra stilken før jeg plukker dem. [IMG]http://i345.photobucket.com/albums/p377/5oclock/IMG_20160929_132152_zpsl1cn72go.jpg[/IMG]
[IMG]http://i345.photobucket.com/albums/p377/5oclock/IMG_20160929_132239_zpsvlczdegm.jpg[/IMG]

jeg tror jeg har muligens identifisert soppen som enten meksikanske eller cambodian?

fortsatt ingen tydelig forandring i EQ-kolonien ser ut som det holder på og samle seg pin heads over den, men fortsatt for tidelig i si
No kjem han i full fart se! Så kult! Er vel enda tidlig å si hvilke variant det er, men cubensis er cubensis, er det ikke?
skogsnisse
its5oclocksomwh3re's Avatar
Trådstarter
Sitat av wackwrack Vis innlegg
No kjem han i full fart se! Så kult! Er vel enda tidlig å si hvilke variant det er, men cubensis er cubensis, er det ikke?
Vis hele sitatet...
er ikke tidelig å identifisere, men cubensis er som du sier cubensis og dem er så og si like potent hele gjengen. jeg tror det enten er en cambodian strain eller mexican strain. jeg har nå plukket 200 gram ferskt og har det på tørk nå. jeg skal nå ofre lørdagen min og teste dem. litt over 9 gram knusk tørt. tror det blir bra skummelt som faen, satser på og fremstille ego death.[IMG][IMG]http://i345.photobucket.com/albums/p377/5oclock/IMG_20161001_100343_zpsvifuvc2r.jpg[/IMG][/IMG]
[IMG]http://i345.photobucket.com/albums/p377/5oclock/IMG_20161001_100350_zps0sg1ehvt.jpg[/IMG]
[IMG]http://i345.photobucket.com/albums/p377/5oclock/IMG_20161001_094845_zpsiea9sjmo.jpg[/IMG]
[IMG]http://i345.photobucket.com/albums/p377/5oclock/IMG_20161001_100402_zpsv2k44fpl.jpg[/IMG]
http://i345.photobucket.com/albums/p377/5oclock/IMG_20161001_142825_zps8njnx0go.jpg

ønsk meg lykke til. om det ikke blir alt for heftig så kommer det nok kansje en tripp logg.
Kult! Jeg var litt bekymret for at de kunne bli infisert av at du åpnet pakkene og tok bilder hele tiden :P Men det ser ut til å ha gått veldig bra
Har noen kompiser som hele tiden fucka opp soppgrowen ved å åpne posene/boksene og fikle for mye med dem... Ble infisert og ødelagt 2 ganger!

Har selv også hatt et sånn soppkit fra amster, hvor det rett og slett ikke skjedde noe. Alt ble gjort riktig og sterilt, men det skjedde aldri noe...!
Tror det var ecuadorian cubensis, hvis jeg ikke husker feil. Det er vel den samme som ikke har spira hos deg også?
Lurer litt på hvorfor... Kanskje det bare er en veldig kresen strain, som er vanskeligere å få til... ?
soppen på bildene trenger mer oksygen el frisk luft, stilkene er lange og tynne og dette er fordi soppen strekker seg etter luft. Og det er ikke noe særlig stor fare for kontaminasjon når substratet frukter, da har allerede soppen brukt mesteparten av næringen i substratet. Men ellers har du ett veldig kult prosjekt!! lykke til med de neste flushene