Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 7748
For en halv uke siden ble en venn av meg tatt for å kjøpe hasj. Vi skulle møte en litt sketchy fyr i sentrum av Oslo og jeg skulle kjøpe 10 gram med brunt for 1200.

Vennen min sa at jeg måtte vente et stykke unna menst han fikset siden jeg ikke kjente han til tross for at jeg ville møte han og få nummeret hans.

Endte opp med at jeg ventet i overkant av en halvtime før jeg ringte nummeret hannes og da var det en forbanna purk som svarte.
Når jeg fikk svar på tlf hans sa jeg "jeg har fuckings ventet i over en halvtime hvor er du"?
Purken svarte meg at han kom fra oslo politidistrikt og at han ville ha meg inn på avhør og at vennen min ville sitte "lenge inne" som jeg personlig syntest var jævlig cheesy å høre.

Han ville ha navnet mitt og jeg sa at jeg ikke hørte han ordentlig (som er sant) og han måtte repetere seg flere ganger på diverse ting.
Når jeg etter hvert skjønte hva det gikk i så slo jeg av telefonen og speedwalket hjem igjen.

Er jævlig paranoid og vet ikke hva jeg skal forvente og hva jeg skal si til politiet hvis de klarer å søke meg opp. Har ikke gitt noe informasjon til de bortsett fra det jeg sa de første sekundene i samtalen.

Hva skal jeg si til politiet om de kommer opp til meg eller ringer meg? Hva vil skje med vennen min og hva slags straff vil han og meg vente seg i verste fall? Det handler om å bli tatt på fersk gjerning ved kjøp av 10 gram med hasj...

Alle slags forskjellige tips eller info vil være VELDIG hjelpsomt. Takk.

Vil også nevne at begge to er mindreårige.
Sist endret av Folket; 27. november 2015 kl. 21:22.
Du trenger ikke si noe som helst. Det er ikke ulovlig å ringe noen. Si at du muligens kan ha ringt vennen din, men at alt er litt fuzzy fordi du hadde drukket den kvelden. Ferdig med saken. Du vil ikke få noen straff, med mindre du eller vennen din velger å inkriminere deg.

Hva vennen din vil vi få av straff kan vi ikke si noe om. Vi beregner ikke straffer for folk her, dessverre. Se reglene for rusmiddelforumet.

PS. Dette ordner seg. Litt kjipt for kompisen din, men det går jo over. Hvis du er kul så hjelper du han med å betale boten =)
Sist endret av mentalmelt; 27. november 2015 kl. 21:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hm, er du sikker på at det var politiet som tok den? Du sitter ikke inne for 10g.
Sikker på at denne vennen ikke har tatt pengene og stukket av?
Sist endret av omgomgomg; 27. november 2015 kl. 21:39.
Tar poltiiet kontakt: si at du tenkte samtalen var en spøk, du ventet på at kompisen din skulle spise hos deg eller noe.
Vet ikke om de ser på meldingene og straffer deg ut ifra det, men stonerkompiser har gjerne noe ulovligheter seg imellom. De har absolutt ingenting på deg, ikke kom opp med noen fantastisk historie, bare ikke gi de noe å bruke mot deg, nå har de ingenting - og det bør ikke du gi dem. Alt du sier til politiet vil bli brukt mot deg. De er ute etter å straffe, ikke hjelpe. Dersom kompisen din ikke sladrer deg ut synes jeg som mentalmelt sier at du kan hjelpe han med bota. Han tok jo delvis også sjansen for deg.
Slik jeg ser på saken så er det tre muligheter her:
  1. Politiet har forvekslet telefonen til din kompis og dealeren, da dealeren også mest sannsynlig ble pågrepet. Og når du ringte så trodde dem at du var kompisen til dealeren.
  2. At kompisen din har fått noen til å utgi seg for å være fra politiet.
  3. At du og kompisen din er nokså unge, altså under 20-21. Og at politiet prøver å skremme dere.

Det er meget tvilsomt at kompisen din kommer til å få fengselstraff.
Jeg tenker at det beste for deg er å si at du ikke vil forklare deg med mindre du er siktet for noe, og hvis du er siktet avgi en tom forklaring. Du kan si ja til avhør men forutsette at du ikke har noe å opplyse. I mellomtiden bør du ved kontakt fra politimann høflig avslå både løfter, avtaleforsøk eller trusler. Det du ikke ønsker å svare på eller ikke kommer på et godt svar til, kan du dersom du ønsker å svare, si at du må snakke med din advokat før du tar stilling til.

Nå er tiden til å ha ryddig pc og mobil. Hvis du har en advokat allerede eller en familieadvokat, kontakt denne. Merk deg at ikke alle advokater kan, eller er like gode på strafferett.

Hvis du er Oslo-basert og ikke har noen advokat eller dette er første gang du er potensiell part i en straffesak, ta kontakt på PM.
Folket's Avatar
Trådstarter
17 0
Takk for svar, kunne ikke gi svar etter jeg lagde tråden for den forsvant for meg 2 min etter jeg postet den (trodde den ble slettet av moderatorne så fikk noen svar på /b/).

Er ganske sikker på at de ikke lurte meg men skal ta det som en sansynlighet. Har ikke fått noe kontakt fra politiet enda og tviler kanskje litt i etterkant om de kommer til å gidde å bruke resurser på å få tak i en venn av en kjøper eller en potensiel kjøper uten bevis.

Det jeg er i grunn mest bekymret for er vennen min, også siden han har tidligere vært straffet for bruk.

Men takk for alle tips, var hjelpsomt.
Ti gram i Oslo, det gir Politiet fullstendig faen i. Om ikke dere er veldig unge. "Grensa" for eget bruk i Oslo, som Politet beslaglegger og ikke gidder og forfølge videre er rundt 15 gram. På tredje gangen får du som regel en bot. Dersom man er under 18 år, kan det heller være de iverksetter en del tiltak. Som å komme trekkende med barnevernet, og at man må levere prøver i en periode.
Jeg regner med du har pratet med vennen din nå? Med tanke på at det er over en halv uke siden han ble arrestert, og at han mest sannsynlig slapp ut igjen samme kveld/natt? Hva sier han?

Sitat av Folket Vis innlegg
Når jeg fikk svar på tlf hans sa jeg "jeg har fuckings ventet i over en halvtime hvor er du"?
Purken svarte meg at han kom fra oslo politidistrikt og at han ville ha meg inn på avhør og at vennen min ville sitte "lenge inne" som jeg personlig syntest var jævlig cheesy å høre.
Vis hele sitatet...
Stusset litt på at politiet sa til deg at han kom til å sitte lenge inne.
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Ti gram i Oslo, det gir Politiet fullstendig faen i. Om ikke dere er veldig unge. "Grensa" for eget bruk i Oslo, som Politet beslaglegger og ikke gidder og forfølge videre er rundt 15 gram. På tredje gangen får du som regel en bot. Dersom man er under 18 år, kan det heller være de iverksetter en del tiltak. Som å komme trekkende med barnevernet, og at man må levere prøver i en periode.
Vis hele sitatet...
Bullshit, mener du at du ikke får bot om politiet tar deg med 14 gram weed? Isåfall tar du riktig feil, du får bot om du blir tatt med ett gram. Det er ingen ''grense for eget bruk'' i Norge. Det er totalforbudt.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Bullshit, mener du at du ikke får bot om politiet tar deg med 14 gram weed? Isåfall tar du riktig feil, du får bot om du blir tatt med ett gram. Det er ingen ''grense for eget bruk'' i Norge. Det er totalforbudt.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det han mener er grensa for hva som blir oppfattet som "Planer for videresalg". Er du i besittelse av mer enn rundt 15g blir du ofte tiltalt for planer for salg, og det medfører mye strengere straff.
Han sa "På tredje gangen får du som regel en bot.". Det vil vel si at han mener man ikke får bot de første to gangene man blir tatt.
Å bli tatt kan få store konsekvenser for privatpersoner i dag. Du kan bli satt på urinprøver, bli fratatt sertifikatet og få problemer med barnevernet.
Sitat av simon_normal Vis innlegg
Å bli tatt kan få store konsekvenser for privatpersoner i dag. Du kan bli satt på urinprøver, bli fratatt sertifikatet og få problemer med barnevernet.
Vis hele sitatet...
Jepp. Been there done that.
Og hvis de kan kommer de mest sannsynlig til å sjekke mobben din. Da må du kryptere den. Det holder ikke å slette mld osv., ikke å "fabrikk resette" tlf engang. De finner alt

Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Han sa "På tredje gangen får du som regel en bot.". Det vil vel si at han mener man ikke får bot de første to gangene man blir tatt.
Vis hele sitatet...
Hva skal det bety? Jeg ble tatt med flere kompiser. En av de tok bota. Du får et valg mellom å ta bota, eller å gå på pissing i ca. ett halvår.
Sist endret av losji; 28. november 2015 kl. 20:13.
Sitat av losji Vis innlegg
Jepp. Been there done that.
Og hvis de kan kommer de mest sannsynlig til å sjekke mobben din. Da må du kryptere den. Det holder ikke å slette mld osv., ikke å "fabrikk resette" tlf engang. De finner alt
Vis hele sitatet...
Hvordan finner de alt om han sletter mld? Jeg har vondt for å tro at de kontakter teleoperatør grunnet noe så lite?
Sitat av Hoiler Vis innlegg
Hvordan finner de alt om han sletter mld? Jeg har vondt for å tro at de kontakter teleoperatør grunnet noe så lite?
Vis hele sitatet...
Når en bruker sletter noe på en mobil, PC eller liknende er det ingen garanti for at dataene faktisk blir borte der og da. Ofte betyr sletting at plassen markeres for overskriving, ergo kan slikt gjenopprettes inntil noe annet skriver over samme lokasjon. Det finnes metoder for å slette på en sikker måte, men det beste er å bruke kryptering for å unngå at sensitive data kommer på avveie.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Når en bruker sletter noe på en mobil, PC eller liknende er det ingen garanti for at dataene faktisk blir borte der og da. Ofte betyr sletting at plassen markeres for overskriving, ergo kan slikt gjenopprettes inntil noe annet skriver over samme lokasjon. Det finnes metoder for å slette på en sikker måte, men det beste er å bruke kryptering for å unngå at sensitive data kommer på avveie.
Vis hele sitatet...
Selv ved bruk av kryptering, så kan det være lurt å wipe data fra disken (overskrive). Både ved sletting av dataen, og ved reformatering av disken.

For hvis krypterings nøkkelen i ettertid kommer på avveie så kan ikkje uvedkommende gjenopprette dataen og dekryptere den.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Bullshit, mener du at du ikke får bot om politiet tar deg med 14 gram weed? Isåfall tar du riktig feil, du får bot om du blir tatt med ett gram. Det er ingen ''grense for eget bruk'' i Norge. Det er totalforbudt.
Vis hele sitatet...
Ingen grense etter loven. Likevel har Politiet innretta seg etter en virkelighet i storbyen. Lovlig sett er det likevel et skille på om du bare har besittelse, eller om dette er noe som skal selges.

Har sjæl blitt stoppa med det under tiern to ganger, og fått det beslaglagt, og en streng advarsel. Det samme gjelder mange bekjente og i omgangskretsen. Har også blitt tatt med tre plater, og da var det værre. Men fikk bare bot, og måtte legge inn årene på businessen...

Sitat av Nether Vis innlegg
Jeg tror det han mener er grensa for hva som blir oppfattet som "Planer for videresalg". Er du i besittelse av mer enn rundt 15g blir du ofte tiltalt for planer for salg, og det medfører mye strengere straff.
Vis hele sitatet...
Riktig, anser de dette for å være til deg selv, så tar de det ifra deg. Noen ganger kan de riktignok være ha litt mer markeringsbehov. Så to smågutter med blanke stipendkroner fra Lånekassa kan det godt hende de setter på cella i noen timer...
Sist endret av Svartedauden; 28. november 2015 kl. 23:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Når en bruker sletter noe på en mobil, PC eller liknende er det ingen garanti for at dataene faktisk blir borte der og da. Ofte betyr sletting at plassen markeres for overskriving, ergo kan slikt gjenopprettes inntil noe annet skriver over samme lokasjon. Det finnes metoder for å slette på en sikker måte, men det beste er å bruke kryptering for å unngå at sensitive data kommer på avveie.
Vis hele sitatet...
Helt klart at teknologien for og få dette opp om man vil er til stede, men for cannabis til eget bruk? Har vi så lite å bruke tid og krefter på her til lands?
Sitat av Hoiler Vis innlegg
Helt klart at teknologien for og få dette opp om man vil er til stede, men for cannabis til eget bruk? Har vi så lite å bruke tid og krefter på her til lands?
Vis hele sitatet...
Det er en ganske simpel prosess, men det tar gjerne noen timer. Det finnes tonnevis av programvare ute i verden som gjør akkurat dette for deg, man bare kobler til og starter programvaren. Så er det bare å gå å drikke kaffe eller gjøre annet mens man venter.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Det er en ganske simpel prosess, men det tar gjerne noen timer. Det finnes tonnevis av programvare ute i verden som gjør akkurat dette for deg, man bare kobler til og starter programvaren. Så er det bare å gå å drikke kaffe eller gjøre annet mens man venter.
Vis hele sitatet...
Hvor langt bak i tid kan man få info utav sms her da? Har selv en kompis som ble satt i varetekt for et par uker siden, de tok mobil men sjekket ikke sms, han var ikke siktet i saken, men de tok mobil for å være sikre, når han slapp ut så han at sist sms han hadde fått fra meg var ikke åpnet en gang, bør man forsatt føle seg utrygg? =)
Sitat av Hoiler Vis innlegg
Hvor langt bak i tid kan man få info utav sms her da? Har selv en kompis som ble satt i varetekt for et par uker siden, de tok mobil men sjekket ikke sms, han var ikke siktet i saken, men de tok mobil for å være sikre, når han slapp ut så han at sist sms han hadde fått fra meg var ikke åpnet en gang, bør man forsatt føle seg utrygg? =)
Vis hele sitatet...
Til dataen på telefonen blir overskrevet av noe annet. Men telefoner i dag bruker flash basert minne fremfor tradisjonell harddisk, og flash minne bruker en type teknologi som gjør at den kan bytte celler. Så man kan ikkje garantere at dataen som var lagret i den gitte cellen faktisk har blitt overskrevet. Det kan være en annen celle som har blitt overskrevet.

Derfor er det en stor fordel med å bruke full disk kryptering på telefonene.

EDIT: Men som jeg skrev i sted. Så bør man ikkje droppe å wipe minne på telefonen selv om man bruker kryptering.
Sist endret av 0xFF; 29. november 2015 kl. 00:42.
Når de fant mld på tlf til kompisen min hadde han resetta den.. Han regner med at de kontaktet operatøren og/eller fant de gjemt en eller annen plass på tlf.

Og man må huske på at politiet i Norge har rimelig lite å gjøre, og de har egne avdelinger for forebyggende rettet mot ungdom. I og med at OP sier at h*n er mindreårig, så er det kanskje ikke så usannsynlig at de tar seg tid til å sjekke dette?
Sitat av Hoiler Vis innlegg
Helt klart at teknologien for og få dette opp om man vil er til stede, men for cannabis til eget bruk? Har vi så lite å bruke tid og krefter på her til lands?
Vis hele sitatet...
Definitivt. Politiet hadde full razzia hos meg, samt konfiskerte min stasjonære PC i flere måneder når jeg var yngre. Dette for en liten postforsendelse som ble tatt i tollen...
Sitat av trikker95 Vis innlegg
Definitivt. Politiet hadde full razzia hos meg, samt konfiskerte min stasjonære PC i flere måneder når jeg var yngre. Dette for en liten postforsendelse som ble tatt i tollen...
Vis hele sitatet...
Det blir noe annet, når dem kjører razzia, hvorfor ikke beslaglegge en pc og la den stå på lageret et par mnd før du får den tilbake? Dette krever da ingenting arbeid.
Men derimot bruke resurser på å høste opp gamle meldinger via teleoperatør har jeg vondt for å tro på skjer grunnet brukerdoser. Men klart, alder spiller kanskje inn på konsekvensene her
Det krever ikke mye ressurser og er nok rimelig trivielt å finne slettede meldinger på en mobil, mye mindre ressurser enn det krever å kontakte telenor og få ut dette infoen.