Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2693
Hei, jeg er en av de som faktisk er god venn med huseieren jeg leier hos.
Så for litt siden merket jeg fokt skader på kjøkkenet og ringte og forklarte han, han er utlending og skjønner ikke så veldig mye norsk men jeg fikk han til og forstå at han måtte drenere den ene utterveggen.

etter mye om&men i dag så fikk jeg han til og rive uteplattingen for og så drenere, men han gjorde dette så malte jeg barne sengen ute på plenen. Og når den var ferdig malt så tenkte jeg at jeg kunne hjelpe han med og rive og grave litt. Så når han drar for kvelden så spør han om jeg kan jobbe der og grave opp rundt denne veggen i løpet av uka som kommer, han vet jo at jeg ikke har jobb og så mye og gjøre.

Så dette svarer jeg ja på, men det jeg lurer på da er om jeg burde spørre om avslag fra husleia? jeg ar vanlig vis en husleie på 6 tusen i mnd. bør jeg spøøre om avslag eller bare si at jeg skal ha det og eventuelt hvor mye burde jeg spørre om?

jeg vil ikke lage noe kvalm mellom oss pga vi kommer godt overens og har aldri hatt en eneste diskusjon selvom jeg har noen ganger har vært 1 mnd for sen med husleia.
Det synes jeg er rett og rimelig. Han slipper kostnader for fagfolk, eventuelt at han må gjøre det selv. Er bare å spørre på en okei måte det.. Så lenge du tror at uansett svaret hans klarer dere å beholde det fine vennskapet og samarbeidet Lykke til!
hvis du er fornøyd med forholdet ville jeg gjort det av god vilje gratis.
ja, han ble kjempe glad når jeg så jeg kunne hjelpe, for han hater og bruke penger, det er noe av det siste han vil gjøre og enklig den eneste negative tingen med han, at jeg må pushe på han for at han skal gjøre noe når ting er galt.
men etter dette er fikset så ser det ut som om leiligheten skal bli bra igjen, så er litt redd for og spørre samtidig men jeg har finni ut at jeg må jo spørre, skylder min stefar 3 tusen som er greit og bli kvitt den gjelda og har jo en kod mulighet nå iogmed at jeg ikke har jobb men går til nav og er ikke så mye og hente inn der.

Sitat av uberleethaxor Vis innlegg
hvis du er fornøyd med forholdet ville jeg gjort det av god vilje gratis.
Vis hele sitatet...
Ja men jeg mener også at siden vi har et greit forhold at han kunne bladd opp noen lapper for og være grei mot meg også da, her går jo saken begge veier.

fks en kammerat kjører deg til og fra byen engang i blant, uten og spørre etter penger. Men en gang i blant så gir du han en 200 lapp.
krev penger.. , hvorfor skal du jobbe gratis? hadde du fått noe gratis av han? du betaler for å bo der, og det er huseieren som skal yte service til deg ikke omvendt
Prøvde å sette meg inn i din situasjon og jeg ser i grunn dilemmaet ditt
Jeg er virkelig usikker på hva jeg selv hadde gjort.
Jeg ønsker på ingen måte å dra alle under samme kam når jeg sier dette:
Men jeg har en del utlandske venner og de blir virkelig vanskelig når det kommer til penger. Vanskelig å forklare..
Jeg ville tenkt igjennom hvor godt du egentlig kjenner han og tatt utgangspunkt derrifra.
Det er i grunn rimelig at du skal få avslag i husleien når du hjelper til på den måten.

Jeg tror ikke jeg plutselig hadde ringt han og spurt, men heller tatt det opp når dere begge møttes for å starte på rivingen.
Du kan jo alltids spørre forsiktig om det er mulighet for å få litt avslag på husleien siden du deltar .

Lykke til,
Skriv gjerne hvordan det gikk
Sist endret av nissenisse; 18. september 2011 kl. 04:21.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
krev penger.. , hvorfor skal du jobbe gratis? hadde du fått noe gratis av han? du betaler for å bo der, og det er huseieren som skal yte service til deg ikke omvendt
Vis hele sitatet...
Nå har vel huseier spurt om han kan grave uten å nevne penger?

Men, er vel bare en løsning på det her ts? Ta det opp med huseier.
Sånn som du forklarer det så virker det som en knakende kar.
Sitat av Staggere Vis innlegg
Nå har vel huseier spurt om han kan grave uten å nevne penger?

Men, er vel bare en løsning på det her ts? Ta det opp med huseier.
Sånn som du forklarer det så virker det som en knakende kar.
Vis hele sitatet...
ja, jeg bare hjelp han den siste timen på den dagen så spurte han om jeg kunne krave her i uka, og jeg svarte ja. Har ikke vært snakk om noe penger, eneste jeg vet er at han hater og bruke dem.

men jeg poster åssen det går, tror han kommer i morgen ettermidag
Om han ikke har noe problem med at du noen ganger er for sen med leia så syns jeg dette er det minste du kan gjøre. Det er superfrustrerende når leietagere ikke kan betale når de egentlig skal, og kan skape store problemer.
Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Om han ikke har noe problem med at du noen ganger er for sen med leia så syns jeg dette er det minste du kan gjøre. Det er superfrustrerende når leietagere ikke kan betale når de egentlig skal, og kan skape store problemer.
Vis hele sitatet...
ja det er også sant, men det er ikke en jobb som tar en dag og drenere og det er en tung jobb og gjøre selv.

Sitat av DingoXo Vis innlegg
ja det er også sant, men det er ikke en jobb som tar en dag og drenere og det er en tung jobb og gjøre selv.
Vis hele sitatet...
da mener jeg uten graver og alt det der
Sitat av DingoXo Vis innlegg
ja det er også sant, men det er ikke en jobb som tar en dag og drenere og det er en tung jobb og gjøre selv.
Vis hele sitatet...
Når han har måttet vente lenge på husleia til tider, syns du ikke det er rett og rimelig at du gjør han en tjeneste tilbake?
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
krev penger.. , hvorfor skal du jobbe gratis? hadde du fått noe gratis av han? du betaler for å bo der, og det er huseieren som skal yte service til deg ikke omvendt
Vis hele sitatet...
For noe tull. TS skriver selv at ha går på NAV og således får betalt derfra. Med mindre han melder fra at han har jobbet disse dagene fortjener han ikke en eneste krone fra huseier. Forpøvrig har han selv valgt å gjøre huseier en tjeneste og det blir for dumt å komme etterpå og tigge om betaling. Men TS eier tydeligvis ikke skam, så lykke til med dette.
Jeg leide også hos noen bekjente som vi (familien min) er gode venner med. De spurte om jeg kunne skifte vindu for dem mot at jeg fikk redusert husleie den mnd. Det er jo bare rett og rimelig, siden det er huseiers ansvar om at huset er i forsvarlig stand.
Hvis det er snakk om mange timer, mange kvelders (eller dager for din del) jobb, da ville jeg spurt. Om det er èn eller to dagers kort jobb, ville jeg sett det mellom fingra. Det ville jeg evt huska på til neste gang det blir noe.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvis det er snakk om mange timer, mange kvelders (eller dager for din del) jobb, da ville jeg spurt. Om det er èn eller to dagers kort jobb, ville jeg sett det mellom fingra. Det ville jeg evt huska på til neste gang det blir noe.
Vis hele sitatet...
Det blir nok en hard uke med 8 timer pr dag ville jeg tro, og jeg selv syns jeg bør spørre. Og syns det er rart at han ikke har tilbudt det, men iogmed at han hater og bruke penger så ..
Godt mulig du er god kompis med huseier nå, men om du prøver deg på avslag i husleie skal jeg love deg at tonen straks blir en heeelt annen. Folk forandrer seg kjapt når det gjelder penger.
Sist endret av UncleAndy; 18. september 2011 kl. 14:33.
Sitat av DingoXo Vis innlegg
Det blir nok en hard uke med 8 timer pr dag ville jeg tro, og jeg selv syns jeg bør spørre. Og syns det er rart at han ikke har tilbudt det, men iogmed at han hater og bruke penger så ..
Vis hele sitatet...
Da er det jo veldig enkelt, ingen jobber så mye gratis i dag. Hvis det blir såpass mange timer ville jeg bedt -pent- om litt avslag (halv husleie f.eks.), og fikk jeg et nei, ville jeg beklaget og bedt han finne et firma til å gjøre det. Ingen jobber en hel uke gratis i dag, hvis ikke det er for nav for å beholde trygd elns.

Selv om han eier leiligheten, så eier han ikke deg!
Sist endret av Taurean; 18. september 2011 kl. 15:59.
Slår på repeat jeg.

Rett som det er, så har han gjort deg en kjempe tjeneste ved å la deg betale opp til en månde senere. Da skylder du han en tjeneste, altså hjelpe han ved å grave og drenere. Det å spørre etter avslag på husleie da blir bare helt feil. Jeg vet jeg hadde reagert negativt på det hvertfall.

Gjør han den tjenesten, og du skal se det kommer til å komme til nytte for deg senere.
Sitat av Layzi Vis innlegg
Slår på repeat jeg.

Rett som det er, så har han gjort deg en kjempe tjeneste ved å la deg betale opp til en månde senere. Da skylder du han en tjeneste, altså hjelpe han ved å grave og drenere. Det å spørre etter avslag på husleie da blir bare helt feil. Jeg vet jeg hadde reagert negativt på det hvertfall.

Gjør han den tjenesten, og du skal se det kommer til å komme til nytte for deg senere.
Vis hele sitatet...
nå kan man ikke hive ut noen som er sein med leia 1 gang.. og uansett er det verdt å jobbe 1 uke for? ts bare si det var større jobb enn du trudde.. si du skal ha kr..,
Sitat av pappagutt Vis innlegg
For noe tull. TS skriver selv at ha går på NAV og således får betalt derfra. Med mindre han melder fra at han har jobbet disse dagene fortjener han ikke en eneste krone fra huseier. Forpøvrig har han selv valgt å gjøre huseier en tjeneste og det blir for dumt å komme etterpå og tigge om betaling. Men TS eier tydeligvis ikke skam, så lykke til med dette.
Vis hele sitatet...
Du lever virkelig opp til nicket ditt!
Sitat av Layzi Vis innlegg
Rett som det er, så har han gjort deg en kjempe tjeneste ved å la deg betale opp til en månde senere. Da skylder du han en tjeneste, altså hjelpe han ved å grave og drenere. Det å spørre etter avslag på husleie da blir bare helt feil. Jeg vet jeg hadde reagert negativt på det hvertfall.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt sikker på at ihvertfall halvparten av alle som leier leilighet, en eller annen gang betaler forsinket husleie. Derfor har man depositum som fungerer som reserveløsning. Det skal ikke skje, men det skjer.
Trodde man hadde depositum for å dekke skader jeg.. Huseier skal ikke ha mulighet til å touche en depositumskonto uten at han og leier blir enige om det.

Tror du dreit litt på draget når du spurte om å hjelpe og ikke nevnte noe om litt kutt i leia akkurat der og da. Kan nok hende at han blir gretten om du nevner det nå, du får gå i deg selv og finne ut hva som lønner seg med tanke på risk/reward.
Sitat av wishb0ne Vis innlegg
Trodde man hadde depositum for å dekke skader jeg.. Huseier skal ikke ha mulighet til å touche en depositumskonto uten at han og leier blir enige om det.

Tror du dreit litt på draget når du spurte om å hjelpe og ikke nevnte noe om litt kutt i leia akkurat der og da. Kan nok hende at han blir gretten om du nevner det nå, du får gå i deg selv og finne ut hva som lønner seg med tanke på risk/reward.
Vis hele sitatet...
om man er sen med husleie så kan han notere dette og OM den aldri ble betalt så er dette noe han trekker fra depositum når jeg flytter ut, men her jeg bor har jeg ikke depositum eller oppsigelses tid, han skjønner som sakt ikke mye norsk og det står ikke i kontrakten, selvom oppsigelses tid står i norske lover at er 2-3 mnd husker ikke helt.

men snakka med han i sta og han svarte bare ''jeg er god mann og do skal selføølgelii få avflagg på hosleie din''
så da takka jeg bare og sa at vi kunne diskutere prisen når jobben var gjort over hvor lang tid og hvor mye jobb det var osv, så det ble som jeg trodd/håpet.
Pass på så han ikke leser at du gjør narr av norsken hans xp
Sitat av Taurean Vis innlegg
Pass på så han ikke leser at du gjør narr av norsken hans xp
Vis hele sitatet...
hehe nei var ikke sånn ment, ville bare framtype at han snakker og skjønner dårlig norsk ikke gjøre narr av han. Det har jeg andre artige historier om
Selv leier jeg en 98kvm leilighet for 3000 kroner i måneden. Grunnen for at det er så billig er for at huseieren ikke bor i nærheten av denne leiligheten, og er avhengig av hjelp til oppussing i og med at han skal selge denne om 4-5 år.
Når jeg finner ting jeg vil pusse opp bruker jeg mine egne penger, viser han kvitteringer og får avslag på husleien.

Veldig grei ordning.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Selv leier jeg en 98kvm leilighet for 3000 kroner i måneden. Grunnen for at det er så billig er for at huseieren ikke bor i nærheten av denne leiligheten, og er avhengig av hjelp til oppussing i og med at han skal selge denne om 4-5 år.
Når jeg finner ting jeg vil pusse opp bruker jeg mine egne penger, viser han kvitteringer og får avslag på husleien.

Veldig grei ordning.
Vis hele sitatet...
hørtes veldig greit ut, flott ordning du har der ja