Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 4249
Tok en liten kikk på vg sin nettside, og fant en artikkel som mildt sagt overrasket meg svært mye.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=581231
kort sagt går det ut på at en gutt har omkommet av et skudd som angivelig kom fra en ak 47, 3 kilometer unna.
Dette kan da ikke være mulig(?), hverken om denne personen fyrte av skuddet vertikalt, horisontalt kan det ikke være mulig at en 5,45 x 39 mm kule kan drepe en person på slik betydelig avstand?
I avisen så påpeker noen eksperter at kulen kan være resultat av en liten nyttårssalutt av en tilfeldig amerikaner, som har skutt rett opp i luften, men selv når kulen detter ned er det vel ikke med stor nok kraft til å drepe en person? mener at akuratt dette var en myte som ble prøvd ut i mightbuster, og denne ble busted.

What the freaks say?
Sist endret av Spelly; 5. januar 2010 kl. 00:26.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
vil påstå at dette er bortimot umulig ja.

det står i artikkelen at kulen kom ned igjennom taket først(!), så det utelukker mye av det jeg første tenkte om at kanskje kulen var skutt i en vinkel slik at den fortsatt hadde velositet fra geværet, ikke bare tyngdekraften.

tror det er flere ting som ikke kommer frem i denne saken ja.
Effective range 300 metres (330 yd) full automatic[2]

400 metres (440 yd) semi-automatic[2]

wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/AK-47


Ikke for å være pirkete men "MythBusters"
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Er klar over at jeg failet med å skrive navnet til MythBusters Teorien til dem som undersøker drapet, tenker kanskje at kulen er blitt fraktet med vinden, men svært lite i artikkelen virker troverdig, iallefall i min mening.
ikke fysisk mulig... men så er det jo USA vi snakker om.. ei fjær, ti høns osv. Hvis denne historia er sann så tipper jeg at noe ramlet ned fra taket i kirka, og at noen er bestukket for å dekke over det som egentlig skjedde.. at unger blir drept i kirka er ikke akkurat god reklame for jesus...
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av spelley Vis innlegg
Teorien til dem som undersøker drapet, tenker kanskje at kulen er blitt fraktet med vinden, men svært lite i artikkelen virker troverdig, iallefall i min mening.
Vis hele sitatet...
usannsynlig uansett, selv om Mythbusters i bunn og grunn er underholdning, så har eksperimentene deres rot i virkeligheten likevel.

jeg klarer bare ikke se for meg at det er nok energi i en kule (selv om AK-47 bruker grovere kaliber enn det som det ble testet med i programmet), for å først penetrere et tak og etterpå ha nok kraft igjen til å ødelegge et kranium.
Sitat av GoodGod Vis innlegg
at unger blir drept i kirka er ikke akkurat god reklame for jesus...
Vis hele sitatet...
Det er vel strengt tatt ikke veldig god reklame for Jesus at folk driver og spiller Nintendo i kirka heller.
Hvis man blir drept av en kule som blir avfyrt 3km unna, i ei kirke så tror jeg Guds vilje er blitt gjort :P
Sist endret av Vandringsmann; 5. januar 2010 kl. 00:53.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Det er vel strengt tatt ikke veldig god reklame for Jesus at folk driver og spiller Nintendo i kirka heller.
Vis hele sitatet...
si ikke det.. http://funteez.no/product_info.php?products_id=1060

Sitat av Rekruttskolebefal over det ganske land
Husk at kulen har stor gjennomslagskraft selv ut til 3500—4000 m og kan drepe på dette hold.
Vis hele sitatet...
Der fikk vi iallefall den bevist...
Sist endret av Berkowitz; 5. januar 2010 kl. 01:03.
Jeg vet ikke maks rekkevidde på ak, men på ag3 ligger den på 3500-4000 meter.
Siden kalibret er nesten det samme, 7,62x51 mm og 7,62x39 mm. er det ingen umulighet at rekkevidden kan stemme.

Har liten tro på et kula kunne ha gått gjennom et vanlig tak. Men det kan være tynne plater til tak.

Høres ganske vanvittig ut..
Sitat av Mrlarsen Vis innlegg
Effective range 300 metres (330 yd) full automatic[2]

400 metres (440 yd) semi-automatic[2]

wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/AK-47


Ikke for å være pirkete men "MythBusters"
Vis hele sitatet...
Refererer ikke dette til den avstanden hvor våpen er praktisk brukbart? Altså ikke hvor langt kula går før den ikke er dødelig lenger, men på hvor lang avstand man kan stå før det vil være overflødig å forsøke å benytte våpenet effektivt?
Sitat av Franklin Vis innlegg
Refererer ikke dette til den avstanden hvor våpen er praktisk brukbart? Altså ikke hvor langt kula går før den ikke er dødelig lenger, men på hvor lang avstand man kan stå før det vil være overflødig å forsøke å benytte våpenet effektivt?
Vis hele sitatet...
Jeg kan gå god for at en AG3 skyter lengre enn 400 meter, hvis det var det du lurte på, og når denne lander er det fremdeles en del futt i den.
Sitat av Franklin Vis innlegg
Refererer ikke dette til den avstanden hvor våpen er praktisk brukbart? Altså ikke hvor langt kula går før den ikke er dødelig lenger, men på hvor lang avstand man kan stå før det vil være overflødig å forsøke å benytte våpenet effektivt?
Vis hele sitatet...
Det stemmer, det er avstandene det er effektivt å bruke våpenet på. kula går lengre.
Jess. Ser også at det siktes til 5.45x39 her oppe, bruker ikke tradisjonelle AK-47-er 7.62x39?
ak 47 bruker 7,62x39 ja.
Mulig Spelley har en liten skriveleif i orginalposten. Står ikke noe nevnt i linkene om kaliber.
Men mulig jeg er trøtt.
Sist endret av Tsunami; 5. januar 2010 kl. 01:24.
AK-47 bruker 7.62mm og AK-74 bruker 5.45mm om jeg husker rett.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av Hansix Vis innlegg
AK-47 bruker 7.62mm og AK-74 bruker 5.45mm om jeg husker rett.
Vis hele sitatet...
stemmer det.
http://no.wikipedia.org/wiki/5,45_x_39_mm
en dårlig løgn eller guds vrede?
Bare for å ha sagt det så er ak 47
7.62 kaliber
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Bare for å ha sagt det så er ak 47
7.62 kaliber
Vis hele sitatet...
delvis rett
Kaliber

Blir 7,62x39mm som skrevet tidligere i tråden.
Finnes flere kaliber med 7,62.
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 03:25.
De som har vært inne i forsvaret, kan denne:

Våpenregel nr 5: Husk at våpenet har stor gjennomslagskraft helt ut til 3500-400 meter, og kan drepe selv på dette hold!


edit: Gjelder 7.62x51 ammunisjon!
Sist endret av BaJa; 5. januar 2010 kl. 01:57.
En av lærerne på skolen min, som også er jeger, fortalte om at folk som har vært på jakt har flere ganger truffet noen.

En av de var en mann som var å jaktet ved et vann, så skøyt han skjevt ned på vannflaten slik at kulen spratt opp igjen, dro gjennom skogen og traff noen i en bil.

En annen gang bommet en kar på en fugl så for kulen over en liten bakketopp og traff en på andre siden der.
Sitat av Tsunami Vis innlegg
Har liten tro på et kula kunne ha gått gjennom et vanlig tak.
Vis hele sitatet...
Ja høres utrolig ut ut på såpass avstand.
Det som imidlertid høres mer utrolig ut er bruken av metrisk ammo på de trakter.
7.62 er et vanlig kaliber der borte, men det er ikke gud og hvermann som benytter seg av AK47.

Kjørte forøvrig Jacksonville, Savannah, Atlanta, Nashville i nesten 3 år da man holdt til på de trakter.

Vg har hatt det litt travelt i svingene, da Atlanta er en by i delstaten Georgia, ikke motsatt som de hevder. Decatur hvor dette fant sted er noen mil øst for Atlanta, og bondeland.
Hva rekkevidden på våpenet er har som dere sier ingen ting å se i og med at kulen mest sannsynlig må ha vært i fritt fall(?). Det virker det dreier seg om noen som har skutt et par salutter opp i skyene.

Så kan en kule i fritt fall penetrere bein på den måten og hvor lenge må kulen ha vært i fritt fall for å oppnå den kraften?
Sitat av Geordie Vis innlegg
Hva rekkevidden på våpenet er har som dere sier ingen ting å se i og med at kulen mest sannsynlig må ha vært i fritt fall(?). Det virker det dreier seg om noen som har skutt et par salutter opp i skyene.

Så kan en kule i fritt fall penetrere bein på den måten og hvor lenge må kulen ha vært i fritt fall for å oppnå den kraften?
Vis hele sitatet...
Gidder ikke ta på meg ansvaret for å regne ut fysikken bak det, men det er fullt mulig og dødsfall har forekommet tidligere og det er faktisk en lov imot å skyte skudd i lufta pga det har tidligere drept.

Shannon's law
Ikke drep meg nå, men er det ikke slik at et legme i fritt fall oppnår max hastighet etter en viss strekning?
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Ikke drep meg nå, men er det ikke slik at et legme i fritt fall oppnår max hastighet etter en viss strekning?
Vis hele sitatet...
Jo, det kalles terminal velocity og skjer når luftmotstanden utligner farten kula får fra tyngdekraften. Tror det var dette de kom fram til på Mythbusters også, at de kulene de testet ikke var dødelige når de hadde denne hastigheten. Skyt meg hvis jeg tar feil.
Sist endret av Archj; 5. januar 2010 kl. 02:20.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Ikke drep meg nå, men er det ikke slik at et legme i fritt fall oppnår max hastighet etter en viss strekning?
Vis hele sitatet...
Jo, og hvis hastigheten er høy nok, og legemet har høy nok energi, kan det drepe.

Står mer om det her:
Sitat av xsiv Vis innlegg
Vis hele sitatet...
ble fortalt av et befal i militæret (som for øvrig har vært der i noen år) at ved GSV var det en som skjøt over sandvollene på skytebanen og traff et menneske i Kirkenes som er noen kilometer derfra, fant ingen kilder på dette nu, er for trøtt til å lete mer. Om historien fra GSV er sann, kan det være like sansynlig at guttungen ble truffet av en tilfeldig kule. "what goes up, must come down. Gravity at it's best"
Sitat av hedningen Vis innlegg
Jo, og hvis hastigheten er høy nok, og legemet har høy nok energi, kan det drepe.

Står mer om det her:
Vis hele sitatet...
Tråden tilsier er "legemet" er en kule. Altså kun noen få gram.
Blir selvfølgelig noe helt annet hvis en fallskjermhopper ikke hadde fått ut fallskjermen, og lander på deg.

Men jeg tror dette kan ha vært mulig hvis kirken lå nederst i en ås 3km unna. Der noen har hatt et mer rettet skudd over kirken. ( Så sant noe av taket var av glass, eller hadde en åpning vinklet med metall som endret kulens bane. )
..Så er vel ikke hodeskallen like tykk på en 4åring
Sitat av d0nk3y Vis innlegg
Tråden tilsier er "legemet" er en kule. Altså kun noen få gram.
Blir selvfølgelig noe helt annet hvis en fallskjermhopper ikke hadde fått ut fallskjermen, og lander på deg.
Vis hele sitatet...
En kule er også utformet på en spesiell mtåe og har veldig liten luftmotstand, og kan derfor oppnå en veldig stor hastighet i fritt fall. Du må og huske at siden kulen ikke er så stor, vil energien som er i kulen treffe en person på liten overflate noe som og er viktig når man skal vurdere skadeomfang.

Skyter du en kule rett opp og neglisjerer luftmotstanden så vil kulen ha akkurat samme hastighet når den kommer ned, som den hadde da den ble skutt ut av geværet, bare i motsatt retning. (Energibevaring). Men pga luftmotstanden vil hastigheten være noe lavere, men luftmotstanden vil ikke være så veldig stor for selve kulen, men hvor mye dette påvirker den har jeg ikke nok kunnskaper til å regne ut. Men jeg tror at om du skyter med en AK rett og i luften og er så uheldig at den treffer deg når den kommer ned, så vil den ha stor nok hastighet til å drepe deg.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
En kule er også utformet på en spesiell mtåe og har veldig liten luftmotstand, og kan derfor oppnå en veldig stor hastighet i fritt fall. Du må og huske at siden kulen ikke er så stor, vil energien som er i kulen treffe en person på liten overflate noe som og er viktig når man skal vurdere skadeomfang.

Skyter du en kule rett opp og neglisjerer luftmotstanden så vil kulen ha akkurat samme hastighet når den kommer ned, som den hadde da den ble skutt ut av geværet, bare i motsatt retning. (Energibevaring). Men pga luftmotstanden vil hastigheten være noe lavere, men luftmotstanden vil ikke være så veldig stor for selve kulen, men hvor mye dette påvirker den har jeg ikke nok kunnskaper til å regne ut. Men jeg tror at om du skyter med en AK rett og i luften og er så uheldig at den treffer deg når den kommer ned, så vil den ha stor nok hastighet til å drepe deg.
Vis hele sitatet...
Forstår ikke helt hva du mener med denne posten, mener du at
dersom kulen blir skutt ut av et gevær med 715m/s, vil kulen falle ned med tilvarende fart, altså nesten 83 ganger raskere en tyngdens akselerasjon?
En gjenstand i fritt fall, kan da ikke overskride tyngdens akselerasjon. 9.81m/s!
Sist endret av Spelly; 5. januar 2010 kl. 10:46.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av spelley Vis innlegg
dersom kulen blir skutt ut av et gevær med 715m/s, vil kulen falle ned med tilvarende fart, altså nesten 83 ganger raskere en tyngdens akselerasjon?
En gjenstand i fritt fall, kan da ikke overskride tyngdens akselerasjon. 9.81m/s!
Vis hele sitatet...
Han ignorerer luftmotstanden. Da vil kula ha 9.81m/s2 konstant akselerasjon. Gitt energikonservering vil farten når den lander vere nøyaktig lik farten når den blir skota ut - gitt at du ikkje har luftmotstand.
Sist endret av vidarlo; 5. januar 2010 kl. 10:50.
Dette er grunnen til at en ikke skal skyte mot horisonten, men alltid ha en bakgrunn som vil stoppe skuddet. Noe av det første en lærer på jegerprøven, og jeg vil anta at dette blir terpet på i forsvaret også...
Sitat av spelley Vis innlegg
Forstår ikke helt hva du mener med denne posten, mener du at
dersom kulen blir skutt ut av et gevær med 715m/s, vil kulen falle ned med tilvarende fart, altså nesten 83 ganger raskere en tyngdens akselerasjon?
En gjenstand i fritt fall, kan da ikke overskride tyngdens akselerasjon. 9.81m/s!
Vis hele sitatet...
Her må du tilbake til skolebenken. Tyngdens akselerasjon er konstant 9.81 m/s^2 ved jordoverflaten. Akselerasjon er ikke det samme som fart. Dette er enkel naturfag som også bør kunnes før man f.eks. skal kjøre bil: Hvis jeg akselererer noe med 1 m/s^2 i 10 sekunder har det fart på 10 m/s. Luftmotstanden har veldig lite med saken å gjøre, siden kula er såpass aerodynamisk utformet.
Sist endret av ivioynar; 5. januar 2010 kl. 13:16.
VG er jo kjent for å ikke sjekke fakta eller kilder godt nok så dette er nok bare oppspinn. En eller annen artikkel dem har trodd blindt på.
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
De viste jo at det en kule fra en Ak kunne drepe gjennom ett tak skutt i en vinkel LANGT unna?
Det som er bevist imythbusters er at en kule som blir skutt opp (90 grader), vil stoppe, og falle ned igjen, men da vil den pga luftmotstand, og rotasjonskrefter ikke falle rett ned, men snurre og slikt på veien, og da kommer den treigere enn om den hadde fallt som om den ble skutt derfra. Mythbusters sa at hadde kulen komt i en bane (dvs, skutt i f.eks 60 grader), så vil aldri kulen stoppe, og snu, men opprettholde en hastihget stor nok til å drepe.

Det står jo ikk i artikkelen at kulen kom ovenfra (ca 90 grader). Den kan jo ha kommet med en vinkel på 60 grader, gjennom f.eks et glasstak, og i hodet på gutten, så historien kan stemme...
Det er mulig med ag3, så sannsynligvis mulig med ak47 og. Uflaks dog.
Jeg liker at det er mange som husker våpenreglene fra rekrutten
Jeg liker at det er mange som husker våpenreglene fra jegerprøven

Dette er en veldig stygg sak, og jeg skjønner ikke hvorfor en eller annen idiot absolut skal feire med skudd i været? Dette er et bevis på at våpenpolitikken i USA er helt på trynet. Enhver som eier en AK47 eller annen type rifle burde vite at man aldri skal skyte mot horisonten.
Enkelt og greit:

Firearms expert Julian Hatcher studied falling bullets and found that .30 caliber rounds reach terminal velocities of 300 feet per second (90 m/s) and larger .50 caliber bullets have a terminal velocity of 500 feet per second (150 m/s).[8] A bullet traveling at only 150 feet per second (46 m/s) to 170 feet per second (52 m/s) can penetrate human skin,[9] and at less than 200 feet per second (60 m/s) it can penetrate the skull.[10] A bullet that does not penetrate the skull may still result in an intracranial injury.[11]
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Celebra...ullet_injuries
Spelley had rot i fysikken sin. Ser du sier at kulen ikke kan ha høyere akselerasjon en 9.81 m/s, men jeg tror her at du missforstår akselerasjon mot fart, siden du sammenlikner disse. At kulen ikke kan ha høyere akselerasjon er jeg forsåvidt med på, da dette stemmer ganske bra, men i realiteten vil denne akselerasjonen være litt lavere grunnet bl.annet. luftmotstand.

Ønsker å bruke anledningen til å klargjøre noe.

Dette er en type kule man kan lade i en AK47. -->
154 gr (10.0 g) Spitzer SP 641.3 m/s (2,104 ft/s) 2,059 J (1,519 ft·lbf)

Altså selve kuledelen er 10 gram, dette tilsvarer jo mer en bare et par gram, men har ikke erfaring nok til å regne på hvordan dette ville utspilt seg i virkeligheten, da luftmotstand ikke har kommet i boks enda, selv jeg jeg er rimelig sikker på at dette regnestykket er en grei utregning der man går ut i fra det skrått kast med legeme i fritt fall.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Vet ikke hva jeg tenkte på når jeg skrev den posten. Uansett så kan ikke kulen overskride akselerasjonen på ~ 9.81, så lenge den ikke ble skutt nedover.
Kulen vil ikke kunne akselerere uendelig med tanke på luftmotstand, for at den skal kunne akselerere uendelig, trengs det et sted med uendelige avstander og ved uendelige avstander har vi ikke tiltrekningskraft. Men topfarten vil ikke være 9,81 m/s^2, slik jeg hevdet i en tideligere post, den vil naturligvis være langt høyere.
Å se bort fra luftmotstand fra en slik kule, blir bare tullete, kulen vil ikke sveve i fritt fall, slik som den ble skutt ut av løpet. (løpet på et gevær er rillete, grunnen til dette er at kulen skal”snurre”, noe som fører til at kulen vil fly beint etter den er komt ut av løpet på geværet.)
Kulen vil i teorien dette med stompen først, men siden dette er den minst aerodynamiske delen av kulen, vil ikke kulen bare snurre rundt?
Og hvis kulen snurrer rundt, er det 50% sjanse for at gutten skulle blitt truffet p ålangsiden av kulen, 25% på den stumpe siden og 25% på den skarpe siden?
Mao hvis dette er sant, var gutten jævlig uheldig.

korrigering: 9.81 m/s^2 og 9.81m/S
Sist endret av Spelly; 8. januar 2010 kl. 11:53.
Sitat av spelley Vis innlegg
Vet ikke hva jeg tenkte på når jeg skrev den posten. Uansett så kan ikke kulen overskride akselerasjonen på ~ 9.81, så lenge den ikke ble skutt nedover.
Vis hele sitatet...
Den kan heller ikke det hvis den blir skutt nedover. Frifall er og blir frifall.

Kulen vil ikke kunne akselerere uendelig med tanke på luftmotstand, for at den skal kunne akselerere uendelig, trengs det et sted med uendelige avstander og ved uendelige avstander har vi ikke tiltrekningskraft. Men topfarten vil ikke være 9,81 m/s^2, slik jeg hevdet i en tideligere post, den vil naturligvis være langt høyere.
Vis hele sitatet...
Det er vel ingen som påstår at den kan akselerere til uendelig fart, med eller uten luftmotstand...

Å se bort fra luftmotstand fra en slik kule, blir bare tullete, kulen vil ikke sveve i fritt fall, slik som den ble skutt ut av løpet. (løpet på et gevær er rillete, grunnen til dette er at kulen skal”snurre”, noe som fører til at kulen vil fly beint etter den er komt ut av løpet på geværet.)
Vis hele sitatet...
Du kan fint se bortifra luftmotstanden for en kvalitativ vurdering. En kule er utformet for minimal luftmotstand og har høy massetetthet.
Kulen vil i teorien dette med stompen først, men siden dette er den minst aerodynamiske delen av kulen, vil ikke kulen bare snurre rundt?
Vis hele sitatet...
Kulen vil nok bevege seg ganske kaotisk hvis den skytes rett opp, men her er jo hele poenget at den går i en prosjektilbane slik at den går med tuppen først hele veien. Den får aldri null fart slik at den kan begynne å snurre.
Og hvis kulen snurrer rundt, er det 50% sjanse for at gutten skulle blitt truffet p ålangsiden av kulen, 25% på den stumpe siden og 25% på den skarpe siden?
Mao hvis dette er sant, var gutten jævlig uheldig.
Vis hele sitatet...
Sukk. Den snurrer ikke rundt... Og hvis den hadde gjort det, ville terminalfarten vært langt lavere slik at den neppe ville fått samme mengde kinetisk energi fordi luftmotstanden hadde sakket den ned (og noe ville gått med til å gi kulen egenspin). Jeg tror forøvrig sannsynlighetsregningen din er mildt spekulativ her, men hvis kulen hadde bevart mesteparten av utgangshastigheten samtidig som den hadde masse egenspin ville den nok fremdeles vært dødlig. Det er en god del energi på en ganske liten flate uansett.