Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 911
Halloen eneste internettløsningen i ny bolig ser ut til å være 4g ruter. Jeg lurer da på hvordan jeg kan forsikre meg om at det er god nokk dekning rundtom i huset i tilleg til leieboer i kjelleren.

Er det feks en mulighet å ha et 4g modem som jeg kan koble til google wifi mesh produktet?

Takker for alle innspill.
Enkelte 4G modem/routere har innebygget svitsj, så da er det mulig å trekke kabler fra 4G modemet til andre access points som er plassert rundt i huset.

Ved å sette samme [E]SSID (navn på nettverket) og WPA2 nøkkel på de andre access points så vil roaming mellom disse fungere utmerket når du beveger deg rundt i huset.
Sist endret av 0xFF; 19. november 2017 kl. 23:36.
Takk fot svar 0xFF. Jeg forstår prinsippet du beskriver, men jeg finner ingen rutere som har denne funksjonen, mulig jeg leter feil men kan du foreslå en ruter som har brigde modus?
Sist endret av Avslagpåfiber; 20. november 2017 kl. 00:22.
Du behøver ikke bridge modus, og du skal ikke bruke bridge modus. 4G routeren skal operere som en NAT server, slik at du for private IPv4 adresser på intern side av NAT. Hvis 4G routeren også har innebygd WiFi access point, så vil denne gi WiFi dekning til området rundt routeren, da behøver du bare å sette opp nok access points til å dekke resterende delene av huset.

Stegvis forklart.
1. Sett opp 4G routeren etter instruksjoner fra produsent.
2. Strekk kabel til access point 1
3. Sett samme [E]SSID og WPA2 nøkkel på access pointet som 4G routeren, og velg en ny kanal for hvert access point. Gjerne med 2-3 kanaler mellom.
4. Sett kabelen i «LAN» porten på 4G routeren.
5. Gjenta prosess 2 til 4 for hvert access point du setter opp.
6. Profitt

Spørs hvilken prisklasse du ser etter, jeg prøvde å søke litt og det er et ganske vidt spekter. Men hvis jeg skal gi deg et konkret anbefaling, så ser jeg nå at Asus sin AC68 router nå kommer i LTE (4G) versjon. Asus sine ACXX routere pleier å være veldig gode, men den ligger rundt 3.7k.
Sist endret av 0xFF; 20. november 2017 kl. 01:29.
Hvis det er Telenor 4G du kommer til å bruke så har den NAT støtte, hvis du går for den løsningen.

Jeg satte opp TP-LINK hos min far, er 3 etasjer og ikke noe problem med å få nok dekning
Bruker en i andre etasje, en i første etasje på motsatt side av 4G ruter og 2 i kjelleren da det er stein vegger.