Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2196
hei allesammen! vet ikke om dette er rette plassen å poste tråd men prøver


er det sånn at et menneske på 110kg mann 194cm ikke feit skal kunne få respirasjonstans av 10 mg oxycontin 3 ganger i døgnet og ved behov oxynorm 5mg 5-6 ganger i døgnet.

dette er hva jeg får til beskjed og at det er veldig vanlig i sent 20årene til menn.
føler at folk ser på meg som en rusmisbruker, noe jeg ikke er! har konstante smerter men blir ikke hørt
Sist endret av Eldorado; 9. september 2017 kl. 17:38.
Min sykepleier-kjæreste som svarer: Alle er forskjellig og reagerer deretter, så er vanskelig å gi et generelt svar. Hvis man har smerter så blir man ikke ruset av en sånn dose. Bruker man opiater over tid, vil kroppen bygge opp en toleranse og man må vanligvis øke dosene hvis man har kroniske smerter.

Oxynorm 5 mg ved behov er ikke så mye for en voksen mann. Oxycontin er langtidsvirkende og har en virkningstid på ca. 12 timer. Gis vanligvis 2 x per døgn. Hvorfor tar du det x 3?
Sitat av subscribe Vis innlegg
Hvis man har smerter så blir man ikke ruset av en sånn dose.
Vis hele sitatet...
Litt offtopic som egentlig er litt relevant alikevell:
Hvorfor sier man at man ikke blir så ruset på opiater om man har smerter? Det gir ingen mening for meg annet enn at man har smerter og ikke kan slappe av å føle rusen så godt (dårlig setting)
Grunne til at spørsmålet mitt er relevant er at man skulle tru at man er ganske så ruset før respirasjonsvikten slår inn

Og om den dosen det er snakk om er godt spred utover døgnet så skal det vel godt gjøres å bli ruset (for de fleste ihvertfall)
Jeg stilte samme spørsmål, og medisinene har visstnok forskjellig virkning på en person med smerter enn en uten. Da jeg stilte mer spørsmål rundt dette, ble jeg oppfattet som kverulant, og jeg svarte noe med å legge følelsene til side i en diskusjon.

Nå er vi uvenner rett før middagen, og sitter på vært våres rom.
Sitat av subscribe Vis innlegg
Jeg stilte samme spørsmål, og medisinene har visstnok forskjellig virkning på en person med smerter enn en uten. Da jeg stilte mer spørsmål rundt dette, ble jeg oppfattet som kverulant, og jeg svarte noe med å legge følelsene til side i en diskusjon.

Nå er vi uvenner rett før middagen, og sitter på vært våres rom.
Vis hele sitatet...
Hahaha! Jaja sånn kan det gå.
Kan rett og slett ikke forstå hva som kan være mekanismen bak at en som har smerter skulle bli mindre ruset enn en uten smerter. Kan jo være noe med endorfin utslipp fra en som har smerter men tviler.

Tror det har mest med at folk skal tolerere at en går på opiater når man har smerter, type: nei da han blir ikke rusa for han har smerter...

Av erfaring så er opiater veldig sett og setting basert, altså for at den gode eforian skal vise sitt fulle potensiale så må mann ligge å slappe helt av, noe som kan bli vanskelig om man har store smerter. Sånn er det ihvertfall for meg

Å for å svare på spørsmålet som TS stiller (som jeg egentlig indirekte har gjort)

Nei jeg tror ikke det er noen spesiell risiko for respirasjonssvikt ved denne type dose, da ville det være mange fler som døde av å ruse seg på opiater da dosen du nevner (spredd utover ett døgn vell og merke) ikke har noe særlig rus potensiale.

Altså noen tar opp visse stoffer mye bedre enn andre å kan være super sensitive for visse stoffer. Disse må jo passe veldig på, men for den vanlige mann så tror jeg dette er en dose som er langt fra dødelig.
Sist endret av Alge; 9. september 2017 kl. 21:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Opiater er merkelige og folk har ulik reaksjon, hva som er terskelen til cns depresjon med respirasjons stans er ulikt fra menneske til menneske. Hadde en pasient en gang som fikk resp stans etter bare 5.mg stesolid. Men man får nok ikke helt samme rus når man har smerter, man blir heller ikke smertefri av opiat, man bare driter på en måte i smerten fordi man er sløv. Vis vi skulle tatt smerten helt bort ville nok en overdose vært nært liggende. Det er derfor prehospital vi bruker ketamin til smerte lindring siden den faktisk tar bort smerten helt og er tryggere å bruke. Dette gjelder ikke brystsmerte pasienter da disse har en god effekt på sirkulasjons systemet av morfin.
Sist endret av TeliaSuger; 9. september 2017 kl. 21:38.
Sitat av TeliaSuger Vis innlegg
Hadde en pasient en gang som fikk resp stans etter bare 5.mg stesolid.
Vis hele sitatet...
Denne personen må ha vært veldig sensitiv for stoffet. At det er noe med metabolismen som gjør at stoffet blir tatt mye bedre opp en for folk flest?? Eller noe i den duren

Eller andre faktorer som f.eks at pasienten har tatt andre stoffer uten å nevne det?

Sitat av TeliaSuger Vis innlegg
man blir heller ikke smertefri av opiat, man bare driter på en måte i smerten fordi man er sløv.
Vis hele sitatet...
Ja vell?, jeg caller bullshit!
Har selv fått opiater for smerter i doser som på langt nær gjør en sløv, og fått god smerte lindring av type 1 paralgin forte.

Har da ingen ting med at man driter i smerten. For noe tull
Sist endret av Alge; 9. september 2017 kl. 21:57.
Sitat av Alge Vis innlegg
Denne personen må ha vært veldig sensitiv for stoffet. At det er noe med metabolismen som gjør at stoffet blir tatt mye bedre opp en for folk flest?? Eller noe i den duren

Eller andre faktorer som f.eks at pasienten har tatt andre stoffer uten å nevne det?



Ja vell?, jeg caller bullshit!
Har selv fått opiater for smerter i doser som på langt nær gjør en sløv, og fått god smerte lindring av type 1 paralgin forte.

Har da ingen ting med at man driter i smerten. For noe tull
Vis hele sitatet...
For det første er paralgin forte en blanding av paracetamol og codein, selv om codein blir omgjort via CYP (Cytokrom P-450, CYP450): Gruppe av jernholdige enzymer til morfin så er ikke dette et opiat i utgangspunkt. Vis du har virkelig smerter vil du fremdeles merke smerten under påvirkning av opiat, det er grunnen som jeg sier til at vi ønsket et bedre smertestillende middel prehospitalt og tok i bruk Ketalar.

Personen som fikk overdose hadde vel en liten terskel for stesolid. Mennesker er foskjellige, noen har et avik i dna som gjør at opiater ikke har noen effekt på dem. Men opiat er et godt middel for å slippe unne smerter, det får man til og glemme dem og ha det bra. Men en person som har virkelig virkelig vondt vil nok ikke bli smertefri på opiat.
Nei da, har jo aldri sagt at man blir helt smerte fri, det merker jeg jo selv. Men smertelindringen kommer ikke av at jeg driter i at jeg har vondt fordi jeg er sløv, det er poenget.

Har prøvd mange forskjellige opiater/opioder som ikke inneholder paracetomol å jeg må si at jeg får fyskisk mindre vondt
grunnen til at jeg får oxycontin 10mg x 3 er at jeg er bestemt på at den har ikke lenger virkningstid en 4 timer på meg som depot tablet. våkner hver natt etter 4 timer med hodesmerter ssom ikke går bort. kan få 5-6 oxynorm 5 mg i døgnet etter behov menden fungere jo enda kortere. så i grunn må jeg planlegge min egen smertelidrings tabell om jeg kan si det sånn. paracetamol er en flott ting for sitt område! oxycontin 10mg og en paaracet kan fikse mye.. men da i 4 timer! vet at ting skal fungere lengre, men det gjør meg bare mer uglesett på den måte og tror fan meg personalet tror jeg er heftig stoff misbruker! som sagt 110kg 194 høy voksen mann! takker for svar folk, setter jeg stor pris på

har også fått beskjed fra helsesøstre om at 5mg oxyorm gies til pasienter på 75 og 110 kg! dette skurrer i mine ører! da må en person på 75kg ha det mye bedre på sykehus og få tilstrekkelig lindring. Værste jeg vet er og mase, men her i tromsø greier dem vist å få en mann til å gråte som ei lita skolejente før du evt blir hørt! om du vlir hørt. litt som å bli trådd på når du må ta opp smertelidring med lege på et stadie der du har så vodt at du opptrer mer emosjonell en rasjonell... greier ikke snakke begynner å gråte.. syns det er helt forferdelig at det skal gå så langt!

er det ingen måte å teste min kropps opptak og forbrenning av medisiner sånn at dem kan se litt og bli litt ahaaa ??
Sist endret av Eldorado; 10. september 2017 kl. 08:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.