Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4776
Ta en pust i bakken
Anderssonfugl93's Avatar
Må jeg og alle andre som går på et yrkesfaglig felt, gå med svarte russeklær? Og med svarte russeklær tenker jeg på russebukse og eventuelt en hatt. Jeg går Bygg og Anleggsteknikk btw.
Ja, dette er noe alle må
Du har muligheten til å bestille rød russebukse, men det vil ikke bli tatt veldig godt i mot om du møter opp på skolen i den

Som jeg har opplevd russen så er det veldig stor skille på rød og svart, der rødrussen ser ned på svartrussen-
Enten svart eller blå!
Svart = yrkesfaglig, blå = økonomilinje.
Du må absolutt ingenting. Gå naken om du vil.
Når jeg var ung var uansett byggfag sorte klær, men tror ikke det er noen som skyter deg om du bestiller blå bukser. Det ser kanskje bare litt dumt ut med resten av klassen i sort.
Sitat av Mr.Oxford Vis innlegg
Ja, dette er noe alle må
Du har muligheten til å bestille rød russebukse, men det vil ikke bli tatt veldig godt i mot om du møter opp på skolen i den

Som jeg har opplevd russen så er det veldig stor skille på rød og svart, der rødrussen ser ned på svartrussen-
Vis hele sitatet...
Gikk mekk og hadde rød russebukse, det var null stress og ble tatt like godt imot som om jeg skulle hatt svart.
Spiller litt mer rolle hvor voksne de du gå på skole med er.
Bråking pga feil buksefarge er jo bare tåpelig og barnselig.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Her får du svarene på det du lurer på!

Men som sagt så varierer dette veldig fra skole til skole og by til by. I Tromsø feks så har det ingenting å si om du har svart eller blå bukse hvis du går en 2-årig utdanning/yrkesfaglig, og i min medier og kommunikasjons-klasse så var vi ca 50/50 med svarte og blå bukser på slutten av 2-året. 3-året hadde derimot alle sammen rød bukse.

Jepp, jeg var russ 2 år på rad! Slakt meg gjerne om noen føler for det.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Gikk mekk og hadde rød russebukse, det var null stress og ble tatt like godt imot som om jeg skulle hatt svart.
Spiller litt mer rolle hvor voksne de du gå på skole med er.
Bråking pga feil buksefarge er jo bare tåpelig og barnselig.
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke hvor du kommer fra, men på den skolen jeg gikk på var det enormt stor forskjell på rød og svart, vi svarte ble stengt ute og banket av rød russen om vi møtte opp på treff og fester.
Men godt du opplevde det positivt
for min del kunne vi hengt oss på Danmark!

Nå skal det ikke sies at alle hater på svart russen, men dette var det jeg opplevde i russetiden min
Er det vanlig å i det hele tatt være tradisjonell "russ" når man går på yrkesfaglige linjer? De fleste jeg kjenner har jobbet som lærlinger i et år allerede, og velger å droppe det (tror noen skal på ett eller to treff)...

Vet ikke om noen som har brukt svart bukse, de fleste velger mellom rød og blå. Uansett hva slags buksefarge du har vil du automatisk bli sett ned på av elever som går studiespesialiserende (majoriteten, ikke alle). I grunn ganske synd, mobbeaspektet ved russetiden er en av grunnene til at jeg ikke skal være det i år.
Sist endret av Spelunky; 6. april 2017 kl. 14:55.
Pensjonert Skaper
Sitat av Antidote Vis innlegg
Svart = yrkesfaglig, blå = økonomilinje.
Vis hele sitatet...
Dette var nok mer regelen før. I dag er det heller hvilken skole du går på som avgjør fargen. Når jeg selv var russ traff jeg mange med forskjellig farge som gikk samme linjer, men på forskjellige skoler.
Selv var jeg rød, men traff mange blåruss som gikk samme studievei.

Men svart er tradisjonelt yrkesfag ja, og grønt (de desidert kuleste klærne) landbruksfag.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Spelunky Vis innlegg
Er det vanlig å i det hele tatt være tradisjonell "russ" når man går på yrkesfaglige linjer? De fleste jeg kjenner har jobbet som lærlinger i et år allerede, og velger å droppe det (tror noen skal på ett eller to treff)...
Vis hele sitatet...
Det er veldig normalt ja, men de aller fleste er jo da åpenbart russ mot slutten av andre-året, og ikke etter å ha jobbet et år som lærling.

Sitat av Spelunky Vis innlegg
Vet ikke om noen som har brukt svart bukse, de fleste velger mellom rød og blå. Uansett hva slags buksefarge du har vil du automatisk bli sett ned på av elever som går studiespesialiserende (majoriteten, ikke alle). I grunn ganske synd, mobbeaspektet ved russetiden er en av grunnene til at jeg ikke skal være det i år.
Vis hele sitatet...
Jeg tror at dette varierer veeeldig fra hvilken by og eventuelt hva slags folk som går på skolen det året. Her jeg er fra har ihvertfall ikke jeg lagt merke til noen som blir sett ned på fordi de er svart/blå-russ, og jeg var ganske aktiv svartruss selv (jeg var terrorsjef på skolen min og tok vel rundt 85-90 russeknuter). Vi hørte rykter om at svart/blå-russ ble sett ned på FØR russetiden faktisk startet, men under selve russetiden var det ikke noen jeg kjente som merket noe som helst.
Sist endret av Dongerino; 6. april 2017 kl. 15:57.
Spørs nok litt på hvor i landet du holder til, her er det ihvertfall sånn at yrkesfag-linjene går i svart. Og man blir nok ikke tatt noe særlig godt imot av de andre om man går i rød om man går yrkesfag. Hadde jeg vært deg hadde jeg gått i svart, ikke brydd meg om hva andre mener om det og heller vært stolt over studieretningen du har valgt.
I Bodø bruker yrkesfag (2 år) blå og yrkesfag (3 år, automasjon, flyfag osv) svart. Så varierer etter hvor du bor.
Bruk det du vil. Fargene har ikke så mye å si, men går du med svart er vel de fleste inneforstått med at du er et år yngre.

Her jeg er fra ble det advart mot svart bukse, da svartbukser var en skyteskive for de andre. De kom heller ikke inn på de fleste arrangementer, men det har jo noe å gjøre med at mange av dem var 17
Her var det slik at alle som hadde gått treårig videregående utdannelse brukte røde bukser, og jeg vil tro det ville blitt sett ned på dersom en person fra yrkesfagslinjene hadde kjøpt en rød bukse. Anbefaler deg å kjøpe en bukse som representerer den utdannelsen du har tatt.
Når jeg andre året på bygg hadde jeg to i klassen som var russ, og brukte rød bukse.