Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 5336
Hei.

Idag mistet jeg førekorte til bil, akkurat kjørt i 1 måned siden jeg fikk det. Kom kjørende på en grusvei i en sving som var ganske knapp, jeg ga litt ekstra gass i svingen dum som jeg var og fikk en altfor stor skrens som ikke var helt planlagt, den ble kontra og gikk rett i grøfta. 10 minutt senere var politie på stedet.

Jeg forklarte meg om hendelsen så hadde skjedd men de mente at jeg prøvde å "sladde" og mente det var brudd på vegtrafikkloven § 3.

Politibetjenten mente dette var et helt klart førerkort beslag pga bevist skrens og uaktsom kjøring. Jeg godtok førerkort beslag inntil vidre og hadde x antall uker på og ombestemme meg. Om jeg ombestemmer meg har de 3 uker på seg for og legge fram bevis til retten.

Så nå er spørsmålet mitt, om jeg mister førerkorte i 6 måneder, må jeg ta oppkjøring på nytt?

Er det mulig og vinne rettsaken/få saken henlagt?
Sist endret av cidica1; 4. juni 2016 kl. 21:48.
Du må aldri godta førerkortbeslag. Trekk tilbake samtykket så snart du kan, og hold deg til historien din om at du mistet veigrepet. Du er en fersk sjåfør og har lov til å ha uhell, og de kan ikke bevise noe som helst. Alt annet nekter du på. Da har de tre uker på seg til å kjøre sak, men du får garantert tilbake lappen om du holder på historien din. De har ingen bevis mot deg i en eventuell rettsak. Så lenge det ikke var vitner selvfølgelig.
Sist endret av mr.roundtree; 4. juni 2016 kl. 21:57.
Trådstarter
61 6
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Du må aldri godta førerkortbeslag. Trekk tilbake samtykket så snart du kan, og hold deg til historien din om at du mistet veigrepet. Du er en fersk sjåfør og har lov til å ha uhell, og de kan ikke bevise noe som helst. Alt annet nekter du på. Da har de tre uker på seg til å kjøre sak, men du får garantert tilbake lappen om du holder på historien din. De har ingen bevis mot deg i en eventuell rettsak. Så lenge det ikke var vitner selvfølgelig.
Vis hele sitatet...
Eneste bevisene de har er av sporene siden de var på en grusvei. Sporene begynnte litt før svingen iogmed at jeg ga litt på, men det var langt fra planlagt og legge bilen i 90 grader og miste kontrollen, undervurderte svingen alt formye
Sitat av matez Vis innlegg
Så nå er spørsmålet mitt, om jeg mister førerkorte i 6 måneder, må jeg ta oppkjøring på nytt?
Vis hele sitatet...
Ja, mister du førerretten for 6 måneder må du ta oppkjøring på nytt.

Som bilfører så har du havnet ut for en ulykke som du selv var ansvarlig for (du kjørte uaktsomt). Men igjen, politiet kommer til å ha problemer med å "bevise utover en hver rimelig tvil" at du faktisk kjørte uaktsomt.

Trekk tilbake samtykke du har gitt til førerkortbeslag, ikke forklar deg, og svar "vedtar ikke" på alle forelegg du skulle komme til å få fra politiet.
Sist endret av plohg; 4. juni 2016 kl. 22:00.
Trådstarter
61 6
Sitat av plohg Vis innlegg
Ja, mister du førerretten for 6 måneder må du ta oppkjøring på nytt.

Som bilfører så har du havnet ut for en ulykke som du selv var ansvarlig for (du kjørte uaktsomt). Men igjen, politiet kommer til å ha problemer med å "bevise utover en hver rimelig tvil" at du faktisk kjørte uaktsomt.

Trekk tilbake samtykke du har gitt til førerkortbeslag, ikke forklar deg, og svar "vedtar ikke" på alle forelegg du skulle komme til å få fra politiet.
Vis hele sitatet...
Takker for svar! Bare oppkjøring? Eller teori også?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Altså.

Når du bevist sladder i en sving, som så fersk sjåfør, så finst det jo ikkje tvil i verden om at det er brot på §3. I og med at det førte til ulykke så er det og eit soleklart beslag. Det framstår som fullstendig ukontroversielt, og i beste fall kan du snakke deg til at du grovt feilvurderte farten du burde ha - som og er brot på §3 og trafikkreglane (avpasse farten til forholda), og grunnlag for førerkortbeslag når det førte til ulukke.

I tapsforskrifta kan du lese følgjande:
Sitat av https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2003-12-19-1660/KAPITTEL_2#§2-5
[...]
Ved ileggelse av straff for uaktsom kjøring, eventuelt kombinert med for høy hastighet etter forholdene, og denne har medført utforkjøring, bør tap av førerett fastsettes fra 6 til 12 måneder.
[...]
Vis hele sitatet...
Det framstår som et veldig ukontroversielt beslag, og du vil neppe vinne fram med synet ditt i retten. Og ja - du må ta oppkøyring på nytt. Kanskje du bør fokusere litt på det med å avpasse farten din?

Sitat av plohg Vis innlegg
Men igjen, politiet kommer til å ha problemer med å "bevise utover en hver rimelig tvil" at du faktisk kjørte uaktsomt.
Vis hele sitatet...
Kødder du?

Bilen havna utfor, på vår/sommer. Da har du per definisjon køyrt uaktsomt.
Sist endret av vidarlo; 4. juni 2016 kl. 22:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
61 6
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Altså.

Når du bevist sladder i en sving, som så fersk sjåfør, så finst det jo ikkje tvil i verden om at det er brot på §3. I og med at det førte til ulykke så er det og eit soleklart beslag. Det framstår som fullstendig ukontroversielt, og i beste fall kan du snakke deg til at du grovt feilvurderte farten du burde ha - som og er brot på §3 og trafikkreglane (avpasse farten til forholda), og grunnlag for førerkortbeslag når det førte til ulukke.

I tapsforskrifta kan du lese følgjande:


Det framstår som et veldig ukontroversielt beslag, og du vil neppe vinne fram med synet ditt i retten. Og ja - du må ta oppkøyring på nytt. Kanskje du bør fokusere litt på det med å avpasse farten din?


Kødder du?

Bilen havna utfor, på vår/sommer. Da har du per definisjon køyrt uaktsomt.
Vis hele sitatet...
Så fordi bilen havna utfør på en vår/sommer så er det automatisk klassifisert som uaktsom kjøring? Uhell kan oppstå, spesielt på nye uerfarne sjåfører. Og grusvei vel og merke
Sitat av matez Vis innlegg
Så fordi bilen havna utfør på en vår/sommer så er det automatisk klassifisert som uaktsom kjøring? Uhell kan oppstå, spesielt på nye uerfarne sjåfører. Og grusvei vel og merke
Vis hele sitatet...
For høy fart == uaktsomhet.

Er du usikker på veien kjører du saktere, ikke gir på i svingen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av matez Vis innlegg
Så fordi bilen havna utfør på en vår/sommer så er det automatisk klassifisert som uaktsom kjøring? Uhell kan oppstå, spesielt på nye uerfarne sjåfører. Og grusvei vel og merke
Vis hele sitatet...
Ja, nesten. Om det er skrensemerker i vegbana er det åpenbart at du ikkje har tilpassa farta. Kor lange skrensemerker vil jo i stor grad bestemme graden av uaktsomhet.

Om du såvidt har komt utfor og satt deg fast fordi du møtte en bil vil det neppe kvalifisere til uaktsomt.

Hugs at du har plikt til å tilpasse fart til forhold. Forhold inkluderer dine ferdigheiter.
Trådstarter
61 6
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja, nesten. Om det er skrensemerker i vegbana er det åpenbart at du ikkje har tilpassa farta. Kor lange skrensemerker vil jo i stor grad bestemme graden av uaktsomhet.

Om du såvidt har komt utfor og satt deg fast fordi du møtte en bil vil det neppe kvalifisere til uaktsomt.

Hugs at du har plikt til å tilpasse fart til forhold. Forhold inkluderer dine ferdigheiter.
Vis hele sitatet...
Så med andre ord mener du at jeg bare skal la det ligge og ta straffen?
TS kjørte selvfølgelig uaktsomt, men bevisbyrden er på påtalemyndighetens side. Det beste han kan håpe på er at saken blir henlagt, som skjer oftere enn man tror (personlig erfaring).
Sist endret av plohg; 4. juni 2016 kl. 22:23.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av matez Vis innlegg
Så med andre ord mener du at jeg bare skal la det ligge og ta straffen?
Vis hele sitatet...
Det må du nesten avgjere sjølv, men det finst jo ikkje tvil i verda for at politiet har rimelig greit grunnlag for beslag.
Hvilken bil er det snakk om?
Havnet du baklengs i grøften?

Jeg mista lappen i 2 uker, da kom jeg sladdende rundt en sving inn til en rundkjøring mens politiet så hele greia. Har også sladdet mot en politikontroll ( de sto på en lomme ved et kryss til en vei som er fin å sladde på ) og truffet på politi i rundkjøring mens jeg hadde skrens. Begge gangene fikk jeg advarsel.
Det er rart hva som ikke er førerkortbeslag i mine øyne, kan hende du er heldig.
Sist endret av TheEngineer; 5. juni 2016 kl. 00:57.
Mister du lappen under prøvetiden så må du ta alt på nytt samme hvor lenge du mister den. Gi skriftlig beskjed til politidistriktet hvor saken blir behandlet og trekk samtykket snarest. Du har ingenting å tjene på å samtykke på sånt. Sannsynligvis blir saken henlagt.
Eneste du har å tjene på å samtykke er at førerkortbeslaget blir regnet fra dagen de tok lappen din, altså dagen du sa "ja jeg samtykker i midlertidig førerkortbeslag." Du taper altså bare 3 uker med lappen ved å ikke samtykke. 3 uker ekstra, men du kan være heldig å få lappen tilbake etter de 3. Vurder hva du ønsker å gjøre
Har du automatgir så får du dra en spansk en og si at kassa gikk i kickdown og at du ikke klarte å få retta den inn.
Kanskje kan du se på denne,se på bildet, de sporene kommer ikke lett. Hm, men jeg er ikke politi. Og se hva sjåføren forklarer.God gammel historie.Forekommer også i mange andre utgaver.. ; ) https://www.google.no/url?sa=t&rct=j...23664746,d.bGg
Sist endret av Hermann H.; 5. juni 2016 kl. 21:53.
Trådstarter
61 6
@Odd, har desverre manuellgir

@Hermann H. Har desverre allerede forklart meg, blir det ikke litt dumt i ettertid og komme med at jeg skulle svinge unna en katt?
-Joda.. Enig i det. Men jeg mente ikke at du også skulle skylde på den.eller endre forklaring.Var bare tenkt som et eksempel å vise hva de proffe sier.For eventuell neste gang.-Uansett lykke til vidre bak rattet,drive safe.