Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2248
Så hadde en litt rar opplevelse igår med Acer angående en reklamasjonssak.

Forklarte teknikeren/helpdesk representanten at jeg hadde en Acer laptop hvor hovedkortet var defekt å måtte byttes.
Siden maskinen står i ro hele tiden å ingenting er tuklet med gikk dette som en reklamasjonssak med mistanke om ett defekt hovedkort.
Fikk da beskjed av den svenske herremannen jeg snakket med på telefonen om at de kom å hentet datamaskinen.
Gav han da adresse å annen informasjon han trengte slik at dem kunne komme å plukke den opp.
Er dette normal praksis? Bor jo mitt i huttiheita hvor man er avhengig av ferge for å nå frem, dette kan da umulig være god butikk?
Som en person som feilmelder alt mellom 10 og 15 maskinen daglig vil jeg si dette er vanlig praksis hos flere leverandører. Kan ikke si sikkert at dette alltid blir gjort hos Acer, men det hender i blandt hos HP, Dell, Lenovo og Fujitsu. De tre mest vanlige metodene jeg har vært borte i er som du sier at de kommer og henter maskinen (som regel DHL eller lignende som henter), eller at du mottar frakbrev på mail og sender med post selv og til sist at tekniker blir sendt ut på stedet til deg (typ onsite service).

Helt sikkert høl i hue av Acer å gjøre det på denne saken, men de få hundre det koster de å hente pcen din med DHL er småpenger for dem.
Trådstarter
Takk for svar Huztle, godt å informativt!

Var DHL i dette tilfellet som skulle komme å hente maskinen, ja med tanke på hvor jeg har bosatt meg så synes ikke jeg det er så "lurt" å hente maskinen. Men som du nevner, er jo ett stort selskap så er vel småpenger for dem.
Har selv boss langt uti huttiheiti og hatt en HP maskin som hadde defekt HK og harddisk. Der sendte de tekniker med nytt HK og harddisk som kom på døra og bytta delene der og da for så å dra igjen.
Dette gjør de for det meste bare for bedrifter nå til dags, men før så gjorde de dette for privatpersoner også.

Nå er det både og når det gjelder reklamasjon av produkt. Enten henter DHL maskinen eller så sender du den selv.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av Huztle Vis innlegg
Som en person som feilmelder alt mellom 10 og 15 maskinen daglig.
Vis hele sitatet...
Gjør det kanskje 2 ganger i uken. Med meg sender de bare ny del med ekspress post dvs har ny del dagen etter.

Om jeg ikke vil bytte hovedkort på en laptop selv, kommer tekniker innen 3 dager.

Både Hp og Dell praktiserer dette om du betaler litt ekstra for onsite garati.

Kudos til de siden de er så kjappe

Med hp er det vel nok å kjøpe buisness versjonen av produktene deres. afaik.
Sist endret av Alphanio; 21. august 2014 kl. 10:10.
Trådstarter
Ser du bytter hovedkort selv i laptoper Alpanio. Er dette noe som er vanskelig å lære seg?
Hvilket utstyr krever dette om man ser bort fra vanlige skrujern å lignende?
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av svaart Vis innlegg
Ser du bytter hovedkort selv i laptoper Alpanio. Er dette noe som er vanskelig å lære seg?
Hvilket utstyr krever dette om man ser bort fra vanlige skrujern å lignende?
Vis hele sitatet...
Skruhjern av små type, ny kjølepasta (som de bruker å sende), en plast bit for å presse inntil deksel kanter for å åpne.
Så lenge denne plastbiten ikke er hardere enn dekselet så skader du ikke det.
Er egentlig litt mye styr å skifte ett hoved kort på bærbar, fordi alt er så smått. Mye flatkabler som må på plass.

Bruker derfor å få infocare eller andre service firma til å ta seg av jobben.
Sist endret av Alphanio; 21. august 2014 kl. 10:51.
Sitat av Alphanio Vis innlegg
Gjør det kanskje 2 ganger i uken. Med meg sender de bare ny del med ekspress post dvs har ny del dagen etter.

Om jeg ikke vil bytte hovedkort på en laptop selv, kommer tekniker innen 3 dager.

Både Hp og Dell praktiserer dette om du betaler litt ekstra for onsite garati.

Kudos til de siden de er så kjappe

Med hp er det vel nok å kjøpe buisness versjonen av produktene deres. afaik.
Vis hele sitatet...
Da høres det ut som vi gjør samme jobb. Jeg kan selv i de fleste tilfeller velge om de sender meg ny del eller om de sender tekniker som gjør jobben, kommer litt an på arbeidsmengden på det tidspunktet. I noen tilfeller må maskin sendes inn men da har ikke kunde betalt for onsite garanti eller kjøpt seg en consumer modell. Next-business day er vel standard nå i dag.

Sitat av svaart
Ser du bytter hovedkort selv i laptoper Alpanio. Er dette noe som er vanskelig å lære seg?
Hvilket utstyr krever dette om man ser bort fra vanlige skrujern å lignende?
Vis hele sitatet...
Nei, det er i grunn ikke veldig vansklig og du behøver lite annet enn en liten skrutrekker i de fleste tilfeller. Ganske greit å skru på antistatisk matte med armlenke sånn i tilfelle også.

Sitat av Alphanio
en plast bit for å presse inntil deksel kanter for å åpne.
Vis hele sitatet...
Tenker du på en spudger?
Trådstarter
Takk for svar, tenkte jeg muligens skulle lære meg dette på laptoper.
Stasjonære maskiner er jo veldig greie siden man i praksis kan bytte det meste.
På laptoper så kan man vel også bytte det meste som ikke er loddet fast vil jeg tro?
Sitat av svaart Vis innlegg
Takk for svar, tenkte jeg muligens skulle lære meg dette på laptoper.
Stasjonære maskiner er jo veldig greie siden man i praksis kan bytte det meste.
På laptoper så kan man vel også bytte det meste som ikke er loddet fast vil jeg tro?
Vis hele sitatet...
På laptop kan man i praksis bytte alt, men hender det er flere deler som er satt sammen til en. For eksempel på de fleste laptoper sitter touchpaden fast i selve dekselet slik at hele ramma rundt tastaturet inkludert touchpad må byttes.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Fikk akkurat svar fra Acer på reparasjon. Var hovedkortet som var defekt og dem krever 2859,39 kroner for å fikse dette.
Om dette ikke aksepteres vil jeg få ett gebyr på 500 + 130 kroner samt en defekt datamaskin i retur.

Dette er jo en reklamasjons sak, noen som kan si kort hva som er rett her? Tenkte å ringe dem i morgen når dem har telefonene oppe å går igjen. Forklarte dette til support agenten jeg snakket med når jeg ringte inn feilen.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Sa de noe om hvorfor du må betale? Mener de at du har påført skaden selv?
Har ikke opplevd at maskiner blir hentet, har enten fått tekniker på stedet eller sendt inn med posten.
Nei er ikke nevnt. Eneste som står er at hovedkortet er defekt å det koster så å så mye for deler+jobb og frakt.
Sitat av svaart Vis innlegg
Fikk akkurat svar fra Acer på reparasjon. Var hovedkortet som var defekt og dem krever 2859,39 kroner for å fikse dette.
Om dette ikke aksepteres vil jeg få ett gebyr på 500 + 130 kroner samt en defekt datamaskin i retur.

Dette er jo en reklamasjons sak, noen som kan si kort hva som er rett her? Tenkte å ringe dem i morgen når dem har telefonene oppe å går igjen. Forklarte dette til support agenten jeg snakket med når jeg ringte inn feilen.
Vis hele sitatet...
Det betyr at Acer har kommet frem til at det ikke er en defekt som dekkes av reklamasjon, som betyr at det ikke var en iboende defekt i maskinen fra produsentens side.

Jeg ville bedt om å få en rapport fra forundersøkelsen hvor de spesifiserer hva som skal ha skjedd med maskinen, klarer de ikke å komme opp med en god forklaring på hva som har skjedd, eller at det ikke er noe du kjenner deg igjen i så ville jeg tatt det med kundeservice og igjen sagt at du ønsker å reklamere.
Har tatt kontakt å ifølge representanten jeg pratet med er dette noe som blir sendt ut automatisk ved reparasjon/feilsøking. Forklarte da at dette var en reklamasjons sak å ble fortalt at jeg bare skulle kaste papirene jeg har mottatt siden dette skulle fikses uten kostnad.