Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  119 8994
jeg er fra tromsø og er vokst opp med jakt å fiske, hvalbiff på grillen å kobbe (sel)
men jeg ble kjente med mange folk i fra oslo nylig å de ble genuint forbanna når jeg fortalte at jeg jaktet (rype,orrful og hare) og fisket mye (sjø og vann).
de syntet dette var barbarisk og derfor vil jeg vite, hva er deres mening.
jeg vil også legge til at jeg har vokst opp med det mottoet at "hvis du ikke skal spise det skal du ikke drepe det" så jeg kunne aldrig tenkt meg å skyte en ful for å la den ligge.

en annen ting er kultivering av vann, hvis jeg er på et vann med mye fisk å jeg bare får smått så er jeg sånn at jeg tar den opp og kasten den i naturen slik av andre dyr kan spsise de, for i et vann der det bare er liten fisk er det ikke nok mat til at noen kan blir store.

så hva er deres mening om hvalfangst, jakt og fiske?
Om det er for å spise, så er det greit. Men å drepe for å drepe blir for dumt
Ikke bry deg deg om den fisefine ungdommen du. Godt å høre at det er flere freaks som gjerne jakter og koser seg på skauen

Desverre så er det mange barn og unge i dag som tror at melka blir lagd på bakrommet på kiwi og at koteletter og biff gror i kjøledisken av seg selv.
ja, det er det jeg også mener. men for eksempel paul watson som kjemper for hvaler. eneste grunnen til at jeg kunne vert med på noe sånt er for og kanste ting på watson for det han gjør er jo sykt, å sett folks liv i fare for noe hn å kanskje 100000 til mener er galt.

takk uncle andy. trodde hele værden var blirr øko galninger, jeg lærte å jakte da vet var 8, mens folk jeg kjenner har knapt vert på et fjell men blir sinna når jeg sier jeg går på jakt
Sist endret av xavi0n; 18. september 2011 kl. 19:14.
Sitat av i7cpuftw Vis innlegg
Om det er for å spise, så er det greit. Men å drepe for å drepe blir for dumt
Vis hele sitatet...
Enig i dette. Det må da vel være lov å jakte? (Å holde bestanden nede er vel ganske viktig også, såvidt jeg har forstått?) Er selv pasifist, å kunne aldri tenkt meg å holde et våpen, om det så bare var for å skyte dyr for å spise dem senere. Men jeg respekterer naturligvis andres valg, og jeg spiser jo kjøtt. Et sted må jo det kjøttet komme fra, liksom... Nei, det er ingenting barbarisk med jakt. Å drepe bare for å drepe er noe helt annet.
men pasifist (no offence) jeg har ikke skjønt liker du ikke militære formål eller er det totalt uaktuelt for den å skute ei rype til middag?
Parkettetterligning
Jeg mener at så lenge du følger viltnemnda sine reglementer og hjelper til for å den naturlige floraen vår ikke svekeks så synes jeg det er flott at flere er ute i dag og jakter og fisker. Det iretteholder norske og menneskelige tradisjoner. Det er samtidig ikke noe som kan slå opplevelsen når du nettop har skutt ditt første vilt.
Helt pro jakt så lenge byttet blir brukt til noe annet enn troféer.
Det er greit å jakte og fiske for å spise/selge det, men ikke drepe for å ha det gøy. Det er to helt forskjellige ting..
Så lenge du skyter dyret på en forsvarlig måte (at du ikke skadeskyter det, og ikke klarer å få avlivet det for at det stikker av), så synes jeg det er helt greit. Går litt på jakt og fisker selv, og så lenge dyret ikke lider for mye så synes jeg det er helt greit. De fleste jakter for maten, noen jakter for trofeer og begge ting er greit, så lenge at foregår på en forsvarlig måte.
Ikke bry deg om søringer, mange av dem hadde dødt ut hadde det ikke vært for Nordlendinger som gir dem mat i disken.
jeg driver og fiske av og til i jobb, og da dreper jeg langt over flere ton mnd fisk, og jeg ser på meg som en normal kar som jobber får og tjene penger på lovlig vis.

Så lenge du ikke tutorer dyrene når du jakter, så ser jeg ingen barbarisk i det, ser mere barbarisk i og shoppe 24/7 på junk food og kjøre store biler med V12 motorer, og fete pengeboker.
Sist endret av justastonedhuman; 18. september 2011 kl. 19:46.
Jøss! nå må jeg si er ble positivt overasket over freak!

Når jeg leste trådstarters første post so jeg for meg masse hyling og kjefting!

Er såklart pro jat og fiske så lenge det er i kontrolerte former!
Kjenner til flere som skyter alle dyr dem ser, bare fordi det er motto, men det er såklart ikke bra!
Sitat av xavi0n Vis innlegg
men pasifist (no offence) jeg har ikke skjønt liker du ikke militære formål eller er det totalt uaktuelt for den å skute ei rype til middag?
Vis hele sitatet...
Jeg liker ikke våpen eller vold I utgangspunktet er jeg imot vold bare mot mennesker, men min buddhistiske overbevisning gjør at jeg er imot å skade dyr også. Jeg dreper ikke edderkopper engang. Men jeg spiser kjøtt, og kan dermed ikke være imot jakt. Hver sin lyst, ikke sant? Jeg nyter jo godt av at andre mennesker jakter. Hadde bare ikke klart det selv. I utgangspunktet er jeg imot millitæret også, men jeg ser viktigheten av å ha det. Hadde derimot alle land i hele verden bestemt seg for å legge ned millitæret... da hadde det vært en god verden.

Det er fullstendig uaktuelt for meg å skyte en rype til middag, men jeg har ingenting imot at andre gjør det. Deres valg. Jeg forstår forøvrig utmerket godt at folk liker å jakte - det må jo være en utrolig spennende og nervepirrende hobby
kansje litt off topic. men er det ikke litt hyklerisk å være i mot å skade dyr å så spise kjøtt.
nå skal jeg være forsiktig fordi jeg ikke vet så mye om din tro men det er derfor jeg spør.
Finnes ikke noe bedre og ta med seg fiskestanga & et par gram hasj og spasere lange turer i skog og mark, finne flotte fiskevann & elver
Sitat av xavi0n Vis innlegg
kansje litt off topic. men er det ikke litt hyklerisk å være i mot å skade dyr å så spise kjøtt.
nå skal jeg være forsiktig fordi jeg ikke vet så mye om din tro men det er derfor jeg spør.
Vis hele sitatet...
Hehe Har vært innom tanken på at det er hyklersk selv. Selv kom jeg frem til at det ikke er det - så lenge dyret er drept på en anstendig og human måte, ser jeg ikke noe problem med det. Og så lenge det ikke er meg selv som dreper det. (Det gikk nettopp opp for meg at det kan høres arrogant ut å si "så lenge det ikke er jeg selv som dreper det". Jeg mener naturligvis ikke at mennesker som dreper dyr gjør noe galt, det er mitt valg å ikke skade dyr. Og bare mitt valg.)

Jeg prøvde meg som vegeterianer før, men oppdaget raskt at det ikke fungerte - jeg ble faktisk grådig deprimert av å ikke spise kjøtt. Tror det var noe jeg manglet.
litt sånn der jeg er i mot ( ikke ta det persolig) men at "stonere" sitter potte fjerne ved et vann å hakke peiling på hva de holder på med, for meg så ble jakt å fiske et bra tilfluktssted fra narko og slik som jeg drev med før.

takk for svar nekran, var litt nysjerrig
Sist endret av xavi0n; 18. september 2011 kl. 20:05.
Sitat av xavi0n Vis innlegg
jeg er fra tromsø og er vokst opp med jakt å fiske, hvalbiff på grillen å kobbe (sel)

så hva er deres mening om hvalfangst, jakt og fiske?
Vis hele sitatet...


Jeg elsker kvalbiff Er også fra Tromsø, men er ikke vokst opp med Jakt, bare fisk fra morgen til kveld. Jeg synes det er helt greit så lenge man spiser det man fanger/skyter osv. Catch and release er greit hvis du vet hva du gjør, tror ikke Oslo-ungdommen skal prøve på det
men hva mener folket her om kultivering av vann som jeg sier, ta opp småfisken å kaste den avgårde sånn at det blir litt færre men større fisk?
Det synes jeg er bra, men da burde også vannene være regulerte, altså, bruk av fiskekort.
nesten alle vann er jo regulert på denne måten.
Ja, det er det ikke et problem. Hvis man skal se på den humanetiske siden av dette så har jo gud sagt at vi skal styre over alle dyr, MEN med et godt skjønn selvfølgelig. Kjør i vei Jo større fisk, jo artigere opplevelse får vi
"gud har sagt vi skal styre over alle dyr" nå ble jeg nysjerrig, kan du forklare litt her?
Gidder ikke finne frem bibelavsnittet, men hvis jeg ikke er helt ute å kjøre finner du det i skapelseshistorien.
Må vi blande inn gud og bibelen her? La oss holde oss litt seriøse, og ikke synke dit.
Når folk kommer litt oppi årene - alt fra 25 til 35, endrer de drastisk syn på dette. Litt usikker på grunnen, men de fleste skifter inntrykk fra "åh, det er så slemt å skyte dyr" til at jakt og friluftsliv er sunt og viser god karakter.
helt enig ignifer.
ja har merket det selv men nå er jeg 16 å jeg mener akkurat det samme, hvis man ikke tåler å se en ful dø eller en fisk bli sløyet mener jeg det er noe galt
Sitat av xavi0n Vis innlegg
"gud har sagt vi skal styre over alle dyr" nå ble jeg nysjerrig, kan du forklare litt her?
Vis hele sitatet...
Gen 1:26

And God said, Let us make man in our image, after our likeness: and let them have dominion over the fish of the sea, and over the fowl of the air, and over the cattle, and over all the earth, and over every creeping thing that creepeth upon the earth.
Vis hele sitatet...
Ikke det at det betyr noe, siden store deler av den bibelske skapelseshistorien er stjålet fra Gilgamesh.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Jeg fisker mye selv, og har ingenting imot jakt. Jakter ikke selv, grunnet økonomiske og tidsmessige problemer.
mange mener jo dette har noe med religion å gjøre men jeg mener at hele norge er jo kristent ( staten norge)
å står det ikke i bibelen at man ikke skal drepe?
for meg står tradisjoner og rekreasjon over dette (kanskje fordi jeg ikke er noe religiøs, mn det har jeg ikke tenkt å tenke veldig ,mye på )
Alvorlig talt..... Mennesker har jo jaktet og spist de dyrene i X antall år. Hvorfor blir det nå plutselig fyfy?
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
I Esop's fabler sier de at man ikke skal drepe!
Sist endret av Ffojt; 18. september 2011 kl. 20:42.
Sitat av losjien Vis innlegg
Alvorlig talt..... Mennesker har jo jaktet og spist de dyrene i X antall år. Hvorfor blir det nå plutselig fyfy?
Vis hele sitatet...
kanskje du misforsto meg, mn jeg mener ikke det er fyfy i det hele tatt
Sitat av xavi0n Vis innlegg
mange mener jo dette har noe med religion å gjøre men jeg mener at hele norge er jo kristent ( staten norge)
å står det ikke i bibelen at man ikke skal drepe?
for meg står tradisjoner og rekreasjon over dette (kanskje fordi jeg ikke er noe religiøs, mn det har jeg ikke tenkt å tenke veldig ,mye på )
Vis hele sitatet...
Øhm... Bibelen er mildt sagt full av motsetninger, men dette har uansett ingenting med saken å gjøre. Det at man ikke skal drepe, så siktes det til mennesker, samtidig er det oppmuntret til å steine sine barn om de er ulydige.

Bibelen har ikke noe i diskusjonen å gjøre i det hele og store. Hvis vi uansett skal se på om det er lov å jakte dyr i følge bibelen så tror jeg ikke du finner noe som skulle motsi det.
Sist endret av Elemental; 18. september 2011 kl. 20:48.
god ide å kanskje holde bibelen å religion utenfor, noen kan føle seg støtt og så slipper vi mye diskusjon om hva den sier og ikek sier
du er også et dyr, mere skitten går det ikke an.. La dyra leve sitt eget liv, spis blader istedet.
jeg bare ventet på den

jeg respekterer ditt valg som vegetarianer men jeg hadde aldri klart det
Sitat av heartslava Vis innlegg
du er også et dyr, mere skitten går det ikke an.. La dyra leve sitt eget liv, spis blader istedet.
Vis hele sitatet...
Seriøs eller?
Sitat av Ffojt Vis innlegg
I Esop's fabler sier de at man ikke skal drepe!
Vis hele sitatet...
Du får ha et fint liv med fablene dine mens jeg lader rifla og spiser selvskutt elg.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Må vi blande inn gud og bibelen her? La oss holde oss litt seriøse, og ikke synke dit.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Trådstarter spurte hva folket syntes om saken, og da
er det vel ikke unaturlig å få inn synspunkter fra flest mulige folk?
Tror ikke spørsmålet var adressert til en viss gruppe mennesker, han
spurte jo bare hva folk syntes, og da kan man ikke utelukke folkegrupper
med andre synspunkter enn sine egne?
Så i bibelen verken ble det verken jaktet eller fisket?
Sitat av xavi0n Vis innlegg
kanskje du misforsto meg, mn jeg mener ikke det er fyfy i det hele tatt
Vis hele sitatet...
Det var ikke deg jeg siktet til, men til TS. Beklager at jeg formulerte meg feil
jeg ER TS

misforståelser <3<3<3
Jakt og friluftsliv generelt er kjempespennende, det er både god mosjon og avkobling i moder natur. Skjøt faktisk min første rype idag. Er oppvokst med våpen og jakt, så dette er helt normalt for meg. Men er ikke sikker på hvordan jeg hadde reagert på jakt om jeg ikke hadde vokst opp med det.
Dersom vi ikke skulle jakte på dyr, så vil dyrene dø som følge av sykdom/matmangel/rovdyr/.
Hvert av de "naturlige" måtene å dø på innebærer langt mer smerte og frykt enn hva som er tilfellet ved dagens jakt.

Å være i mot jakt er derfor enkelt og greit smått sadistisk.
Sitat av Forlatt Vis innlegg
Jakt og friluftsliv generelt er kjempespennende, det er både god mosjon og avkobling i moder natur. Skjøt faktisk min første rype idag. Er oppvokst med våpen og jakt, så dette er helt normalt for meg. Men er ikke sikker på hvordan jeg hadde reagert på jakt om jeg ikke hadde vokst opp med det.
Vis hele sitatet...
gratulerer den føleles å kicket man får når man treffer er utrolig
Alle som spiser kjøtt skulle vært pålagt å drepe et dyr selv, blir for dumt når man syntes det er barbarisk å drepe dyr, men har samtidig ingenting problemer med å spise dyr andre har drept på daglig basis.
ser ikke problemet til disse som sier at det er barbarisk.

når alt kommer til alt så er det vel samma greia om du skyter det selv, eller går på butikken og kjøper det
Sitat av bongjoy Vis innlegg
ser ikke problemet til disse som sier at det er barbarisk.

når alt kommer til alt så er det vel samma greia om du skyter det selv, eller går på butikken og kjøper det
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg har sett, så er det vel ingen i denne tråden som har kalt det barbarisk?
Sitat av Nekran Vis innlegg
Såvidt jeg har sett, så er det vel ingen i denne tråden som har kalt det barbarisk?
Vis hele sitatet...
de syntet dette var barbarisk og derfor vil jeg vite, hva er deres mening.

ingen her inne, men dem så TS har snakka med
Sist endret av bongjoy; 18. september 2011 kl. 21:51.