Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 4343
Denne artikkelen på db.no snakker om en AI som oppdaget coronaviruset før det ble offisielt kjent. Og den gjør dette ved å tråle forum og nyhetsartikler. Jeg ble litt interessert, og fikk lyst å prøve å lage en prototype av en slik robot selv ved bruk av open source fra github.

Men hva er det egentlig jeg trenger av kode? jeg tenker at jeg først trenger et bot-script, som tråler nett og forum og samler inn data. Når denne dataene er samlet inn trenger jeg en algoritme for å sortere dette, og da vil jeg trenge en "ferdigutdannet" maskinlæringsalgoritme som kan lese seg gjennom alt dette og sortere ut det jeg har spesifisert som relevant.

Ideen var å prøve å spå kryptomarkedet, dvs. at jeg implementerer en selvlæringsmekanisme/maskinlæring. Jeg lar roboten prøve å spå kursen på f.eks. bitcoin, og gir den godis når den klarer det.

Har noen prøvd dette? jeg har ikke kunnskap nok om maskinlæring og AI til å programmere dette selv, men jeg er i stand til å bruke andres arbeid til snekre sammen en DIY-robot.

https://www.dagbladet.no/nyheter/rob...ruset/72085572

Jeg lurer forresten veldig på hvordan kryptomarkedet fungerer i praksis. Når det kommer til produkter og et produkts verdi så er det jo likevektsprisen i en markedsstyrt økonomi som er gjeldene. Dvs. Supply = demand. Og med mindre du har masse spekulanter i markedet så fungerer dette helt fint.

Men jeg lurer på om det er mulig å finne ut av hva den egentlige etterspørselen av la oss si btc er? la oss tenke at vi fjerner all spekulant aktivitet i markedet og finner btc' likevektspris.

Er egentlig ikke per i dag, i stor grad kryptomarkedets likevektspris, dens egentlige verdi, basert på hvor stor aktivitet det er på Darkweb, for ellers brukes jo kryptovalute knapt til noe? hvis vi alså fjerner all spekulantaktivitet?
Sist endret av Hans Høyhet; 31. januar 2020 kl. 21:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uvaksinert 👍
Spennede, hvis da disse robotene kan læres opp til å undersøke litt rundt der ting skjer tilbake i tid så kan man kanskje enda bedre spå fremtidige utbrudd/hendelser. For det kan jo være en sammenheng her.

https://go.gale.com/ps/anonymous?id=...36&p=HRCA&sw=w
Professor
Trådstarter
Sitat av daffe Vis innlegg
Spennede, hvis da disse robotene kan læres opp til å undersøke litt rundt der ting skjer tilbake i tid så kan man kanskje enda bedre spå fremtidige utbrudd/hendelser. For det kan jo være en sammenheng her.

https://go.gale.com/ps/anonymous?id=...36&p=HRCA&sw=w
Vis hele sitatet...

Jo, en kan jo tenke seg at en lager en enkel algoritme for å finne ut om vi står ovenfor en boligboble i Norge.

Roboten samler inn data om alt av nybygg i Norge, og hvis en plutselig ser at det bygges mye mer enn før (relativ til befolkningsvekst), altså dvs. om 3 år så vil det plutselig stå ferdige en masse bygg. Så vet vi jo at etterspørsel/tilbudet vil skifte i markedet. Og med plutselig mye høyere tilbud av boliger, vil prisene falle.

I Norge vil det neppe skje, da samfunnsøkonomi har en lang tradisjon i Norge, så jeg regner med at politikerne hører på disse. Men i andre land har det jo skjedd.
Sist endret av Hans Høyhet; 31. januar 2020 kl. 22:06.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg tror ikke du kommer deg unna å ha inngående kunnskap om både området du vil ha spådommer i (der økonomi er et notorisk vanskelig felt i seg selv), samt AI-teknikker og programmering/matematikk/statistikk generelt.

Jeg tror du kommer til å oppdage veldig fort at både spørsmålet ditt og den "enkle algoritmen" er veldig mye mindre enkelt enn du tror.