Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 2093
Hei

http://www.fvn.no/nyheter/article822349.ece

Hva synes dere om dette? Det viser jo at det stadig kommer flere og flere som er for legalisering! Særlig når det er en politisjef som kommer med det så er dette viktig.

Nå er jeg dårlig til å diskutere, men kom med tanker rundt dette
Har hørt at om det blir lovlig så blir det ikke like "spennende". Heller ikke like dyrt, så det blir lettere å holde styr.
Finnes vel land der maruanha o.l. er lovlig, bruken av det har sunket siden det ble lovlig.
blir jo kjedelig om det blir lovelig !
mene da mister amsterdam norske turister
et skritt i riktig retning ihverfall! hadde vært kult hvis Farsund eller noe kunne livnære seg på cannabisturisme!
Sitat av Xernox Vis innlegg
Har hørt at om det blir lovlig så blir det ikke like "spennende". Heller ikke like dyrt, så det blir lettere å holde styr.
Finnes vel land der maruanha o.l. er lovlig, bruken av det har sunket siden det ble lovlig.
Vis hele sitatet...
Hvis Cannabis blir lovlig blir det ivertfall en fordobling av prisen om ikke mer.
Dette er positivt da høye priser på rusmildler hindrer fremtidig uønsket misbruk av stoffet.
Når avgiftene går opp, går misbruket ned.
Fantastisk at Politiet ser dette!

Ressursene de har er begrensede, så la de gå til menneskesmuglere, bankranere og voldtektsmenn i stedet for Hvermannsen som har en brukerdose i lomma. Greit å prioritere ressursene!
Sitat av steinarr Vis innlegg
Hvis Cannabis blir lovlig blir det ivertfall en fordobling av prisen om ikke mer.
Dette er positivt da høye priser på rusmildler hindrer fremtidig uønsket misbruk av stoffet.
Når avgiftene går opp, går misbruket ned.
Vis hele sitatet...

For å strupe et svart marked må man enten kunne konkurere på pris eller kvalitet.

Kvaliteten vil i hvert fall bli høyere, men at prisen fordobles har jeg ingen tro på. Nogle høyere vil den nok eventuelt bli, men folk vil antakeligvis betale litt mer pga bedre kvalitet.
Sitat av ErikH Vis innlegg
For å strupe et svart marked må man enten kunne konkurere på pris eller kvalitet.

Kvaliteten vil i hvert fall bli høyere, men at prisen fordobles har jeg ingen tro på. Nogle høyere vil den nok eventuelt bli, men folk vil antakeligvis betale litt mer pga bedre kvalitet.
Vis hele sitatet...
for ikke å nevne at det da vil være LOVLIG. Det betaler jeg gjerne en ekstra hundrelapp for.

men er det statlig styrte canabis "apotek" som er diskusjonen her? jeg kan ha gått glipp av noe, men det er vel helst avkriminalisering av bruk, no?
Endelig en gammel ørn som tør og uttale seg, og ta konsekvensene han eventuelt får for det. Bra folk ikke sitter med tunnelsyn lengre, og tenker slik som man burde ha tenkt for flere år tilbake!
Sitat av steinarr Vis innlegg
Hvis Cannabis blir lovlig blir det ivertfall en fordobling av prisen om ikke mer.
Vis hele sitatet...
Hva baserer du denne påstanden på?
Sitat av steinarr Vis innlegg
Hvis Cannabis blir lovlig blir det ivertfall en fordobling av prisen om ikke mer.
Vis hele sitatet...
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hva baserer du denne påstanden på?
Vis hele sitatet...
Du har sett prisene på alkohol og tobakk her i Norge, ikke sant?
Virker ikke ulogisk at hasj også vil bli skamdyrt her i moderlandet..
Sist endret av UserNavn; 5. januar 2011 kl. 14:29.
Sitat av UserNavn Vis innlegg
Du har sett prisene på alkohol og tobakk her i Norge, ikke sant?
Virker ikke ulogisk at hasj også vil bli skamdyrt her i moderlandet..
Vis hele sitatet...
Hvis man skal kunne konkurrere med et så stort og veletblert svart marked som cannabismarkedet, vil man måtte matche prisene. Det tror jeg politikerene vil tenke på om det etterhvert blir snakk om avkriminalisering/legalisering.
Sist endret av felix_poker; 5. januar 2011 kl. 14:31.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hvis man skal kunne konkurrere med et så stort og veletblert svart marked som cannabismarkedet, vil man måtte matche prisene. Det tror jeg politikerene vil tenke på om det etterhvert blir snakk om avkriminalisering/legalisering.
Vis hele sitatet...
Trenger ikke å matche prisene om det de selger er potente saker som mest sansynligvis vil knuse kvaliteten av sakene som er på det norske illegale markedet fra før av.

Itillegg er det også mange som hadde startet å kjøpe dette lovlig om de hadde sjansen. Jeg hadde iallefall det. Ser ingen vits i å besøke en dealer hvor jeg ikke vet helt hva jeg får + at det er ulovlig når jeg rett og slett kan svinge innom cannabispolet og få potente godsaker lovlig.

Nei, har ingen kilder. Dette drar jeg mildt sagt rett ut av ræva.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Har hørt at om det blir lovlig så blir det ikke like "spennende". Heller ikke like dyrt, så det blir lettere å holde styr.
Finnes vel land der maruanha o.l. er lovlig, bruken av det har sunket siden det ble lovlig.
Vis hele sitatet...
Spennende eller ei, Vil bare ha god kvalitet å røyke på når jeg slenger gitaren i fanget!
Sitat av steinarr Vis innlegg
Hvis Cannabis blir lovlig blir det ivertfall en fordobling av prisen om ikke mer.
Dette er positivt da høye priser på rusmildler hindrer fremtidig uønsket misbruk av stoffet.
Når avgiftene går opp, går misbruket ned.
Vis hele sitatet...
Det tror ikke jeg. Det er dyrt fordi det er mindre tilgjengelig og ulovlig.
Dersom det blir lovlig vil importen eksplodere og prisen vil synke som titanic.

Space-Time, joda. Prøv å tenke på det slik: Dyr vare pleier å være eksotisk. "Rike" mennesker pleier som regel å kjøpe det dyreste fordi det er eksotisk. Sånn som svart kaviar, hadde ikke det vært dyrt tror jeg ikke de hadde kjøpt det. (Dette er bare en påstand fra meg..)
Sist endret av Xernox; 5. januar 2011 kl. 15:01.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Det tror ikke jeg. Det er dyrt fordi det er mindre tilgjengelig og ulovlig.
Dersom det blir lovlig vil importen eksplodere og prisen vil synke som titanic.

Space-Time, joda. Prøv å tenke på det slik: Dyr vare pleier å være eksotisk. "Rike" mennesker pleier som regel å kjøpe det dyreste fordi det er eksotisk. Sånn som svart kaviar, hadde ikke det vært dyrt tror jeg ikke de hadde kjøpt det. (Dette er bare en påstand fra meg..)
Vis hele sitatet...
men nye skatter og avgifter på både frakt og salg må jo tas med i regnestykket her
Sist endret av random42099; 5. januar 2011 kl. 15:42.
Det med at cannabis vil bli legalisert tror jeg er bare å glemme tanken med en gang. De holder jo på for fult og skal fjerne sigaretter i fra markedet, nei det vil nok dessværre aldri skje.
Sitat av weattube Vis innlegg
Det med at cannabis vil bli legalisert tror jeg er bare å glemme tanken med en gang. De holder jo på for fult og skal fjerne sigaretter i fra markedet, nei det vil nok dessværre aldri skje.
Vis hele sitatet...
Ikke før veeeeeeeeeeeldig lenge til iallefall.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Jeg ser helst at det blir dekriminalisert sånn som i amsterdam, legalisering vil sikkert sette opp prisene.
For å sitere dale denton fra pineapple express;
"if cannabis is not legalized in the nixt five years, i'm losing my faith in the world."
Sitat av Xernox Vis innlegg
Det er dyrt fordi det er mindre tilgjengelig og ulovlig.
Dersom det blir lovlig vil importen eksplodere og prisen vil synke som titanic.
Vis hele sitatet...
Ja, det er dyrt fordi det er ulovlig, dealere har "monopol" på cannabis og kan ta den prisen de vil. Siden fobudet ikke har noen almennpreventiv effekt, er etterspørselen for cannabis fortsatt like høy (om ikke høyere, siden det er mer utbredt) som før forbudet ble tatt i bruk. Derfor vil selgerne kunne øke prisen, og derfor er cannabis forholdsvis dyrt sammenliknet med den "ideelle" (implying at lav pris er ideelt!) markedsprisen. Dermed har dealere/smuglere og organiserte kriminelle skyhøy profitt fra omsetning av cannabis.

Cannabis er dog ikke mindre tilgjengelig. Det finnes for eksempel studier i USA hvor ungdom opplever at det illegale cannabis er mye lettere å få tak i enn det legale alkohol. De høye prisene og muligheten for profitt motiverer folk til å smugle og selge. Tollerne beslaglegger en svært liten andel av den totale "importen" av cannabis og alle andre illegale substanser, så markedet vil fint kunne sies å være mettet. Alle som vil ha cannabis, får tak i cannabis.

Du glemmer kanskje at vi lever i Norge? Tror du virkelig at myndighetene ikke vil pålegge importforbud, tariffer, kvoter og andre proteksjonistiske tiltak?
At prisen vil synke er heller ikke selvsagt. For å kunne fjerne/minske det illegale salget, må myndighetene sette en pris som i det minste ikke er mye høyere enn på det illegale markedet. Samtidig må prisen være høy nok til å begrense forbruk og misbruk. Ettersom cannabis er ganske billig å produsere, er det svært sannsynlig at avgifter vil stå for rundt 50 % av den totale salgsprisen. Dette er også gunstig ettersom disse inntektene kan øremerkes til holdningskampanjer på rusfeltet, og brukes til å betale for en del av helseskadene som oppstår fra bruk av cannabis. I dag blir mange cannabisbrukere blir tatt av polititet, må betale en bot på flere tusen kroner, får kriminelt rulleblad, blir sosialt stigmatisert og hindret fra flere typer jobber. I stedet for denne skadelige situasjonen, kan heller cannabisbrukere betale en frivillig "bot" som en proporsjonal med mengden cannabis, hver gang de kjøper cannabis. De får ikke rulleblad, ikke hindret fra jobber, og deres rusmiddelbruk skader ikke dem utover det "naturlige", altså kun de direkte psykiske og fysiske skadevirkningene fra bruk av stoffet.
Sitat av Vargas Vis innlegg
Ja, det er dyrt
Vis hele sitatet...
Dere glemmer en ting folkens, nemlig at cannabis slett ikke er dyrt. Det er faktisk latterlig billig. Det er det eneste eksemplet jeg kan komme på som ikke har hatt en inflasjonsmessig prisøkning siden 60-70-tallet. Ingen andre produkter har kostet det samme (en hundrings per gram) siden de kom på det norske markedet for rundt 30-40 år siden.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Dere glemmer en ting folkens, nemlig at cannabis slett ikke er dyrt. Det er faktisk latterlig billig. Det er det eneste eksemplet jeg kan komme på som ikke har hatt en inflasjonsmessig prisøkning siden 60-70-tallet. Ingen andre produkter har kostet det samme (en hundrings per gram) siden de kom på det norske markedet for rundt 30-40 år siden.
Vis hele sitatet...
Det jeg skrev lengre ned, var at cannabis er relativt dyrt i forhold til den prisen som ville ha vært etter en legalisering uten noen særlig grad av statlig reguleringer. Men du har dog rett i at det ikke er dyrt i forhold til andre rusmidler, man har fint en brukerdose for 50-lappen +-20kr. Og ettersom gjennomsnittsinntektene har steget siden 60-tallet, har kjøpekraften steget, og dermed den "reelle" prisen på cannabis faktisk sunket.
Jeg tror at dette kan også føre til at færre begynner å sterkere stoffer, ettersom et det skjer ofte at folk kommer i kontakt med sterkere stoffer gjennom det svarte markedet de må kjøpe cannabis fra.
Hvorfor går de ikke etter bakmenn istedenfor brukere når de selv sier at det er de som bør tas?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvorfor går de ikke etter bakmenn istedenfor brukere når de selv sier at det er de som bør tas?
Vis hele sitatet...
Politiet jobber jo kontinuerlig med å ta både brukere og større "fisker". Fokuset forandrer seg litt hele tiden, i takt med hva politikerene tror folket vil ha. Problemet med forbudspolitikken er at man aldri kan ta alle, hverken brukerene eller bakmennene, og hadde mn klart de, hadde de raskt blitt erstattet av nye bakmenn og nye brukere.
Okay, takk for svar For meg så virker det som at tollvesenet er der det bør forsterkes.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Dere glemmer en ting folkens, nemlig at cannabis slett ikke er dyrt. Det er faktisk latterlig billig. Det er det eneste eksemplet jeg kan komme på som ikke har hatt en inflasjonsmessig prisøkning siden 60-70-tallet. Ingen andre produkter har kostet det samme (en hundrings per gram) siden de kom på det norske markedet for rundt 30-40 år siden.
Vis hele sitatet...
Det stemmer vel ikke helt at prisen ligger på en hundrings per gram enda. Dette kommer selvfølgelig an på kontakter osv, men som regel må man ut med 120-150 for god pot/hasj. Tilogmed på 90-tallet var det vanlig å betale 400 for en femmer med god hasj.