Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1547
datafirmaet Linux Communications hacket vist i august gjensidige nor. Noen som har tatt noen banker her inne ?
tvilsom som om det var noen som ville innrømt dette. scandiabanken og gjensidige nor var visst veldig utrygge.

kansje jeg bude ta ut pengene mine og sy dem under madrassen . heheh når jeg har minus på kontoen

http://www.dagbladet.no/dinside/2001/11/29/298074.html
Ifølge Linux Communications står pengene til landets 1,5 millioner nettbankbrukere trygt i bare to av nettbankene.
Vis hele sitatet...
Hehe, står trygt? hvor Lenge ;p
Noe er svært så feil med nettbank norge. Så og si alle banker i norge bruker fellesdata som stasjing space. Så og si alle norske nettbanker utenom Fokus Bank og DnB er det fellesdata som drifter..

Det bare må bli usikkert det. Vist et firma skal drive ca 10 nettbanker. Og nesten alle er i samme server hus. En terroraksjon og vi har bare Fokus Bank og DnB som fungerer..
Opprinnelig postet av TipeX
En terroraksjon og vi har bare Fokus Bank og DnB som fungerer..
Vis hele sitatet...
Vel akkurat det huset der serverene er er _veldig_ sikkert, da mener jeg ikke at det kommer til å stå like helt hvis en atombombe blir sluppet på slependen (fellesdata).. Men serverrommet ligger underbakken i bombesikre rom med power-backup osv osv.. Det er sensorer på taket og svake punkt i bygningen og det hele er overvåket med kameraer.
Ser poenget ditt, jeg mener egentlig også at norges nettbankers sentraler må spres mer for bedre sikkerhet.
Opprinnelig postet av TipeX


Noe er svært så feil med nettbank norge. Så og si alle banker i norge bruker fellesdata som stasjing space. Så og si alle norske nettbanker utenom Fokus Bank og DnB er det fellesdata som drifter..
Vis hele sitatet...
Og i sommer så vi jo konsekvensene av dette
Sist endret av elukS; 29. november 2001 kl. 19:35.
Skandiabanken bruker heller ikke fellesdata...

Men det er vel altids e som greier hacke seg inn dit de vil.. tror ikke noe kan bli 101% trygt
Alt som kan lages kan lures. Uansett!

Det jeg legger i ordet hackinger å bryte seg inn i et datasystem, men det var ikke dette LinCom gjorde. De manipulerte trafikken fra "kunden" til nettbanken. Med andre ord hadde ikke LinCom vært inne i datasystemene til Gjensidige Nor.

Hva synes dere om at Gjensidige Nor skal saksøke LinCom? Burde de ikke heller bruke pengene å ressursene på å forbedre systemet sitt?

LinCom hadde også meldt i fra til Gjensidige Nor for et år siden om svakheter i systemet deres, men ingenting ble gjort.

Tar ikke bankene trusslene på alvor?
Jeg satt og kranglet en del med tanta mi(EDB sjef i undahcovah bank). Hun mente på at det ikke gikk ann Men det man også kan gjøre er "bare" å skaffe tilgang til router maskina til f.eks. per's bedrift med 100 ansatte. Da vil jo noen av de ansatte benytte tiden med en pc til å betale regninger på nettbank, legg inn en worm som sjekker tcp packet headers, skift f.eks. kontonummer eller dupliker pakken og lag en som tar noe under 10 øre.
De fleste systemer har ikke med 10.1X(X er da øre) nok i overføringene så man kan tappe et par ører der.. Lite gevinst igrunn, menmen.. Samme teknikk kan brukes vist du for tilgang til en bank eller noe(lite trolig).
Ble litt usaklig den posten men bæh
Opprinnelig postet av Xtrax
Tar ikke bankene trusslene på alvor?
Vis hele sitatet...
Bankene gjør det nok, men ikke fellesdata
Er det ikke bankene sitt ansvar at de tjenestene de tilbyr er sikre? Er ikke sikker på dette; men hvis det er fellesdata som har nettbankene for bankene så må jo bankene ta affære ovenfor fellesdata, og kreve sikrere løsninger.

Og det er jo Gjensidige Nor som går til søksmål mot LinCom. Hva hvis Microsoft skulle saksøke alle som fant sikkerhetshull i produktene deres? Blir jo samme prinsippet.

Men en ting vet jeg, og det er at det skal MYE til for at Gjensidige Nor vinner fram med sitt søksmål.
Jo.. de burde nok gjøre litt. Men Fellesdata er så bitach0r at bankene ikke får vite hvilke sikkerhets systemer som er..
ingenting er trygt vettu
TipeX har du sett supermann 4 eller ?? samma prinsippet . tappet en hel bank for cents. ble rike dem