Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2950
Svogeren min kjøpte seg nylig nytt kabinett, ram og vannkjøling, som han monterte selv. Etter dette nekter PCen å starte - det vil si, den starter, men det kommer ikke noe bilde. Foreløpig har jeg testet å demontere hovedkortet og starte opp PCen uten at den er i kontakt med kabinettet, byttet til et annet skjermkort, startet PCen med kun en rambrikke (testet begge brikkene), uten at dette har hjulpet. Har også sjekket over at alle kabler er montert korrekt.

Mistenker at han kan ha "zappet" noe, men tenkte å høre her om det er noe mer jeg kan teste før jeg eventuelt råder han til å kjøpe nye deler. PCen det er snakk om har følgende specs:
  • Hovedkort - ASUS Z170 "Pro Gaming"
  • Vannkjøling - Cooler Master Seidon 240V
  • RAM - Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz 16GB
  • PSU - Corsair CX600
  • CPU - Intel I5-6600K
  • GPU - ASUS Geforce Strix 970 (Prøvde også et eldre 670 jeg hadde liggende)
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Har du, eller har koblet til systemhøyttaler? Dette er første skritt dersom du ikke får bilde eller post. Et par pip og det sparer deg for noen timer feilsøking.

Ville også prøvd å fysisk koble av alle ledninger for å starte på nytt med kun det nødvendige, istedenfor å bare sjekke over de.
Hovedkorte har post led eller Q led som asus kaller det. Sjekk hva den stopper på i diagnosen som er 1.cpu 2.Ram 3.GPU 4. systemoppstartdisk
Ville tatt ut cmos batteriet og resatt BIOS, jeg hadde et lignende problem der det var minnet som var problemet. Det var for høyt klokket iforhold til bios settings. Asus pleier å ha en MEM OK knapp du kan trykke på som klokker ned RAM.
Gjør som DonP sa, vis ikke sjekk foran pci-e porten å se om den metall skjermen på skjermkortet har skrapt nedi hovedkorte, går noen små kretser der som jeg klarte å lage en ripe i med skjermkort engang, da startet pc'en men postet ikke noe på skjerm.
Trådstarter
Tusen takk for svar, alle sammen! Regner med at problemet lå i BIOS-innstillingene for RAMen. Jeg hadde forsøkt å fjerne CMOS-batteriet, men ikke nullstilt bios. Gjorde som Don P sa - det var ingen slik knapp, men "kortsluttet" de to pinnene i nærheten av batteriet, og da fikk jeg startet den opp.