Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 6492
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En person jeg kjenner godt har prøvd å "fake" en sak for å få penger fra forsikringsselskapet.

I dette tilfellet er det snakk om en sum på mellom 50-70 tusen kroner å vinne seg til.

Saken gikk såpass langt at selskapet leide inn en privat utreder (vanligvis pensjonert politimann som avdekker svindel for forsikringsselskaper) til å løse saken.

Med mye om og men, hjalp jeg personen og kontakte en advokat. Ettersom det var veldig lett for selskapet å avdekke at det er forsøk på svindel, mente advokaten at det beste vil være å trekke kravet - altså avslutte saken.
Og deretter ta evt. straff for forsøk på svindel - slik at det ikke blir forsikringssvindel(når man har fått pengene for saken) noe som kan straffes med ubetinget fengsel ved beløp over 100.000 kr.

Personen trakk kravet fra selskapet. Så kom brevet i postkassen der forsikringsselskapet avdekket at hele saken viser til forsøk på svindel. Derfor ber dem om å betale kostnader knyttet til arbeid på saken og utredning. Beløpet dem krever er 26 000 kr, det står skrevet i tekst, ikke faktura.

De vurderer også politianmeldelse. I tillegg skal betalingen skje innen 1 uke fra brevets dato (lol?)

Spørsmålet mitt er, hvilken erfaring har dere knyttet til lignende saker? Hva kan dem gjøre hvis man bare dropper å betale hva dem krever?

Evt. så ser jeg for meg at man ikke vil ende opp med å betale det beløpet før det blir en rettsak.


Samfunnsstraff
Det er kun på svært små beløp det kan være aktuelt med samfunnsstraff i stedet for fengsel for forsikringssvindel.

- Da skal man svindle for godt under 100.000 kroner. Det går en grense ved folketrygdens grunnbeløp (for tiden ca 73.000 kr) for trygdesvindel, og denne grensen kan gjelde ved forsikringssvindel også, ifølge advokat Helle.

http://e24.no/privat/penger/faar-fen...indel/10000892
Vis hele sitatet...
Vel å "droppe" betalingen fører ikke noe godt med seg. Da blir det garantert anmeldelse og straff. Og et krav fra forsikringsselskap vil aldri forfalle. De gutta kjenner regelverket til fingerspissene og sørger alltid for å sikre krav som nærmer seg sluttdato. I praksis betyr det at svindleren før eller senere vil måtte betale tilbake. Enten det blir i form av tvangstrekk på lønn eller ytelser fra det offentlige eller om han tar kontakt nå for å fikse en avdragsordning før forfall.

Nå håper jeg andre som går i samme tanker kommer over denne tråden. Forsikringssvindel er lavmåls. Det er stjele fra oss alle sammen. Vi som kunder får regningen i form av høyere premie på våre forsikringer. Forsikringsselskapene er blitt veldig flinke til å avdekke svindel, og de har årevis med erfaring på hvilke krav som bør sjekkes i detaljer.

Baksiden av å bli tatt kan bli svært kostbar. Vennen din kan bli nektet forsikringer i fremtiden. Dvs stå helt uten dekning ved feks brann. I praksis vil det å unnlate å betale kravet føre innkasso, og derfra til betalingsanmerkning. Det å stå uten kredittverdighet idag er direkte håpløst. Da lever en på siden av samfunnet. Avskåret fra boliglån, abb på mobil, og det gjør hverdagen så utrolig komplisert. Dette er ting din venn skulle tenkt på før han bestemte seg for svindel.

Det beste han kan gjøre nå er å forsøke å rydde opp så kjapt som mulig og kanskje er han griseheldig å unngår anmeldelse. Skjønt jeg tviler på akkurat det.
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Forsikringsselskaper overlever ved å hindre urettmessige utbetalinger, nå er ikke jeg ekspert på noen måte, men kompisen din ligger nok litt tynt ann.. Dere bør ta det opp med advokaten, hva reaksjon kan være om han ikke betaler..
Vær glad det bare ble 26.000.
Det kunne fort ha blitt mye mer.