Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 5080
God kveld Freaks!
Jeg leier en leielighet sammen med min samboer, og utleier vil nå gi ansvaret over til utleiemegleren.

Utleier ønsker å gå opp fra 12000 som er det vi leier for nå, opp til 14000. Dette nektet vi for, og dette kan hun heller ikke kreve før det har gått ett år fra innflyttning etter hva jeg har forstått.

Det jeg lurer på er om noen har vært borti lignende saker.
Er vi tvunget til å skrive ny kontrakt med utleiemegleren?
Eller må de følge vår nåværende kontrakt?

Tanken på å flytte er der, men vil ikke si opp før vi har funnet oss noe annet først. Har også to barn, så ikke kurant å havne på gata hvis vi ikke finner noe på 3 mnd
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan forhalde deg til dagens avtale, og treng ikkje signere ny avtale. Eigaren kan ikkje sei opp utleigeavtalen fordi han vil ha høgare pris. Prisen kan heller ikkje regulerast til 14000,- etter eit år. Den kan først regulerast til gjengs leige etter tre år.
Hei

Skulle dere ikke bli enige, alltid best forhøre seg med profesjonelle:

"Mener du å ha et krav mot utleier, og dere ikke blir enige, kan du klage til Husleietvistutvalget (HTU). HTU kan mekle mellom dere, eller eventuelt avgjøre saken."

http://www.htu.no/no/leietaker
Jeg tror det stemmer at man ikke kan forhøye leien før etter tre år. Jeg tror også det er regler for hvor mye man faktisk kan øke den. Og det er mye mindre enn det.

Når husleie våres gikk opp etter boligprisindeksen eller hva det var så var det typ fra 13500 til 13700. Det etter tre år.

Her hadde jeg tatt kontakt med et eller annet organ.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Den kan justerast i tråd med konsumprisindeksen kvart år. To år og seks måneder ut i leigeforholdet kan den justerast til gjengs leige, med eit halvårs varsel. Gjengs leige er det samanliknbare leiligheter går for, og er ikkje avgrensa til ei viss auke.
Sist endret av vidarlo; 1. mai 2017 kl. 22:41.
Trådstarter
23 0
Dette ang høyning av husleie etter 1 år fra innflyttning er det jeg har fått med meg også. Så eneste forskjellen blir vel at utleiemegleren får fullmakt av utleier og tar seg av leieforholdet?