Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2297
DRØMMEREISE?

Man trenger ikke å reise ut av Europa for å få seg en reise som man høster anerkjennelse og blir beundret og husket for - og som andre blir fascinert over å høre om.
Er det noen som kan fortelle om spektakulære reiser begrenset til Europa?
Jeg skal komme med 2 eksempler

1) Når en reise skal gi deg et minne for livet, og som ikke trenger å være interessant som mer enn en engangsopplevelse, må man velge et spektakulært tidspunkt for reisen.
Det kanskje mest velkjente eksemplet på dette, er Tusenårsskiftet.
I forkant av Millennium, skrev og snakket mediene mye om «ditt livs nyttårsfest». En rekke kjendiser ble spurt om hva de skulle gjøre og hvor de skulle være på Millennium. Våren 1999 skrudde reiseselskapene opp prisene på reiser til storbyer som Berlin, London og Paris betydelig fordi de trodde etterspørselen etter slike reiser ville eksplodere rett før Millennium.
Riktignok tok reiseselskapene her grundig feil da disse reisene ble solgt til dumpingpris på senhøsten 1999 - ettersom folk flest foretrakk å være hjemme sammen med familien da,
men det er en annen sak.
Største by i Europa, er (og var da også på Tusenårsskiftet) imidlertid Moskva.
Der fant man også den gangen Europas største hotell - Hotel Rossija,
med sine 3200 gjesterom med sengeplass til over 6000 gjester.
For at en slik reise skal være spektakulær, er det allikevel ikke nok å bare reise dit for en uke i anledning Tusenårsskiftet. Man må være der i 3 uker og oppleve mer enn Millennium på Den Røde Plass, omvisning i Kreml og handletur på kjøpesenteret GUM.
Et besøk i Ostankinatårnet - TV-tårnet som er Europas høyeste bygning og sender TV-
signaler til hele Russland. Her kommer publikum opp 375 meter, hvor man kan ligge på vinduer og se 375 meter ned.
Man må selvfølgelig også ta seg en tur til
Sankt Petersburg.
Kan noen fortelle om fascinerende opplevelser i Moskva i forbindelse med Millennium?
Det hadde vært artig å høre om


2) Det har bestandig vært vanlig for folk å dra på interrail rundt i Europa.
Folk høster derfor ikke anerkjennelse eller begeistring for å gjøre dette.
Hvis man derimot reiser rundt i for eksempel Tyskland og Polen i 5 sammenhengende måneder, blir man husket for dette ettersom dette er mer vanlig å snakke om å gjøre enn å gjøre. Det mest gunstige tidspunktet å gjøre dette på hvis turen bare skal være interessant som en engangsopplevelse, er fra november til mars. Da får man også med seg jul og Nyttårsaften mens man er på reise.
I Polen er Krakow landets kulturelle hovedstad og en artig turistfasilitet her er en luftballong hvor man kan filme Krakow fra 150 meters høyde oppe i luften.
Hvis man for eksempel dro avgårde i november 2009 og kom tilbake i mars 2010, kunne man feire overgangen til det første tiåret i dette årtusen på Brandenburger Tor i Berlin.
Her var det en heftig karusell å kjøre, som det bare satt voksne i. Det var også et pariser-
hjul som man kunne ta med seg kamera oppi og ta bilder mens man satt i pariserhjulet.
Det var heller ingen barn å se i pariserhjulet - bare voksne.
Fra Krakow går det buss til Zakopane. Derfra går det minibuss til stasjoner ved foten av diverse fjell som det går heis helt opp til toppen av - et av dem heter Kasprovy Wierch.
Er man heldig med været kan man få tatt fantastisk flotte bilder av fjellandskapet her.
Man kan også leie slalåmski og stå fra toppen og ned til bunnen av fjellet.
Til slutt må jeg naturligvis nevne saltgruvene i Krakow som en ettertraktet turistattraksjon.
Kan noen fortelle om egne eller andres erfaringer her? Da blir jeg imponert

Det virkelig stilige alternativ til 5 måneders reise rundt i Europa, er imidlertid å fly gjennom Europa på egenhånd i luftballong. Man må da selvfølgelig først lære seg hvordan man bruker en luftballong og deretter kjøpe eller leie en. Det vil da være en fordel å bli kjent med andre som bruker luftballong som man kan dele kjøpet av luftballong med.
Kan noen fortelle om egne eller andres erfaringer her. Da blir jeg mektig imponert
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
"man høster anerkjennelse og blir beundret og husket for"

Jeg drar på reiser for og høste flotte opplevelser, for meg selv. Ikke anerkjennelse og beundring, føler hele synsvinkelen din blir litt feil her.
Har vært i nesten alle landene i europa, pga interrail, men ingen luftballong, så har dessverre ingen historier.
Beklager at posten ikke var mer fornuftig, men jeg er også interessert i kule steder i europa, om noen har noe og dele. En heftig helg i amster vil være ganske høyt på listen min, men lavt på andres. Det er med andre ord veldig subjektivt hva folk mener er en spektakulær reise.
Men luftballongen kan du legge bak deg, først som sist
Jeg må nok si meg enig med "nemizz", jeg drar på reiser dit jeg selv har lyst, og fordi jeg selv vil få en fin opplevelse. Jeg reiser ikke på ferie til et sted bare fordi at naboen eller kollegene mine vil bli "grønne" av misunnelse eller begeistring, men for at jeg selv skal få en fin tid de ukene jeg er på ferie. Det er også veldig individuelt hva som er en "drømmeferie" i noens øyne, mens det er en "meningsløs og kjedelig" ferie i andres. For meg vil det være spennende å besøke solkongens slott i Versaille, mens for andre vil det være spennende å ha en heftig helg i Amsterdam(jeg har vært i Amsterdam flere ganger tidligere og det er bare å anbefale).
Jeg tok med dama på gåtur tvers over england. Newcastle til carlile. Hun var i utgangspunktet ikke imponert, men i ettertid er dette en reise vi husker og alle sier dette høres ut som noe de skulle ønske de også gjorde. Boddepå hotellerog b&b.
pub lunsh ver dag. Bli den første i din omgangskrets.
Å høre andre fortelle om sin 5 mnd lange reise er uten unntak drita kjedelig. Så med mindre du gjør det for din egen del, så bare la være.

Hvis det eneste målet ditt er å høste anerkjennelse, så kan du like gjerne ta en pakketur og dikte opp noen historier. Lær deg gjerne photoshop så kan du fabrikere noen beviser. Der krever litt trening, men jeg vil tro det er enklere enn å fly luftballong.

Angående hele den luftballongideen... omg.
Sitat av entropi Vis innlegg
Å høre andre fortelle om sin 5 mnd lange reise er uten unntak drita kjedelig. Så med mindre du gjør det for din egen del, så bare la være.

Hvis det eneste målet ditt er å høste anerkjennelse, så kan du like gjerne ta en pakketur og dikte opp noen historier. Lær deg gjerne photoshop så kan du fabrikere noen beviser. Der krever litt trening, men jeg vil tro det er enklere enn å fly luftballong.

Angående hele den luftballongideen... omg.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det kjedelig å høre på andre sine reiser? Om man beskriver hendelser og følelser på en god måte er jo det særdeles interressant.

Er jo selvsagt helt enig at man ikke skal reise bare for å skryte om det i ettertid.
Sitat av Fuglern Vis innlegg
Hvorfor er det kjedelig å høre på andre sine reiser? Om man beskriver hendelser og følelser på en god måte er jo det særdeles interressant.

Er jo selvsagt helt enig at man ikke skal reise bare for å skryte om det i ettertid.
Vis hele sitatet...
Korte historier som er relevante i samtalen er ok, men å høre folk fortelle detaljer fra backpacking-halvåret sitt er generelt uinteressant for andre enn de som var med på det. Kjør på med lysbildeshow for å gjøre opplevelsen komplett. Vel, det er min mening i alle fall. Sjansen er stor for at man bare fremstår som ekstremt skrytete.

Har selv hatt et veldig spennene halvår på loffen hvor jeg opplevde og lærte utrolig mye. Det er likevel få episoder fra den turen som har noen allmenn interesse, bortsett fra for folk som er spesielt interessert i området eller har vært der.
Ja vi har virkelig forskjellige incentiver for å reise. Du ønsker å oppleve noe andre vil huske og beundre, jeg er så enkel at jeg vil bare oppleve noe som jeg kan huske.
Dette må være en av den merkeligste tråden jeg noensinne har lest her, og det sier sitt. Er dette noen form for sosialt eksperiment? Ler meg skakk, kompis.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Fuglern Vis innlegg
Hvorfor er det kjedelig å høre på andre sine reiser? Om man beskriver hendelser og følelser på en god måte er jo det særdeles interressant.

Er jo selvsagt helt enig at man ikke skal reise bare for å skryte om det i ettertid.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk et punkt i boken Vagabonding, som er en kjekk liten sak jeg anbefaler trådstarter leser.

Hovepunktene i boken er at man vil aldri finne det perfekte stedet, lær å lev mer i nuet og nyt øyeblikkene. Noe av det morsomste han kunne huske på i ettertid er å rave rundt i Bangkok med en dritings Engelskmann som skulle ha ham med på "den beste coffeshoppen" i verden, de fant aldri den imaginære coffeshoppen men kvelden/natten var en opplevelse av de sjeldne.

Det er et helt kapittel om at når du kommer hjem så vil din ville historie om å svømme med elvedelfiner i amazonas møtes med himlende øyne og særs lite interesse: Om du reiser for å kunne skryte over å være en "globetrotter" har du missforstått hele konseptet.
▼ ... flere år senere ... ▼
Jeg ler meg skakk! (Sorry asså) reise rundt i Europa med en leid luftbalong,åfyfaen��