Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 20579
Poy
Stay positive..lala
36 1
Hei Freaks!
Jeg og ei venninne pleide ofte å knuse 2-3 ritalin og snorte de, ettersom venninna mi har adhd og sa at hun fikk rus av det når hu sniffa, men ikke når hun svelget dem.. Nå begynner jeg å tvile litt på om hun virkelig merket noe i det hele tatt, eller om hun bare overdriver. Jeg prøvde det jo selv også, synes virkningen minner noe om speed, men speeden er helt klart kraftigere.
Vi fikk også en slags følelse av at vi måtte ha det..
Men ettersom ritalin er en medisin mot adhd, synes jeg det var litt merkelig.
Jeg har aldri prøvd å droppe verken speed eller ritalin, så nå spør jeg..
Får man bedre virkning av å droppe det, eller blir det omtrent det samme som å snorte?
Og får man virkning av å droppe det når man har adhd, eller blir det bare som om man skulle svelget de på vanlig måte? O.o

Veldig takknemlig for svar
Den undervurderte
Jeg har ADHD.. Aldri oppnådd noe rus.. (har prøvd though) Ritalin, Metamina, etc. Fungerer på motsatt måte, enn som vanlige folk.
Det fungerer ikke annerledes på en person som har ADHD, det er bare det at det gir høyere konsentrasjon i små doser og virker sentralstimulerende i større.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
har en kompis som gjør sport hver mnd å ha ei uke der han snorter alle dropsa sine. han blir merkbart speeda, men det går gjerne 15-20 på et døgn hos han.

skulle tro at de med ADHD ønsket å bruke medisinen sin som den var tiltenkt, men dengang ei ^^
Sitat av morfen94 Vis innlegg
Jeg har ADHD.. Aldri oppnådd noe rus.. (har prøvd though) Ritalin, Metamina, etc. Fungerer på motsatt måte, enn som vanlige folk.
Vis hele sitatet...
Det fungerer på akkurat samme måte. Kort fortalt øker de andelen av signalstoffer til hjernen, spesielt dopamin og noradrenalin. Personer med ADHD har så vidt jeg vet av en eller annen grunn nedsatt virkning av dopamin i hjernen. Dermed trenger de gjerne mye mer.

Alle jeg kjenner med ADHD som tar speed bruker mye mer for å bli "gira", selv om de kan holde seg våkne på samme doser som meg og de andre.
Er det ikke sånn att noe av det som er rundt kapselen "forhindrer" at du skal få effekt, den sprer effekten ut istedenfor at du er speedet i 3timer, så er du konsentrert i 12timer.

Leste iallefall noe om det på forumet
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Er det ikke sånn att noe av det som er rundt kapselen "forhindrer" at du skal få effekt, den sprer effekten ut istedenfor at du er speedet i 3timer, så er du konsentrert i 12timer.

Leste iallefall noe om det på forumet
Vis hele sitatet...
Jo, Concerta fungerer slik. Men med litt smart kutting og skraping så kan man ruse seg på disse også
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Jo, Concerta fungerer slik. Men med litt smart kutting og skraping så kan man ruse seg på disse også
Vis hele sitatet...
joda, men slik jeg forsto det så var jeg ikke sikker på om vennen til TS hadde gjort det. At hun bare hadde svelget den hel
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
han skriver jo at de snorta? altså tok det i nesa.

men som jeg har erfart på min venn, han må ta mange fler enn meg for å få effekt. til gjengjeld blir antageligvis hans større

edit:



Sitat av Poy Vis innlegg
Hei Freaks!
Jeg og ei venninne pleide ofte å knuse 2-3 ritalin og snorte de, ettersom venninna mi har adhd og sa at hun fikk rus av det når hu sniffa, men ikke når hun svelget dem..
Vis hele sitatet...
Sist endret av Gig; 7. august 2012 kl. 18:28.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Om du har ADHD har absolutt INGEN betydning. Jeg har ADHD selv, kan oppnå rusen med å snorte 2-3, 10mg piller.
Svelger jeg 2-3 piller blir rusen betydelig mindre, men varer lengre. Dette er da likt på de uten ADHD.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Jo, Concerta fungerer slik. Men med litt smart kutting og skraping så kan man ruse seg på disse også
Vis hele sitatet...


Vil bare minne om at Ritalin finnes også i kapselform (ala Concerta), med modifisert frisetting, samt doseringsforskjeller (hhv, 10, 20 og 30 mg)

Virker som de fleste tenker at Concerta = kapsler, Ritalin = tabletter, eller tar jeg feil? Mulig det ikke er så veldig kjent at Ritalin kommer i depot-kapsler, ettersom langt flere bruker Concerta.

Jeg blir ikke rusa av metylfenidat i det hele tatt (har heller ikke prøvd), kan fint legge meg ned å sove etter å ha tatt en kapsel á 30 mg.

Nå skal det sies at jeg har ADHD og har tett oppfølging av lege mtp. medisinering. Er fremdeles under utprøving, startet med Ritalin for 3 mnd siden, og døgndosen min er 60 mg.
Sitat av Kaput Vis innlegg
Vil bare minne om at Ritalin finnes også i kapselform (ala Concerta), med modifisert frisetting, samt doseringsforskjeller (hhv, 10, 20 og 30 mg)

Virker som de fleste tenker at Concerta = kapsler, Ritalin = tabletter, eller tar jeg feil? Mulig det ikke er så veldig kjent at Ritalin kommer i depot-kapsler, ettersom langt flere bruker Concerta.

Jeg blir ikke rusa av metylfenidat i det hele tatt (har heller ikke prøvd), kan fint legge meg ned å sove etter å ha tatt en kapsel á 30 mg.

Nå skal det sies at jeg har ADHD og har tett oppfølging av lege mtp. medisinering. Er fremdeles under utprøving, startet med Ritalin for 3 mnd siden, og døgndosen min er 60 mg.
Vis hele sitatet...
Jeg har Ritalin kapsler.
Sitat av MostEpicChannel Vis innlegg
Jeg har Ritalin kapsler.
Vis hele sitatet...
Hvordan er det med virkningstid hos deg?
Jeg tar 60 mg fordelt på to doser daglig (kl 08 og kl 13), men merker at effekten dabber av etter 5-6 timer, hvilket betyr at jeg er totalt ubrukelig etter klokken 19 på kvelden...

Tar du tabletter i tillegg, eller kun kapsler?
Mulig jeg spør og graver mye, men jeg er ganske "fersk" (ble utredet og diagnostisert i vinter)
Ritalin virker ikke annerledes på en som har ADHD, men mennesker som tar medisinen er gjerne vant til virkningen, og med bivirkningene, og kan følgelig klare større doser enn en som ikke er vant til det. Jeg er voksen, har diagnosen, og tar Ritalin i ny og ne for å booste ytelsesevnen når jeg trenger det ift. studier. Det er et flott preparat å bruke om man vet hvor/når man skal ta det, men jeg kan ikke skjønne at noen ønsker å ruse seg på det. I de periodene hvor jeg tar det jevnlig (rundt eksamen), blir jeg bare "nummen" følelsesmessig, og nedturen jeg får etterpå minner om alvorlige depresjoner: Jeg blir ufattelig sliten i hele kroppen, og sover mer enn vanlig. Jeg bruker som regel en uke på å komme meg etter en måneds jevnlig bruk (sammenfaller gjerne med ferier, så det funker på et vis). Følelsen jeg får når jeg tipper over dosen jeg er vant til er heller ikke god: Kaldsvetting, vondt i magen, rastløshet og generell dårlig følelse i kroppen. Jeg fatter ikke hvorfor folk bruker det som er rusmiddel, i mine øyne er det ikke egnet til det.
Sist endret av Orph; 13. oktober 2012 kl. 01:07.
Sitat av Orph Vis innlegg
Ritalin virker ikke annerledes på en som har ADHD, men mennesker som tar medisinen er gjerne vant til virkningen, og med bivirkningene, og kan følgelig klare større doser enn en som ikke er vant til det. Jeg er voksen, har diagnosen, og tar Ritalin i ny og ne for å booste ytelsesevnen når jeg trenger det ift. studier. Det er et flott preparat å bruke om man vet hvor/når man skal ta det, men jeg kan ikke skjønne at noen ønsker å ruse seg på det. I de periodene hvor jeg tar det jevnlig (rundt eksamen), blir jeg bare "nummen" følelsesmessig, og nedturen jeg får etterpå minner om alvorlige depresjoner: Jeg blir ufattelig sliten i hele kroppen, og sover mer enn vanlig. Jeg bruker som regel en uke på å komme meg etter en måneds jevnlig bruk (sammenfaller gjerne med ferier, så det funker på et vis). Følelsen jeg får når jeg tipper over dosen jeg er vant til er heller ikke god: Kaldsvetting, vondt i magen, rastløshet og generell dårlig følelse i kroppen. Jeg fatter ikke hvorfor folk bruker det som er rusmiddel, i mine øyne er det ikke egnet til det.
Vis hele sitatet...
Kunne ikke vært mer enig!
Jeg blir også veldig sliten når virkningen dabber av, minner meg om den følelsen jeg har i kroppen etter ei heftig fyllekule.
Sitat av Kaput Vis innlegg
Hvordan er det med virkningstid hos deg?
Jeg tar 60 mg fordelt på to doser daglig (kl 08 og kl 13), men merker at effekten dabber av etter 5-6 timer, hvilket betyr at jeg er totalt ubrukelig etter klokken 19 på kvelden...

Tar du tabletter i tillegg, eller kun kapsler?
Mulig jeg spør og graver mye, men jeg er ganske "fersk" (ble utredet og diagnostisert i vinter)
Vis hele sitatet...
Jeg tok 30mg på morgenen. Har prøvd Equasym depot, Conecrta ogsånn
men jeg har slutta med alt, bivirknigene var for store.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg har ad/hd og jeg ruser meg godt på ritalin.

Det er feil å si at noen med ad/hd ikke får rus. Dette med rus er individuelt.

Jeg har funnet ut at ved iv bruk får noen en kokain følelse. Dette er testet og dokumentert i Canada. Folk som var på nedtur på kokain ble gitt ritalin og hjernen og dem trodde de fikk kokain.

Jeg bruker ca 120mg om dagen etter dosering av lege.
Men får jeg angst tar jeg 40-80mg ritalin iv. Og så lenge jeg vet at hjernen min vil ha mere med en gang er risikoen for over medesinering mindre.

Jeg sover som en stein etter 80mg ritalin iv. Men om jeg tar å røyker hasj, blir jeg veldig gira. Men jeg blir gira på hasj uansett
▼ ... over et år senere ... ▼
Noen som har erfaring på og mekke ritalin kapsler til I.V bruk
Sitat av Aleksiz87 Vis innlegg
Noen som har erfaring på og mekke ritalin kapsler til I.V bruk
Vis hele sitatet...
Det er et prosjekt du burde droppe. En slik kapsel kan inneholde blant annet fargestoffer, fyllstoffer og hjelpestoffer i tillegg til metylfenidat, som kan skape fortetninger og andre komplikasjoner når det injiseres.
Sitat av Aleksiz87 Vis innlegg
Noen som har erfaring på og mekke ritalin kapsler til I.V bruk
Vis hele sitatet...
Høres ikke lurt ut. Da ville jeg iallefall forsøkt å extracte metylfenidaten fra de andre bindestoffene som er i Ritalin. Dette kan gjøres relativt enkelt med 'ren' etanol og gjentatt filtrering.
Litt usikker på om en slik extraction vil resultere i etylfenidat istedenfor metylfenidat (siden metylfenidat og etanol metaboliseres i leveren til etylfenidat) men dette finnes det sikkert guider for div. steder på nettet
Uansett; ikke noe jeg anbefaler, just sayin'.
▼ ... over et år senere ... ▼
Har en samboer som har vært sprøytenarkoman i 14 år. For det meste gått i speed. Han er når 36 og jeg 26. Jeg har vært på "kjøret" nå med speed og hasj i ca 10 år, desverre. Samboer har vært nykter i snart 9mnd mens jeg desverre enda henger etter å ruser meg daglig. Samboer fikk påvisst ADR for en liten stund tilbake, først 20mg så 40mg. Nå har han fått resepter for hele juli og august å har henta ut alle disse. Da det bare finnes møkka speed her i bygda for tiden så tyr æ til ritalinan hannes. Han har også sprukket litt når det gjelder medisinene. Misforstå meg rett, dette er ikke når vi gjør daglig da æ faktisk skal på avrusning snart å dessuten får man en rævva nedtur på ritalin. Rusen du beskriver kan fort forvirret med risen du får av speed ja, men er faktisk langt ifra det samme! Men alt e jo forskjellig fra person til person da. På ritalin blir æ litt mer våken, får bedre konstrasjon (Kan dætte helt i min egen verden. I telefon, vasking ja u name it) men rusen er en helt anna på en måte som e litt vanskelig for meg å forklare akkurat nu da æ sitter litt i ritalin" rus" for øyeblikket. Ikke for å skryte om noen tror det, men kan forklare koffor det går litt fram og tilbake her) men føler meg ikke spesielt speeda av ritalin. Da må æ såfall ta mange, bortimot 10-15stk. Avhengig om man har spist før man tar dem å kordan man tar dem. Æ knuser kapslan, altså det som e inni sånn at det blir fint pulverisert. Så snørrer æ dem. Da kommer virkninga mye fortere enn om du skulle spist eller droppa dem. Kjæresten min sprakk for ca 1 uke siden å tok ritalin i skudd (altså sprøyter) han merker effekten fort, i og med at det går jo rett inn i blodet. Men han må skyte værtfall 15stk for å få virkning. Kanskje fordi han e såpass inngarva 😂 jeg vet ikke. Men rusen du får av ritalin kan minne om den samme som du får på speed. Etter min mening så e speed mye bedre, varer lengere (slipper å snorte 10stk for å merke noe hver 2 time) føler at ritalin rusen dabber fort av, men det igjen kommer jo ennpå kor mye du har tatt på 1 gang. Men mitt råd til deg e at om du vil bli speeda så dra heller ut å kjøp deg speed istedenfor! Kan tenke meg at du bor langt sørpå en plass så speeden der har nok en anna kvalitet enn ka det e på speeden her for tida.. hadde med meg 10g hjem her for en stund siden. Typen var IKKE glad for at æ hadde brukt så mye penger på nokka som egentlig ikke hadde den funken æ va ute etter.. Kan jo være det va god speed for den som ikke tar så ofte eller mye men det va nu værtfall dritt for meg...
Nei finn deg ordentlig speed!! Mye bedre enn ritalin.. hver gang æ har tatt ritalin så har æ angra ganske fort etterpå fordi æ blir kjempe dårlig når æ e påtur ned, så da tar man mer og mer for å slippe nedturen. Æ blir kjempe kvalm, får ondt i alt av muskler å ledd, får døds mye halsbrann å blir generelt bare DØDS deppa.. så nu sitter æ her igjen å angrer på at æ.har tatt ritalin. Har ikke tatt så mye, snorta kanskje 3stk å droppa 5stk. Men blei smårusa ja men merker nedturen e påtur.. 2t siden æ tok sist å bynner å.lure på om æ må ta mer 🙈

Skulle stå ADD Å ikke ADR ��
Sist endret av Eminemlover94; 23. juli 2017 kl. 02:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.