Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3691
Master of Disaster
Laivindil's Avatar
Jeg vet ikke helt om jeg skulle ha posta denne her men jg gjør det alikevel!
Vis hele sitatet...
hei her er et tips til dere som skal kjøpe/ bygge PC!!!

1. det lønner seg ikke å bygge pc hvis du ikke har skjerm tastatur mus og et kabinett

2. hvis du skal kjøpe pc så kjøp det nest nyeste og nest beste siden dette er billigere å da kan du spare dresten av pengene og heller kjøpe en av de nest beste pc ene om 2-3 år!

3. dette (nr2) gjeller normalt sett også for deg som skal bygge pc! men siden det er vesentlig billigere å bygge pc enn å kjøpe så kan det jo hende at du kan kjøpe det beste av det beste og det raskeste av det raskeste når du skal bygge pc´en selv!!!

LYKKE TIL!
tror du er litt på bærtur.... sånn blåbærtur i januar eller.no

1. de fleste som bygger engen pc har enten skjerm fra før av eller har vett nok til å kjøpe en, de er ikke så veldig dyre. tastatur og mus koster 200 kr (wee _mye_). kabinett kjøper man gjerne nytt, ettersom når man bygger nye maskin, gjerne skal putte i saker som krever litt mere strøm og andre plugger en den game AT kassa fra '87 kan gi.

2. hvis man skal kjøpe en komplett pc, og ikke bygge den selv, holder det med å sjekke litt rundt før du kjøper den (ser på tvreklame og ser at www.dell.no selger en ganske god maskin for tiden ) hvorfor man skal kjøpe gammel teknologi er mere enn jeg fatter. det er foresten dyrere også (heller kjøpe 40gig for ****kr enn 20gig for samma pris)

3. det er ikke så mye billigere å bygge egen maskin enn å kjøpe den ferdig sammensatt. de fleste som bygger selv gjør det fordi de har deler fra andre maskiner som de vil sette inn i den, man har feks kjøpt seg et kanske godt Geforce, og ser ingen grunn til å kjøpe seg en ferdigmaskin med dårligere skjermkort.

(edit skriveleifer)

meitemark
Sist endret av meitemark; 26. november 2001 kl. 19:56.
Master of Disaster
Laivindil's Avatar
Trådstarter
hmm,.......!

1. er faen meg ik sikkert at man har en kasse, skjerm fra før da!!! mus og tastatur ekke så dyrt det har du rett i men skjerm koster 2-5000 kr(ny) og derfor bør man ha en fra før! det er å mye billigere å bygge selv! spess hvis du kjøper delene over web!
dess er det stoor forskjell på prisen på en ny og en nesten ny pc!
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
hva er vitsen med denne tråden egentlig?

folk kjøper ikke inn en haug med pcdeler, og så tenker de: "åneeei, jeg glemte montitor, kabinett , mus og tastatur!"

(denne posten var egentlig nokså lang, men jeg tok det vekk, kom fram til det samme som meite uansett)
Sist endret av Gusto; 26. november 2001 kl. 20:13.
tror ikke de som bygger egen pc gjør det kun for pengene sin del. det har litt å si at en vet 100% hva som er inne denne boxen man bruker så mye av tia si på... dessuten er det en lur ting å gjøre dersom man er ny i gamet og vil få en forståelse av hvordan faenskapet virker. jeg bygga min første pc selv og angret ikke på det (når jeg var ferdig). Nå har jeg både hjemmesnekra og bortebygde pcer her, og jeg føler meg tryggest på de jeg har hatt alt ute av...
Opprinnelig postet av Predator
hmm,.......!

1. er faen meg ik sikkert at man har en kasse, skjerm fra før da!!! mus og tastatur ekke så dyrt det har du rett i men skjerm koster 2-5000 kr(ny) og derfor bør man ha en fra før! det er å mye billigere å bygge selv! spess hvis du kjøper delene over web!
dess er det stoor forskjell på prisen på en ny og en nesten ny pc!
Vis hele sitatet...
si meg, leste du din egen post i det heletatt eller?

skal man bygge en pc fra grunnen av MÅ man ha kasse og skjerm... en hver idiot fatter såpass.

og når det gjelder pris, avhenger det alt etter om du regner inn hva det koster å sette sammen selv og dermed tape alle garanti funksjoner som finnes på datadelene. for setter du i rambrikker og cpu og sånt selv og ikke bruker antistatisk utstyr og ødelegger det, så er det din egen feil.... i tillegg tar det lang tid, det er ikke bare plug og play, det er "grrr offor fan funker ikke dette...."

pris på ny og nesten ny..."snu seg rundt og sjekke gjennom noen prislister..."
celeron 800/20gig/128/skjerm17"/cd/atirage en av de lokaler sjappene som primært selger over web(10k)
p4 1.6 ghz/20gig/256/skjerm17"/cd/atirage/xp/ (11k)


weee.. så mye dyrere....
Dessuten: Tror ikke en som aldri har tatt i (han/hun har da heller ikke pc fra før) begynner å bygge i kasse selv, uten hjelp !

Btw: på en måte er det egentlig bedre å bygge selv, da kan du bruke alle penga påkjøpe en prossessor og ett hovedkort til masse spenn, så kan du bruke mindre spenn på noe som ikke trenger å være så dyrt..f.eks kasse, som godt kan koste under hundrelappen.. (brukt eller bruke gammel en)

+At hvis du har kjøpt en pc fra dell, har den skjerm og lydkort innebygd. Hva da om ett år eller 2, når skjermkortet ditt suger og du har ødelagt portene eller det på ett eller annet vis er ødellagt? Jo da, må du kjøpe ny pc, gjerne selvbyd
Sist endret av vidder; 26. november 2001 kl. 20:49.
Til Predator: KIM TOMAS.......HOLD KJEFT.......Jeg tror de andre her har litt mere peiling enn deg på pc...%/#



Til dere andre: Kjenner Kim (Predator), han kan ikke en dritt om å bygge pc...
Sist endret av Dweep; 27. november 2001 kl. 17:26.
min første (dritt) maskin kjøpte jeg på elkjøp,,, da hadde jeg ikke peiling på maskiner, så jeg hadde ikke så mye valg (bygge/ikke bygge)

hadde jeg hatt peiling, og god råd, hadde jeg bygget selv, ikke for å spare penger, men for å få akkurat de delene jeg hadde lyst på! Har ikke peiling på hva som svarer seg, men har inntrykk av at folk (de jeg kjenner ihvertfall) bygger pc for å sette sammen sin *perfekte* drømmepc, ikke for å spare noen lapper....
jeg tror ikke du helt burde komme med råd, når du spug, blade, dark + noen andre dritt unger ikke engang klarte å installere windows på en maskin......

De fleste som bygger pc har vett nok til å kjøpe skjerm tastatur osv

Hva i h***** er galt med å kjøpe seg nytt kabinett? hvem vil sitte med sitt gamle midi/micro tower det blir bare dust og trangt.
har masse fler argumenter, men de fleste er skrevet og resten gidder jeg ikke å skrive...

siste spørsmål har du noen gang bygd en pc selv? du virker som en totalt inkompetent pc bygger
Skal jeg bygge en ny pc, skal det sefølgelig være med nytt kabinett.. Pc'en skal jo SE ny ut Jeg har igrunn tenkt å bygge en pc snart, vet ikke helt hvordan den skal være men det blir vel mye helt nytt.. og amd sannsynligvis.. Gleder meg før jeg har aldri bygd en pc helt fra grunnen av, bare valgt ut de delene jeg ville ha med (har riktinok plukket alt fra verandre etterpå da)

Og det blir bedre og billigere når man ikke kjøper noe ferdig...
Alt for å ikke spørre oss på skolen! (ikke tro at jeg går på samme trin som dem)

IceMasta har helt rett, tror ikke værken dark,spug og Predator hadde klart å instalere windows! De vet sikkert ikke forskjellen på
en psu og en cpu!

Predator! Slutt å vær så jævela bråkjekk, jeg kommer og tar deg på skolen! Det er faktisk billigere å kjøpe en Dell(hvis du ikke har sjerm) enn en bygge pc (hvis du ikke skal kjøpe gammelt utstyr, eller en duron).
Opprinnelig postet av Knightrider

Predator! Slutt å vær så jævela bråkjekk, jeg kommer og tar deg på skolen!
Vis hele sitatet...
Snakker om bråkjekk
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Så slutter man med drittkasting. Som feks 'Jeg kommer og tar deg' 'drittunger som..'
Det sier i grunn mere om dere enn om Predator.

På forhånd takk.
Topicet begynte ikke så ille, han som sa noe sa det fordi det var som å være på Bærtur i Januar, men til slutt skulle alle kritisere fordi de bare skulle poste...
Okey, Sorry...

Jeg ble bare forbanna når jeg så posten... Jeg kjenner Predatot veldig godt å jeg vet at han ikke kan en dritt om det temaet...

Skal ikke si mer jeg
/me blir irritert når andre kommer å blander seg borti flammekrigene jeg har med andre uerfarne ofre... ergo banke knigthrider og dark med en kasse med 286slx prossessorer til lårbeina smadres (tar laang tid).

vinnere av denne diskusjonen erklærers hevet til å være (av aktive deltakere):
1 plass) predator starta tråden, og sa ikke et vondt ord om noen andre. husk det er lovt å ta feil, mehne.. for fremtiden.. sjekk etter før du gir gode råd, for stemmer de ikke tropper meitemarken opp med flammekaster stillt på eXtra sprøstekt.

tapere: (aka lowlife l0sers): dark og knigthrider, fordi de oppfører seg som små drittunger. og i tillegg ser det jo ut til at de kan _ALT_............

meitemark
for å holde oss til temaet: Å bygge en PC.

De fleste som bygger PCene sine selv gjør dette fordi de også liker å drive med data og er interessert. Man er dermed mottagelig for en utfordring. Pris spiller svært sjeldent noen rolle.
Man kan f.eks ikke sette sammen den ultimate PCen uten å bygge den selv. Ingen (ferdig elkjøp dritt PCer) kan tilby en PC med de råeste komponentene! Har selv bygd flere hundre PCer (jobber i en hardware sjappe) og anbefaler alle som er interessert i PC og bygge sin egen. Det var i gamle dager det var litt vrient å skru sammen en PC. I dag er alt tilrettelagt for det. (da tenker jeg på jumperfrie hovedkort etc).

Anyways.. skal du kjøpe ny PC, så prøv deg på bygging.
sorry da!

Problemet er bare at predator faktisk ikke vet en dritt om hardware. Han den typen som kunne klart å putte et pci sjerkort i en agp port!Men, han klarer det sikkert hvis han prøver...

Jeg mente faktisk ikke at jeg skulle denge han, men jeg blir litt provosert når han ber om hjelp, så skriver han:

Predator
hmm,.......!
1. er faen meg ik sikkert at man har en kasse, skjerm fra før da!!! mus og tastatur ekke så dyrt det har du rett i men skjerm koster 2-5000 kr(ny) og derfor bør man ha en fra før! det er å mye billigere å bygge selv! spess hvis du kjøper delene over web!
dess er det stoor forskjell på prisen på en ny og en nesten ny pc!
Vis hele sitatet...
Folk prøver å hjelpe, så skriver han masse dritt!!!!!!
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Du skrev minst like mye dritt. Han klarer i det minste og skrive riktig, noe andre tydeligvis har problemer med. Hva med å poste hvis du har noe matnyttig om å bygge pc, hvis ikke, hold det for deg selv eller bruk PM.
Greit!!!

Det er best å bygge pc selv! Dette hvet jeg fordi den pc en jeg kjøpte på elkjøp som var "sååå oppgraderingsvennelig" bare støtter 256 mb ram!

Tips 1:
En duron på 950 MHz koter under 600 kr! Den kan han kjøre på 1100 MHz med normal luftkjøling.

Tips 2:
Hvsi han ikke har en dritt fra før, kan det være lurt å kjøpe en billig pc på elkjøp og oppgradere den. Da bør man self. sørge for at motherbordet støtter litt av vert.
skal man bygge en pc fra grunnen av MÅ man ha kasse og skjerm... en hver idiot fatter såpass.
Vis hele sitatet...
*hoste* TULLPRAT *hoste*

går fint an å kjøre jødepc-løsning (unnskyld uttrykket, jeg er ikke rasist ellerno...) - dvs stappe alle komponentene i ei tom ølkasse og tape/skru de fast. (ser blodharry ut, men likevel ern småtøff..) man må bare huske på å skaffe seg bryter til power (lager man selv) og powersupply (bøffes fra naboen eller bestiller fra nettet).. også er det koslig å kunne bruke LED'ene (bruke små lyspærer ellerno?).. PC speaker er ikke det så farlig med =)

skjerm trenger man heller ikke, det går fint an å bruke en TV som monitor - så lenge man har TV-out på grafikk-kortet