Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2142
Hei. jeg skal på ferie til påsken. Jeg spurte sjefen of ferie men hun sa nei. har hun lov til å si nei til ferie når jeg sier ifra så tidlig. jeg har jobbet der i over 1 år nå.
Du har krav på så og så mange uker ferie i året, og arbeidsgiver skal være behjelpelig med planlegging, men in the end så kan arbeidsgiver si nei hvis ikke det går i det hele tatt for bedriften.
Sitat av lovdata
§ 7. Tiden for ferie
(1) (Hovedferien)
Arbeidstaker kan kreve at hovedferie som omfatter 18 virkedager gis i hovedferieperioden 1 juni – 30 september. Dette gjelder likevel ikke for arbeidstaker som tiltrer etter 15 august i ferieåret. Ferie som er fastsatt til tiden 1 juni – 30 september, og som utsettes i medhold av § 9, kan ikke kreves avviklet på et senere tidspunkt i denne perioden. Arbeidstaker som har avviklet permisjonstid med foreldrepenger etter folketrygdloven §§ 14-1 til 14-15, i hele hovedferieperioden, kan motsette seg å avvikle hovedferien innen ferieårets utløp.
(2) (Restferien)
Arbeidstaker kan kreve at restferien (7 virkedager) gis samlet innenfor ferieåret.
(3) (Forskuddsferie og overføring av feriedager)
Det kan inngås skriftlig avtale om avvikling av forskuddsferie på inntil 12 virkedager og overføring av inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår. Forskuddsferie og overføring av ferie ut over dette kan ikke avtales.
Ferie som i strid med lovens bestemmelser ikke er avviklet ved ferieårets utløp skal overføres til det påfølgende ferieår. Dersom manglende ferieavvikling skyldes forhold som nevnt i § 9 nr. 1 og 2 gjelder likevel bestemmelsen i § 11 nr. 2 annet ledd. Hvis manglende ferieavvikling skyldes arbeidsgiver kan arbeidstaker i tillegg til overføring kreve erstatning etter § 14.
(4) (Fravikelighet)
Reglene i denne paragraf om tiden for ferie innen ferieåret kan fravikes ved tariffavtale eller annen avtale.
Endret ved lover 22 jan 1993 nr. 25, 28 feb 1997 nr. 19 (ikr. 1 mai 1997), 5 des 2008 nr. 82 (ikr. 1 jan 2009 iflg. res. 5 des 2008 nr. 1284).
Vis hele sitatet...
I tillegg kommer altså eventuelle tariffavtaler du er underlagt, men det må du ta opp med fagforeningen din.

I utgangspunktet tror jeg det er helt uproblematisk at arbeidsgiver sier nei til feire i påsken...

http://www.lovdata.no/all/nl-19880429-021.html
Ja, de kan si nei. Det eneste du har krav på er tre uker sammenhengende i løpet av sommerferieperioden (1.juni til 30.september). Resten bestemmer faktisk arbeidsgiver.
er jo bare å si at du sier opp hvis du ikke får ferie, med mindre sjefen din har en god grunn

er du flink til å jobbe så virker det
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
er jo bare å si at du sier opp hvis du ikke får ferie, med mindre sjefen din har en god grunn

er du flink til å jobbe så virker det
Vis hele sitatet...
True sjefen med å si opp gjør nok alt bra igjen....
Sitat av Liverbird Vis innlegg
True sjefen med å si opp gjør nok alt bra igjen....
Vis hele sitatet...
Ja og skaper sannsynligvis et dårlig forhold mellom de to. Tror nok det bare slår tilbake på TS hvis han gjør det.
Arbeidsgiver er i sin fulle rett til å nekte deg ferie, men du er i din fulle rett til å si opp jobben.
Hadde noen av mine ansatte truet med å si opp hvis de ikke fikk ferie, så hadde jeg takket for samarbeidet og ønsket de lykke til i jobbsøkeprosessen.
Sitat av BigBoom Vis innlegg
Hei. jeg skal på ferie til påsken. Jeg spurte sjefen of ferie men hun sa nei. har hun lov til å si nei til ferie når jeg sier ifra så tidlig. jeg har jobbet der i over 1 år nå.
Vis hele sitatet...
Hun har lov, men det er ikke ansett som høflig iallefall.

Det sagt, Det er dog definitivt ikke ansett som høflig å bestille ferie før man diskuterer med sjefen når man kan ta ferie. Det er godt mulig at sjefen din bare sier nei for å være tverr, og det skjønner jeg litt.

Ferie er noe man skal finne ut av i samsvar med arbeidsgiver, i god tid, sånn at begges interesser blir ivaretatt. For noen er det innmari viktig å få fri påsken, og andre overhodet ikke, så da forsøker man å fikse det sånn at sjappa kan holdes åpen uten at noen blir sure...
Off-topic:

"Arbeidstakere som fyller 60 år i løpet av ferieåret har krav på en uke ekstra ferie. Du bestemmer selv når du tar denne ekstraferien, men du må varsle arbeidsgiver minst to uker i forveien."

Jaha...?
Sitat av Liverbird Vis innlegg
True sjefen med å si opp gjør nok alt bra igjen....
Vis hele sitatet...
vel da er det bare å finne seg en annen jobb!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
er jo bare å si at du sier opp hvis du ikke får ferie, med mindre sjefen din har en god grunn
Vis hele sitatet...
Det kan fungere om du meiner det, og er i ein bransje der du er ettertrakta. For min del hadde det antakeleg fungert rimelig greit å komme med eit slikt ultimatum - men du må sei opp om du ikkje får godet om du skal ha truverdigheit neste gang.
Hvordan svarte sjefen på det her, rent konkret? Prøvde hun i det hele tatt å hjelpe til med å finne en erstatning, eller sa hun "nei" med en gang du spurte? Jeg syns det er idiotisk av arbeidsgiver å ikke i det hele tatt prøver å hjelpe deg med det. Spesielt om du ikke har brukt opp ferien, da er det jo lover og regler som gjelder, så da er det bare å ta hatten og gå.
Smisk med henne - Ta henne med ut på middag

Eller ordne vikar, hvis det er mulighet for det.

Hva jobber du med forresten?