Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1832
Jeg hadde en liten uhell på jobben og blir derfor sykemeldt i en 4-6 uker, er ikke helt sikker enda. Men uansett, jeg jobber i vanlig stilling frem til 14 mars (3 uker til), etter det så fortsetter jeg som ringevakt. Hvordan blir det med sykepenger da? Jeg mener jeg fremdeles har den samme arbeidskontrakten med 10 timer i uka, men jeg får ingen vakter med mindre de ringer og spør.

Kan jeg få sykepenger av NAV for 10timer i uka samtidig som jeg er på ferie i Sydney?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du må snakke med NAV om du skal reise utenlands og enda få ytelser fra de.
Du må melde ifra om at du er i utlandet, iallefall.
Du kan ikke gå sykemeldt, samtidig som du har ferie. Enten må du gå sykemeldt og utsette ferien, eller så må ta ferie og ikke gå sykemeldt. Slik er det hos oss, og det sier seg selv hvis du skulle ha betalt ferie. Man kan ikke motta lønn samtidig som sykepenger.

Men dette er vel litt individuelt per arbeidsplass, så nav og sjefen vil kunne svare forsvarlig på dette spørsmålet.
Du må nesten søke. Jeg fikk legen til å ordne søknaden, men han mente jo da at "ferien" kunne hjelpe meg å bli raskere frisk og tilbake i jobb. Du kunne jo ha hørt med fastlegen din om det var det beste for deg om du fikk kommet deg på en liten ferie?
Om du får en kompis til og sende inn meldekort eller hva det nå heter fra norge så bør det gå fint, har en kompis som gjor dette når han var i mexico.