Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1886
Jeg har et problem:

Jeg og typen reiser på ferie til Nederland på mandag. Vi fant plutselig ut at begge våre bankkort er avmagnetiserte. Dette har vi ikke merket før nå, ettersom man bruker chipen i de fleste butikker. Vi har et kredittkort i tillegg, som virker, men det har en kredittgrense på 5000, noe som er for lite når vi skal være borte i en uke. Spørsmålet nå er - hva gjør vi? Her er de alternativene som slår meg:

1. Vi tar ut kontanter. Dette er problematisk, ettersom minibanker bruker magnetstripen. Jeg regner med det er mulig å ta ut Euro i bank i Norge (altså manuelt)? Vil det gå an å gjøre dette i Nederland? Vil nødig ta ut mange tusen før vi drar, og drasse rundt på det.

2. Vi betaler det meste med kort (i butikker og lignende), og tar med litt kontanter i tillegg. Dette funker bare om de har tatt i bruk chip i Nederland. Noen som vet?

3. Vi "betaler inn" penger på kredittkortet, slik at det faktisk er i pluss når vi drar. Er dette i det hele tatt mulig?


Setter pris på alle forslag.
Dere får uansett ikke gjort noe særlig før mandag. Ta kontakt med banken deres og forklar problemet. Du skal se de kanskje har en løsning på lur.
Jeg kan iallefall overføre penger til min mastercard-konto, i det minste høyere enn «null»-grensa. Så det bør gå rimelig greit å løse problemet på den måten. På den andre siden er det ofte at flere butikker i utlandet (og Norge for den del) ikke godtar kredittkort.
1. Du kan ikke ta ut penger manuelt i en bank hvis du ikke er kunde der, så tviler på at dette funker i Nederland heller. (I Postbanken må man ihvertfall være kunde i Postb/DNB/Nordlandsbanken for å knne ta ut penger manuelt).

3. Vet ikke hvor mye du kan sette inn på kredittkortet, men jeg har ihvertfall 1000NOK ståendes inne på mitt, og jeg har lik kredittgrense. Har dog ikke prøvd med noe høyere beløp enn dette.
One of the good guys
2rs1's Avatar
Reisesjekker kan være et alternativ.

Kredittkort er det vel fort mye i gebyr på uttak?
Sist endret av 2rs1; 11. april 2010 kl. 01:32.
Hvordan setter man isåfall inn penger på kredittkort? Har jo bare kortnummer, ikke noe kontonummer (har nettopp fått kredittkortet, så er litt usikker på hvordan det funker). Har tenkt å ringe banken på mandag, men vi reiser tidlig, så vi rekker ikke å få gjort noe særlig. Hadde derfor håpet at det fantes en mulighet jeg har oversett.

Sitat av 2rs1 Vis innlegg
Reisesjekker kan være et alternativ.

Kredittkort er det vel fort mye i gebyr på uttak?
Vis hele sitatet...

Det er veldig dyrt å ta ut med kredittkort ja, men må man, så må man...
One of the good guys
2rs1's Avatar
Sitat av ElectricFuneral Vis innlegg
Hvordan setter man isåfall inn penger på kredittkort? Har jo bare kortnummer, ikke noe kontonummer (har nettopp fått kredittkortet, så er litt usikker på hvordan det funker). Har tenkt å ringe banken på mandag, men vi reiser tidlig, så vi rekker ikke å få gjort noe særlig. Hadde derfor håpet at det fantes en mulighet jeg har oversett.
Vis hele sitatet...
Du får et kid-nummer på den første regninga eller ved å ringe til banken, så betaler du inn pengene på bankens konto med dette kid-nummeret og de føres over på ditt kredittkort.

Men ta kontakt med banken du, hør hva de foreslår. Mange banker har kundeservice som er åpen i helga, postbanken f.eks. har alle dager 08-22.
Sitat av 2rs1 Vis innlegg
Du får et kid-nummer på den første regninga eller ved å ringe til banken, så betaler du inn pengene på bankens konto med dette kid-nummeret og de føres over på ditt kredittkort.

Men ta kontakt med banken du, hør hva de foreslår. Mange banker har kundeservice som er åpen i helga, postbanken f.eks. har alle dager 08-22.
Vis hele sitatet...
Banken min har bare kundeservice man-fre. Men om jeg får overført penger til kredittkortet, vil det da være mulig å ta ut penger med det i minibanker i utlandet? Som noen nevner så er det jo ikke alle steder det er mulig å betale med kredittkort, så vi vil trenge kontanter i tillegg.
Gå på narvesen/7eleven og kjøp spendon visa gavekort?
Sitat av Fleff Vis innlegg
Hvordan har du tenkt å kjøpe gavekortet?

Edit: Så ikke det var med chip på BTW: Er vel en grense på hvor mye du får på spendon kortene? Mener å huske det
Vis hele sitatet...
Er 5 tusen per kort
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Passer jo egentlig ypperlig, da kredittgrensen også er på 5000
ja passer ypperlig da man kan kjøpe flere spenonkort
Er det mulig å bruke disse spendon-kortene i utlandet da?

Edit: Ser at det kan brukes overalt hvor Visa brukes.
Sist endret av ElectricFuneral; 11. april 2010 kl. 14:20.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Ja, de fungerer akkurat som et helt vanlig visa kort

Edit: Brukes det i utlandet vil det komme et valutagebyr på 2%. Og i alle land(norge også) koster det 3 kr per transaksjon(3 første gratis) OG så kommer det ett måndelig gebyr på 10 kroner fra og med den 7. måned etter salgsdato, dette øker til 50 kroner pr. måned etter kortets utløpstid
Sist endret av Fleff; 11. april 2010 kl. 14:23.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Ja, de fungerer akkurat som et helt vanlig visa kort

Edit: Brukes det i utlandet vil det komme et valutagebyr på 2%. Og i alle land(norge også) koster det 3 kr per transaksjon(3 første gratis) OG så kommer det ett måndelig gebyr på 10 kroner fra og med den 7. måned etter salgsdato, dette øker til 50 kroner pr. måned etter kortets utløpstid
Vis hele sitatet...
Drøyt. Det beste her blir å ta ut penger på f.eks matbutikk. Der kan man kjøpe en tyggis og ta ut 1000 kr. De fleste matbutikkene gir deg lov. Så slipper man drøyt med gebyrer og all annet piss !
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Jepp. var litt mye gebyrer og drit i de kortene der
Valutagebyr betaler du uansett hvilket visakort du bruker i utlandet, ikke noe spesielt for spendon det.
Noen som vet om det er mulig å ta ut penger med vanlig Visakort i matbutikker o.l i utlandet? Med chip?
Sitat av ElectricFuneral Vis innlegg
Noen som vet om det er mulig å ta ut penger med vanlig Visakort i matbutikker o.l i utlandet? Med chip?
Vis hele sitatet...
Jeg prøvde på det skjærtorsdag i Sverige, men det gikk ikke.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Tror dette kommer ann på butikken, mener å huske jeg gjorde dette i nederland en gang i tiden
Det er ganske utbredt med chip i resten av Europa. Nå var jeg ikke innom Nederland, men Belgia, Luxemburg og Tyskland hadde alle bedre dekning på chip enn det man er vant til i Norge. Det som dog var et problem var kontantuttak i butikker, alle henviser til minibanker.

Når det kommer til avgifter er alt slikt forskjellig fra bank til bank. Jeg betaler ingen slike avgifter med mitt bankkort hos Gjensidige.
Sist endret av Deezire; 11. april 2010 kl. 17:36.
Men du slipper ikke unna valutagebyret, Deezire :/