Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2299
Anonym bruker
"Ydmyket Steinbit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg skulle opp 7 kg og brukte lang tid på å klare å spise nok mat. Når jeg nådde målet mitt fortsatte jeg å spise like mye mat og plutselig veide jeg tre ganger mer enn planlagt.

Jeg begynte intensjonen om å slanke meg igjen i våres men vekta går ned maks to kilo når jeg har sulta meg og går opp igjen når jeg spiser det behovet jeg føler kroppen har fått. Obviously utvida magesekk og alt det der pluss at mat har blitt en kosegreie, kjedegreie og terapigreie.

Trenger ikke treningstips om kondisjon osv med mindre noen har noen konkrete retta mot pølsemagen som jeg for første gang kjente disset når jeg gikk normalt i dag. Det betyr at jeg fortsetter å gå opp i vekt selvom jeg vil ned og det kommer av et stort matinntak.
Jeg skal fra i dag bytte ut potetgull med popcorn, brus med saft og sjokolade med kakao og det vil spare mange kalorier. Men måltider glefser jeg i meg som en ulv og problemet mitt er at av å spise mindre porsjoner blir jeg ikke nett, da er jeg like skrubbsulten etter en time.

Hvordan kan jeg preparere mindre porsjoner og mindre kaloriholdig middager og hva gjør jeg med sultfølelsen?
Anonym bruker
"Ydmyket Steinbit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Nett=mett skrivefeil...
Anonym bruker
"Sjuk Falk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vektnedgang er eller kan være enkelt. SPis mindre kalorier enn du forbrenner og du vil gå ned i vekt. Bytte fra brus til saft? Hvorfor skal du drikke saft? Det er jo sukkerlake det og. Bytt fra brus til vann. Popcorn? Det er ikke lørdag hele uken. Spis vanlig mat hver dag, også kan du ha noe kos på lørdagskvelden.

Om du føler du blir raskt sulten eller ikke mett så må du se litt på hva du spiser. Hva er en typisk frokost, lunch og middag for deg? Du kan feks spise mer grønnsaker, gjerne i form av salat til hvert måltid. Salat kan du lage selv og det koster ikke veldig mye. Så kan du spise så mye salat til hvert måltid du ønsker. Men ha en begrenset mengde med fett og proteiner.

Om ingenting annet virker for deg så kjør knallhard keto til du har nådd ditt vektmål. Det kan virke vanskelig de 2 til 3 første ukene men etter det går det av seg selv. Du spiser masse proteiner og ennå mer fett så du blir aldri sulten, føler aldri at du blir sugen på søtsaker eller trenger en falske cola.
Spis en kilo grønnsaker(ikke starchy digge grønnsaker som poteter, men kjipe grønnsaker som brokkoli, gulerot, sopp og løk) hver dag, kombinert med magre proteiner som kyllingfilet, svinefilet og fisk. Få i deg 300g magre proteiner og 3-400g grønnsaker til hvert måltid. Du bør ikke være sulten etter det as. Hvis du er det er det bare å dytte i seg mer grønnsaker; spis en gulerot, spis en neve blomkål, spis en paprika. Hvis du ikke er sulten nok til å snacke på to rå gulerøtter så er du ikke sulten, du kjedespiser...

Dette kan gjøres kjempeenkelt ved å handle frosne grønnsaker i 500g poser, brokkoliblanding og wok-blandinger er mine favoritter. Sleng en sånn pose inn i ovnen på 200grader sammen med proteinet ditt og la det steke ferdig. Bare å gafle i seg. Dritt kjedelig, men effektivt.
Klimafiendtlig troll
Innta færre kalorier enn du forbrenner. Veldig enkelt regnestykke.
Tror moret virkelig er inne på noe her. Så en gang en oversikt over hvor mye det skal til av mat for å fylle opp magesekken og hvor mye kalorier det tilsvarer. Brokkoli er en sikker vinner der, olivenolje f.eks. er en absolutt taper (om jeg husker rett). Jeg er pesketerianer (veggis + litt fisk i ny og ne), og første året jeg kutta ut kjøtt gikk jeg ned nesten 20kg, uten å ha gjort andre endringer i levemåten. Det er nok rett og slett fordi grønnsaker fyller enn mye mere opp "per kalori" en det mye annet gjør. Nå skal det sies at en del av de kiloene har kommet tilbake etter det, men det er vel med sjokoladen som har skylda for det...

Drit i å telle kalorier med mindre du er klar for å ta helt kontroll over alt du putter i kroppen. Det kan fort føre til et usunt forhold til mat spør du meg. Bytt ut kjøttdeigen med en mix av løk, sopp (ekstremt kalorifattig), squash osv. og bruk mere krydder i matlagingen om du synes det blir litt smakløst. Så er du fort tilbake på vekta du ønsker.
bytte ut potetgull med popcorn, brus med saft og sjokolade med kakao
Vis hele sitatet...
Problemet med alle disse er at metthetsfølelsen og tilfredsstillelsen er kortvarig, som fører til mer spising.

Du må først finne ut av hva din grunnforbrenning er.
https://www.calculator.net/bmr-calculator.html

Hvis du er en 25 år gammel mann på 180, ikke trener, og veier 85 kg, er den ca 2200kcal om dagen, veier du mer er den mer. Tell kalorier når du spiser, det er veldig enkelt med app. Jeg har brukt MyFitnesspal, der kan du scanne pakker, og det som ikker er pakkebasert kan du søke opp, f.eks pølse på deli de luca. Logg maten din der. Mål fremgang på ukesunderskudd. Spiser du mindre, går du ned.

For å unngå å være sulten har jeg hatt hell med å gjøre disse samtidig: periodisk faskting (intermittent fasting), keto, to store måltider hver dag, nøtter som snacks, snus, cheat day en/to dager i uka (avhengig av hvor god tid du har).

keto er jo en greie fordi du kan spise mye digg, bli veldig mett, som gjør det enkelt å ha underskudd. to ett-tusenkaloriers måltider hver dag er veldig tilfresstillende.

Anbefaler i tillegg å legge inn lenger perioder uten mat ᵖå ˡˢᵈ, bare for å oppleve at sulten er midlertidig, og at du kan fungere helt fint uten mat, uten sult. Det er enkelt hvis du aldri begynner å spise. Drikk vann, det er også mettende på sin måte.
Sist endret av Bær; 18. oktober 2020 kl. 22:42.
Hvis man veier seg hver dag så er det ikke så lett å plutselig gå opp 20 kg. Det er en krevende prosess å gå ned 20 kg men hvis du har viljestyrke vil du klare det
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Å bytte ut alt av søtsaker, potetgull og brus trenger nødvendigvis ikke å hjelpe, men det er en god start.
Personlig har jeg hatt lav vekt i over ett tiår med nærmest daglig inntak av godteri, brus, kaker, potetgull, snacks, junkfood, hjemmefritert osv osv uten å legge på meg nok til å kunne legge merke til det eller endringer når jeg har gått på vekta.

Ser du ikke vil ha treningstips, men om du vil bli kvitt en del kg så er det vel raskere og bedre å trene de bort enn å prøve ut forskjellige dietter, utsulting osv i flere mnd for å se om det kanskje fungerer.
Da er det heller bedre med trening rettet mot å forbrenne fett der du vil at fettet skal forsvinne.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Sultfølelsen er en tilpasning basert på det du har gjort tidligere. Særlig kan du knytte den til om du spiser frokost (dagens første måltid), inntak av karbohydrater og hvor ofte du spiser.

Sultfølelsen kan trenes bort gjennom å gjøre nettopp det som produserer den: sulte og faste. Det er en ny tilvenning som skal erstatte den gamle.

Fins lite som slår et redusert spisevindu. Dvs timer av dagen der du sulter, evt full ketose.

Det bør være samme tider av døgnet du faster hver dag, og du må gjøre det til et mentalt mål å ikke spise karbohydrater noen dager.
Du trenger dem ikke hver dag.

Fasting, inntak av fett og protein istedenfor karbohydrater fører til helsegevinster og redusert kroppsfett allerede fra første uke, og når man har vent seg til livsstilen, er man ikke lenger bitchen til karbo og sultfølelse, som vi gir etter for og angrer på det etterpå.


Da kan du stå opp 8, ha en normal dag, og knapt merke at du er sulten før 5-6 på dagen.

Det er slitsomt å sulte seg i lang tid, så du når et platå naturlig uansett, og når du Muncher, går det i fett og protein

Anbefales
Sist endret av meaculpaUIO; 19. oktober 2020 kl. 00:12.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ser du ikke vil ha treningstips, men om du vil bli kvitt en del kg så er det vel raskere og bedre å trene de bort enn å prøve ut forskjellige dietter, utsulting osv i flere mnd for å se om det kanskje fungerer.
Da er det heller bedre med trening rettet mot å forbrenne fett der du vil at fettet skal forsvinne.
Vis hele sitatet...
Trening alene funker ikke for vektnedgang. I teorien skal det funke, men det er bevist gang på gang at om man vil ned i vekt så må man passe på hva man spiser; aka. en diett.
Men for all del, man kan jo jogge en time hver dag og gå ned i vekt med eet, eller så kan du la være å spise 2 poteter og drikke en colaboks og bli kvitt samme antall kcal. Jeg vet hva jeg ville valgt.

Rettet forbrenning funker ihvertfall ikke, det finnes ingen måte å fjerne fett fra kun ett sted på kroppen annet enn kirurgi.
Sist endret av moret; 19. oktober 2020 kl. 07:12.
Men keto det virker. Keto er en utmerket måte å gå ned i vekt fordi alt en gir avkast på er karbohydrater, og en må sørge for å få i seg nok fett. Fett og proteiner er noe som gir enormt langvarig metthetsfølelse fordi det tar tid for kroppen å omdanne og forbrenne. Da får en veldig jevnt og stabilt blodsukker, og en ting som skjer når blodsukkeret er stabilt er at det ikke trigges "lyster" på godteri og snacks. En blir ikke lengre fysen på coca cola, potetgull eller sjokolade. Og forresten, selv på keto kan en etterhvert når en er kommet igang unne seg en liten bit sjokolade av den mørke typen med veldig høyt kakaoinnhold. Kanskje liker du ikke den type sjokolade idag. Men etter 2 eller 4 uker på keto vil du elske den. Men siden du da har stabilt blodsukker og ikke lengre har ulvehunger så kan du spise feks 20 gram mørk sjokolade og virkelig nyte den opplevelsen uten at du føler at du spise opp absolutt hele sjokoladeplata. En bare passer på å holde seg innenfor tillatte gram karbohydrater for den dagen. Også er det jo lørdag kun en dag i uken
Sist endret av _abc_; 19. oktober 2020 kl. 10:02.
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Anbefaler carnivore i fire uker som en kickstart. Gjerne med kombinasjon av periodisk faste, der du typisk har et spisevindu på 4-6 timer. Da får du også de positive helseeffektene av faste. Litt avhengig av vekt/høyde er typisk et måltid 5-600 gram entrecote eller kjøttdeig, og neste måltid 2-3 egg og noen skiver bacon. Da ligger du på ca 1500 kalorier, og vil ikke kjenne deg sulten. Stek maten i smør, så unngår du usunne planteoljer. Denne dietten er i tillegg til vektreduksjon kjent for å ha mange andre positive effekter på helsen, spesielt inflammasjon, mental helse og autoimmune sykdommer. Krever heller ingen tilskudd, så lenge du får i deg nok salt, og tar tran.