Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4820
Har nylig flyttet fra et sted hvor toget var 10min unna som var ganske enkelt å snike på. Nå bor jeg dessverre altfor langt unna tog til at det er aktuelt å ta og jeg aner ikke hvordan jeg sniker på buss mtp at de sjekker billett uansett hva når du går på. Har klart å komme på gratis før når jeg har spurt om de tar bankkort betaling og spilt dum, men nå som jeg kommer til å ta det mer hyppig så er jeg redd for å møte på samme buss sjåfør flere ganger så tviler på at dette funker da. Det funket heller ikke alltid, møtte på en illsint buss sjåfør en gang når jeg prøvde dette så tenker han skjønte hva jeg prøvde på.

Noen forslag? En bekjent viste meg en video av en billett i Ruter appen som han spilte av hver gang han gikk på. Noen som har erfaring med dette? Aldri opplevd at buss sjåfører sjekker kontroll bildet før men vet ikke om de sjekker datoen.
Om det er SMS betaling, få en kompis til å sende deg ei melding med buss billetten med riktig dato og klokkeslett, endre navnet hans til nummeret som egentlig sender billetten
Sist endret av Freakywomen; 4. januar 2017 kl. 13:40.
Sitat av Raging Vlad Vis innlegg
Har nylig flyttet fra et sted hvor toget var 10min unna som var ganske enkelt å snike på. Nå bor jeg dessverre altfor langt unna tog til at det er aktuelt å ta og jeg aner ikke hvordan jeg sniker på buss mtp at de sjekker billett uansett hva når du går på. Har klart å komme på gratis før når jeg har spurt om de tar bankkort betaling og spilt dum, men nå som jeg kommer til å ta det mer hyppig så er jeg redd for å møte på samme buss sjåfør flere ganger så tviler på at dette funker da. Det funket heller ikke alltid, møtte på en illsint buss sjåfør en gang når jeg prøvde dette så tenker han skjønte hva jeg prøvde på.

Noen forslag? En bekjent viste meg en video av en billett i Ruter appen som han spilte av hver gang han gikk på. Noen som har erfaring med dette? Aldri opplevd at buss sjåfører sjekker kontroll bildet før men vet ikke om de sjekker datoen.
Vis hele sitatet...
Her i kristiansand har de en QR leser som de scanner mobilbilletten med når det er kontroll, i tillegg er det forskjellig farge på ett animert symbol på billetten som byttes hver dag slik at sjåføren enkelt kan se om den er gyldig.
Det vil ikke være vanskelig å lage en app som ser helt lik ut som billettappen og som generer mobilbilletter med gyldige tidspunkt problemet vil jo være at du må kjøpe en billett hver dag for å finne ut hvilken farge de bruker (om du ikke finner ut av logikken bak fargevalget for hver dag). Og når QR koden ikke fungerer ved kontroll så går du bare pent ut av appen, starter den igjen mens de ser på så alt ser ekte ut så går nok kontrollørene pent videre.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Her i kristiansand har de en QR leser som de scanner mobilbilletten med når det er kontroll, i tillegg er det forskjellig farge på ett animert symbol på billetten som byttes hver dag slik at sjåføren enkelt kan se om den er gyldig.
Det vil ikke være vanskelig å lage en app som ser helt lik ut som billettappen og som generer mobilbilletter med gyldige tidspunkt problemet vil jo være at du må kjøpe en billett hver dag for å finne ut hvilken farge de bruker (om du ikke finner ut av logikken bak fargevalget for hver dag). Og når QR koden ikke fungerer ved kontroll så går du bare pent ut av appen, starter den igjen mens de ser på så alt ser ekte ut så går nok kontrollørene pent videre.
Vis hele sitatet...
Hadde faktisk en lignende tanke for en stund siden, lage en fake app. Virker som det er litt mer strevsomt der borte mtp fargene osv. Her så er det ingen enkel måte å identifisere om billetten er gyldig eller ikke med mindre man trykker på en knapp som viser "dagens bilde". Fra min erfaring så sjekker buss sjåfører aldri dette. Tenker så lenge jeg får til å lage en app som ser lik nok ut så trenger det ikke å være så komplisert, må jo ikke faktisk funke
Sitat av Mrs.Ribot Vis innlegg
Hva med å ikke snike? Det går utover andre, og gjør det dyrere for oss andre å benytte seg av kollektivtilbudet.
Vis hele sitatet...
Når man så vidt overlever økonomisk så er det litt vanskelig å punge ut med 690kr hver måned. Tror jeg heller sniker enn å risikere at jeg ikke får betalt husleie / regninger.
Sitat av Mrs.Ribot Vis innlegg
Hva med å ikke snike? Det går utover andre, og gjør det dyrere for oss andre å benytte seg av kollektivtilbudet.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan det gå utover andre når det er han som får inkasso? Bilettprisene går opp uansett om folk sniker eller ikke.
Sist endret av Rundstykke; 4. januar 2017 kl. 23:45.
Sitat av Raging Vlad Vis innlegg
Når man så vidt overlever økonomisk så er det litt vanskelig å punge ut med 690kr hver måned. Tror jeg heller sniker enn å risikere at jeg ikke får betalt husleie / regninger.
Vis hele sitatet...
Men å overleve bøter på 900,- stk klarer du fint?
For å si det slik. Akkurat som butikkene budsjetterer med et visst svinn på grunn av tyveri i sine utsalgspriser budsjetterer kollektivselskapene med et visst nivå av tyveri av sine tjenester. Så dette er noe alle som betaler må betale for.
Som konduktør opplever jeg ofte at andre passasjerer gir tegn til meg om hvilke som ikke har vist billett i fulle tog.
Sitat av Raging Vlad Vis innlegg
Når man så vidt overlever økonomisk så er det litt vanskelig å punge ut med 690kr hver måned. Tror jeg heller sniker enn å risikere at jeg ikke får betalt husleie / regninger.
Vis hele sitatet...
Så du skal heller risikere å punge ut 900kr+ flere ganger i mnd? Dette hørtes ut som et tapsprosjekt. Kutt heller ned på noe annet enn noe som garantert ikke funker i lengden
Kjøp billett, det sparer deg for engselse hver bidige dag du tar buss. De har begynt å sjekke QR-koden opp i mot sitt register av kjøpte billetter, det er ingen mulighet å lage en fake app med "riktig" QR-kode.
Noen ganger funker det å vise en gammel papirbillett om du holder over dato/tid når du viser den frem og den ikke ser helt for jævelig ut.
Sitat av Konduktlren Vis innlegg
For å si det slik. Akkurat som butikkene budsjetterer med et visst svinn på grunn av tyveri i sine utsalgspriser budsjetterer kollektivselskapene med et visst nivå av tyveri av sine tjenester. Så dette er noe alle som betaler må betale for.
Som konduktør opplever jeg ofte at andre passasjerer gir tegn til meg om hvilke som ikke har vist billett i fulle tog.
Vis hele sitatet...
Dårlig sammenligning. Svinn betyr mat/varer som ikke kan selges. Snikern driver ikke og stjeler biletter eller lager hærverk. Ruter går ikke i minus om man sniker. Ruter tjener enorme summer på snikere, selv om man ikke betaler så blir man sendt til inkasso ganske kjapt å pengene blir trukket når skatten kommer tilbake. Snikere betaler lønnen til Ruter ansatte.H*n som Sniker ender opp som den store taperen uansett, ikke Ruter.
Sist endret av Rundstykke; 5. januar 2017 kl. 19:56.
For å følge din tankegang så er det greit å stikke fra taxien, frisøren eller andre tjenester der man ikke har en fysisk vare uten å betale for seg.
Ruter, Atb osv ville tjent bedre om alle hadde betalt slik at man hadde sluppet å ha kontrollører. De pengene kunne vært brukt på bedre rutetilbud eller lavere priser.
Sitat av Konduktlren Vis innlegg
For å følge din tankegang så er det greit å stikke fra taxien, frisøren eller andre tjenester der man ikke har en fysisk vare uten å betale for seg.
Ruter, Atb osv ville tjent bedre om alle hadde betalt slik at man hadde sluppet å ha kontrollører. De pengene kunne vært brukt på bedre rutetilbud eller lavere priser.
Vis hele sitatet...
Igjen kommer du med noen rare sammenligninger. Alle har ikke råd til å en kjøpe billett. Tror du folk som sniker gjør det for morroskyld? Det er kontroll ganske ofte nå for tiden, ihvertfall i Oslo området. Du får nå 1150 kr i bot, en månedskort koster deg 650 kr. Det er nesten dobbelt så dyrt å bli tatt i kontroll. I tillegg til det så går boten opp med ca. 500 kr i renter etter en halvannen måned. I løpet av denne perioden har personen helt sikkert blitt tatt igjen, enda en ny bot. Nå er vi oppe på 2800! kr totalt. Ser du ikke hvor lønnsomt dette er for Ruter?
Sist endret av Rundstykke; 6. januar 2017 kl. 03:26.
Sitat av MusabaN1 Vis innlegg
Kjøp billett, det sparer deg for engselse hver bidige dag du tar buss. De har begynt å sjekke QR-koden opp i mot sitt register av kjøpte billetter, det er ingen mulighet å lage en fake app med "riktig" QR-kode.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvordan mobilbilletten til ruter ser ut, men i Kristiansand ville du muligens kunne kommet unna med en .gif som viste fargeanimasjonen på mobilbilletten, men ett trykk på telefonen så skjønner jo kontrollørene at det bare er ett bilde.

Poenget med å lage en fake app er at når QR koden ikke valideres av scanneren til kontrolløren tar du telefonen og sier noe som "kanskje jeg kan prøve å gå inn på appen på nytt?" mens du viser at du går inn på appen og finner frem billetten som ser helt gyldig ut (riktige datoer etc). Og da vil mest sannsynlig kontrollørene tenke at det er en teknisk feil ett sted og gå videre til nestemann.

Sitat av Rundstykke Vis innlegg
Dårlig sammenligning. Svinn betyr mat/varer som ikke kan selges. Snikern driver ikke og stjeler biletter eller lager hærverk. Ruter går ikke i minus om man sniker. Ruter tjener enorme summer på snikere, selv om man ikke betaler så blir man sendt til inkasso ganske kjapt å pengene blir trukket når skatten kommer tilbake. Snikere betaler lønnen til Ruter ansatte.H*n som Sniker ender opp som den store taperen uansett, ikke Ruter.
Vis hele sitatet...
Nja, om det er mange nok som sniker så må kapasiteten utvides uten at de får betalt for den ekstra pågangen.

i følge ruter sniker ca. 13% av passasjerene på busser i Oslo, i følge samme firma vil de få inn 100 millioner ekstra i billettinntekter om dette tallet går ned til 5%.

Så jeg tror ikke Ruter tjener enorme summer på inkassosaker som du påstår, i såfall må de skrive ut rundt 300 bøter hver dag gjennom hele året (og da regner jeg ikke med kostnadene de har for innkreving og selve kontrollene) om de skal matche 100 millioner.

PS: Dette er tall fra Ruter selv, så man får ta de med en liten klype salt.
Sist endret av Cybergasm; 6. januar 2017 kl. 11:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av moret Vis innlegg
Men å overleve bøter på 900,- stk klarer du fint?
Vis hele sitatet...
Sitat av Pygoscelis Vis innlegg
Så du skal heller risikere å punge ut 900kr+ flere ganger i mnd? Dette hørtes ut som et tapsprosjekt. Kutt heller ned på noe annet enn noe som garantert ikke funker i lengden
Vis hele sitatet...
Nå kan jeg ikke si noe på hvor ofte man blir tatt på buss med tanke på at jeg ikke har tatt buss så ofte, men om man blir tatt like ofte på buss som man gjør på tog så går jeg ut av dette med flere tusen spart. 5 år med sniking og jeg ble tatt en gang, det er mye spart. Blir man tatt 1 gang hver andre måned så er det også penger spart.

Sitat av MusabaN1 Vis innlegg
Kjøp billett, det sparer deg for engselse hver bidige dag du tar buss. De har begynt å sjekke QR-koden opp i mot sitt register av kjøpte billetter, det er ingen mulighet å lage en fake app med "riktig" QR-kode.
Vis hele sitatet...
Ruter? Det var det da, jeg har aldri opplevd at de har sjekket dagens bilde eller QR koden (som er skjult bak ett ekstra trykk) bortsett fra en gang. Buss sjåfører i området her er ganske så late med å faktisk sjekke om billetten er gyldig eller ikke, tror de tenker mest på å få folk på bussen og rekke rutetidene.
spørs jo helt hvilke ruter man tar, hvor ofte og hvilken by det er snakk om og i det hele tatt, men jeg har personlig blitt sjekket i kontroll 5 ganger på en uke og to av disse var på samme dag... men hey; if it works for you.

Eventuelt; er planka fortsatt aktivt? Kan være greit å sjekke ut.
Sist endret av moret; 6. januar 2017 kl. 23:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Rundstykke Vis innlegg
Dårlig sammenligning. Svinn betyr mat/varer som ikke kan selges. Snikern driver ikke og stjeler biletter eller lager hærverk. Ruter går ikke i minus om man sniker. Ruter tjener enorme summer på snikere, selv om man ikke betaler så blir man sendt til inkasso ganske kjapt å pengene blir trukket når skatten kommer tilbake. Snikere betaler lønnen til Ruter ansatte.H*n som Sniker ender opp som den store taperen uansett, ikke Ruter.
Vis hele sitatet...
Mange jeg kjenner som sniker i Oslo, gjorde det sjæl for noen år siden. Det varierer fra person til person om du blir tatt. Jeg har sett kontroll 3 ganger på 2 dager og andre gange ikke på et halvår/år. Blir du tatt er det ikke så jævlig vanskelig å komme seg unna boten. Det er mange måter å slippe den på. Klage i ettertid, gi kompis sin ID også går han og klager og viser til gyldig mobilbillett/alibi osv.

Så tviler på at ruter tjener på snikere.
Har hørt av to uavhengige kilder at Ruter (Oslo) ikke følger opp sine bøter. Tror at de fikk purringer (inkassovarsel), men aldri noe inkasso. Jeg spekulerer i at de ikke sender det inn til inkasso, før man har flere ubetalte bøter.