Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1703
Heisan;
Særlig utenom skoleferiene er det lett å få tak i billige billetter til Syden-turer. Både rene fly tur/retur-billetter, men også med hotell inkludert (både spesifisert og uspesifisert).
I teorien kan man derfor reise i dag/ morgen og være en uke der nede for under tusenlappen, returnere til Norge og skifte/ vaske klær/ sette fra seg duty-free varene, for så å hoppe på ny flyreise i 5-20 dager til under tusenlappen...og så gjenta dette i det uendelige...

Har noen av dere erfaring med å leve på denne måten over tid..??
Om man dropper utgifter til å holde egen kåk her hjemme i Norge, kan man fort leve rimeligere å denne måten med selv lav inntekt/ oppsparte småpenger å klare seg på i utlendighet.

Realistisk og fornuftig tidsfordriv ?? Særlig rett etter et samlivsbrudd / mellom jobber, hvor man trenger å få ting (og enkelte folk) på avstand..??
Nah høres slitsomt ut. Hva gjør du om det ikke dukker opp restplasser? Kjøper en dyr billett? Maser deg inn hos venner?

Om du trenger avstand, frihet og ro til å tenke gjennom ting hva med å kjøpe deg et komfortabelt telt å dra på campingferie?
Du kan benytte allemannsretten eller være på en eller flere campingplass(er) i månedsvis. Blir du lenge på en camping så får du garantert en billig pris per døgn.
Du kan ha det flott på camping i sommer, uten å risikere å måtte mase på folk kanskje i ukesvis om å låne en sofa dersom det ikke dukker opp restplasser.
Jeg synes også det høres stress ut. Hvis du trenger å komme vekk ville jeg heller backpacket meg en tur. Eller en øde hytte på fjellet, men det er sikkert ikke alle som hadde taklet det i ukesvis.
Sist endret av entropi; 19. juni 2016 kl. 19:06.
Veldig mye styr da.. Kunne nok gjort det i ett par mnd før jeg ble utbrent, jeg anbefaler deg å go for it
Jeg har ennå ikke vært så mange plasser i Syden (synes det blir for varmt der i sommerhalvåret)
Hvis jeg kunne dra nærmest non-stop på "utallige" turer til stadig nye feriebyer og -øyer for en billig penge utenom feriesesongene, så hadde jeg kanskje funnet meg en "drømmeplass" jeg ville returnert til på "fullpris-billett" også for framtiden...?
Kanskje du kan skrive blogg/anmeldelse av de ulike stedene og få noe rabatter eller noe?
Det kan vel være en alternativ livsstil ift. det å leie bolig, men ser for meg at det er slitsomt og kjedelig i lengden. Transport til og fra flyplassen har en tendens til å koste dersom du skal hjem til foreldre å vaske klær mellom turer, og du må ikke glemme at det å spise ute daglig er mye dyrere enn å lage mat på eget kjøkken. Har derfor vanskelig å se for meg at du reelt sett vil spare penger på det.

Om man sammenligner med å eie egen kan det bare være lønnsomt om du klarer å leie den ut for mer enn du selv bruker på å reise, men alternativkostnaden ved å ikke være i arbeid vil jo komme i tillegg.
Høres ut som en morsom ting å gjøre i en måned eller to da man helt sikkert får opplevd veldig mye, men det virker ikke som en lønnsom livsstil om man tar alle kostnader med i regnestykket.

EDIT: Om du har behov for å komme deg vekk bør det jo fungere. Backpacking har samme funksjon og virker til å være veldig populært.
Sist endret av petterdass; 20. juni 2016 kl. 18:59.
Hvis planen er å gjøre dette mens du lever på oppsparte midler bør du heller bare finne et lavkostland og bosette deg der en stund, i Polen og mange andre Øst-Europeiske land kan du helt sikkert skaffe en enkel leilighet til under 3000 per mnd, det tviler jeg på at du klarer å slå med pakkereiser.

Om du investerer litt i flybilletter kan du også fly til Sørøst-Asia eller Kina og bo der mens du jobber som engelsk lærer på siden (skal visst være lett å få jobb for hvite folk med grei engelsk)